Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Nyfødt føl, indsprøjtning???
Forfatter: 
Dato:  05-05-2007 22:29

Hej alle erfarne avlere, eller bare jer der ved mere end mig

Vi venter Shetlænderføl om ca. 2 uger og jeg følte egentlig jeg var klar, sådan m.h.t. navle-desinfiktion m.m... men fik pludselig at vide, at sådan en nyfødt én skal ha' antibiotika/pencilin indenfor det første døgn... er det rigtigt?

Vi har fået Shetlænderføl 2 gange før, hvor vi ikke har gjort noget, men der er jo ingen grund til at risikere noget...

M.v.h. Sara.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-05-2007 23:43
Jeg har ved et dyrlæge fordrag hørt, at det er gammeldags og totalt effektløst mht. beskyttelse mod følsyge. Men det var selvfølgelig den dyrlæges mening... Jeg har aldrig selv brugt det.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg fik
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 02:05

mit første føl i søndags, alt var perfekt, alt efter bogen. Alligevel blev jeg lidt overrasket.

Bekendte kom på besøg og mente at nu var jeg ligegodt for pylret, at ringe efter dyrlæge en søndag, når alt var godt, du er tosset.

Jeg tilkaldte alligevel dyrlæge om mandagen og han mente at jeg skulle have tilkaldt dem søndag. føllet fik en sprøjte og moderen fik lagt brstave op, selvom dyrlægen selv var i tvivl om det var nødvendigt.

Det skal siges at hoppen siden sin fødsel har vaæret passet efter alle kunstens regler,så efter manges mening, var en føl vaccine unødvendig, da antistoffer skulle være tilstede.

Nå, men det er gjort og jeg er glad, føllet skal desværre allerede i byen, da mor skal til hingst i morgen.

Men held og lykke med den lille ny,de shettere er nu charmerende.

mvh Charlottte

0
0
Svar på denne tråd

der er vist forskellige meninger
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 07:16

Vores dyrlæge siger,at føllet er beskyttet igennem hoppens årlige vaccine, såfremt denne selvfølgelig ikke er givet flere måneder før folingen.

Vi har derfor flyttet vaccinationen af alle hestene til foråret så det bliver tæt på folingerne.

Iøvrigt så kender jeg faktisk ingen avlere der får deres føl (normal foling med sundt føl) vaccineret.

hilsen Belinda

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 07:40
Jeg er blevet rådet til, at vente med at vaccinere føllet til det er 6 måneder. For indtil da er den beskyttet via hoppens vaccine (som er givet ca 1 måned før foling).

Hvis man vaccinere før da, så vil vaccinen kæmpe mod de eksisterende antistoffer - fik jeg af vide.

Mit første føl (+ venindens) blev vaccineret første gang da de var 6 måneder plus 1 uge og minus 1 uge - der var 14 dage mellem dem ;-)

Vi har ikke haft nogen problemer med det og begge 2 års plage er sunde og raske.

Jeg kunne dog godt tænke mig, at vide hvad de rutinerede avlere her inde gør... For andres erfaringer er altid godt og det kunne jo være de råd jeg har fået ikke altid er så gode

Med venlig hilsen

Tine, Stald ES

Dejlig 2 års DSP vallak til salg. Se mere på min præs...

Nu med Squash hjemme igen og Boccia til låns :-)

0
0
Svar på denne tråd

Mærkeligt...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 10:31
Jeg ringede nemlig til dyrlægen inden folingen for at høre om min oppe skulle vaccineres inden hun folede (1 md før) og der lød svaret at de begge var dækket ind med den årlige. Hoppen fik så sin årlige vaccination 2 dage efter folingen. Andet var ikke nødvendigt sagde han - så længe man hele tiden har holdt vaccinationen ved lige. Føllet blev set igennem samme dag hun kom til verden og fik en sprøjte med antibiotika der. Hun fik så lungebetændelse lige efter og har stadig lidt her 14 dage gammel. Så jeg ved ikke hvor meget det har hjulpet hun fik den sprøjte??
0
0
Svar på denne tråd

Altid sprøjte
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 11:33

Vi får altid dyrlæge ud og checke mor/barn den første dag. Føllet bliver så sprøjtet med penicillin, stivkrampeserum og selen.

Jeg har haft naboer og bekendte der har mistet føl pga. følsyge. Jeg har også bekendte hvis føl overlevede en omgang følsyge, hvor dyrlægen sagde at den ville have været død, hvis den ikke havde fået sin følsprøjte.

Mht. almindelig vaccine, så kan føl ikke vaccineres før de er minimum 4 mdr. da de ikke kan danne antistoffer.

0
0
Svar på denne tråd

pasta ist. for sprøjte?
Forfatter: 
Dato:  09-05-2007 22:13
Kan man ikke få pencilinpasta til at gi' i munden istedet for en indsprøjtning? Eller virker det ikke ligeså godt?
0
0
Svar på denne tråd

ny født føl
Forfatter: 
Dato:  19-05-2007 18:11

jeg mener at man skal gøre hvad man selv mener er bedst selv om jeg altid får dyrlægen ud at se på mor og føl for at se om alt er ok og give den en sprøjte da jeg så er på den sikre side også selv om det er en søndag

hilsen jette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider