Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

scanning for at se om hun er i fol
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 19:28

Min hoppe blev bedækket sidste gang tirsdag den 8, og da det er første gang for både mig og hende har jeg brug for al den hjælp jeg kan få.

Har ladet mig fortælle at det er bedst at scanne hende på 18 dagen, (dvs. den 26) men jeg er på ferie hele den weekend, så er lidt i tvivl om jeg kan gøre det på 16 dagen altså om torsdagen, eller om jeg hellere skal vente til på 21 dagen altså om tirsdagen.

Ved godt det hele er lidt dårligt planlagt med ferie osv, men håber bare jeg kan få det hele til at fungere uden jeg behøver blive hjemme fra ferien.

Hvis jeg venter til 21 dagen vil hende brunscyklus være ovre (altså hvis der ikke er noget føl) og jeg vil skulle vente til næste cyklus med at få hende hen til hingsten igen.

Hvad vil du anbefale?

"Dyr er ikke et legetøj, men et ansvar. DIT ansvar!"

SILLE FOREVER !!

Min dejlige hund er sovet stille ind...
Hvil i fred gamle ven. Evigt savnet, aldrig glemt
0
0
Svar på denne tråd

14 dagen
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 19:50

Jeg har lige fået scannet i dag og det var 14 dagen men det er fordi hoppen tidligere har været drægtig med tvillinger og det er nemmest at klæmme på 14 dagen.

Det er dog kun selve befrugtningen der bliver bekræftet da det først sætter sig fast mellem 20 og 26 dag.

Normalt vil jeg scanne på 16 dagen og alt efter om hoppen plejer at vise tydelig brunst og så gøre det, vil jeg lige tjekscanne på 21-22 dagen, for er den ikke drægtig kan du nå det igen.

Nogle hopper kan vise brunst selv om de er drægtige dog er min erfaring at den er anderledes, men det er jo alt efter hvor godt man kender hoppen.

Jeg for dem gerne håndprøvet på ca. 60-65 dagen.

Men ved normale omsændigheder hvor man kender sin hoppe så vil jeg sige på 16 dagen og ved drægtighed så en håndprøvning inden de 70 dage hvor 2 rate skal betales.

0
0
Svar på denne tråd

hvad så hvis
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 21:44

hvad så hvis jeg kun vil have hende scannet en gang?? hvornår er det så bedst?

"Dyr er ikke et legetøj, men et ansvar. DIT ansvar!"

SILLE FOREVER !!

Min dejlige hund er sovet stille ind...
Hvil i fred gamle ven. Evigt savnet, aldrig glemt
0
0
Svar på denne tråd

Scanning
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 06:37
Vi plejer at scanne på 16 dage, da fosteret sætter sig fast der. Hvis man skal være sikker, så håndprøver man på 40-42 dage, da fosteret der er kommet over de fleste kritiske punkter.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider