Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

fortykket navle på 19 dage gammel føl
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 16:09

Jeg har lige haft dyrlæge til mit føl, da jeg synes navlen var begyndt at hæve lidt.

Dyrlægen har lige været her og konstateret at hun havde fortykket navle, hun skal så være på pencillin i 5 dage og vaskes 2 x dagligt i sæbevand.

Hvad erfaring har i med dette, skal jeg være meget nervøs, eller er udsigterne gode til at alt bliver godt igen?? (tænker på bughule/hinde-betændelse(hvad det nu hedder))

Hun er mit første føl, så har ingen erfaring overhovedet.

Hilsen Karina
0
0
Svar på denne tråd

Hurtig indsats
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 17:46
Det er godt du har fået fat i dyrlægen så hurtigt.

Jeg havde samme problem med et føl sidste år, der fik antibiotika i 7 dage og blev vasket med sæbevand. Hun blev hurtigt fin igen og der var ingen gener efterfølgende.

Jeg tror ikke du skal være nervøs nu hun er i behandling men vær opmærksom på at det hurtigt skal se bedre ud.
Hvis bakterier først vandrer op i bughulen er der ikke langt til sepsis og så er udsigterne meget ringe. Jeg fik at vide, at det kun var ca 5 % af de føl, der havde haft sepsis, der kunne reddes.

Men med den rette behandling og et rent stald miljø tror jeg ikke du skal bekymre dig yderligere. Så skal hun nok blive fin igen

Venlig Hilsen
Margrethe

Stald Sortebjerg
V/ M. Steffensen
0
0
Svar på denne tråd

godt at høre
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 18:17

Det er jeg glad for at høre..

Hvad er sepsis, som du omtaler, er det betændelse i bughulen, eller??

Hilsen Karina
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 18:36
Sepsis er når bakterierne går i blodbanen. Kort sagt går "hele systemet" ned og organismen går i chok.
Men er der jo når det går helt galt.

Det gør det ikke med din følle, når du har sørget for rette behandling til hende

Venlig Hilsen
Margrethe

Stald Sortebjerg
V/ M. Steffensen
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 19:15
Må vi ikke se billeder af hvordan det IKKE skal se ud? Jeg er nemlig også førstegangs avler.. :-)

Mette Timmermann Kock

Elbækgaard

Dansk Varmblod er det bedste :-)

Billigt hingsteføl sælges!

Presning og wrapning af småballer tilbydes!

Små wrapballer sælges til efteråret!

Haflingerhoppe udlånes

0
0
Svar på denne tråd

prøver
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 19:19

jeg prøver lige at få taget nogen billeder når jeg henter dem ind fra fold og skal bade navlen alligevel.

Men man er ikke i tvivl om at den er gal når man ser det, er bare overrasket over det kom så hurtigt (natten over) altså selve hævelsen.

Vender tilbage med billeder

Hilsen Karina
0
0
Svar på denne tråd

Generelt kan...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2007 21:21
...man sige, at en rask navle stump sidder på et slankt maveskin. Den skal være tør og må ikke lugte grimt.

Hvis der kommer "tykhed" (er der noget der hedder det??) eller væske derfra skal man ringe til dyrlægen. Det vil også næsten altid være ømt, når man rører ved det.

Venlig Hilsen
Margrethe

Stald Sortebjerg
V/ M. Steffensen
0
0
Svar på denne tråd

Betændelse
Forfatter: 
Dato:  30-05-2007 16:34

sidste år fik vores hoppeføl betændelse i navlen og dette kunne ses ved at den var hævet og lidt ulækker.

Hun kom under behandling og var ok en lille uge efter. Hævelsen faldt meget hurtigt

Mvh.

Louise Nielsen.

Aagaard Stables.

Stutteri og springstald med fokus på avl af springheste.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider