Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

albinoføl
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 23:08
Jeg kom forbi en fold i dag hvor der var et lille albinoføl, kun en uge gammel. Kom i den forbindelse tilat tænke på hvor mange, (eller skal jeg sige få) der mon er i danmark.
Vil føllet blive registreret i noget avlsforbund hvis der ikke er tale om renracede forældre? Og ligeledes hvis forældrene er renracede?
Og kan nogen komme med et ca bud på hvor mange der er i dk? :)

damejakker sælges.

Sådan indsætter du billed.

I don't suffer from insanity...

..I enjoy every waking moment of it..

0
0
Svar på denne tråd

Ikke albino
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 05:47

Det har ikke været et albino-føl, da albino ikke findes indenfor heste.

Det har derimod været et BEC-føl fx. en Cremello. Når man krydser 2 Palomino'er vil der blive født 25% Cremello, 50% Palomino og 25% røde føl.

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 08:37

Det kan også være en broget, der bare er kommet meget hvid ud.

Jeg arbejde på et tidspunkt hos en paint avler, hvor hun fik et helt hvidt føl. Det var først efter længer tids nærstudering at vi opdagende, at følle havde røde hår(stikkelhåret) på ørerne og i sadellejet. Det var kun noget man kunne se når du skildte hårne og føllet var ny vasket.

Her er et link til billeder af dette føl, eller hest er han jo blevet til.

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=23498

Inde på PHCDK under føl 2007 er der også kommet 2 helt hvide føl i år.

www.phcdk.dk/fol%202007.html

Håber linksne virker.

Sari

En rigtig hest er broget APHA

0
0
Svar på denne tråd

pinto...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 10:28
Jamne så må jeg vist lige ud igen og kigge lidt nærmere på følle :)
Den havde i hvertfald ikke nogen pletter eller stikkelhår hvad jeg lige kunne se. Ellers havde den meget lyserød hud og blå øjne, det sjove er jo at moderen er brun, faderen ved jeg ikke hvordan ser ud.
Vil da prøve og spørge ejeren en dag om jeg lige må låne følle som "fotomodel" :)

damejakker sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Brun hoppe
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 10:35
Hoppen er helt sikkert ikke brun, men derimod mørk buckskin, hvilket kan være endog meget svært at skelne fra brun. En buckskin er en brun "palomino".
0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 11:12
Det kunne også være en hvidfødt knabstrupper...
0
0
Svar på denne tråd

overvejer..
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 11:47
ellers skulle den vel også have røde øjen som andre albino dyr har..

DV er sagen..

0
0
Svar på denne tråd

farver og striber
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 12:04
CharlotteGC, hoppen kan ikke have været palomo da palomino er en farve, og ikke farven brun, hun havde endvidere også sort man og hale som en brun hest har :)

damejakker sælges.

0
0
Svar på denne tråd

læs lige
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 12:07

.. hvad Charlotte skrev en gang til ;-)

Hun skrev nemlig ikke, at hoppen var palomino (rød plus cremegen), men derimod at den sandsynligvis er buckskin (brun + cremegen).

og at føllet derfor er BEC (grundfarve + 2 cremegen)

0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 08:55

Er der ikke nogle, der vil forklare farverne på de heste, der linkes til længere oppe?

Hvis de ikke er cremelloer, hvordan ser man så forskel, fordi ihvertfald den ene har blå øjne..

Hjælp mig med at finde Wonderboy! Rødbroget Tinker af den lette type.

Høflighed er IKKE et tegn på svaghed!

0
0
Svar på denne tråd

jo da... det
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 09:47

... kan jeg da. Det er hvidfødte pintoer, som nok ved et lidt nærmere øjesyn vil afsløre i hvert fald en lille smule farve hist og pist.

Da føllene er levedygtige er de ikke homozygote overobrogede, som også giver helt hvide, men ikke levedygtige føl.

Derimod er de nok nærmere maksimalt tobiano eller tovero. Eventuelt også med sabinobroget indover.

0
0
Svar på denne tråd

Forklaring..
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 12:42

Hej

Ja det er korrekt at cremelloer har blå øjne. Men jeg har erfaret at cremelleo blå øjne ikke har helt samme farve som heste med "almindelig" blå øjne. Det er lidt svært at forklare. Med jeg syns at heste med alm blå øjne har farven en mere klar blå farve, hvor imod en cremellos øjne kan have en lidt mere grønlig nyance. Jeg tror man skal have set det med egne øjne.

Jeg vil lige under strege at det er ikke øjen farven som man ser på når man skal vudere om det er en cremello eller en max hvid tovero det er de gener der ligger bag den pågællende hest man skal se på og evt gen test for at blive helt sikre.
Cremelleoen er meget lys crem farvet hvor det er muligt at se hvide aftegn når den er helt ren. En max hvid tovero er hvid/hvid og det er ikke muligt her at se aftegne, da det hvide er aftegnet, det fylder bare hele kroppen.

Jeg har selv en paint hvor han har en "plet", den fylder bare 90% af han krop. Jeg ved også at den hingst der er far til min har lavet et føl der var helt hvidt på nær en sort plet på overlæben.

Som Louise skriver er der her tale om Tovero/overo genet.

I det første tilfælde er det tovero og sabino genet der har været igang. Den omtalte hest er efter en grullo overo hingst og en rød sabino tobiano hoppe.

De to føl som det andet link henviser til kender jeg ikke forælderne, andet end de to hingst som føllene er efter er helbrødre. Den ene er overo og den anden er tovero.

Hvis du går ind på PHCDK hjemme side og under avl er der en forklaring til de forskellige gen-typer.

http://www.phcdk.dk/

Der er også en udemærket forklaring på hvordan de forskellige farve og broget gener "virker" og nedarves på denne hjemme side.

www.equinecolor.com/color.html

Håber det hjalp.

Sari

En rigtig hest er broget APHA

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider