Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Nemt at få en hingst avlsgodkendt?!
Forfatter: 
Dato:  12-12-2002 23:49
Jeg har de sidste par måneder set en del annoncer hvor hingste-ejere tilbyder bedækning ved deres superhingste. Nogle af hingstene er ikke avlsgodkendte og ved mange af dem står der "den eneste grund til at han ikke er avlsgodkendt i det og det avlsforbund er hans delvist manglende stamtavle". Jeg morer mig over denne påstand hver gang. Tror folk virkeligt at det er så nemt? Selvfølgelig er det svært at være kritisk når det handler om ens egen hest, men prøv lige at kom rundt :-). Jeg har intet imod folk der har eller bruger de såkaldte pirathingste, det kunne jeg da selv finde på (også findes der rigtig lækre pirathingste). Men synes at det er latterligt når nogen skriver at hesten egentligt godt kunne være avlsgodkendt i eksemoelvis DV, men ikke er det pga af et eller andet ubetydeligt. Nogle gange er der endda et billede af "vidunderet", og hvis dens eksteriør så endda er forfærdeligt, så er det altså svært at tage seriøst. Det at få en hingst avlsgodkendt er at slippe igennem et nåleøje, det er svært og det er da de flestes avleres drøm, men det er ikke så ligetil. Hvad tænker i når i læser sådanne annoncer? Er det den generelle holdning at alle dejlige hingste kan avlsgodkendes?
Venlig hilsen Tine :-)

"Keep your friends close and your enemies even closer"

Nu har jeg endelig fået lavet en hjemmeside, så prøv at gå ind på http://www.tinelykke.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

Re: Nemt at få en hingst avlsgodkendt?!
Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 04:53
Jeg tænker at det er dybt til grin (n)

Kunne ALDRIG finde på at bruge en ikke avlskåret hingst.

Dorte

http://www.calmann-hinke.webbyen.dk (i)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 07:54
Jeg mener hvis man kan bruge en pirathingst, kan man vel også bruge en som er avlskåret. Den enste forskel er, prisen på bedækningen, men hele forløbet omkring det med bedæning er den samme...dyrlæge osv.
Jeg har selv en racehest, og kunne ikke tænke mig at bruge pirathingste. Jeg har prøvet at have heste som er efter hingste jeg overhovedet ikke kendte. Og det var smadder irriterende, for jeg vidste ikke hvordan de havde været som helt føl af...en af grundene til jeg altid har købt heste som 1½ års.....
Desuden med kontrolleret hesteavl, bliver de heste som hvis ekstriør som er dårligt, heller ikke kåret. Det er heldigvis ikke så tit det sker, ihvertfald ikke inden for Dansk Oldenborg Avl. Jeg tror ikke på at tingene bliver anderledes, hvis man laver det ved lov at man kun må avle raceheste.....det med at krydse til højre og venstre, har gjort siden tidernes morgen, og det vil det stadig blive ved med. Men hvis man som kommende hesteejer vil tænke sig om 2 gange, inden man køber hest, så kan man være med til at sætte en stopper for pirat avl......prøv at kigge ved de forskellige hestehandlere rundt omkring, de fleste af de heste og ponyer de har, er dyr af piratavl. Og når folk ikke kan få solgt deres for-sjov-føl, ja så smutter de til den nærmest hestehandler for at komme af med det...hallo, hvor er man så henne?

Venligst, Lotte.
"Danske Oldenborg heste kan og vil"B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 08:31
hej

ja, jeg har også læst et par annoncer her på HN under bedækning tilbydes, hvor jeg har tænkt mit....

hva med den her.....

"Der er fuld stamtavle på ham, dog har han et enkelt led 4 generationer tilbage der ikke er kåret, hvilket gør, at han ikke selv kan kåres og få bedækningstilladelse. "

og det er en 2 års hingst. jeg kunne aldrig finde på at bruge sådan en hingst. piratavl eller ej - i det mindste bør hingsten ha præsteret et eller andet, fx sprunget middelsvær eller andet....jeg mener personligt det er latterligt at avle på en 2 års ukåret og uprøvet hingst!!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 09:07
Jeg kunne nu også godt finde på at bruge en pirathingst, jeg synes det er dyrt at lave et føl, og hvis man ved hvad man vil med føllet, så kan jeg ikke se der skulle være et problem. Jeg tror ikke det kommer an på hoppe/hingst/føl om den falder i de forkertes hænder, det er sgu ejeren/avleren det kommer an på!
Hvis jeg lavede et piratføl(har både pinto og palomino i tankerne!), så ville det da få præsis samme muligheder som et føl med fuld stamtavle.
Jeg vil lige kommentere Lottes "kontrolleret hesteavl", ja, det er kontrolleret, men at en hoppe kåret med 4 i helhed, og 3 i enkeltkarakter, at den kan blive hingstemor, det fatter jeg ikke, og jeg kommer aldrig til det. Jeg ved det er det eksempel jeg altid kommer med, men jeg kan bare slet ikke se logikken i det. Det er FINT at kontrollere, og vælge de dårligste ud, men hvad pokker laver en SÅ skidt hoppe i stamtavlen på en kåret hingst? Hvis man alligevel ikke piller de dårligste fra(og det gør man jo ikke her!!), så kan jeg ikke se hvad det er der bliver kontrolleret.
Tine, jeg har også studset over den der... Jeg har hørt en anden version. En ukåret hingst, med den og den fine hingst i stamtavlen. Eneste grund til at den ikke er kåret(DV), er at den er for stor, den er vidst 172 cm. Jamen... det er jo en middelhøjde i DV, og man skal jo altid brugebåde store og små hingste!
En anden ting.. eksteriør er ikke alt!! En avlsgodkendt hingst har været til materialeprøve, det har en pirathingst ikke.
Venligst Lone
Præsentation opdateret d. 24.11. med nye billeder
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 10:04
Hej Alle

Det kan godt være at nogle synes det er ok at bruge en pirathingst på grund af de økonomiske omkostninger (herunder dyrlæge og div attester) der er forbundet med ifoling ved en kåret hingst, personligt synes jeg det er direkte dumt, da brug af en pirathingst ikke er avl men derimod formering. Produktet af en pirathingst kan godt være en god ridehest men sandsynligheden for at den ender på spisebordet i Italien er større idet usikkerheden for et føl af ringe kvalitet er større end hvis man ofrer lidt kroner på en god afprøvet avlsgodkendt hingst. Personligt synes jeg det er grusomt med de nuværerende regler for slagtning og transport til Italien og derfor vil jeg ikke være med til at supplere med uorganiseret avl.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 10:27
Må lige tilføjet noget. Min ponyhoppe er ikke kåret, hun er i folet en avlsgodkendt ox-araber, men jeg overvejede da at bruge en pirathingst, og havde da gjort det hvis jeg havde fundet en som jeg synes passede perfekt. Milano får føl i april, det er et "for sjov"- føl, men det ender aldrig i Italien eller på et marked for den sags skyld. Det bliver hos mig. Det bliver passet optimalt og for alle de muligheder for at vise sine kundskaber som avlsgodkendte ponyer. Bliver det en hoppe skal den da forhåbentligt også kåres i DSP (F2), for jeg regner med at Milano bliver kåret i F1 til sommer. Er enig i at det er noget andet hvis man har planer om af hesten skal sælges, for med mindre ponyen/hesten har vist gode resultater er den ikke meget værd. Mit indlæg var ikke ment som en kritik af pirathingste, jeg ønsker blot lidt mere selverkendelse.
Venlig hilsen Tine :-)

"Keep your friends close and your enemies even closer"

Nu har jeg endelig fået lavet en hjemmeside, så prøv at gå ind på http://www.tinelykke.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 17:26
Hejsa

Vil da bare lige sige at en ox hingst automatisk er avlsgodkendt når den fylder 2 år, men KUN i den forbund alså DSAH (Dansk Selskab For Arabisk Hesteravl)

Så hvis du bedækker Musse med en ox hingst, så kommer der ikke papire på afkommet heller ikke selv om der er papire på Musse, der kan kun komme papire på afkommet hvis hingsten er kåret i et andet forbund feks. DSP eller hvis hingsten har en bestået matrialprøve.

Hilsen Jani

OX Araber hingste står til avlstjeneste.
Smuk typefuld rød Russerhingst e. Kubinec.
Smuk og ædel sort ren Egypterhingst.

Besøg JP Arabians DK for yderligere information
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 17:57
der er jo mange argumenter for og imod piratavl... bla. prisen som den mest åbenbare.. sygdomme osv som den væreste fjende.

jeg vil dog tilføje, at min bedste springhest i dette liv, både som ven, springhest og i det daglige er en pirathoppe....... som jeg er blevet tilbudt en del penge for, men hun er ikke til salg. men skal hun ifoles så bliver det med en kåret hingst.
hendes far er dog "afprøvet" idet han selv sprang MA til han blev 20 og han har avlet ca 25 afkom hos ejeren.. og de fleste springer idag på C/B plan med gode resultater.....
(han var efter donauwind)

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-12-2002 18:59
Tja, synes nu diskutionen eller emnet har været oppe at runde flere gange på div. fora.

Vi har selv to hopper, hvoraf den ene er efter "pirat" forældre, dvs. ukendt afstamning.
Jordens skønneste hest.
Ifolet med pirathingst.
Føllet er til eget "forbrug".

Anden hoppe, er kåret i DV F1, men der er traver i hende. Kåret med 7 i helhed.
Finder det helt og aldeles latterligt, at sådan en hoppe kan kåres i DV.
Vi elsker hesten overalt på jorden, men jeg kan til stadighed ikke fatte hun kunne kåres i DV.

At "pirat" heste har større risiko for at ende i Italien synes jeg er noget fis, rent ud sagt.
Hvor mange af de heste der sendes afsted, er ikke heste med papirer, som har fået en skade, derfor sendt til slagtning, og derfra videre til Italien?!

Prøv lige at se på "Efterlysninger", hvor mange heste med papirer, efterlyses ikke fra div. hestehandlere?!!

Tænk på, hvis priserne på de kårede hingste blev sat ned, ja så fandtes der sq slet ikke "pirat" hingste!
Det ville slet ikke kunne svare sig.....

Om folk sender hesten afsted til hestehandler, papirer eller ej, det handler helt om folks samvittighed.

I mine øjne er en hest med papirer ligeså meget værd, som en uden.

Jeg kan snildt se fordelene ved kontrolleret avl, at linierne kan følges, hingst kan vælges osv osv. Det er slet ikke det.
Men nu findes der altså en hulens masse heste uden kendt afstamning, og jeg vil æde min hat på at sådan vil det altid være, uanset hvordan man vender og drejer det.

Mvh
Janni...Kieffer München dressur sadel til salg 16½-17".....
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-12-2002 10:15
Til LoneJ....; hvis du mener at ekstriør ikke er alt, hvorfor kan du så ikke forstå karakteren som du nævnte?
Man har jo mulighed for at undlade at bruge den hingst, og bruge en med bedre karaktere...der er jo ingen der siger at man skal bruge lige netop den hingst, vel...?

Når jeg mener kontrolleret hesteavl så mener jeg det med at hvor den kommer fra, hvem den er efter....

Venligst, Lotte."Danske Oldenborg heste kan og vil"B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-12-2002 16:01
Hej Lotte!
Jeg mener at hvis man avler heste i et avlsforbund, så er det både i forbundets og avlerens interesse at avle gode heste, det er klart. At få en hest hoppe/hingst avlsgodkendt, betyder at den af forbundet er godkendt til avl. Men hvad er minimum???
Kan godt være den her 4-points hoppe har lavet en god hingst, men HVOR ligger udvælgelsen når man lader SÅ ringe en hoppe avle videre??? Er det hvad man kalder kontrolleret hesteavl??
Det kan jeg ikke se at det er, og hvis man alligevel ikke sorterer de ringeste fra, så er det ren og skær stambogsføring, og intet andet!!
En anden ting... hvis man ikke regner almindelig arvelighedslære med i hesteavl, hvad er så fordelen ved at kåre heste og gemme data og alle disse statestikker??? Hvis det er nok at se på hingst og hoppe, og ikke hvad der er af godt og skidt i stamtavlens led, så får du de samme odds som i piratavl...

Peter... Hvis jeg putter en pirathingst på en af mine hopper, så vil jeg nu mene at jeg stadig kan gøre det med god samvittiged. Kan godt være at størstedelen af de slagterheste der ryger sydpå er pirater, men jeg er nu så tilstrækkeligt glad for mine dyr, at hvis de skulle herfra, så er det ikke hvem som helst der skal få fingre i dem, uanset om det er en hund eller en hest, og om den hører til i den gode eller ringe ende....
Jeg har lige snakket med min svigerinde idag. Her i sommer har hun "fået" 2 heste via en dansk dyreværnsforening jeg ikke kan huske navnet på. Disse heste var fjernet fra en stald i sønderjylland pga. misrygt, og ialt var der fjernet rigtig mange. Og det er varmblodsheste hun har fået på stald, en hoppe og en vallak, med super papirer, og hoppen er endda virkelig lækker. Jeg troede egentlig at folk der avlede med så gode hopper og hingste, som disse 2 heste har i stamtavlen, de også har interesse i at pleje deres dyr, men det er åbenbart ikke generelt. Så sig ikke at en stamtavle er nogen som helst form for sikkerhed. Det er altså udelukkende ejeren der kan bestemme hestens skæbne!!
Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-12-2002 18:54
hej lone

for så vidt er jeg enig med dig....papirer eller ej, hesten er jo et levende væsen under alle omstændigheder og de har alle ret til respektfuld omgang uanset hvad. den hest jeg til dags dato har været gladest for var min gamle pony, de ikke havde skyggen af papirer og nej, han blev ikke slagtet men aflivet hjemme. jeg mener også at.." det er hesten og ikke papirerne man skal ride på".

når alt dette så er sagt, vil jeg tillade mig at påstå at "papirheste" er dyrere at lave og dermed har en højere salgspris. dette gør at man ikke køber en hest i konfirmationsgave til lille eva "for sjov"...i hvert fald ikke en "papirhest" til måske 40.000 kr men måske nærmere et dyr uden afstamning til fx 10.000 kr.

inden jeg bliver overfaldet, vil jeg skynde mig at sige at dette jo ikke glæder allle - langt fra hesldigvis, men desværre kender jeg adskillige tilfælde som ovenstående, hvor hesten efter kort tid er blevet "for dyr og besværlig" og skal sælges - ofte billigt til hestehandler, da eva hellere vil gå i byen og købe tøj.

jeg siger ikke at piratafkom ikke kan være lige så gode og mindst ligeså værdifulde, men desværre er økonomien er fæl faktor og derfor har de "billige" heste generalt set en større risiko for at ende i noget uværdigt.

jeg støtter avlen med kåret og afprøvede dyr, bla da det jo er muligt at fremavle (over mange mange år) bestemte racer med bestemte stærke sider (fx islænderen og tølten, den store stærke jyde som kørehest osv), så der findes heste til alle formål. ligeledes fører den kontrollerede avl (forhåbentligt) til en bedre "standardhest", hvilket jo tager mange år og mange generationer. nogle gange må man gå på kompromis for at få nogle virkelige præstationsblodlinier fastholdt i avlen og dermed også i enkelte tilfælde se bort fra fejl. det eksempel du nævner med en hingstemor med et 4-tal, eller hva det var, må være et eksempel herpå. jeg forsvarer ikke nogen avlsforbund, men prøver blot at forstå....

men èt er sikkert.....alle heste har krav på et godt liv og en værdig død - det er kun os mennesker der bestemmer.
0
0
Svar på denne tråd

Pirat contra papiravl
Forfatter: 
Dato:  15-12-2002 08:28
Der er selvfølgelig nogel avlsforbund det er dyere at bruge en hingst med papirenen i orden, men i sidste ende er denne merudgift måske guld værd, og det er egentlig ikke så stor i forhold til at:

1. Det koster det samme at fodre en hest med eller uden papir.
2. Dyrlægen koster også det samme.
3. Smeden koster også det samme.

MEN du kan i sidste ende nok få noget mere for din hest hvis du kan BEVISE hvad den er efter.

(i) "en bortcensureret FYNBO" (i)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Pirat contra papiravl
Forfatter: 
Dato:  15-12-2002 11:37
Hej Jytte!
Jeg er da fuldstændig enig med dig.. Men man skal bare selv vide hvad det er man betaler for, eller ikke får penge for i den anden ende!!
Jeg vil ikke fremhæve fremstilling af pirat-kopier frem for seriøs avl i avlsforbund, men man skal bare selv kende forskellen, og vide hvad det er man vil have.
Forresten... kan jeg lige fortælle dig at jeg har snakket med Landskontoret ang. de her manglende papirer fra ifoling. Der VAR gået ged i det, men det kommer i orden, så det var godt jeg fandt ud af det...
Venligst Lone

0
0
Svar på denne tråd

Re: Pirat contra papiravl
Forfatter: 
Dato:  15-12-2002 22:03
Til Jytte; Lige mine ord;-)(y)
Venligst, Lotte."Danske Oldenborg heste kan og vil"B-)
0
0
Svar på denne tråd

Lonenj
Forfatter: 
Dato:  16-12-2002 07:09
Tja, det kan indimellem være svært for LR, men hvis de havde noget mere fast personlae, og ikke tog tilfældige ind når der er spidsbelastninger ville meget nok være nemmere, Det ene år fik jeg 3 regninger på optagelse på hingstelisten, og flere af de hopper vi havde haft tilbedækning havde 2 førstegangsbedækninger= 2 regninger på attester til jytte.(i) "en bortcensureret FYNBO" (i)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Lonenj
Forfatter: 
Dato:  16-12-2002 11:07
Hej Lonenj,

Vil blot korrigere...
Bruger du en pirathingst i pintoavl får føllet IKKE samme muligheder som føl efter kårede hingste.

Et hingsteføl vil ikke kunne stilles... ej heller kåres.
Et hoppeføl vil godt nok kunne vises som tre års og kåres hvis den er god nok... men i forregister !
Ingen af dem kan stilles som føl til skuer !

Personligt synes jeg det er dumt at bruge en pirathingst...
Selvfølgelig KAN det være rigtigt at der er en ubetydelig mangel der er til grund for at kræet ikke er kåret... men der KAN altså også være grundlæggende eksteriør fejl...

Hvis du selv er ualmindelig dygtig til at vurdere hestene eksteriør mæssigt... hvis du ved præcis hvad du vil.... eller hvis du bare skal bruge en selskabspony... ja så kan du vel godt bruge en pirat... men onkostningerne er bortset fra bedækningsprisen PRÆCIS de samme.. hvorfor så ikke ofre lidt på papirerne, beviste færdigheder & evner, og en smule sikkerhed idet eksperter indenfor netop DEN race har vurderet kvaliteten og sagt god for den?

Et afkom med papirer vil også være mere værd og vil være betydelig lettere at sælge... hvis den tid skulle komme.

Laila
0
0
Svar på denne tråd

Garbo...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2002 13:37

Hejsa!:-)
Jeg er nok klar over at hingste i pinto/palomino skal kåres før de har avlsgodkendelse..
Men jeg nævner disse "racer", da det er dem der benyttes hyppigst til piratavl, da MANGE med disse farver er lettere at sælge, eller sjove at have!
En anden ting.. Jeg tror ikke på den med at man på nogen som helst måde, dygtig eller ej, kan se på hoppe/hingst, og vide hvad man får af afkom... I så fald...hvordan kan det så være at det ikke altid er fløjhingstene der slår igennem avlsmæssigt???
Når du ser på en hest, kan du ikke se alle de gener den bærer, og hvor dominante de er, både godt og skidt kan avle det modsatte. Hvis du til gengæld går ind og beregner med indekstal, så bliver det meget nemmere...
Måske er jeg så bare ikke dygtig nok til at se på heste, men som JEG ser det, så er hele fidusen med avl, at man registrerer og stambogsfører forskellige data.
Hvis der var nogle genier der bare ved at se på mor/far dyrene kunne se hvilket afkom der kom ud af en krydsning, så var der ingen ide i at kåre hverken hoppe eller hingst. Det er netop disse oplysninger der er så værdifulde.
Jeg siger ikke at jeg har ret i min holdning, men jeg er ikke klogere, end at jeg tror fuldt og fast på arvelighedslære og indekstallene...
Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

Re: Garbo...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2002 09:56
Hej Lone,

Naturligvis ved du det... det jeg reagerede på var at du skrev at afkommene fra pirathingste & hingste der var avlsgodkendte fik lige kår når de blev født... det gør de IKKE.

Man kan naturligvis aldrig vide sig 100% sikker på hvad følle arver fra hhv. mor & far... og af og til kan man få et strålende redultat ud af to mindre gode forældre... det er jo nok egentlig det der gør det hele spændende.

Det jeg mente var at med mindre du er supergod til selv at bedøme eksteriør... så er det rigtig rart at kunne læne sig op af en kompetent dommers ord...
Igen kan man sige at en bedømmelse er som hesten ser ud på dagen, hvad den viser DEN dag... så det er jo heller ikke 100% skudsikkert vel.
Anyway... pirathingstene har vel heller ikke så forfærdelig mange indextal at gøre god med - eller?

Min holdning ifht avl er at det er lidt nemmere at "sikre" sig ifht arveligefejl... hvis man har nogle retningslinier... og indextal... og andre afkom efter samme hest... og et vurderet eksteriør som er fundet godt nok... thats all...
Forskellen i prisen på et føl efter en pirat og en godkendt er KUN forskellen i bedækningsprisen, og ses den i sammenligning med hvad det sammenlagt koster... så er det vist peanuts ikk´?!?
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider