Hej
Ja det er korrekt at cremelloer har blå øjne. Men jeg har erfaret at cremelleo blå øjne ikke har helt samme farve som heste med "almindelig" blå øjne. Det er lidt svært at forklare. Med jeg syns at heste med alm blå øjne har farven en mere klar blå farve, hvor imod en cremellos øjne kan have en lidt mere grønlig nyance. Jeg tror man skal have set det med egne øjne.
Jeg vil lige under strege at det er ikke øjen farven som man ser på når man skal vudere om det er en cremello eller en max hvid tovero det er de gener der ligger bag den pågællende hest man skal se på og evt gen test for at blive helt sikre.
Cremelleoen er meget lys crem farvet hvor det er muligt at se hvide aftegn når den er helt ren. En max hvid tovero er hvid/hvid og det er ikke muligt her at se aftegne, da det hvide er aftegnet, det fylder bare hele kroppen.
Jeg har selv en paint hvor han har en "plet", den fylder bare 90% af han krop. Jeg ved også at den hingst der er far til min har lavet et føl der var helt hvidt på nær en sort plet på overlæben.
Som Louise skriver er der her tale om Tovero/overo genet.
I det første tilfælde er det tovero og sabino genet der har været igang. Den omtalte hest er efter en grullo overo hingst og en rød sabino tobiano hoppe.
De to føl som det andet link henviser til kender jeg ikke forælderne, andet end de to hingst som føllene er efter er helbrødre. Den ene er overo og den anden er tovero.
Hvis du går ind på PHCDK hjemme side og under avl er der en forklaring til de forskellige gen-typer.
http://www.phcdk.dk/
Der er også en udemærket forklaring på hvordan de forskellige farve og broget gener "virker" og nedarves på denne hjemme side.
www.equinecolor.com/color.html
Håber det hjalp.
Sari