Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

fuldblods araber indavl..???
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 11:09
ville høre om der var nogle ox araber opdrætter herinde som kunne fortælle mig om man må avle føl.med to søskende af samme far (el mokari) og derefter bruge hingste føllet til avl ..er det ok som araber avler at gøre sådan...???
0
0
Svar på denne tråd

Ved ikke
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 13:58
Jeg ved ikke om det er tilladt, men det håber jeg da ikke det er. Det er i hvert fald ikke særlig fornuftigt. Indavl bringer sjældent noget godt med sig.
0
0
Svar på denne tråd

ja de må desværre godt..
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 15:27
jo det er desværre rigtigt..jeg er godt nok skuffet over at araber avlen gør sådan og mange syntes det er ik..de kan enda blive showet og det hele..sådan noget svineri..avler som gør sådan noget burde blak listes fra alt ..ja gad vide hvad det ender med for oxeren..ja det bliver nok som dalmatineren ..for 15 år siden var avlen god og nu efter alle ville have pga filmne blev de bare avlet for sindsygt..så i dag er dalmatineren noget indavlet @!#$..har selv to men skal aldrig have en sådan en race igen..
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 15:29
det er jo bare linieavl

Josefine&Cola

There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.

- Winston Churchill

0
0
Svar på denne tråd

nej...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 16:33
Linieavl er ikke det samme - linieavl er indavl i langt mindre grad
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 16:47

Fordi nogle opdrættere gør sådan, er det jo ikke ensbetydende med at alle praktiserer det samme.

En OX araber er pr.automatik avlsgodkendt via sin stambog, idet bogen er lukket.

Det er så op til opdrætterne, at bestemme hvordan de vil drive deres avl, hvilket jeg ser som et plus. Ellers ville det hele jo gå op i udstillingsdyr, eller dyr der bliver valgt, af en lille kreds af mennesker, som nogle andre forbund jo bærer tydeligt spor af.

Gunni.

Er det ikke en araber er det bare en hest.

Opdræt af 100% crabbet og Crabbet/Old english fuldblodsarabere.

www.gu-ku-vi.dk

0
0
Svar på denne tråd

10vildeheste
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 17:43
var det ikke bare noget med at krydse den samme hingst ind flere gange da?

Josefine&Cola

There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.

- Winston Churchill

0
0
Svar på denne tråd

desværre ik forbudt
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 19:53
jeg syntes det er syndt at, der ik er strengere regler inde for avlen..og jo det er indavl og ik linjeavl..og jo oxeren er heldigvis blevet en in hest som brugsaraber end før..
0
0
Svar på denne tråd

Jamen altså...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2007 15:04

Til "gu-ku-vi"

Helt utroligt nok har jeg slet ikke tænkt over det fra den vinkel af...altså at vi med "automatisk" avlsgodkendelse bl.a. undgår en masse mht. korruption osv.osv. (som der er en hel del problemer med i div. andre forbund efter hvad man har hørt desv.) - og det er jo ret positivt ;o)

Jeg har nok mere desv. stirret mig blind på det faktum at selv den mest uegnede OX'er kan blive brugt til avl, hvilket er ret ærgeligt...!

Men super dejligt at få det fra en ny vinkel af...;o)

---

Mht. linieavl og indavl så er det jo et meget diskuteret emne, og især hvor grænsen ligger...Hmmnnee.

Og selv om jeg bestemt IKKE går ind for indavl, så må jeg dog erkende at jeg har købt en avlshoppe fra PAJB (der jo havede El Mokari) som er "far-på-datter" afkom...og hun er virkelig super !!!

Jeg kunne dog aldrig finde på at krydse hende ind med nogen El Mokari heste...;o)

Men hun er uden tvivl en af mine allerbedste heste, og jeg holder umådeligt meget af hende og vs.

Jeg har desv. hørt avlere udtale sig om at det først er indavl når det går galt, hvilket jeg var ret røstet over at høre fra "seriøse" avlere...Hmmnnee.

Dog har jeg sat min noget ind i genetik, da det er ret int. og et must ved avl mv.

Og jeg mener nu ikke at der er nogen risiko ved at have f.eks. den samme hingst bagude i afstamningen på både hoppe og hingst der skal krydses...

Her er min omtalte hoppe.

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. UNIK int. Multi Champion afstamning sælges/udlånes! - Super fair priser - høj kvalitet !!!

Bedækning tilbydes v/5 Hingste pt.

0
0
Svar på denne tråd

Udført med...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2007 19:02

...fornuft er linieavl og indavl den decideret bedste metode til at fiksere gode og egnede gener. Udført over et par generationer, behøver det SLET IKKE være negativt!! Mange gange kan det være endda meget positivt. Men, udført uden omtanke, kan indavl være direkte ødelæggende for en race, da de negative gener fikseres lige så meget som de positive. I vore moderne tider, hvor mode i høj grad styrer avlen, er det også en fare for at man mister bredden for fremtiden i racen. I en race som araberen, hvor blodet allerede er begrænset da stambogen er lukket, vil jeg mene man bør være yderst forsigtig med indavl, men ikke dermed sagt at det altid er forkert - det kan sagtens være fornuftig nok.

Man skal tænke på, at det at der kun bruges meget få hingste i forhold til det store antal føl der laves i avlsforbund som for eksempel DV, kan være lige så skadeligt som at indavle. På denne måde fikserer man jo også et begrænset udvalg af gener, og kan for eksempel ende med at plutselig have rigtig mange heste der får OCD i visse stammer (det ses vidst i DV), eller andre usete skavanker der først vises om mange år.

At araberens stambog er åben, bidrager netop til at ovenstående ikke sker, da der heldigvis bruges et bredt antal hingste. Derfor kan indavl i nogle generationer også accepteres i visse tilfælde efter min mening.

Vh Tone Lygren

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-06-2007 20:04

Denne hoppe hedder Kosmetika, hun ville nok ikke blive avlsgodkendt af nogen som helst dommer eller brugt af en opdrætter.

Russerne så dog et vist potentiale i damen og bedækkede hende.

Hun er mor til een af de rigtigt store navne , nemlig Kubinec.

Jeg nævner det bare, fordi der let trækkes på skuldrene af heste, der ikke lige er helt så kønne som man ønsker, men som godt kan være gode i avlen endda.

Sådanne heste har en chance, når opdrætterne selv kan bestemme, og jeg er ikke ude på at forsvare mig selv, jeg har rimeligt gode heste, men vil så afgjort helst selv vælge, hvilken hingst jeg skal bruge, uden at nogle kloge hoveder skal være indover først.

Selv vil jeg helst undgå indavl, men har ingen skrubler over at andre gør, hvad de synes er et godt valg.

Gunni.

Er det ikke en araber er det bare en hest.

Opdræt af 100% crabbet og Crabbet/Old english fuldblodsarabere.

www.gu-ku-vi.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider