Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvornår får føl kindtænder?
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 09:30
I aftes da jeg skulle have hestene ind opdagede jeg en bule på kinden af føllet. Da jeg fik mærket efter ar det lige der hvor gummerne sider og kindtænderne måske kommer?? (det var så langt oppe at jeg ikke kan se). Kan det virkelig passe der er tænder på vej deroppe? Hun er 1 md gammel. Her til morgen var den der næsten ikke. Så måske det var af at gumle på så meget god græs hele dagen?? er er ingen egn på hun har fået slag eller noget andet. Jeg var også ude i det måske var et stik, men det mærkedes som om der var nogen hævelse bagved. Nogen der ved hvornår de får div. tænder. Hun har alle 4 fortænder.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 12:17
Ingen der har forstand på dette???
0
0
Svar på denne tråd

Tænder hos føl
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 13:42

Indtil 2½ års alderen, hvor de første blivende tænder bryder frem, bestemmes alderen ud fra antallet af tænder i munden. Et ti dage gammelt føl har ialt 4 fortænder, nemlig de to midterste i hhv. over- og undermunden. Disse kaldes også indertænderne. Næste par, mellemtænderne bryder frem når føllet er 4-6 uger gammelt, og de yderste fortænder, ydertænderne, kommer til syne, når føllet er 6-10 måneder. På dette tidspunkt er der altså ialt 12 fortænder, seks i overmunden og seks i undermunden.

Alle mælkekindtænderne er brudt frem, når føllet er to uger gammelt.Der er 3 mælkekindtænder i hver kæbehalvdel. Altså 12 mælkekindtænder ialt.

Den fjerde kindtand bryder frem ved 9-12 måneders alderen, den femte ved 2 års alderen og den sjette ved 4 års alderen. På dette tidspunkt er mælkekindtænderne også erstattet med blivende tænder.

Selvfølgelig kan der være forskel fra hest til hest, hvornår de får tænder og skifter dem.

Hvis der er mere, du vil vide, så spørg og jeg prøver at svare dig, så godt jeg kan.

Ellen

Uden hov, ingen hest.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 14:18

Tusind tak for det! Nu blev jeg meget klogere!!

Så kan det ikke være en tand jeg kunne mærke på kinden?? Hvis jeg trykker åbner hun munden og jeg kan mærke "deroppe" det er lige i hulningen. Kan det være noget der genere deroppe eller hvad kan det så være??

0
0
Svar på denne tråd

Mine har da været
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 11:00
født med kindtænder, nogen af dem. De har kunnet tygge foder fra dag 1. Og jeg havde fingrene ind og mærke...
Men en gad ikke tygge foder så tidligt, så der kom de nok først efter nogle uger.

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

Individuelt
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 18:41

Ja, jeg skrev også at det var forskelligt fra hest til hest. Læg også mærke til at jeg skrev: "At alle mælkekindtænder er brudt frem, når føllet er to uger gammelt".

Det betyder jo, som du har oplevet det, at de kan være fremme ved fødslen. De kommer jo ikke lige netop frem ved 2-ugers alderen, men inden.

Det er lige om at få læst det rigtigt.

Ellen

Uden hov, ingen hest.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider