Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

føl-opdragelse
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 17:16

hej!

Jeg har fået et supper dejligt føl, med masser af gang i (født den 22 april). Han er mega snaksalig, hvilket jeg er rigtig glad for, jeg har bare lidt lidt problemer: Han både bider, sparker og stejler op ad mig. Jeg har ind til videre bare skubbet ham fra mig, når han er fræk, men det synes han er sjovt, og jeg har fået noget mere respekt for ham, han fik ram på mig, ved at sparke.

Er der andre der har været ude for det samme? og hvad gør i, når i grænsesætter dem?

Håber der er nogle der har et godt råd, tør ikke tænke på hvordan det kan ende, hvis ikke jeg får ham stoppet

mvh

0
0
Svar på denne tråd

opdragelse
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 19:10

hvis de bider propper jeg en hel hånd ind i munden på dem - det bryder de sig ikke om og holder som regel op (det har min føl gjort)

Hvis de stejler op ad en så skal de skubbes så de vælter (helst)

Hvis de sparker så er det vel at sparke igen - dette har jeg heldig vis ikke oplevet og har derfor ingen erfaringe her...

Hingsteføl efter Don Juan / Lauries Crusador xx - tilsalg

0
0
Svar på denne tråd

Hmmnneee...
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 21:56

...Jeg har nu heller aldrig haft et føl der var sådan (heldigvis).

Men når de er i nappe - fasen, så er det ret nemt at vænne dem fra det ved simpelthen at gå ind til dem og nusse/klø dem på alle de gode steder, og når de så vil "klø igen/nappe" så sige bestemt nej og holde op med at klø...hvis de så holder op, så roser man dem og klør igen, hvis de bliver ved går man ud af boksen og fra dem...

Såfremt det er slemt, så kan man skubbe (blidt men bestemt) deres hoved væk når man siger NEJ...!

Det virker..;o)

Mht. at stejle og sparke, ved jeg ikke rigtigt...men tror at såfremt et føl stejlede op af mig ville jeg også skubbe det bestemt væk og sige NEJ...og så når det holdt op, igen rose det og klø det de gode steder mv.

Mht. at sparke, ved jeg jo ikke om du mener i leg eller i mangel på respekt...prøv at observer flokken, og især føllet og hoppen og læg mærke til om den gør det ved de andre og især føre hoppen og dens egen mor, og hvis den gør det, hvordan de så reagerer på det, og hvis den IKKE gør det imod de andre heste, så er det nok noget med mangel på respekt for dig, og så må du på en måde sætte dig i respekt...såfremt den også gør det i leg ved de andre heste, så gør som de gør når de siger nej...hvis de bare afviser den, så afvis den, hvis det er så slemt at de sparker igen efter det, så kan du også sparke det såfremt det sparker dig...dog stadigvæk med endten en verbal advarsel først, eller et spark helst i bringen på sek. den sparker ud efter dig stadigvæk med et bestemt NEJ, og nå den så holder op, så igen ros og klø mv...!!

Prøv det..og held og lykke med den bette..;o)

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. UNIK int. Multi Champion afstamning sælges/udlånes! - Super fair priser - høj kvalitet !!!

Bedækning tilbydes v/5 Hingste pt.

0
0
Svar på denne tråd

lalaal
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 00:19
Min følle gjorde det samme. Så blev han kastreret, og han er bare det sødeste og roligste føl nu :D Men det er jo for tidligt med din..

Fønix&Kenzo

Kong Fønix - Den lille springer

Malobas Kenzo - mit dressurføl

0
0
Svar på denne tråd

min plag
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 08:29
da min følle var lille sparkede hun mig os det gjorde hun kun en gang jeg sparket igen så hun væltede hun var kun 2 uger gammel og hun skyndte sig over bag sin mor og kom langsomt snigende tilbage hun vidste godt det var forkert hun har aldrig sparket nogen siden og nu er hun 1 år og 3 måneder. hun stejlede os med mig jeg smed hingstekæde på hende og trænede horsemanship med hende kæden kunne hun ik lide hvis jeg trak ne i den når hun stejlede så det stoppede hun os hurtig med men der er altså perioder med et føl hvor du bare ik ska gå ud til den på folden fordi det er farligt ganske enkelt den forstår ik i ik ska lege min plag styredet lige mod og vendtesig om og bukkede efer mig men sådan gør hun med alle heste så tag ik fejl af det når den går på fold lad den leje e fred og sørg for den har nogle andre plage den kan leje med ellers går det ud over dig når denaldrig får lov til noget
0
0
Svar på denne tråd

tak for gode råd
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 15:21

tak for mange gode forslag.

Han var heldigvis lidt sødere i går, da jeg var der ude, men han er stadig fræk. Tror ikke at han gør det så meget for at være dum, men mere fordi han synes det er sjovt. Men tror at jeg vil prøve at gå lidt hårde til ham, når han sparker eller stejler, ved at endten at sprake igen eller skubbe ham væk.

mvh

0
0
Svar på denne tråd

Kender det...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 08:32

Hejsa..

Jeg kender en del af det fra min egen, da han var i lømmelalderen. Han kan nok bare ikke sammenlignes med så mange andre, da han altid har været noget af det nemmeste.

De første 14 dage af hans liv var han forholdsvis sky, men da han først havde vænnet sig til os, kom han glædeligt hen og skulle snakke og nusse (han fandt hurtigt ud af at vi var gode til at klø de gode steder). Men samtidigt begyndte han at nappe. Ikke rigtig bide, men nappe. Hvergang han gjorde indkasserede han et "smølfespark" på mulen, sammen med et bestemt NEJ. Efter en lille uge, var han holdt op med det.

Idag er han næsten 2 år, og han har stadig respekt for smølfespark. Han er ikke hovedsky på nogen måde, men hvis han bider i noget, så kan to fingre på vej mod hans mule, være nok til at han stopper sit forehavende. Dog er en hævet stemme i 80 % tilfælgene mere end rigeligt.

Sparke gjorde han en kort overgang, men kun hvis han stod i boks, og man gik ind, uden at han havde set en (= let forskrækket). Dette indkasserede et klap på røven, sammen med et bestemt NEJ. Efter en lille uge var det også overstået.

Han begyndte også at stejle lidt når vi skulle ud og gå, og mor ikke var med. Men kun lige når vi gik fra, og med et bestemt NEJ, og et ryg nedaf i tovet, så var det overstået ganske hurgtigt.

Milan har aldrig givet problemer senere, og han er stadig hingst. Han har hverken bidt, sparket eller stejlet siden han var 3-4 mdr.

I dag er han dog begyndt at markere med mule/tænder, hvis han ikke er enig med mig i det jeg beder han om. Men det har indkasseret et klap over mulen, og det virker som om at 3 gange var nok. Men han er hingst, så jeg var fuldt ud forberedt.

En ting der lige falder mig ind; Har dit føl en jævnaldrene legekammerat? For har den ikke det, så kan det være derfor den gør det ved dig.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan

Ejet af: Frosti - hustyranen...

Ting sælges. Se min hjemmeside: http://mrmilan.webbyen.dk/ - under Udstyr sælges.
0
0
Svar på denne tråd

oaduhæouhgv
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 13:29

Ja jeg må indrømme jeg har samme problem... Mit føl er nu tre uger og var også meget sky i starten, indtil hun lige pludselig kom i tanke om, at vi nok faktisk var ret sjove at være sammen med. Så nu sparker hun ud efter os. Især hvis hun løber forbi os..

Igår fik hun ram på mig. Gik og striglede hoppen og kom til at gå bag om føllet.. og BANG trælår til mig.. Ok hun blev måske bange fordi jeg kom bag om, men hun havde set mig..Jeg havde jo været omkring dem i flere minutter. Ja og jeg blev selvfølgelig også forskrækket så jeg råbte meget højt af hende.. Og hun blev bange..

Nå tænkte jeg lad os se om det hjalp. Men NEJ... hun vender R... til og sparker igen. Her når min kæreste så at sparke igen. Ikke på benene, men i numsen..

Så nu er jeg spændt på hvilket humør hun er i idag eller vi skal have en kamp igen...

- LIVING IS....
Knowing which bridges to burn and which to cross...
0
0
Svar på denne tråd

De er ikke frække
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 14:39
- de leger bare, men de må jo lære at mennesker IKKE er legekammerater.

Jeg gør som Metjen:
Hånden ind i munden hvis de napper
Vælter dem eller skubber dem ud af balance hvis de stejler op af os (en-to gange er som regel nok)

Sparker har jeg ikke været ude for - men jeg ville enten råbe NEEJ og stampe i jorden (hvis jeg ikke var tæt på) eller gokke den over skinnebenet med min støvlekant, ikke meget hårdt, bare et lille hurtigt ubehag.

Vi har to 1 års hingsteplage og de har kun nappet som helt små, den ene torpederede mig en gang under trækning og der skubbede jeg hårdt igen (6 uger gammel).Ingen af dem har stejlet rigtigt.

Den tredje er kastreret nu, men han stejlede højt een gang som tre mdrs ved trækning og da havde jeg så heldigt fat at jeg kunne få ham ud af balance (ikke bagover, men på siden). Ikke hverken nappet eller stejlet siden.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider