Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Kåringsgrad DR?
Forfatter: 
Dato:  15-05-2007 22:58

Hvad betyder denne kåringsgrad helt præcist?

Er det forregister eller?

Er ved at købe en hoppe der er sadel kåret og havde jo egentlig forventet at den så var RDS eller RDH, men den er DR?

Har læst det fra DV´s hjemmeside, men forstår det ikke rigtig..

Nogen der kan hjælpe?

Mvh Kit

Hingst efter Olympic ferro udlånes
0
0
Svar på denne tråd

DR---
Forfatter: 
Dato:  15-05-2007 23:11

På DV's hjemmeside, står det beskrevet:

For kåring til DR kræves:

* en størrelse på min. 148 cm i stangmål

* kvaliteter, i eksteriør og bevægelse eller springning, som berettiger til at indgå i ridehesteavlen, men som ikke opfylder kravene til kåring i DH eller DS

* fremstilling for og bedømmelse ved en kåringskommision godkendt af DV

* helhedskarakter på mindst 5

* kåring i min. hvert andet led

Dvs. hoppen er f.eks. ikke stor nok til at gå i DS (krav: min. 155 cm) eller har f.eks. kun fået 5 i helhed. Mener også der er et krav om mindstekarakter. Altså at den måske er et DS-emne pga. et 6-tal i helhed, men har en enkeltkarakter på 4, men det må du ikke hænge mig op på. Andre, der kan huske det?

Flot og rummelig Humbaur hestetrailer udlejes (Sorø)

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 00:30

Tak for svaret

Den er kåret med 5 i helhed...

Den er 168 istg, så det er vidst ikke højden der trykker..

Men hvad vil det sige for fremtidige føl? Hvordan vil de evt kunne blive reg?

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

Kåret med 5 helhed...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 08:20
Personligt vil jeg aldrig avle på en hoppe med 5 i helhed. Det er jo tegn på at hun ikke har kvaliteten til at avle på.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan

Ejet af: Frosti - hustyranen...

Ting sælges. Se min hjemmeside: http://mrmilan.webbyen.dk/ - under Udstyr sælges.
0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 10:15

Trine: Det er også min tanke...

Det er bytte handel, og ejer af den sagde den er godt kåret. Og da den står til en temmelig heftig pris, samt har været skadet gik jeg ud fra at den var min. kåret i RDS men prisen passer bedre på en RDH..

Men da jeg så fik karaktererne, var der ligesom noget der faldt lidt fra hinanden

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

Ikke helt enig med Trine
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 10:36
Jeg har faktisk selv avlet på en hoppe med 5 i helhed og afkommet blev kåret i RDH med 8 i helhed. Alle hendes afkom var faktisk en del bedre end moren selv. Meget kommer vel også an på de andre led i stamtavlen, samt om hingten man har brugt har passet til hoppen
0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 10:55

Stamtavlen synes jeg er rigtig fin, og hoppen er skam også pæn på billeder. Men er meget indfodet (har fået 3) og de andre karakterer ligger på 6. Derfor kom kårings resultatet noget bag på mig prisen på hoppen taget i betragtning..

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

Op på tæerne
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 11:28
Hvis hoppen har tidligere afkom er det jo en væsentlig ting at se dem. Hvis hun har så dårlige forben de kun har givet hende 3 i karakter, tror jeg også du må have i baghovedet at de eller det ben der er årsagen "smitter af" på resten af hesten. Det er klart at bevægelsen bliver påvirket og selvfølgelig helheden af hesten. I hvertfald på bedømmelsen af hesten...

Jeg har en hoppe der er kraftigt indfodet på det ene forben ( hun er også en DR hoppe) og min dyrlæge har udtalt, at han er mere tilbøjelig til at tro hun har ligget forkert inde i mors mave, hvilket støttes op af, at ingen af hendes 6 afkom har haft nogen som helst problemer med benstillingen.
Men hendes benstilling gør hun ikke er en hest jeg har lyst til at tage med på følskuer og ligende. Ikke fordi jeg er flov eller noget over hende, men fordi jeg er bange for det vil påvirke bedømmelsen af føllet. Herhjemme omtales hun (kærligt) som Guldkoen

Der er desværre ingen kårede hopper efter hende endnu, men to af hendes afkom har kvalificeret sig til DSA finaler i spring. Det tror jeg ikke de havde, hvis ikke man havde tillid til de duede til noget.

Så jeg vil sige det er noget du skal gøre op med dig selv. Er det til avl eller ridning? Ridning har hun jo helt klart et holdbarheds problem og i avlen er det spørgsmålet om man tør tage chancen...

På trods af ovenstående med min egen hoppe, ville jeg (hvis du spurgte) fraråde dig dit byt eller køb. Der er så mange gode heste til salg.

Men det er ikke nemt...

Venlig Hilsen
Margrethe

Stald Sortebjerg
V/ M. Steffensen
0
0
Svar på denne tråd

1223344
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 11:30
Jeg tænkte mere på om mor,mormoren, oldemoren er FOR/DS/DH hopper samt de karakter de er kåret med. Må man spørge hvad de forlanger for hende?
0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 12:57

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/155081/1/

Den stod til 40.000 kr igår.. Men den reelle handelspris ville være ca 28.000 kr for mig (frieser hoppeplag plus 2 andre hoppeplage)

Hun har ikke haft føl før så det kan jeg desværre ikke se på..

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 13:04

Mor og mormor er kåret i DS

0
0
Svar på denne tråd

arvelighed
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 13:09

Kan se at faderen er Romancier. Han stod vel heller ikke for godt på forbenene, så chancen for at benstillingen er arveligt, er vel til stede?

"Din" hoppe har jo også klart karakterer til DS, hvis ikke det lige var de forlemmer. Den har ikke bestået sadelkåringen.

Man får vel generelt ikke meget hest for under 28.000 kr, men jeg vil nu nok kigge efter en anden. Var det til avl, ville jeg nok hellere gå på komprosmis med fx. alderen.

Mvh Tina, desværre uden Turpin

Til Dick Turpin:
"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd

helt sikker
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 13:49

jeg er enig med tina, hvis du vil avle så find noget bedre, hoppen har kun fået 6,5 i gangarter det kan sjældent hives ret meget op selv med en god hingst husk hoppen er ca 70 % af det færdige produkt , så der er ikke meget ved at avle på en under middel hoppe.

Men for 28.000 kan du købe et ok hoppe føl og så har du en kommende avlshoppe, hvis det da er det du vil..

DV er sagen..

0
0
Svar på denne tråd

Lemmer..
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 13:53

Hvis det var mig ville jeg finde en anden.

Nu har jeg læst kåringsbeskrivelserne på hendes mor og mormor,og de har et problem med lemmerne,så sandsynligheden for hun vil avle sine dårlige lemmer videre,vil jeg mene er store.

0
0
Svar på denne tråd

11111111
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 14:00

Jeg er ening i, at jeg også ville finde en anden avlshoppe hvis det i gernerationer har vist at at de dårlige lemmer avles videre Er ikke ening med Berit, at en hoppe med 6,5 i gangarter sjældent kan hives op. Har selv set en del eksempler hvor det faktisk er sket.

0
0
Svar på denne tråd

Forudbestemt!
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 14:49

Jeg kan nu ikke lade være med lige at indskyde en bemærkning: Én af de bedste hopper jeg nogensinde har haft (og har ;)) - med bedre gangarter end min guldmedaljehoppe der har 10 i trav - er en hoppe kåret i DR. Hun er 153 stg., men har ingen karakterer over 7 og både 5 og 6 taller for bevægelse. Til kåringen sagde én fra bedømmelsespanelet til mig (naturligvis uden jeg må citere ham for det) at "man jo ikke kan give hoppen højere gangartskarakterer når den går i DR!".

I mit tilfælde er højden i sig selv ikke et minus - som det jo vil være i DV avl - da jeg opdrætter sportsponyer.

Men. Selvfølgelig er hoppens beskrivelse og hendes karakterer/kåringsgrad SÆDVANLIGVIS et udtryk for hoppens formodede kvalitet - og hendes mor/mormor samt søskende måske i virkeligheden i endnu højere grad - men det er ikke alligevel altid det er en dirkete facitliste for en hoppes avlsmæssige værdi; sørg derfor at indhente informationer på afkom, rideresultater og al hvad der overhovedet findes af informationer ;)

*** STUTTERI FREDEN ***

Rytter/staldhjælp søges pr. 1/9 2007 > ring eller skriv!!

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 14:50

Tak for jeres hurtige svar og hjælp.

Jeg har meddelt ejer af hesten at jeg springer fra, jeg tør ikke at avle på sådan en hest.. Men jeg håber at hun finder et godt hjem til den søde hoppe.

tak for hjælpen

mvh kit

0
0
Svar på denne tråd

1123456789
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 16:32

Jeg ville absolut heller ikke avle på hende. Og der er måske en grund til at sælger prøver at bytte sig fra den hoppe. Jeg kunne forstille mig at hun ikke kan få den solgt, hverken til det ene eller andet. Så jeg ville holde fingere langt væk og finde en anden hoppe.

Mvh. Lene

Så fik Kikki sit føl. Et dejligt hoppeføl efter Idon Busklund. Født 26/4-07. Kronlykkes Freja er til salg.

www.stutteri-kronlykke.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 18:11

Tror bestemt ikke at sælger har grimme intentioner. Tilgengæld går de ikke op i avl, og jeg tror at det kom noget bag på dem at hesten ikke er godt kåret.. Og de blev da også temmelig kede af det

Så det tror jeg bestemt ikke

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

Hej Kit.
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 18:17

Ok. Hummm.

Mvh. Lene

Så fik Kikki sit føl. Et dejligt hoppeføl efter Idon Busklund. Født 26/4-07. Kronlykkes Freja er til salg.

www.stutteri-kronlykke.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider