Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

At avle uden at tænke..!!!
Forfatter: 
Dato:  15-05-2007 22:26

Hejsa!

Nu har jeg jævnligt læst, set og hørt om folk der krydser ind som vinden den blæser desv...og jeg undre mig!

Som meget kræsen seriøs avler, er det mig helt uforståeligt at folk seriøst kan finde på at krydse div. heste og oven i købet forvente det "helt store" af afkommet mv...Hmmnnee.

Det er efter min "logik" helt åbenlyst at såfremt man f.eks. har en middel/under middel nordbakker...så får man ikke et super dressur talent i 100.000 kr. klassen bare ved at købe en tilfældig OX araber bedækning til hoppen...men det er måske bare mig...og jeg har også set tilsv. ved ponyer mv. - hvad sker der lige for folk...jeg så meget gerne 3 gode grunde til at fortage sådanne vovede "kryds", og yderligere hvad de har tænkt sig med afkommet når det så ikke lever op til de fantasifulde forventlinger mv...?? - skal det så bare sælges billigt og kastes rundt til div. hestehandlere..eller..??!

Hmmnnee...hvad er der blevet af folk der rent faktisk undersøger avlsegnskaber ved en evt. krydsning, og det både ved hoppen og hingsten...dvs. forældre, bedsteforældre, og alle deres afkom, halv og helsøskende osv. - således at man virkelig ved hvilke egnskaber disse heste vidergiver mv. og om det er noget der kan bruges til noget, er salgsbart osv. FØR de kontakter / Vælger hingste, og hingsteholder mv...!!

Er det bare mig - eller burde der være noget mere "seriøs avl" mv..???!!!

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. UNIK int. Multi Champion afstamning sælges/udlånes! - Super fair priser - høj kvalitet !!!

Bedækning tilbydes v/5 Hingste pt.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes da
Forfatter: 
Dato:  15-05-2007 22:33

der er mange seriøse avlere i dette forum. Jeg læser sjældent tråde der drejer sig om nordbakke/araberavl. Folk der avler på den måde er vel typisk éngangs avlere.

0
0
Svar på denne tråd

nu er det
Forfatter: 
Dato:  15-05-2007 23:15

... jo forskelligt hvad folk lægger i titlen "seriøs avler".

I øvrigt har jeg set ganske glimrende araber/fjordhest-kryds. Og skal man krydse med noget er araber da ikke det værste, der findes :-)

0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg har en...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2007 23:22

...ubestemmelig lille hoppe, der er indkøbt for næsten ingen penge, men som jeg sidehen blev tilbudt over 100.000 kr. for. Hun har nemlig, trods sine absolut fraværende papirer, bevist sit værd som ridehest. I dag er hun 20, og hende har jeg da overvejet at trække et enkelt føl på, nu hvor hun alligevel er pensioneret.

Det mener bestemt godt at jeg kan forsvare, når nu hun har gjort det så fint på stævnepladserne, så her har du i hvert fald et vægtigt argument. Grunden til at jeg avler (har også en trakehner og en xx'er) er jo drømmen om den perfekte ridehest, og det har hende her i hvert fald været selvom hun altså er helt og aldeles papirløs.

/Nat

Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm..
Forfatter: 
Dato:  15-05-2007 23:24
Det kunne jo også tænkes at de der useriøse avler, som vi (jeg) så fint bliver kaldt, har spurgt til ting i forummet avl, fordi vi ikke selv har haft indflydelse på "avlen".. Dermed ment, at nu har eg frks en dansk sports pony, som lige om lidt skal fole, hvor faren er en ox'er.. selve processen havde jeg ingen indflydelse på, de ting sker jo At det så i dine øjne er useriøs avl!!! øhhh.. hvilken tråde herinde har du læst om folk der vælger at krydse disse racer eller nordbagger, for at få et 100.000 kr dressur talent??? hvilken forventninger til de her føl, som alligevel bare bliver solgt til hestehandler, har du læst om herinde?? det vil jeg faktisk gerne læse.. for bedre at have forståelse for dine påstande!!

Tænk før du taler, og husk med ærligheden kommer du længst

2007 bliver et godt år..

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 01:38

Pt. har jeg vist ikke lige fundet en tråd med fjordhest/araberkryds, men det er tit det sker. Jeg har set flere små heste af denne krydsning og jeg er målløs hver gang. Jeg syntes det er en hån for begge racer. En sportspony syntes jeg dog godt man kan krydse med en araber og araberen er jo forældre i flere racer, som fuldbloden er hos de store heste.

Der hvor jeg syntes der mest useriøs avl, er når man avler på hvad som hest. F.eks. hopper der kun er i forregistret hos DV, eller papirløse lille Lotte som er et rent gadekryds.

Dog syntes jeg en papirløs hoppe som har vist sit værd på banen, er ok at avle på og burde kunne kåres, på sine præsentationer. Lige som B. H. Matinè.

Men ja, der er mange useriøse avler, f.eks. inde for fjordheste. Og ja jeg syntes jeg har læst flere tråde her inde, hvor jeg tænker mit. Vil du virkelig avle på den.

Mvh. Lene

Så fik Kikki sit føl. Et dejligt hoppeføl efter Idon Busklund. Født 26/4-07. Kronlykkes Freja er til salg.

www.stutteri-kronlykke.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Formål med avl
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 06:28

Jeg undrer mig mest over de avlere der har en fin hoppe, som helt sikkert kunne lave super afkom med den rigtige hingst. Men hvor ejeren i stedet for at sætte sig lidt ind i avlens principper, bare vælger en populær hingst fra et anerkendt stutteri oftest Blue Hors og bruger den ganske ukritisk.

At folk vælger at avle på en hoppe optaget i fx.F1, er jo deres valg og er det et udtryk for at de da i det mindste ønsker at avle "rigtigt". Vi skal alle starte et sted, og det er jo ikke alle der har råd til at købe det bedste af det bedste.

Jeg synes alle de Frieser-kryds der fremkommer i disse tider, er værre end Araber-kryds. Araberen kan da tilføre noget, brugt rigtigt, Friseren har jeg sværere ved at se hvad tilfører udover gammeldags type og køreegenskaber. Det værste jeg har set var en der linkede til billeder af Araber-/Friserkryds. Det var en hån mod hele hestearten.

Det vigstigste er jo at lære sin hoppe at kende, det være afstamning, type, avlsegenskaber og den slags. Først derefter kan man begynde at avle rigtigt på den. En god ting er at lave mindst to føl efter samme hingst, og så sammenligne deres egenskaber.

0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 07:40

Jeg undrer mig så mere over alle disse useriøse avlere, der forventer, at fordi de har en dv hoppe og sætter en kendt dv hingst på hoppen, så bliver det en formue værd.. Uden at undersøge om de passer sammen, om han har styrker, hvor hun har svagheder osv..

Jeg kan bedre forstå, at man laver et krydsningsføl end jeg kan forstå, man betragter sig selv som seriøs, bare fordi hesten har papirer, det gør den jo ikke nødvendigvis god.

Jeg vil så sige, jeg er også en af dem, der er totalt uforstående overfor Fjordhest/Araber og Frieser/Araber..

Men det er nok mere, fordi jeg tænker, hvorfor spolere Fjordhest og Frieser med en Araber?? Da det jo sjældent er den anden vej rundt, at man vælger at krydse sin Araber med Fjordhest eller Frieser..Selvom der selvfølgelig er nogle Araberfolk, der lægger hingst til, hvilket jeg ikke fatter..Der er jo ingen af de to racer, der har det mindste til fælles med Araberen, så hvordan skulle det blive bedre end udgangspunktet..

Lækker Dunfarvet kat.2 hingst stilles til rådighed for et begrænset antal hopper i 2007. Afkom kan ses for 2006 og 2007...

Høflighed er IKKE et tegn på svaghed!

0
0
Svar på denne tråd

Seriøs avl
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 08:43

Seriøs avl - det er vel et relativt spørgsmål.

Jeg er en af de seriøse avlere, som er startet fra bunden. Min "stamhoppe" er min gamle ridehoppe, uden fine papirer, ingen gang, underhals, stjernekigger, intet sadelleje - men med et dejligt sind og temperament, og en stor portion ædelhed (iflg. Sælger var hendes mor oldenborg/fuldblod og faren hannovraner/araber), som især DV efterlyser i disse år.

Da jeg, økonomisk, fik mulighed for at have 2 heste, ja da valgte jeg at ifole min papirsløse hoppe med en DV-hingst (BH Romancier). Han er nøje udvalgt blandt BH´s daværende hingste (han havde kønne øjne), da han helst skulle tilføres ædle hopper, og jeg ville gerne have mere højde og fylde. Valget stod i sin tid mellem Romancier og Don Schufro, og selvom Don Schufro klart er den som er kommet længst inden for sporten, så har jeg aldrig fortrudt det valg jeg tog.

Da jeg endte op med et hoppeføl, valgte jeg at kåre min "stamhoppe" i F1, så der var mulighed for at videreføre stammen, i fald at jeg ville det på et senere tidspunkt.

Efterfølgende købte kæresten og jeg et nedlagt landbrug, og besluttede at videreføre slægten både på hestesiden, men også på den menneskelige side. Da vi begyndte at få børn, forsvandt tiden til at ride, så vi har valgt at avle i stedet, og resultatet går i øjeblikket rundt ude på marken - årets hoppeføl 2006 i Region 5 - og hun kan vel og mærke højst kåres i F3 når hendes tid kommer

Man skal ikke sige at den kan man ikke avle på, hvis man blot gør noget ud af sit forarbejde, og finder den helt rigtige hingst. Jeg mener ikke at man ukritisk skal avle på alt, men for mig er papirerne ikke det vigtigste. Det er også vigtigt at se på, hvad afkommet skal bruges til. Mit første føl skulle "blot" være en kommende afløser som ridehest for mig, men er nu udlånt på ubestemt tid til min veninde, da jeg ikke kommer i gang med at ride foreløbig.

Jeg har dog indset, at vil man noget seriøst inde for avlen, ja så skal man helst avle på nogle "gode papirer", så derfor har vi indkøbt en ny avlshoppe, med en god og interessant stamtavle, som vi kan lave noget seriøs avl på.

Plagen (kommende F3) som går rundt derhjemme, ja hun skal i avlen når hun bliver 3 år, og hvis hun får et hoppeføl, så skal den blive i avlen, hvis dens kåring ellers bliver derefter. Plagen, ja hun bliver lånt ud eller solgt når hun har leveret et hoppeføl til at sikre den videre avl, for der er ikke noget ved at avle videre på en F3-hest, hvis man altså vil noget seriøst med sin avl.

Vi er startet fra bunden, men har allerede nu opnået mere avlsmæssigt med vores F-hopper end mange "seriøse avlere" nogensinde kommer til at opleve.

Helena

0
0
Svar på denne tråd

useriøs måske
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 08:46

Useriøs eller nybegynder. Jeg har selv en rigtig dejlig sportspony, som kun ligger kåret i forregistret hos sportsponyer. Trods det har jeg valgt at ligge en DV hingst på hende, af den simple grund, at jeg ønsker at få et føl, hvor jeg i det mindste har en fornemmelse for hingstens egenskaber, for jeg kender min egen hoppes uovertrufne egenskaber.

Jeg kunne selvfølgelig også ligge en Sportspony hingst på hende, og ville helt sikkert kunne få et smaske lækkert føl den vej, da min hoppe er kåret med ikke mindre en 8 i alle gangarter, og er middelsvær dressurhest på distriktsniveau, men det får jeg jo ikke en lille dejlig hest udaf, som er det store ønske jeg har i dette tilfælde.

Selvom tingene måske ser useriøse ud, så kan det sagtens være at personerne som vælger som de gør, har nogle helt bestemte ønsker til deres handlinger. At man så kan være uforstående overfor nogle sammensætninger, kan jeg godt følge. Men jeg synes, at det aller værste er folk, som har en hest der har fysiske skavanker af den ene eller anden slags, er kugleskør eller har astma eller lignende, der forstår jeg ikke, at der bliver avlet videre på hesten, bare fordi papirerne er der. Det er ikke papirerne i mine øjn, som skal retfærdiggøre avlen, men derimod selve hesten.

Papirer giver et godt indblik i hestens arvelige forhold, men er hoppen/hingsten med skavanker af den ene eller anden slags, synes jeg man bør være mere kritisk i sin avl, og jeg synes ofte at folk mangler det synspunkt, så hellere krydse sin skønne nordbakke med en fyrig araber

Anita

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 09:07
Jeg synes det værste egentlig er når man krydser sit kryds med et kryds igen. Så kan man få hvadsomhelst.Men ellers har jeg intet mod mærkelige kryds, sålænge man ikke forventer at opnå de vilde resultater i et avlsforbund.

Rid på det bedste - Rid frederiksborgheste ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Lene...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 09:13

Du skriver:

Der hvor jeg syntes der mest useriøs avl, er når man avler på hvad som hest. F.eks. hopper der kun er i forregistret hos DV, eller papirløse lille Lotte som er et rent gadekryds.

Dog syntes jeg en papirløs hoppe som har vist sit værd på banen, er ok at avle på og burde kunne kåres, på sine præsentationer. Lige som B. H. Matinè.

Nu var der måske ikke blevet en Matiné, hvis ikke DV havde et forregister, hvori Matinés mor jo er kåret.

I øvrigt vil jeg ikke kalde en forregister-hoppe for hvad som helst. Den er kåret, og ejer har en bedømmelse af dens eksteriør at gå ud fra. ¨Så er det jo bare om at vælge sin hingst med omhu.

Men sådan er det jo i al - seriøs - avl.

0
0
Svar på denne tråd

Bliver nok ikke enige
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 09:25

Sikke en gang - "mange meninger" vi er mennesker og helt forskellige og ja der findes rigtig mange fantastiske - specielt ponyer - af blandet herkomst.

Men nu er der jo kommet en sportsponymodel med alvsmål osv - så bliver det også "styr" på dét.

Jeg synes det bedste mht en lidt mere sikker alvsformulering er; at chancen for fine "ens" heste er større - der er måske ikke så mange der "falder" igennem og bliver en lidt"skæv" eksistens - disse skæve heste har en lidt usikker fremtid med måske mange ejere og et lang liv med mange skift, hvor måske ikke alle "hjem" er lige fantastiske (heller ikke sidste transport mod slagteriet langt væk) -

Nogle af tidens rigtig gode sportsheste er en sand blanding og ikke helt gennemtænkt - sådan er gen problematikkenjo også!

Jeg er helt med på at vi selvfølgelig skal have nogle avlsmål og en standard - men ingen kan vidst blive enige om hvad der er det helt rigige ud over at der er nogle fysiske rammer som jo er de optimale for god bevægelse og holdbarhed.

Min store indvending mht til alv - er stadig at man avler på "vanskelige" heste - Vores hingste (DV ihvertfald)får i afprøvning nogle karrakterer for opførsel og ridelighed som er en vejlendene faktor når vi skal vælge higst - Denne observatin omkring temparament får hopper ikke ( jo i ridelighed... men ?)

Alt for mange hopper med skidt temperament bliver brugt i avlen - ikke nok med, at der er en genetisk mulighed/risiko for at temperament videreføres - hoppen præger jo også sit afkom det første halve år, viser hvordan man er social (eller ikke er). Jeg mener at disse føl har større risoko for at blive " den der sparker de andre" "den der ikke kan gå med andre" "nej den skal min hest ikke gå sammen med" osvosv.

Eksteriør er selvfølgelig vigtigt og vi vil alle ha smukke heste, men ridelighed, holdbarhed, temperament (skal ha større betydning) er lige så vigigt.

Hvis vi skal optimere muligheden for vores føls fremtid , bør vi lave heste der er til at omgåes. Så har vi gjort hvad vi kan - at køberne så ikke lukker dem på fold, rider dem for hårdt eller andet kan vi jo ikke gardere os imod, men der er vores mulighed for indflydelse også ophørt - desværre.

KH

Linda

Heste for de fleste - avl af harmoniske og smukke heste, der er gode i hovedet og forhåbentlig bliver elsket for det, gennem hele deres liv.

stutteri-sakslev.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

hhhmmm
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 11:19

Jeg har en broget hoppe, som jeg ikke kender afstamningen på, som jeg vil stille til kåring i pintoforeningen.

Jeg havde nu ikke de vilde planer om at skulle til at avle en hel masse, men mest til eget brug. Hvis I forstår...

Hoppen skal jo nok på et tidspunkt afløses af en ny, gerne et hoppeføl fra hende, som så igen skal stilles til kåring, ved godt at hun kun kan komme i forregistret, men man skal jo starte et sted, og vupti efter nogle generationer kommer der mere og mere kendt afstamning på dem. Ved at bruge kåret hingst med afstamning i hvert fald...

Jeg vil gerne avle på hende fordi jeg synes at hun har et mega dejligt temperament som man skal lede længe efter (efter min mening) Og det må mine kommende heste også gerne have. Muligvis med lidt mere temperament når jeg bliver en mere erfaren rytter.

Lene :-)

Sadel til salg - billede på præsentation - flere billeder kan sendes - byd!

0
0
Svar på denne tråd

Helt ærligt Lene
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 11:44

Hvad er der galt i at avle på en forregister hoppe?

En forregisterhoppe kan jo i realiteten have både 8 og 9 i helhed og være et bedre avlsemne end en DH hoppe. Den har bare ikke de krævede kåringer helt ude i oldemors led.

Jeg ejer selv en forregisterhoppe. Da jeg kårede hende, kunne hun kun kåres i F1, fordi hendes mor ikke var kåret, men hendes mormor var. Efterfølgende tog jeg moderen med til kåring, og min hoppe blev pludselig flyttet fra F1 til F3. Oldemoderen er desværre død og borte, men havde den ikke været det, og jeg kunne have kåret den også - ja så gik min hoppe fra forregistret og direkte i DH.

Så derfor spørger jeg igen: Hvad er der galt med en forregisterhoppe?

Mvh

Line

DV hoppe, 3 år, efter Churchill,kan købes. Forventet stang ca. 162. Longe- og sadelvant, men selvfølgelig ikke tilredet. Skriv for mere info.....

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 11:56

Nu har jeg en Haflingerhoppe som ingen papirer har. Hun er drægtig med en OX araber. Er jeg så useriøs???!!

Føllet er til mig selv, og bliver det engang solgt, er jeg da helt sikker på at den ikke kommer til at havne hos en hestehandler! Det kommer jo an på hvordan ponyen er opdraget, hvem man sælger ponyen til og så meget andet.. Haflingeren avler jeg ikke på for at "tjene" penge.. Men fordi jeg vil have et afkom af min fantastiske pony, og fordi min svigerinde har et SUPER afkom efter en Haflinger og OX'er.

Ved siden af har jeg så min varmblods hoppe, som er kåret i DS. Og jeg har samme holdning som mange af jer andre.. Man er ikke sikker på at man får et millionafkom bare fordi man bruger Don Schufro eller lign. Nej, mange avlere kigger ikke på hvad ens egen hoppe har af svagheder, og så finder en hingst som passer dertil.. De vælger bare en hingst med et stort navn, og så håber de på at det bliver solgt dyrt.. Sådan har jeg i hvert fald oplevet nogen..

Nu har jeg så ikke så meget imod at man krydser andre racer, så længe man ikke bare gør det uhæmmet.. Nu har jeg set en friser/Varmblods blanding, som faktisk er faldet meget godt ud. Måske er det et tilfælde, men nogle tør jo tage chancen. Og hvorfor skal der ikke også være plads til "ikke 100% perfekte" heste???

Det at man avler på F1, F2 osv. hopper, synes jeg er helt iorden. Hellere det end at man avler på f.eks. en DS hoppe som har f.eks. 4 og 5 i benstilling! Det synes jeg er meget værre!!

Mette Timmermann Kock

Elbækgaard

Dansk Varmblod er det bedste :-)

Rødt hingsteføl født d. 4/5-07 sælges

Kieffer Ulla Salzgeber dressursadel sælges,

som ny!

Brenderup Royal m. sadelrum sælges billigt!

0
0
Svar på denne tråd

???
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 12:03

Line: Hvis det er mig du hentyder til, mener jeg ikke der er noget galt i at avle på en forregisterhoppe. Har jeg skrevet det nogen steder?

Det vil jeg selv gøre jo, bare til nok til eget brug, men det er nok også mest fordi jeg er så dårlig til at skulle skille mig af med de kære små føl... Og så synes jeg ikke at jeg er rutineret til at skulle ud og vælge en hingst som vil sammen med min hoppe give et godt afkom der er nogen der vil købe... Men det kan jo være at det kommer... Det håber jeg da!!

0
0
Svar på denne tråd

"Snedker" Lene
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 12:23

Nej, det var Lene "AlexanderSilas" der skriver, at useriøs avl er, når man avler på en forregisterhoppe.

mvh

Line

DV hoppe, 3 år, efter Churchill,kan købes. Forventet stang ca. 162. Longe- og sadelvant, men selvfølgelig ikke tilredet. Skriv for mere info.....

0
0
Svar på denne tråd

tjah...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 12:30

Er det ikke bedre at avle på en hest med gode egenskaber, der har vist fine resultater men mangler et stykke papir, end det er at avle på en hest med fine papir, men som ingen gode egenskaber eller resultater har???

En hest kan sagtens have en god stamtavle, men have store fejl... Dem har jeg da efterhånden mødt et par stykker af!

I mine øjne er det langt fra seriøst at avle på heste der IKKE på nogen måde har vist deres værd, eller som har fejl! Seriøst avl kan sagtens være at krydse forskellige racer hvis man derved opnår det bedste resultat, DV er jo heller ikke en race, men et forbund hvor forskellige racer krydses for at opnå de bedste resultater, og jeg må sige, at jeg tror mange DV avlere vil blive ret fornærmet over at blive kaldt for useriøse avlere... Men de er jo i sin tid også startet med at krydse forskellige racer...

En ægte seriøs avler har sat sig ind i både afstamning, resultater fra de avlsdyr/heste der benyttes og hvilke egenskaber der skal til for at kompencerer for de svageste sider hos det avlsdyr der ønskes afkom efter... Og ja selv fra to gode forældre kan der komme et skidt afkom, derfor er det vigtigt at man ikke bare kigger på afstamningen, men på SELVE avlsdyret og dennes resultater...!! Derfor avler en seriøs avler ikke kun for at tjene penge, men lige så meget for at lave det perfekte afkom!!

Selv er jeg til pintoer og palominoer, hvilket jo på sin vis også må gå under useriøs avl, da der herunder må krydses flere forskellige/tilfældige racer ind... Puha hvor er det slemt hva...!? Pintoarabere og palominoarabere er efter min mening nogle af de smukkeste heste der findes, men dette er jo i bund og grund også useriøse blandinger!!...?

Lige info til Mette: rent faktisk bruger man araberen til at forædle haflingeren, så det du har gjort vil i min verden nok nærmere gå under forædling, men slemme slemme dig at lave den slags useriøse avl der uden tvivl vil ende hos en hestehandler... Hvad bliver det næste dog!???

Og til Lene: Go for it, Jazz skal nok lave nogle fantastiske afkom, det tvivler jeg slet ikke på med hendes temperament, måske kan du endda være så useriøs at lave en lille pintoaraber, eller endnu værre en palominobroget...

STALD BRATTENSBORG

-Mellem Odder og Skanderborg

0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 12:50

Hvad angår forregisterhopper, så har jeg da også en lille cremellodame, som jeg vil stille til kåring, hvis jeg ikke sælger hende, fordi hvis hun bliver vurderet godt, så er hun jo oplagt at avle videre på..

Lækker Dunfarvet kat.2 hingst stilles til rådighed for et begrænset antal hopper i 2007. Afkom kan ses for 2006 og 2007...

Høflighed er IKKE et tegn på svaghed!

0
0
Svar på denne tråd

palomino...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 12:58

Line: okay... Jeg havde ellers kigget efter om der var andre men kunne ikke lige finde dem, har fundet hende nu... Undskyld...

MiR: Bedre kunne man ikke sige det... Både pintoaraber og palominbroget ville være et kæmpe hit i stalden!!

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 13:07

Hver sin mening. Jeg ville ikke avle på en forregisterhoppe om den var nok så god. Og den mening har jeg vel lov til at have. Men jeg ville heller ikke avle på en DS/DH hoppe som har en eller anden skavank. Ellers havde jeg jo aldrig ophævet den handel, på en Super lækker godt kåret hoppe efter Andiamo og A-Dur. Desværre havde hun en arvelig mus. Vi kan så godt blive ening om at det er mere useriøs avl. Men det er måske også bare mig? Men der er selvfølig flere forskellige grunde til at en hoppe kun kåres i FOR.

Men jeg vil gerne trække det med Forregisterhopper lidt tilbage. Det er selvfølig an på, hvorfor de ikke er kårede højre.

Og nej jeg vil ikke kalde dig Helena for useriøs avler, da du går hele vejen.

Jeg tænkte nok også mere på folk der bare har en hest og det er enligt lige meget hvilken, og evt. med div. skavanker, som de bare sætter ifol med en eller anden tilfældig hingst med/uden papir, bare for at sælge dem for ingen ting og til en uvis skæben. Jeg tænker på alle dem der ender på div. hestemarkeder. Og vi fleste har vist desværre set flere af disse sørgelige tilfælde. Og dem der desværre står hos div. dyrmishandler og "rådner" op. Det var nok mere sådan nogle tilfælde jeg tænkte på.

Mvh. Lene

Så fik Kikki sit føl. Et dejligt hoppeføl efter Idon Busklund. Født 26/4-07. Kronlykkes Freja er til salg.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen Lene
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 13:12

Jeg kan godt tænke mig at vide, hvorfor du aldrig ville avle på en forregisterhoppe?

At man vælger en DH hoppe fra, fordi den har en eller anden arvelig skavank er jeg helt enig i. Man bør kun avle på raske dyr - ingen tvivl. Men en forregisterhoppe er jo noget helt andet.

Mvh

Line

0
0
Svar på denne tråd

hvad med temperament
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 13:41

ja undskyld jeg lige "hacker" mig ind her (og ikke har læst alle indlæg). Men noget der undrer MIG meget tit er:

Hvorfor er der SÅ få der skeler til hestens temperament i den seriøse avl ?

Det jeg mener er: Hvorfor er der så mange af de "lækre" heste der har en skrue løs og er hyper nervøse og opspændte ?? Hvad kan man lige bruge det til ? Alle dressur ryttere ved jo at det er mere end svært at lære en hyper nervøs hest noget og at den sjældent går korrekt når den spænder op. Den ser måske nok "flot ud" , men når den så kommer til de mere svære øvelser, så er det temperament sjældent særligt brugbart andet end for særdeles dygtige eks prof. ryttere .

Omvendt er det også dødsygt at skulle sidde og drive på en langsomt tænkende dovent anlagt ridehest - selvom den er nok så rolig og sød. Så er det bare ikke sjovt.

En god ridehest siger bare "ja" , den er ikke bange for alt, den er ernergisk, tænker med rytteren, tilbyder sig , er positiv og søger at "please" rytteren.

Man kan godt avle på temperament og nedarve det ( det ved jeg jo fra Lusoerne) . Men hvorfor kommer det tit i bagerste række (sammen med hov kvalitet ) ??

Det er alt andet lige meget nemmere at ride dressur på en hest der VIL end på en hest der KAN.

Hvad gør god gang og god bygning hvis hesten ikke gider eller ikke kan rent mentalt ??

Formidling af LUSITANO heste.

Fra Portugal.

Salgsheste på præsentation. NYE NU

.

kontakt ang. ledige pladser til GOLEGA/PORTUGAL tur i nov. 6000kr

Se http://www.klassisk-dressur.dk

0
0
Svar på denne tråd

nemlig!
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 13:56
Lykke b:

STALD BRATTENSBORG

-Mellem Odder og Skanderborg

0
0
Svar på denne tråd

avl eller formering
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 16:09

Seriøs avl kan være mange ting - men først og fremmest mener jeg at det må beskrives som en velovervejet og nøje gennemtænkt krydsning af 2 individer for at få et bestemt resultat, og så kan hestene i princippet være papirløse, dårligt kåret e.lign., så længe det er velovervejet og ikke blot fordi "det kunne da være vildt sødt med en friser/fjordhest blanding" - ja, det kunne det sikkert, men jeg tror nu chancen for det omvendte er noget større...

Og jeg mener også det er useriøst at bruge en stjerne hingst på sin middelmådige hoppe og så tro at der kommer en grand prix hest ud af det - beklager, men der kommer som regel gener fra begge sider, og vi kan nu engang ikke selv vælge hvilke der gives videre...

Jeg ville ikke selv avle på en hest uden papirer, med mindre det var til mig selv og hoppen havde nogle virkelig gode præstationer - og da ville jeg klart få en sådan hest optaget i forregisteret for så er man da lidt af vejen...

Men det værste er nu engang når folk avler på heste der er kasseret som rideheste pga temperament - hvorfor i alverden avle rideheste ud fra noget der ikke kan rides???!!! Det kunne jo være det blev nedarvet!

Men min konklusion er: Avl som du har lyst til, så længe det er grundigt gennemtænkt! Ellers er det formering!

mvh. Heidi, Madoll, High-Line & High Hope

Stutteri High

Afkom efter Madoll (avlet af Steffen Madsen) efterlyses

Blå fodertønder sælges - se mere på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Heidi.
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 16:15

Er enig.

Mvh. Lene

0
0
Svar på denne tråd

Hej Line.
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 16:22

Jamen ind til nu kender jeg kun en forresgister hoppe som jeg havde lyst til at avle på. Og hende får jeg næppe råd til og hun jo heller ikke til salg.

Men hvad er der i vejen med at jeg kun vil avle på gode/fremravende DS eller DH-hopper. Det kan da godt være der findes udenmærket forregisterhopper, men jeg har ikke lyst til at bruge penge på dem. Så vil jeg heller købe en gennemavlt DS eller DH-hoppe, som har vist sit værd i avlen og/eller sporten. Det er altså en dyre og længere vej, hvis man starter med forregisterhopper. Og så vidt jeg ved kan de ikke være higstemor. Så det har jeg altså bare ikke lyst til at bruge mine penge på. De hængere nemlig ikke på træerene hjemme hos os.

Mvh. Lene

0
0
Svar på denne tråd

Seriøs avl...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 16:33

... tja jeg har en hoppe af ukendt herkomst som jeg fik bedækket ved Tamtam ox i 2002. I 2003 kom der et hingsteføl- han voksede op hos mig blev selvfølgelig passet med alt. Da han var 3 kom han i tilridning hos berider, derefter kom han ud til en dygtig ponyrytter (landsplansniveau) og blev som 4 årig solgt til en ung rytter, der har håb om at ride på distriktsplan.

Ponyen er sund og rask. Hans mor er tjekket i røngten og har vist hvad hun kan i sporten. Hans far har guldmedalje. Jeg synes sådan set, at det var velovervejet og seriøs avl, selvom ikke alle vil være enige.

Hvis jeg skulle købe en hoppe nu, ville det da helt klart blive en godt kåret, men jeg avler stadig på min gamle pony og tager det ligeså seriøst.

Vh Tine

Hestens Urtehave- kig ind :-)

Urtemix, Plejemidler, Loppefrøskaller, Hyben, Hvidløg osv.

Alle urtemix leveres nu i praktiske spande

0
0
Svar på denne tråd

Racekrydsning
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 19:26

avl kontra useriøs avl ... det kan da bare være et spørgsmål om held ?

Hvis nordbagge-haflinger-friser/arabere kan da sgatens spadsere rundt til landsstævner med gode placeringer, men jeg holder ikke men nogen i at de bliver gode avlsdyr.

Racernes renhed giver dem netop de egenskaber vi elsker hos de forskellige heste.

Nej... selvom min datter har lavet 2 stk 6års B-ponyer i dressur (i en alder af 12 år ), på to fuldstændig papirløse ponyer- så stiler jeg efter seriøs avl med dokumenterede resultater.

lækre lækre sportsponyer på....

www.123hjemmeside.dk/rawasport

Alletiders ridelejr !

Tilridning klargøring kåring championater af DRF uddannet

20% rabat til DSP

http://www.ramsgaard.info

0
0
Svar på denne tråd

Hej Kay.
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 20:01

Lige netop. Er helt enig med dig.

Mvh. Lene

0
0
Svar på denne tråd

useriøs avl
Forfatter: 
Dato:  16-05-2007 22:22
Jeg har haft med avl at gøre i 18 år nu. Det til dags dato mest useriøs jeg har hørt er fra en stor avler som på står at hvis man tager en medaljehoppe og krydser den med en elitehingst som for man per definition en et godt afkom.

Jeg har fuldt ponyavl i mange år og jeg er efter hånden kommet frem til, at de ponyer der gøre sig bedst i sporten er nogen hvor forælderne er gode ridedyr, måske ikke på højde niveau.

Derfor er jeg kommet der til at rideresultater tæller mere end kåring. For en kåring fortæller ikke noget om at det er et godt ridedyr men om hvor godt dyr passer ind i en dommers billede af et avlsforbunds avlsmål.

Det betyder også at jeg har vært ved at se det useriøs i at avle på dyr uden papir m.m.

Så længe folk gøre sig nogen overvejelser om hvorfor de vil lave netop dette afkom.

Hvad er formållet med det!!!

MVH

Heidi Haabendal, Stald Tai

Top dressur pony der med rette rytter kan nå international niveau sælges.

Avl af rideponyer til fremtidens rytter.
glem din import vi har avl til sport.
0
0
Svar på denne tråd

Forregister
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 00:55

AlexanderSilas: Jeg er i tvivl om du har misforstået den "moderne" forregisterkåring. Den laveste kåringsgrad mht karakterer er vel DR. Forregisterhopperne er i dag som regel dem med manglende led. DVs. du kan jo sagtens have en hoppe med fuld tavle, men så mangle nogle kåringer - De er altså ikke nødvendigvis hopperne med 5 i helhed.

Og hvis du har en sadelkåret forregisterhoppe, som har gået i sport, og du i øvrigt har brugt en hingst der passer til efter mange overvejelser - ja, så synes jeg altså det er din udtalelse der tangerer useriøsitet

Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum
quidquid latine dictum sit altum viditur

0
0
Svar på denne tråd

Katharina.
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 07:40

Muligvis. Men så må min udtalese jo så være useriøs efter din mening. Men jeg har da stadig lov til at have min mening om kåringsgraden og at jeg ikke har lyst til at avle på forregisterhopper. At der så er nogle der gerne vil det, det må de om. Vi har alle hver vores mening om avl, kåring, stamtavler, racer osv. og det skal der være plads til. Jeg gør det jeg syntes er mest rigtigt, som de fleste ander også gør.

I øvrigt trak jeg det med forregisterhopper lidt i land, på grund af f.eks. egnpræstationer. Men det kan/må man åbenbart ikke her inde på heste-nettet.

Mvh. Lene

0
0
Svar på denne tråd

Frieser..
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 08:33

hvor er det heldigt at mange alligvel ved at frieseren ikke bare er en gammeldags kørehest

Udover det så forstår jeg heller ikke altid folks valg, de vælger en underlig blanding.. Der er dem der har en pony på 145 og sætter en hingst på der er 170 og forventer bestemt at få en hest på 165..

Krone og bølge - En selvfølge

samt Sorte Perler

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er én af
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 08:35

dem, der har en hoppe af ubestemt herkomst(jeg kender dog begge forældre), og som er kåret i F1, med ukendte forældre.

Grunden til hendes manglende forældre er, at avleren havde en oldenborghoppe efter Chronando OLH, og satte Sourido xx på hende, for og få et forædlet føl. Sourido er ikke avlsgokendt, så derfor kan min dejlige hoppe ikke kåres til noget som helst, og er forældreløs.

Jeg har haft hende i 10 år, hun har et kanon hoved, gode bevægelser efter mit behov, og hvis jeg bare havde interesse for dressur, kunne vi sikkert have nået en del.

Jeg valgte sidste år, har dog altid villet det, og sætte hende i fol med en kåret oldenborg hingst Lámour af Støvlebæk.

Jeg fik i marts et lækkert og smukt lille hoppe føl, som skal være min fremtidige ridehest. Hun har allerede nu som knap 7 uger, et rigtiug fornugtigt temprament, et kanon godt hoved, dejligt sind, en flot flot bygning, og er i det hele taget rigtig harmonisk.

Da jeg rider western, skal hun være afløser for hendes mor. Og på et tidspunkt skal jeg så have mig en Amerikaner.

Her er mit gadekryds, 5 dage gammel. Med en F1 mor og en kåret oldenborghingst.

Tine

*La Luna de Primavera * Freja * Surprice * Ticco*

-En rigtig hest er en oldenborg-

-Der hvor volden går ind, går forstanden ud-

0
0
Svar på denne tråd

alle har lov til en mening..
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 09:02

min mening er at jeg går ind under kattegorien, seriøs avler.

Efter over 20 års avls arbejde, ved jeg udmærket hvad jeg vil avle.

Jeg har jo araberrace heste som ofte er blevet indkrydset med engelsk fuldblod og resultatet er blevt rigtigt gode angloarabere.

Jeg har også brugt oldenborg en del gange til mine araberrace hopper. Resultatet er blevt serdeles godt gående rideheste, med godt løft, elegante og stadigvæk med ridehestens ønskede rideegenskaber. Nemme at sælge, grundet de gør sig godt over for en køber, samt de har en temp. som folk kan styre, da man forener araberen og oldenborgeren.

Jeg har på nuværende tidspunkt en fr1 oldenborghoppe emdegårds shila. mor er araberrace, som var en lille hoppe på kun 150 i stg, men med årelang araberrace afstamning. Faderen er den gamle silas fra drisdal ridecenter. en af de gamle drenge. Shila er ikke stor, kun 154 i stg, men med god gang og et ædelt udtryk. Nem at omgås og nem at ride.

Hendes afkom fra sidste år er efter continenetal og det er bare et godt emne. er reg i old. og kan stilles til kåring og kåres i fr2. Er allerede næsten lige så høj som sin mor, tiltrods for hun kun lige er blevet 1 år. Utroligt elegant, godt udtryk og med en serdeles god bygning. Har fådet en del tilbud på hende, men hun gemmes og skal forhåbentlig blive en af vores kommende rideheste inden for dressuren. En rigtig lægge mærke til hest, som vil gøre sig godt på konkurence banerne uden at bliver for ilter og stadigvæk styrbar.

Jeg har en del oldenborg/araber afkom på samvittigheden og ofte ringes jeg op af købere, som har mødt et af disse afkom og gerne vil købe, hvis vi har noget til salg.

Man kan godt drive seriøst avl også selv om man laver blandinger med araber blod i årene. Men skal bare vide hvad man gør og tænke sig godt om.

Jeg kan ikke se noget forkert i at man bruger en reg. ox hingst på en reg. fjordhest. hvis bare man har sat sig ind i hvad det er man vil avle og hvad det er for to heste man har at avle med.

Jeg har set en del gode rideponyer, med netop den afstamning.

Men der hvor linen knækker for mig, når det gædler krydsning med ox blod, ja det er når man vil lave rideponyer til børn og man forsøger at fremavle dem, med alt for meget ædelt blod i årene.

alt for ofte har jeg på stævnepladserne, set hidsige ponyer, der slet ikke er børne modeller, grundet der alt for store ox del.

Ja en ridepony der skal gøre sig godt i dressurne, skal ha elegante gangarter og en fin holdning, samt ikke virke for sløve. Men mange glemmer at det er børn der skal ride dem og ofte er ungerne, nådet at blive færdige med dere pony tid, før de endelig har fådet styr på ponyen.

Det ser flot ud, når en avler kommer på skuepladsen med en ædel og dansende hoppe, men at denne hoppe bør være mor til rideponyer der er beregnet på børn, ja det tvivler jeg stærkt på er en god ide.

Netop en race som newforest vinder jo stører og stører fodfæste når det gælder gode og ridebare børne ponyer, netop grundet deres gode temp. samt gode ridegenskaber.

Så for mig en ox en god forædler, men man skal knagmer vide hvad man gør og tænke sig mange gange om og om igen.

IMC.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Ingen.
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 09:33

Jo jeg vil nu også mene du er en seriøs avler, med 20år på bagen. Og jeg har da dyb respekt for dig. Du ved jo hvad du gør. Du har sat dig ind i det og ved hvad det er du vil avle.

Jeg syntes nu heller ikke det er noget galt i at kyrdse en oldenborg og araber. Hvis man ikke bruger araberen til show/løb/distance, så ser jeg araberen som en forældre, lige som fuldbloden. Araberen er skøn og ædel.

Men ja man skal nok vide hvad man gør når man bruger araber, lige som med fuldbloden. En vågen fuldblod kan man jo heller ikke sætte på hvilken som helst hoppe.

Og hvis jeg skulle bruge en god og holdbar ridehest, så ville jeg absolut ikke være afvisende over for en af dine oldenborg/araberkryds.

Jeg vil dog sige jeg har mødt en fjordhest/araberkryds, der var en perfekt børne/konkurrencepony. Men jeg syntes det er syndt for fjordhesteracen. Men det er fordi jeg gerne vil bevare den raceren, lige som mange ander fjordhesteavler. Men hvis man vil avle børne/konkurrenceponyer, så er det måske ikke så tosset enda.

Men det er jo også helt an på hvad man går efter at avle. Er det ride/konkurrenceheste/ponyer, så er papirne jo ikke altid det vigtigste. Da det jo langt fra alle ride/konkurrenceheste der har gode papir/stamtavle. Men derfor kan de godt begå sig på en konkurrencebane. Og så er der jo så dem der går efter at avle renracet, typpeavl osv.

Mvh. Lene

0
0
Svar på denne tråd

der hvor filmen knækker
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 09:48

er jo, som andre skriver i deres svar, når man avler racerene heste på hopper/hingste som ikke er egnet.

Jge har selv en stor og flot araberrace hoppe. Emdegårds nikitta, blev bedste føl af racen på roskilde og 4 bedste i konkurensen på tværds af alle racer.

Men den har et sind, der gør den ude af stand til at være egnet som avlshope når det gælder araberrace. Hendes mor var på helt samme måde, efter to araberrace afkom, var vi enige om at det ikke var vejen frem, men da vi så ifolede hendes mor med oldenborg, ja så kom der det herligste føl, som nu hos ny ejer er en rigtig god ridehest.

Det samme gælder for min nikitta, hun vil aldig nogen sinde blive ifolet med araber, men oldenborg vil jeg uden betænkeligheder sætte på hende og det tilrods for at hun afstamnings mæssigt er lavet på det bedste inden for avlen og burde viderføre araberracen.

som avler må man være 110% ærlig og ikke kun avle for at avle.

IMC.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Igen.
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 10:02

Er helt enig med dig. Desværre er det jo ikke alle der er lige kritiske med deres hopper. Og selvom den er raceren, er det ikke ens betydiget med at den er egnet til at avle vidre på. Som du skriver, har tempermenet en stor rolle inde for al avl. Desværre er der jo nogle der er "ligeglade" og kan ikke se kritisk på sin hoppe. Og her er det så jeg, lige som dig, syntes at folk er useriøse. Ja jeg syntes altså også det er useriøst at avle, bare for at avle.

Mvh. Lene

0
0
Svar på denne tråd

araber
Forfatter: 
Dato:  17-05-2007 11:00
Araber brugs som forældler i mange avlsforbund. Og for ponyer har den være brugt som man bruger fuldbloden ved hesten.

Jeg opfatter det lidt som en myte at for meget araber og fuldblod i en ridepony giver temperamants problemer. For det afhænger meget af hvilket racer man kryds araber og fuldblod ind i.

I dag er den mest almindlige måde at lave rideponyer på at kryds welsh med araber og fuldblod. Det giver nogen billedeskynde og mange gang vel gående dyr men ofte med lidt vanskeligt temperamant. Grund til at det er almindligt at gøre det på denne måde er at det er sådan man avler rideponyer i tyskland på. Grund til at det er sådan man gøre i tyskland er at den mest almindlige pony race i tyskland har være welsh pony. Det vil sige at det er tilfældig at det blevet sådan man laver en ridepony. Jeg har hørt mange af de større avler her i Danmark påstå at det er den eneste rigtig måde at lave rideponyer på.

Personligt er jeg mere til at man bruger New forest og conermara og forælder dem da det giver nogen mere brugbare tempermantes. De kan hånters af selv helt små børn uden den store erfaring.

Når vi nu snakker nordbakke araber krydsning tror jeg at der er flere køber til såden ponyer end der er til halv god sportspony (forældlet welsh) med tvivlsom tempermant.

Seriøs avl handler om at det man gøre bliver gjort med omtanke.

0
0
Svar på denne tråd

ox-blandinger...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2007 00:22

Jeg må erklære mig enig i en hel del af det hhv. Inger Christensen og Heidi/Stald Tai skriver...

Jeg har intet problem med at lade min ox-hingst bedække anden race/ponyer, hvadenten det er fordi hoppeejer ønsker at beholde eller sælge føllet. Hvis hoppeejer (og jeg) mener at kunne forbedre/supplere i forhold til hoppens egenskaber ved brug af min hingst, ser jeg ikke noget som helst forkert i det.

Men nu synes jeg jo også selv at jeg har en (guldmedalje-) araberhingst med bedre rideegenskaber end de fleste andre af slagsen, bl.a. har han - udover sin bemærkelsesværdige samarbejdsvilje - en usædvanlig god overlinie + tilhørende et kryds, som vender rigtigt.

I min situation ser jeg sådan på det, at skulle folk ønske at købe et af disse blandingsafkom engang, har de med LU-papirerne (og heraf dokumentation for andelen af ox-blod) en rimelig chance for at tage stilling til, hvad det er, de kigger på (ex som ridedyr til et barn) - og samtidig også en chance for at vælge den rette hingst i tilfælde af videre avl.

Da jeg var 12 år fik jeg min første egen hest, eller dvs: kat. I-pony, og hun var halv araber (og for øvrigt halvsøster til Ronja Hajsen, dressurponyen '95). Det er hende min passion for araberen stammer fra...

Mit dyr:

www.unison.dk/galleri/husted-18-03- Marcantweb.jpg

www.unison.dk/galleri/husted-(12)- Marcantweb.jpg

/Signe

Bedækning tilbydes ved Marcant OX

!Der laves papirer på afkommet uanset hoppens afstamning!

SÆLGES: palominoaraberhoppeplag efter ovenstående hingst

WWW.UNISON.DK

0
0
Svar på denne tråd

Sikke da en masse svar...dejligt..;o)
Forfatter: 
Dato:  18-05-2007 11:14

FØRST vil jeg lige sige at mit eks. mht. fjorbolle vs. araber mule KUN var et fiktivt eks. - der kunne lige så godt have stået Sherie vs. shetter osv.

Jeg siger bestemt IKKE at de folk der gerne vil have forædlet deres heste udenfor racerne er useriøse...!!!

Det jeg vil frem til er at folk ikke sp. ind til avlsmæssige egnskaber når de bestiller en bedækning, eller undersøger det mindste...og det at folk rent faktisk køber bedækninger via net-aktioner på helt ukendte heste, bare de har en bestemt race ???!!!

Og jeg er igennem årne jævnligt blevet kontaktet af f.eks. pony ejerer der "havde hørt" at jeg havede noget araber hingst der bedækkede...og som har bestildt bedækninger stort set uden at have set hesten osv...

Eller "naboen" der liige havede en krydsningspony købt på Hjallerup marked, som han ikke brugte til noget...osv. osv.

Og når der nu er for mange heste på markedet, og når nu at mange heste der måske ikke lige kan det helt store risikerer at blive vanrygtet og kastet rundt til div. ejerer...burde folk så ikke liiige tænke sig om 2 gange inden de lige bedækker deres hoppe med en ukendt hingst, eller med en higst som de ikke ved noget om eller ikke har undersøgt ordentligt forinden...???!!!

Jae det er bare det der undre mig som avler...

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. UNIK int. Multi Champion afstamning sælges/udlånes! - Super fair priser - høj kvalitet !!!

0
0
Svar på denne tråd

Hej tas-dk
Forfatter: 
Dato:  18-05-2007 13:27

Er helt enig med dig.

Mvh. Lene

0
0
Svar på denne tråd

Hej Tas
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 15:22

Ja det sidste du skrev kan man jo ikke være uenig i.

Det kommer nemli meget an på hvad det er man vil med sin avl!!

Nogle avler til eget brug, og tænker mest på exteriør og størrelse.

Andre avler på farven og tænker ikke en disse over om mor og far nu passer sammen bygningsmæssigt og KAN ophæve hinandens fejl og mangler, når bare hesten er i den ønskede farve ... (jeg syntes mest jeg har set det med sorte heste 8-)

Jeg går selv og kigger efter min fremtidige avlshoppe - og måske osse ridehest ..og har også besluttet mig for at det skal være en araber! :-)

Men ikke hvilken som helst araber! Nej de egyptiske show arabere, dém kan jeg sq ikke li´ ! Og de polske er for brede .. og de russiske er for ... grå ..

Jeg syntes det er en jungle uden lige, især når man ikke har stamtavlerne på forfædre og deres resultater i både avl og ridning 100 år tilbage til rådighed.

Det eneste jeg er sikker på er at mine afkom skal IKKE være skimler! Og de skal have et godt temperament, da jeg syntes det er en mangelvare hos araberne.

Kan du gætte hvilken af art jeg er faldet for ?? :-D

Min DV hoppe uden papirer, har jeg lige sendt til hingst for første gang. Og her har jeg længe kigget for at finde noget som matchede hende i bygning, ikke var for stort, ikke var for varmt og gerne noget hvor man bevarede nogle af hendes særprægede aftegn - uden at lave en paint!

Det endte med en quarter!

Men den er osse avlet til eget brug, og da min hoppe ikke har papirer så betyder en omgængelig hest med en god gang mere i den sidste ende end om hingsten nu har fine papirer.. (men det har han)

Jeg syntes inden for DV at der er en tendens til at "bare hingsten hedder BH så er den hellige grav velforvaret" .. og det er da til at over.

Så jeg går langt uden om DV!!

Aldrig skal jeg stå model til det samme som mine naboer med at få godkendt mine heste i DV´s "show"!!!

Nå nok for nu

June

0
0
Svar på denne tråd

June..
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 15:29

Når nu du ikke gider det der dv show,hvorfor pokker omtaler du så din hoppe som værene dv´er uden papir??

En hest er ikke dansk varmblod,med mindere den har papir fra forbundet,så du kan være helt rolig,din er bare et gadekryds..

0
0
Svar på denne tråd

Igen igen..
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 16:29

Hej Lene. Nej, ved du ikke at det kun er politikere, der må trække deres udtalelser tilbage

Selvfølgelig har du ret til at have din mening, jeg synes bare at udtalelsen var hård, når der fx findes mange F hopper, der er kåret fint, men mangler en kåring i stamtavlen. Og så synes jeg ikke man kan kalde det useriøs avl, hvis folk har trukket hoppen til kåring, sat sig ind i stamtavlen, og så forsøgt at finde den rigtige hingst.

At man så kan sige at der er længere vej hjem end med en hoppe hvor kåringerne er i orden, det er en helt anden snak - men useriøst?? Det ved jeg nu ikke. Heller ikke selvom forregisterhoppen ikke har gået S

Mvh Katharina

0
0
Svar på denne tråd

jeg vil give
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 18:05

Mir helt ret!

hvis det ikke allrede var skervet, var det det jeg ville ahve skrevet.

vores heste har heller ej papirer, men det betyder da ikke at de ikke har gode egenskaber i generne som, gode og kærlige børneponyer,fantastiske springere, og super ponygames og køre talenter??

knuz anne

Stald Smokie
- ponyclubben med et`medlem-

ponyer i

kat. I,II og III sælges

Skriv en pm for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

Hej Katharina.
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 18:35

Dagens grin. Den med politikerne.

Jo men det har du ret i, den med den manglede kårede led. Jeg tænkte nok mere i baner af meget dårlige kåringskarakter. Altså 4-5 i Helhed. Meget små ubetydelige hopper eller ligne.

Mvh. Lene

0
0
Svar på denne tråd

Forregister
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 19:14

Hej Lene. Det var så der min pointe var med kåringsgraderne. For den "moderne" forregisterkåring er kun for hopper med manglende afstamning/kårede led. De kan sagtens være kåret med høje karakterer. Hopper med så lav helhedskarakter er i dag DR, dansk register hopper

Mvh Katharina

0
0
Svar på denne tråd

Hej Katharina.
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 20:30

Ok. Så har jeg da lært lidt mere idag.

Mvh. Lene

Opstaldning søges pr. 1/8-07

Dejligt hoppeføl efter Idon Busklund & Ågerupgårds Kikki. Født 26/4-07. Sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Man skal passe på
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 20:49

Man skal jo passe på med at skære Forregister og Registerhopper over en kam.

Jeg har en Forregisterhoppe i min stamme, hun er endda fuldstammet, så i dag ville hun være blevet kåret i DR. Men hun var nærmest perfekt bygget og med særdeles god bevægelse. Hendes eneste fejl var at hun efter datiden var for lille og ædel.

Fløjhoppen i hendes hold var knap 170 i stang, langt over 2 meter i gjord og med 23 i pibemål. Ikke en hoppe der ville være blevet kåret i DH i dag, mens min hoppe nok ville have klaret sig forholdsvis bedre idag.

Min hoppe har lavet 3 hoppeføl, de 2 har været til kåring og er begge kåret i DS med 7 i helhed.

0
0
Svar på denne tråd

smlmea..
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 09:22

FOrdi hun er efter en far som er kåret og meget anvendt og efter en mor som er kåret .. men hun er bare ikke selv blevet registreret - formentligt pga hendes aftegn ?!

Men en DV er for mig en rundkørsel!

- men ok de er jo osse opstået ud af ønsket om en ædel storrammet præsentabel ridehest!

Har man en ren oldenborg eller hannoveraner eller lign så kårer man da i stammens navn, OG i DV (for det skal man jo 8-) )

Men man ser da aldrig en renavlet annonceret som en DV !

June

0
0
Svar på denne tråd

Pladder
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 10:45

Sikke noget pladder.

Jeg tvivler på at en seriøs avler,der får et føl efter en kendt hingst,ikke indberettet sit afkom pga. af aftegene..

Den holder bare ikke..

Dv er ligeglade med hvilken afteg hesten har.

Også er der altså kåret op til flere hingst og hopper i dv,som er racerene,som også bliver annonceret som værene dv.

0
0
Svar på denne tråd

gdahsjg
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 10:49

Kårede dyr er egentlig noget sjovt noget. Kåringer kan være mægtig brugbare, men de kan også give et forkert billede.

Man kommer ikke udenom at der inden for alle racer findes ekstremt store forskelle på udseendet og typen af hestene.

De dommere som dømmer kåringerne vil ubetinget afspejle deres mening i oprangeringen af hestene.

Man kan ikke være 100% objektiv overfor eks. en lille ekstrem egypter araber hvis man er til de store brede polske arabere.

Kåringer er helt sikkert en god ting, men i nogle foreninger er det nyttigt at vide hvilke dommere der kan lide hvilke typer heste.

Min venindes hoppe har en kåret DV mor. Men hendes far er ukendt (et rygte siger han er halv araber og halv fuldblod).

Hun er knap 160 cm høj (kun 3 år) og vil jo ikke rigtig kunne kåres nogen steder. Men alle der ser hende taber kæben.

Hun er virkelig smuk! Hun er en ædel ridehoppe, der står helt korrekt på benene og har smukke ædle bevægelser og udtryk. Hun har masser man og hale.

Min veninde vil have et føl på hende til eget brug samtidig med mig om 2-3 år.

Helsøskende kan falde ufatteligt forskelligt ud.

Min hoppe har gankse vist kun kendte forælre (er godt i hendes race) - det kan jo have noget at sige i forskellen på Flicka og hendes helsøster.

Flicka runer (har rundet) 148 cm og er endnu ikke 3 år. Hendes søster som er 4 er kun 142 cm. Jeg vil vove den påstand at Flippen er noget bedre bygget end hendes søster. Flippen er langt fra perfekt i forhold til racestandarden, hun er nogenlunde middel - men noget bedre end søsteren.

Det er lidt som om Flippen har sin mors udseende i kroppen, men lange ben.

Når jeg skal have et føl på hende har jeg pt. nogle krav. Hingsten skal være en gangmaskine og have masser hovskæg for det mangler min lidt. Jeg kigger allerede nu hingste og mener selv jeg er en mere prof. avler end mange med stutterier.

Selv om jeg kun har 1 hoppe eller måske netop derfor vil jeg have et afkom som er bedre end hoppen. Jeg vil gerne blive rigtig avler af racen engang og hvis jeg kan vil jeg gerne bibeholde en smule Flicka i min avl hvis hun ellers bliver kåret ordentligt.

Hun har nemlig nogle værdier jeg ikke har set så meget til hos alle de andre eksemplarer af racen jeg efterhånden har set.

Jeg hader folk som vælger hingst efter moden. Vælg dog en hingst med høje karaktere der hvor hoppen er svag! Så kan der være håb om et godt afkom, men avl er et spil hvor man intet kan sige for alvor før hesten er udvokset.

Hilsen Anna

Anna og Flicka - Et broget makkerpar !

Målet er en tur på ryggen af Flicka

Startvægt 1/4-07 : 78,5 kg

Mål: Under 70 kg

Tabt: 1,9 kg

Vægt nu: 76,6 kg 28/4-07

Stop Rodeo i DK - SKRIV UNDER NU!

www.anti-rodeo.underskrift

0
0
Svar på denne tråd

Kåring af hopper
Forfatter: 
Dato:  20-05-2007 17:57

Hej Avlere

Jeg vil ikke kommentere noget om seriøs el. useriøs avl, da jeg syntes det er kommenteret rigeligt.

Men-men det er jo de øjne som ser på hesten den dag den kåres som afgør hvilken kåringsgrad hoppen ender i.

Rider en 4 års som sidste år var i Jylland og blive tilredet samt afprøvning på sidste dag.

I mine øjne er hun jo den smukkeste af alle smukke heste og pænt bygget og alt det der.

Men I samligning med de andre hopper, måtte jeg sande at hun var en KRAFTIG hoppe,( hun mindede om en hingst. i forhold til de andre).

O.k hun fik ikke de højeste karakter el. mundtlig beskrivelse, men hun er nu stadig en smuk hest,hvilket andre også kommenterer,med et godt temperement.

Hun er jordens sødeste hoppe og nu er hun i folet med fuldblodshingsten Baccarat xx, /( Forædlerhingst).

Hilsen

Lizzi

0
0
Svar på denne tråd

Alternativ tankegang
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 06:34

Årh man hvor må jeg bare være useriøs. Jeg har ingen drømme om en verdensmesterhest. Bare en skøn hest med et godt sind.

Min drømmehest har fjordhestens bygning og farve, knapstrupperens pletter, og ox'erens gode, kloge og stabile sind. Gerne mellem 155 til 160. Derudover skal den være alsidig og bruges både til hyggedressur, hyggespring, skovturshygge og små jagter. Samt være min trofaste ven og handicaphest.

Sådan en hest ville aldrig findes, hvis der ikke var folk der gik op i at avle gode heste til den middelmådige rytter, uden kæmpe ambitioner om at ride OL.

Avlsmål er vel også forskelligt fra avler til avler også inden for samme race... Alle ligger ikke vægt på nøjagtig de samme ting, og gudske tak og lov for det.

Derudover synes jeg da godt nok der er en som skylder fjordhesteavlerne en undskyldning. Ligefrem at kalde dem alle useriøse er da ligefrem useriøst. Der avles en del gode Fjordheste til brug i sporten i disse dage.

Endnu en FjordFan.
.

Ejer af guldklumpen Sylvia.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen-altså...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 20:12

Til Sylvia:

Jamen såfremt at der er nogle fjord-ejere der føler sig stødt over mit fiktive eks. så siger jeg da gerne undskyld...;o)

Dog vil jeg gerne lige sp. dig om du har set nogle eks. på fjordheste der er krydset ind med meget anderledes racer...? - for det har jeg, og det er som regl knap så heldigt et resultat desv. ( min nabo har en af slagsen hmmnnee.)

Mvh.

0
0
Svar på denne tråd

har ikke læst hele tråden
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 20:35

men som svar på tråd"avler" he he s spørgsmål vil jeg sige at den måde du beskriver det vil jeg give dig ret. altså mht at folk forventer at få det helt store ud af en hest bare fordi faren er fin...nogle gør nok.men dertil skal så også siges at jeg sys det er fint at blande f.eks. end nordbagge med en araber hvis det er det folk har lyst til. der blev i en tidligere tråd hentydet til at man ikke skulle få føl på en hoppe med mindre det var en fin en for det ødelagde det for de rigtige avlere. den holdning sys jeg er plat. hvis man er glad for ens hest og vil have et føl på den af den grund selvom den er det gadekryds som ikk kan en skid men har et godt temperament el. ligmn så skal man gøre det!

men som sagt, som du skriver det vil jeg give dig ret. for det handler ikke om hvor vidt folk skal avle på hesten som ikke har en fantastisk gang el.lign men om forventningerne. og selvfølgelig ville det være synd hvis man forventer en grand prix hest pga en god hingst der hopper på ens hoppe også sælger det pga det. men det tror jeg nu hører til sjældenhederne at folk forventer det??eller hvad?

bare mine tanker herfra...he he

hvis jeg har misforstået hvad du mente så undskyld...smil

Nathalie
0
0
Svar på denne tråd

Forregister hoppe
Forfatter: 
Dato:  22-05-2007 21:51
Sikke en lang tråd!!!

Interressant diskussion, den med om forregister hopper er værd at avle på.
Her kommer så en lille historie fra det virkelige liv:
Fuga Bygholm ROR 97007 ( eft. Isotop) er en smuk brun hoppe. Hun blev i sin tid kåret i ROR ( F3) med DH karakterer og en rigtig god rideprøve.
Trods hun "kun" er foregisterhoppe vælger hendes tideligere ejere at benytte hende i avlen og hvilket held.
Hun fik hos hendes tideligere ejere 3 hoppeafkom, inden de solgte hende videre som ridehest.
De 3 hoppeafkom er:
-Fenjal Kilen BRDH,efter Come Back II, kåret med broncemedalje, samt super rideprøve.
-Filippa Kilen BRDH, efter Carano, kåret med broncemedalje. Sadelkåringresultat i spring 925.00 og har i år deltaget i unghestechampionatet.
-Fabula Kilen GRDH, efter Carano. Kåret med guldmedalje og bærer titlen Årets bedste springbetonede hoppe. Brugsresultat Dress: 818,5 Spr: 915,0

Så kom ikke og sig at forregister hopper er uinteressante/ useriøse at avle på. Der er fantastisk dejlige hopper i blandt dem.
0
0
Svar på denne tråd

Gitana.
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 07:26

Ja ja. Det er jo nok mig du hentyder til. Men så har du jo ikke læst hele tården, for så havde du jo læst at jeg havdet taget det i mig igen.

Mvh. Lene

Opstaldning søges pr. 1/8, 1/9 el. 1/10-07

0
0
Svar på denne tråd

Hmmnneee...
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 12:35

Det jeg rent faktisk gerne ville frem til mht. denne tråd, var om ikke vi alle skulle/burde tænke os noget mere om FØR vi lavede flere heste...!!!

Da markedet jo uden tvivl er ret overfyldt, og kun heste med muligheder har en min. chance for at blive solgt...og hvad så med dem der "falder igennem" og bare er knap så gode...skal de have en dårlig tilværelse hvor de bliver solgt igen og igen, eller bliver forsømt mv...???

Det jeg efterlyser er bl.a. noget "know how" når der skal laves føl, og en min. "det skal føllet bruges til", og ikke bare "i mangel af bedre", eller "det kunne være sjovt"...altså at dem der avler vil tage det mere seriøst, og tænke på afkommets bedste og muligheder mv.

Og JO - der er alt - alt for mange heste på markedet i dag, og det bliver bestemt IKKE bedre af at useriøse folk avler løs uden noget avlsmål eller formål mv. - tværtigmod, stakkels heste..!!!

Og jo, jeg har set heste på bl.a. Hjallerup marked, og måtte tage hjem da jeg blev dybt fusteret og meget ked af at se hvordan de blev behandlet og håndteret mv...Hmmnnee.

Og det ønsker jeg bare ikke for nogen hest i verden...!!!

Såe prøv lige at min. sætte dig ind i hvad du laver mht. avl...for hestens skyld..!!!

Mvh.

0
0
Svar på denne tråd

enig med tas-dk
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 12:58

jeg er enig med dig.

Jeg synes også man udvander racerne og er med til at gøre dem mere sjældne.

hvorfor ikke være stolt af det man har ! Eller købe den hest man virkeligt ønsker frem for at forsøge sig med at lave "noget lignende" selv.

Det beløb man betaler for en renracet hest er jo kun et engangsbeløb - når først den står i stalden så koster den det samme som alle andre.

jeg synes det er skønt at der findes så mange hesteracer - der er vel over 100 - ikke ??? Er det virkeligt umuligt for de fleste af finde en passende ridehest blandt alle disse variationer ?? De er så forskellige og det er da fedt.

Lad hos holde det sådan istedetfor at mudre alt sammen til én stor grå masse.

Formidling af LUSITANO heste.

Fra Portugal.

Salgsheste på præsentation. NYE NU

.

kontakt ang. ledige pladser til GOLEGA/PORTUGAL tur i nov. 6000kr

Se http://www.klassisk-dressur.dk

0
0
Svar på denne tråd

tas-dk og lykke b.
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 17:41

Er helt enige med jer. Det var også mere det jeg ville frem til, end at træde avler med gode/super forregisterhopper over tærene.

Mvh. Lene

Opstaldning søges pr. 1/8, 1/9 el. 1/10-07

0
0
Svar på denne tråd

tas.dk
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 23:29

Dit sidste indlæg er lige mine tanker

Avl skal have et formål - så drop masseproduktionen...

mvh. Heidi, Madoll, High-Line & High Hope

Stutteri High

Afkom efter Madoll (avlet af Steffen Madsen) efterlyses

Blå fodertønder sælges - se mere på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

Seriøs avl
Forfatter: 
Dato:  23-05-2007 23:40

Min definition af seriøs avl: At man som avler er i stand til at erkende, hvilke hopper der avler godt og hvilke der ikke gør. Derefter sælger man de hopper, som ikke giver de forventede afkom, og avler videre på de hopper, der avler godt.

Kåringen fungerer jo bare som en rettesnor for, hvilke heste der BURDE være gode - du får derved en STØRRE sikkerhed for, hvad der kommer du af de to heste, du vælger at avle på. Der er jo aldrig 100% sikkerhed, det ved vi alle, men der ER trods alt større sandsynlighed for at medaljehoppen og elitehingsten får et godt afkom end "fjordbollen" og "gadekrydset". Det er jo derfor, vi HAR papirer på vores heste - det er ikke for at kunne "flashe" dem.

Gennem mit engagement i Dansk Varmblod har jeg blandt andet lært, at det er langt bedre at have en DS-hoppe med rene DH-hopper i afstamningen, end at have en DH-hoppe med DS-hopper i hoppestammen. Netop fordi forfædrene har så stor en finger med i spillet for udfaldet af hoppens afkom. Som eksempel har jeg en vallak, som blandt andet på højden er stærkt præget af sin oldefar. På den måde kan man nemt få sig nogle overraskelser, hvis man ikke har nogen idé om, hvad der gemmer sig i afstamningen på hoppen (eller hingsten..).

Dermed ikke sagt at F1-hoppen ikke kan få et super afkom eller at du ikke kan finde en dressurstjerne på Hjallerup Marked med absolut ukendt afstamning. Det hører altså bare til sjældenhederne.

Og for at gentage mig selv, så er det altså også vigtigt at huske på, at det ikke altid er "stjernerne" der også AVLER godt - det siges fx. rundt omkring, at BH Hotlines afkom ikke lever op til forventningerne - og han er ellers nærmest på forhånd udnævnt til definitionen af den moderne hingst. Det holder jo bare ikke, hvis den ikke kan avle det videre til sine afkom!

Min pointe er altså: Har du en hoppe, der avler stabilt, så er kåringen, resultaterne eller manglen på disse revnende ligegyldigt. Du skaber blot en større sikkerhed i din avl ved at have en gennemavlet hoppestamme (og dermed en kåret hoppe med papirer) at tage udgangspunkt i!

Mvh. Grethe.

Rigtig smart 5-års dressurvallak sælges

3-års vallak sælges

- se præsentation for info og billeder på begge heste...

0
0
Svar på denne tråd

"Fjordbollen"
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 08:17

Vi har altså også papir på vores heste. Og her findes også medaljehopper/hingste osv. Og der laves altså også kanone afkom blandt fjordheste.

Mvh. Lene

Opstaldning søges pr. 1/9 el. 1/10-07

Dejligt hoppeføl efter Idon Busklund. Født 26/4-07. Sælges.

Min nye hjemmeside er opdateret. Kig ind på:

0
0
Svar på denne tråd

Verden ændre sig
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 10:34
Jeg er helt enige i at man skal tænke over hvad fremtiden er for de afkom man laver. Ligesom man ikke har ret til at lave indavle hvis man syntes at det er sjovet.

Men verden ændre sig. Jeg tror ikke at der bliver ved med at være hestemarkeder som Hjallerupmarked. Jeg tror heller ikke at der bliver ved med at være den tybe hestehandeler som vi ser på Hjallerupmarked. De hestehandeler vi ser flest af på Hjallerupmarkede er efter hånden over 70 år.

Ynger hestehandler har typsike en salgsstald hvor har går efter heste af højste mulige kvalitet da der er flest penge at tjene på disse heste. Det betydere også de passe der efter.

Med hensyn til hestemarkederne så kommer der jo regler om at hesten skal stå i bok. Det betyder at det bliver meget svære at få øknominen til at hænge sammen i et marked.

Jeg tro at vi i fremtiden skal være mere bange for at vores heste kommer ud til folk der ikke forstår hestens natur. Eller folk der ikke ved nok om hvordan den skal passe, eller folk der er ligeglade med hvordan man passer en heste rigtig.

Her er det lige meget hvor gode eller dårlige heste der er tale om. For selv om folk har penge til at købe den bedste hest er det ikke ens betynde med at de sætter ind i dens natur og hvodan man passer den bedst.

MVH

0
0
Svar på denne tråd

Har læst hele tråden
Forfatter: 
Dato:  24-05-2007 18:00
AlexanderSilas: Jeg har skam læst HELE tråden og har læst at du er blevet misforstået/ ændret mening!!!
Så mit indlæg var ikke skrevet til dig specielt.

Det er jo det, der er så godt ved sådan en tråd her. Nemlig at man flytter sig, får tænkt over tingene og får ny viden. Skønt

Min lille historie om Fuga Bygholm; er skevet for at opfordre til at avle målrettet og på kvalitet. Og så pyt med kåringsgrad og lidt manglende afstamning, hvis man tror på sin hoppe og sætter sig ind i tingene.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider