Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Knapstupperfolket hjælp mig please
Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 11:27
Min veninde har lige købt en hoppe, som er halv new forrest og halv knapstrupper. Hesten er blevet knapstrupper farvet, dvs brun med sorte og hvide pletter.
Der er ikke papirer på den.
Nu vil hun gerne vide om hun kan få stamtavle på et evt føl efter en kåret knapstrupper hingst.
Er der nogen herinde der ved noget om det?

0
0
Svar på denne tråd

Re: [KåR] Knapstupperfolket hjælp mig please
Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 14:36
Hej Birgitte
Jo,- føllet kan få papiere, hvis der bruges en avlsgodkendt knabstrupperhingst.

En fordel ville være at hoppen, hvis den er knabstrupperfarvet, bliver fremstillet til kåring i Knabstrupperforeningen, så bliver hoppen det man kalder en F1 hoppe, og et evt. hoppeføl ville så blive en F2 hoppe. Så er avlen med godkendte forældre ved at være godt igang.

Eksempelvis, er reglerne fra 2004 således at kun F3 hopper kan blive hingstemoder. Så det er en fordel at starte med at få hoppen kåret.
Jeg kan kun anbefalde at man sørger for at få sine hopper kåret, hvis ikke, kan det give mange ærgelser senere hen.

Ligger der slet ikke en bedækningsattest? Er det hingsten eller hoppen der er knabstrupper?

Hilsen Jenda
Knabstrupperhingsten Sanders Bounty
0
0
Svar på denne tråd

Re: [KåR] Knapstupperfolket hjælp mig please
Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 16:53
Hej jenda
det er mig der har hoppen,og det er moderen der er knapstrupper.Kan du hjelpe mig ? hvad er det for en hingst man skal gå efter ? hvad er folk til ?
følet er ikke til eget brug.MVH Dorthe.
0
0
Svar på denne tråd

Re: [KåR] Hvilken Knabstrupperhingst??
Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 17:41
Hej Dorthe
Har du overvejet om du vil have kåret din hoppe?
Netop hvis føllet ikke er til eget brug, men evt.skal sælges, er det lidt nemmere jo flere kårede dyr der er i afstamningen.

Ang. valg af knabstrupperhingst, er det et sprøgsmål om din hoppe er pony eller hest, her tænker jeg på at faderen jo er New Forest, så er det afhængig af moderens størrelse. Det må være udgangspunktet. Hvad er din hoppe i stg.? og hvor gammel er hun?

Hilsen Jenda
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-01-2003 21:41
Hej igen Jenda.
Ja jeg har tengt mig at få min hoppe kåret hvis det er muligt.
hun er født i 97 og måler 147 i stg.
Hun har fådet føld i 2002 hvor hingsten var en AQHA
dette tenger rigtig godt.
du kan se hinde og fællet på dwf hjemmeside.
http://www.dwf.dk
under slags heste.
Hindes naven er sparkly.Jeg har lige købt hinde for 2 mår.siden.
Mvh dorthe
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-01-2003 00:18
Hej Dorthe
Nu har jeg set din knabstrupperhoppe på nettet, der kan da ikke være nogen tvivl om at hun kan kåres i Knabstrupperforeningen.

Din hoppe holder ponymål, så ville jeg da foreslå dig at bruge en pony-knabstrupper. Der er mange dejlige ponyhingste, jeg vil nævne nogle stykker som passer i størrelsen:
NORRINGS CARISMA, født 29.05.99 - 143cm stg.
NORKRONS LOTUS, KNN 124, 146 cm. st.
NORKRONS LOTUS, KNN 124, 146 cm. st.
Du kan finde den alle på Knabstrupperforeningens Hingsteliste
Jeg ville syntes det var synd at sætte en stor hingst på hoppen, resultatet ville nok blive en lille hest omkring 155 i stg. og det er ikke lige den mest eftertragtede størrelse. Men det er noget som du jo selv bestemmer i sidste ende.
En ting jeg syntes du skulle tage stilling til er: Hvad er det jeg vil lave? Er det til eget brug eller salg? Er det til dressur, spring eller Westernridning? Ønsker du mere størrelse?

jeg glæder mig til at se din hoppe til kåring, hvor du så får en bedømmelse af hoppen, som bl.a. kan bruges til at finde den rette hingst til din hoppe.
Håber det hjælper lidt.

Hilsen Jenda
0
0
Svar på denne tråd

Knapstrupper/Appaloosa
Forfatter: 
Dato:  06-01-2003 08:40
Hvad hvis nu Dorthes hoppe bliver kåret i KNN, kan hun så bedække den med en appaloosa og få den i KNN stambogen?
Eller har de 2 racer slet ikke noget til fælles.?
Er der knapstruppere med APP blod?

Hvad koster et Knapstrupperføl?
0
0
Svar på denne tråd

Dancan\'s Coco
Forfatter: 
Dato:  06-01-2003 11:58
Jeg mener de der Dancan heste- blandt andet Dancan's Coco er Appalouser- måske ikke ren.

Appalouser er hvis blot den amerikanske udgave af knabstrupperer.

http://www.calmann-hinke.webbyen.dk (i)
0
0
Svar på denne tråd

Dorthe
Forfatter: 
Dato:  06-01-2003 12:01
Hej Dorthe

Tillykke med hende

Overvejede selv meget kraftig at købe hoppen, da jeg så salgannoncen.

I annoncen stod der den egenede sig til skovture og avl. Kan du ride på den udover skovture- og er den "nem" at ride??

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Re: Knapstrupper/Appaloosa
Forfatter: 
Dato:  06-01-2003 13:18
Hej Birgitte
Hvis hoppen kåres i Knabstrupperfor. og bedækkes ved en Appaloosa hingst, bliver afkommet ikke automatisk et Knab. føl. Føllet kan fremstilles til kåring på samme betingelser som moderen bliver.
Appaloosaen står ikke på listen over tilladte indkrydsningsracer i Knabstrupperforeningens love og vedtægter.
De 2 hesteracer, er begge plettede heste, Knabstrupperen er en dansk hest og Appaloosaen er en amerikansk hest. Jeg kender ikke standarden for Appaloosaen, men Knabstrupperen er en sportsridehest/pony, derud over er der også et renavlsprogram.

Ja der har været en kåret Appaloosa hingst i Knabfor. Dancan's Coco, han blev impoteret fra USA, men havde den kedelige egenskab at han var bære af grågenet. Det er jo ikke særligt smart i Knabstrupperavl, da genet hvis det avles videre har den gene at pletterne forsvinder. Der er Knabstruppere som er kåret i Knabstrupperforeningen som har Coco, i stamtavlen.

Prisen på et Knabstrupperføl er ikke til at sige, der er lige så mange ting der spiller ind, som ved f.eks. DV. så springet ligger fra ca. 10.000,- 40.000,-, igen alt efter hvilken kvaliteter føllet har.

Hilsen Jenda
0
0
Svar på denne tråd

Men til gengæld
Forfatter: 
Dato:  06-01-2003 13:46
Men til gengæld har Dancan's Coco lavet en masse gode springheste (y) :-)

0
0
Svar på denne tråd

Re: Men til gengæld
Forfatter: 
Dato:  06-01-2003 14:18
Hej
Ja,han har lavet nogle gode springheste.

Forøvrigt er Coco død for flere år siden, men der dog farveægte Knabstruppere efter ham.

Hilsen Jenda
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-01-2003 14:50

Er Coco's Irish Magic efter Dancan's Coco? Og har Irish Magic været kåret? (Hvis der da overhoved er nogen her, der kender den...). Min knabbe har en halvbror, som er efter Irish Magic, men jeg kan ikke finde noget om denne hingst nogen steder.

Forresten diskuterede vi farver længere nede i en anden tråd, og jeg kom pludselig i tanke om, at min har en helbror (som altså også er 100% knabstrupper), som er broget! (Brunbroget).

Med venlig hilsen - og lidt fis og ballade...

Rikke5 :-)

Der er ingen virksomheder, der ødelægger miljøet for sjov - de gør det for penge!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-01-2003 15:03

Hej igen
Coco's Irish Magic er efter Manstein, Dancan's Coco er farmor. Magic er kåret men ikke aktiv i foreningen lige fortiden.
Den hest der er broget, den ville jeg gerne se et billede af, det lyder mystisk. Broget heste er ligeså "kriminelt" som det grå-gen i Knabstrupperavlen.

Hilsen Jenda
0
0
Svar på denne tråd

Coco Irish Magic
Forfatter: 
Dato:  06-01-2003 19:35
Tror jeg at jeg ved hvor er.
Kan det passe at ejeren er en lille hissig gråhåret mand, der bor i Spanager ved Bjæverskov.
Han har/havde ihvertfald haft en ca 170 cm høj springhest, som han sagde var 25% Appaloosa. Den var meget flot knapstrupper plettet.
Han ville sælge en børne westernsadel til nogle af mine venner, som er voksne og han blev eddermageme gal da jeg fik sagt at det var en børnesadel.

0
0
Svar på denne tråd

Re: Coco Irish Magic
Forfatter: 
Dato:  06-01-2003 19:59
Hej dorte H

Sparkly som hoppen heder,Kan godt rides .
Hur er ikke fertig tilredet. Hun får undervisning 2 gange om ugen. sød og venlige og maget lægernem.jeg har ikke fundet noget at sette finger på inu. Er glad for hinde.
MVh.Dorthe
0
0
Svar på denne tråd

Dorthe
Forfatter: 
Dato:  07-01-2003 07:04
Hej Dorthe

Jeg er vild misundelig for hun ser rigtig smart ud på billederne

Held og lykke med hende. Måske jeg en dag kunne få lov at købe et af hendes føl :-)

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Re: Dorthe
Forfatter: 
Dato:  07-01-2003 19:40
Hej Jenda

Jeg har desværre ingen billeder af den brogede helbror. Da jeg købte Malthe (fra avleren) fortalt han mig om de andre søskende - der i blandt den brogede. Nu ville det være synd at sige, at denne mand har forstand på heste (han kalder fx hove for klove...), så jeg måtte jo lige checke på LRs hestedata, da jeg kom hjem. Og sørme jo - "Morris af Fugdal" er registreret som brunbroget. Han er helbror til Malthe og altså også med Rasmus af Hallundbæk som far og Xanthos som morfar. 100% ren knabbe li'ssom min...

Med venlig hilsen - og lidt fis og ballade...

Rikke5 :-)

Der er ingen virksomheder, der ødelægger miljøet for sjov - de gør det for penge!!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider