Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Dilemma ang. ifoling
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 09:13

Min hoppe står her på 8.dagen og er ved at komme i følbrunsten.

Det har hele tiden været planen, at hun skulle til Hotline i følbrunsten, men nu vil de ikke tage den dernede og siger vi kan komme igen om 3 uger..

Problemet er bare, at vi ikke ved om vi kan stole på, at hoppen kommer i brunst om 3 uger, da hun plejer at komme i brunst tidligt på året, og derefter svinder det lidt..

Vi kan så tage den til en dyrlæge og lade den inseminere med frostsæd fra Hotline - men vil I gøre det??

Hoppen er nemt at stresse, da hun ikke er glad for dyrlæger, så jeg er jo lidt betænkelig ved scanning 4 x i døgnet..

Hjælp hvad gør vi!?

Skal vi bruge en helt anden hingst?

Vi ved jo heller ikke om Blue Hors kan tage hende om 3 uger, hvis de stadig har så travlt...

Thrine
Gør et kup:
- 5 års Oldenburger kåret i RDH til salg (se video)
**
- se præsentation..
0
0
Svar på denne tråd

personligt
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 09:26

ville jeg vælge en anden hingst, især med en sådan hoppe...

Hingsteføl efter Don Juan / Lauries Crusador xx - tilsalg

0
0
Svar på denne tråd

Svar til Thrine
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 10:51

Hej

Jeg vil IKKE tage hende til Blue Hors hvis hun nemt bliver stresset. Jeg havde min hoppe dernede for 2 år siden, og det gør jeg ALDRIG igen. Hun er også en hoppe som nemt bliver stresset, og hun tabte sig 50kg. på 5 dage, og hun var helt slukket oveni pga. alt den tumuldt og stress (Jeg var dernede og besøge hende 2 gange for at give hø, da hun jo ikke spiste noget overhovedet, hvilket hun normalvis altid gør, da hun er meget madglad. De 4 gange vi var dernede, havde hun skiftet "naboer" hver gang, hun var blevet scannet så meget, at hun var fyldt med sår i og rundt om skeden!) Kronen på værket var at hun løb om, men vi valgt at hente sæden i anden omgang, og så fik vi dyrlægen til at inseminere hjemme, og det gav pote. Så jeg vil helt klart anbefale at du får det gjort hjemme eller hos en dyrlæge. Jeg kan anbefalte Flemming Pedersen fra Tørring 75802312 han er super super dygtig, og de har det som blommen i ægget hos ham. Han viser stor hensyn til hesten (min hoppe skal ikke længere "bremses" og bindes hårdt når hun skal scannes, nu kan vi gøre det mens jeg holder hende lige så stille) og hans kone går hjemme og passer hestene, så de kan komme på fold osv. og han har max. 4 heste inde af gangen. Så han kan varmt anbefales... og så er han meget fair med priserne.

Med venlig hilsen

Vicki

0
0
Svar på denne tråd

Blue Hors..
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 11:32

Hoppen var på Blue Hors for 2 år siden, det var i august måned, så der var ikke mange hopper dernede, så stressniveauet selvfølgelig ikke så højt, men da var hun helt rolig, og hun er ikke nem at få til at gå fra foderet

Stressmomentet ligger i, når hun skal i tvangsboksen (og det skal hun), og sådan noget som nåle er hun skrækslagen for.

Vi har en dyrlæge tæt på, som har frostsæd liggende efter Hotline, så vi overvejer stærkt at køre hende dertil, lige så snart hun viser tydelig brunst (i dag har hun været lidt slimet, men ellers ikke blinket. Føllet har desuden i dag fået en ordentlig omgang diarré).

Thrine
Gør et kup:
**
- se præsentation..
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville holde hende
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 11:39
hjemme eller hos den "venlige dyrlæge".Evt. skifte hingst.

Jeg ville heller ikke sende et føl med diarre alt for langt væk/ ud et for stort sted.
Vi havde en grim oplevelse sidste år med et diarreføl på en stor insemineringsstation...aldrig igen

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

Spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 11:57

Mit største spørgsmål er nok, hvad jeres erfaring er med brug af frostsæd i følbrunsten?

Især når hoppen godt vil tænde lidt op, når hun skal i tvangsboksen..

Thrine
Gør et kup:
**
- se præsentation..
0
0
Svar på denne tråd

Vicki - hvorfor
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 17:00

blev hun scannet så ofte under opholdet på Blue Hors - skulle hun insemineres med frostsæd?

Har hidtil kun hørt ros om Blue Hors - og bl.a. at hopperne får så meget hø, at de næsten står i hø til knæene hele døgnet?

Gitte.

0
0
Svar på denne tråd

Scanning...
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 18:13

På Blue Hors blev hun kun scannet 1 gang hver 2. dag.

Det er nu, hvis vi vælger at inseminere med frostsæd i følbrunsten, at det bliver aktuelt med 4 scanninger dagligt.

Flere der har input??

Thrine
Gør et kup:
**
- se præsentation..
0
0
Svar på denne tråd

Thrine...nu behøver
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 19:17
hopper jo ikke nødvendigvis at komme i en tvangsboks. Det har vi ikke hjemme og vi har insemineret og scannet uden - så det kan altså sagtens lade sig gøre at lade hoppen blive hjemme. Og så undgår du stress. Der er jo mange dyrlæger som også arbejder med frostsæd - selv om hoppen ikke står på klinikken eller hingstestationen.
0
0
Svar på denne tråd

Hvor bor du henne af?
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 12:00

Jeg bruger en inseminør der kommer hjem til os og inseminerer hopperne i vante omgivelser. Min ene hoppe kommer nemlig 100 % sikkert ikke ifol hvis hun bliver flyttet, så det er super.

Hvor i landet bor du?

Hvis jeg var dig ville jeg vælge en anden hingst. Hotline er jo super, men næste år kan du jo få ham på køl... Sæsonen er jo nok på sit højeste lige nu, men der er rigtig stor efterspørgsel efter ham!

Held og lykke

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hoppen...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 12:13

Da hoppen jo som sagt ikke er så glad for dyrlæger, så er hun faktisk nemmere "ude" end hjemme, mærkeligt nok..

Så det er med, at hun skal et fremmed sted hen gør ikke så meget.

Hun skal i tvangsboks, da jeg ellers ikke tror dyrlægen kan komme til hende.

Hun er i brunst nu, så vi kører hende nok til dyrlægen i dag og tager chancen med frostsæd. Foling og det hele har gået lige efter bogen, og det virker som om, hun er godt renset ud.

Lykkedes det ikke, så må vi tage til Blue Hors om 3 uger i stedet.

Så kryds fingre for at det lykkedes

Thrine
Gør et kup:
**
- se præsentation..
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-05-2007 12:24

Det lyder som en fornuftig ide at tage til dyrlægen og få insemineret, det ville jeg nok også have valgt i din situation.

Mange dyrlæger anbefaler faktisk netop følbrunsten til frostsæd, det er jeg også blevet og med success til følge.

Mvh

Tina V.

Hvor fornuften sparker troen ud, smutter overtroen ind ad bagdøren

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Palomino EU-ELITEkåret avlshingst Golden Benjamin 2007

Smukke palominoer er en fryd for øjet

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider