|
|
| Er Frederiksborghesten kun en historisk |
| Forfatter:  |
Rindebjerg ♥Legolas♥ |
| Dato:  |
05-05-2007 09:01 |
|
Kære læser/debatører Ja, overskriften kan nok læses som en provokation, det kommer an på hvem man er. Jeg mener det helt seriøst. Frederiksborghesteavlerne markedsføre deres heste på at de er et stykke lyslevende kulturhistorie - men er det også kun det, den er ? - Eller kan den også bruges i dagens Danmark? og til hvad?
Det vil glæde mig, hvis du vil komme med din uforbeholdende mening om Frederiksborghesten/ Frederiksborghesteavlerne. - Kan Frederiksborghesten bruges i hestesporten idag og evt. i hvilken hestesport?
- Hvilken hestetype ser du Frederiksborghesten som? - baroktypen / kørehestetypen / sporthestehestetypen - eller?
- Bliver Frederiksborghesten markedsført godt nok - kan det gøres bedre? (evt. hvordan)
Jeg ser frem til at læse om din mening om Frederiksborghesten og dens avler. Med venlig hilsen Jette Sloth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frederiksborgeren |
|
|
... er en dejlig race, som bestemt kan bruges i sporten. Men der er også flere forskellige typer af frederiksborgere. Nogle avlere går bevidst kun efter den gamle type, og nogle går mere efter DV-looket. Præcis som ved knabstrupperen. Jeg vil ikke afvise at få en frede i stalden, når jeg engang skal have hest igen. Om mange år 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Freder ... |
|
|
Jeg har nogle freder i stalden, og mine freder skal bruges/bliver brugt på lige fod med mine DV'er - primært dressur da det er der min interesse ligger. Man ser ikke så mange freder i de højere klasser, men tror det er pga ejerne, for der er da nogle i udlandet og pt en der har startet DM. Håber at folk får øjnene op for det positive ved frederne (specielt deres temperament som altså bare er bedre end DV'ernes), og så håber jeg da at det også hjælper at en "dv person" som Nicolai (ham der tidligere har stået for stationsafprøvning mm inden for dv) rider på en frede engang imellem.
Hingsteføl efter Don Juan / Lauries Crusador xx - tilsalg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
Eller kan den også bruges i dagens Danmark? og til hvad? Tja kulturarv er vel så meget sagt, men den hører da til en af de ældste racer her i DK for ikke at forglemme knabstrupperen som kommer ud af frederiksborgeren. Kan Frederiksborghesten bruges i hestesporten idag og evt. i hvilken hestesport? Ja selv følgelig kan en frederiksborger bruges i sporten på lige fod med andre racer. Tror bare ikke at den er "på mode" endnu ligesom dens fætter knabstrupperen er. For bare 50 - 60 år siden var en frederiksborger jo en udpræget kørehest og det hænger nok lidt ved statigvæk desværre. Hvilken hestetype ser du Frederiksborghesten som? - baroktypen / kørehestetypen / sporthestehestetypen - eller? I mine øjne er en frederiksborger en blanding af en køre-/ridehest og for det meste af den barokke type. Dog syns jeg i de senere år at man er begyndt at avle nogle rimelig ædle og fine frederiksborgere hvilket jeg egentlig syns er en skam på en måde. Jeg kan rigtig godt lide at der er begyndt at komme nogle andre farver på racen som palomino og dunfarvede. Bliver Frederiksborghesten markedsført godt nok - kan det gøres bedre? (evt. hvordan) Nej langt fra! Jeg syns godt at kongehuset kunne skifte deres DV'er ud med frederiksborgere og knabstruppere for at promovere racen lidt. Det ville vise en del mere opsigt at komme med ægte danske hesterace foran kareten 
Mvh Nina Nielsen *Ejer af den fantastiske Funder Nørhedes Rasmine* 7/8 renavlet KNN føl sælges (er ikke født endnu) Forv. foling d. 11/5 07. M: Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 F: Max Højgård KNN 157
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Først et seriøst og ærligt svar: Ja de er i sporten ligestillet med andre sportsheste, men tror at prisen afgør hos hvem de havner og hvor højt de ender i klasserne. Deres temperament er viljefast og de kræver en rytter der KAN og TØR. En stærk hest til en billig penge er jo sjældent et attraktivt køb. De er idag bygget til dressur, både med rytter og for vogn. *Eller kan den også bruges i dagens Danmark? og til hvad?* Ja - du er provokerende, og jeg undres stadig over hvorfor I gider blive ved med at spørge andre, og hvorfor I overhovedet har frederiksborgere i Jeres stald når i er så meget i tvivl om hvad de kan bruges til?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm |
|
|
Nu synes jeg ikke lige frem at Jette er "provokerende" men stilller bare nogle konkrete spørgsmål, hvilket jeg egentlig synes er helt ok. Men som skrevet så er der nogle som føler sig provokeret af det  Jeg synes personligt selv at det er rart at der er kommet nogle lette heste som har noget gang og luft under sig. Hvilket nok skal få folk til at få øjnene op for freden igen, så vi får nogle flere frem i sporten. Jeg tror godt selv at vi ved hvad vores heste kan udrette, det er vel derfor at vi har netop denne race i stalden. Men det er også rart at få andre personers meninger frem, som ikke har frederikker. Det jo trods alt ikke uanmindeligt at der bliver kigget lidt skævt til en frede på stævnepladsen. Der kunne sagtens blive gjort mere for at pronomere vores race, men det er bare svært når man ikke altid for opbakning til de forslag man kommer med. PS. Godt indlæg Jette  Mvh. Bitten
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flere typer |
|
|
nu er der jo flere typer freder. personligt synes jeg at renæssance typen er den mest ægte og rigtige og den jeg bedst kan lide. den er let og yndefuld. ernergisk og smuk. (som vist herunder). de andre typer er for tunge og køreheste agtige. jeg synes ikke frederiksborgeren er en egentlig kørehest - det blev den avlet som en overgang, men set over hvor lang tid den har eksisteret så har den avl ødelagt meget for racen som ridehest synes jeg. jovist blev de da kørt dengang i renæssancen også - men det var stadigt meget en ridehest. i sporten synes jeg de kan klare sig lige så godt som andre - bare det er den rigtige type. det er nok ikke så nemt at få et kæmpedyr på 170 cm med fladt kryds til at gå M klasser. Men som andre nævner er det nok mest ejerne der er hindringen - fordi det ikke er et modedyr så køber de ryttere der rider høje klasser dem sjældent. jeg synes det er meget ærgeligt at så mange lige nu avler den type der ligner DV. Der er allerede rigeligt med DV heste - hvorfor lave flere? De gør det da så fint - hvorfor konkurrere typemæssigt med dem? Hvorfor ikke være stolte af frederiksborgeren som den er, søge at beholde deres særkende. dem der vil have DV de køber DV. og dem der vil have frederiksborger de køber vel frederiksborger?? jeg går da heller ikke ud og køber en fjordhest hvis jeg vil have en islænder ! der er alt for mange raceforbund der prøver at lave deres racer om for at tækkes moden. connemara er eks ved at udvikle sig til sportponyer ! - og det er ikke godt. for det gode rolige temperament de er kendt for i hele verden er ved at forsvinde efterhånden som de bliver mere og mere ædle. deres robusthed svinder ind og holdbarheden daler.   
Formidling af LUSITANO heste. Fra Portugal. Salgsheste på præsentation. NYE NU . kontakt ang. ledige pladser til GOLEGA/PORTUGAL tur i nov. 6000kr Se http://www.klassisk-dressur.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En af de |
|
|
bedste springheste jeg har redet var Frederiksborg hingsten Sam Bettysminde. Han havde det hele, kapacitet, teknik og vilje. Der er da også en del efterhånden der gør det rigtig godt i dressur. Man må bare huske på at der jo ikke er lige så mange Frederiksborgheste som der er DV'er, derfor er der heller ke lige så mange der er med i "toppen". Karin
Hoppeplag efter Kaiser Wilhelm, født 24.04.06, sælges. Hingsteføl efter Sarpo Vejleby født 07.05.07 sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lykke_b... |
AnneSN |
07-05-2007 12:21 |
|
... næsten lige mine ord ! Dog håber jeg ikke, at det er rigtigt det du skriver om connemara'en. Har lige været til plagskue med min lille hingst, hvor han blev den bedst placerede af to-års-hingstene. Han er af den gamle, massive type og de øvrige var mere "sportspony"-type. Så jeg håber og tror, at du ikke har helt ret ! De har iøvrigt altid en Irsk dommer med til kåringer i DK. Nå, det var vist lige et sidespring -- undskyld !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dejlig at høre anneSN |
|
|
godt at høre AnneSN. jeg var bare så skuffet sidste gang til roskilde dyrskue hvor der kun var én der lignede en connemara. og de kåringer jeg har været til der kunne de danske dommere ikke lide de gamle irske typer - der var stor uenighed mellem dem og den irske dommer. det synes jeg ikke holder. glad for at høre det gik dig godt. Verner: hvor har du ret. antallet er jo meget lille - hvor mange freder er der ( altså renracede)2000 ??. og hvor mange DV ? 100 000 stk ?? flere ?
Formidling af LUSITANO heste. Fra Portugal. Salgsheste på præsentation. NYE NU . kontakt ang. ledige pladser til GOLEGA/PORTUGAL tur i nov. 6000kr Se http://www.klassisk-dressur.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er jo også |
Eva Lydeking-Olsen |
07-05-2007 13:43 |
|
til de mindre, de holdbare, de smidige, de kraftfulde: kan ikke se hvad et stort skur har af fortrin ??
Jeg har faktisk lige kigget om vi kunne finde en tilredet og trafiksikker frede-hoppe på 155 cm til min søn. Det kunne vi ikke.
Så kom der en tilsvarende lipi til salg og den snuppede vi så fluks. Vi har (haft) flere frederiksborgere opstaldet og de er rigtig dejlige. Uanset tænding og liv mellem ørerne så er jeg altid tryg ved at lade børnene håndtere dem.
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Favorit |
|
|
Frederiksborgeren er absolut blandt mine favoritter når der gælder heste (Jeg har tinkere) Skulle jeg have *rigtige* rideheste igen ville frederiksborgen afgjort være noget jeg ville søge. Jeg syntes at de er smukke, skønne at ride og har et vidunderligt temperament. i min verden er der intet der forhindrer dem i at begå sig på dressurbanerne Conni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg syntes at det er dejligt og høre at så mange har så gode minder om frederiksborgen. Bliver bare lidt skuffet når en som HeidiSoe så skriver. Hvis du føler dig provokeret over nogle spørgsmål, hvorfor så spilde din tid og skrive på indlægget?? Jeg har selv to frederiksborgheste i stalden, to heste som gerne skulle blive mine nye dressurheste. Og det er kun tiden der kan vise om de bliver det. Men det er rigtigt at det tit er de folk som måske kun er interressert i en hyggehest der køber frederiksborg, for prisen har man råd til. Man går jo ikke ud og gir 100000 kr for en hyggehest. Men så er spørgsmålet, skal man sætte prisen op på frederiksborgen, for at få nogle konkurrence rytter til at kigge denne vej, eller??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Stine, du læser som sædvanligt ikke hvad jeg skriver... Din mor skriver selv at det kan læses som en provokation, og JA det er ikke første gang det sker, vel? Selfølgelig vil jeg da også bidrage i en debat om min yndlingsrace, især når den handler om Frederiksborghesten som REN race...!! Sådan én som Heidi... én der kan lide racen som den er, og ved at den kan bruges til næsten alt hvis bare den håndteres rigtigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke kun prisen |
|
|
Det er ikke kun pga prisen, folk falder for fristelsen til at købe en frederiksborg, men i ligeså høj grad pga temperamentet. Hvis du ønsker en hyggehest er du ikke interesseret i at deltage i et lotterispil mht temperament, derfor vælger mange en frederiksborg, hvis de kender racen i forvejen. Og Verner, hvor er jeg da glad for dine ord - de er næsten som sagt ud af min egen mund... en forholdsvis lille race som frederiksborgeren kan nødvendigvis ikke være så synlig/dominerende i "verdensbilledet" som f.eks. dv, men racens størrelse og alsidighed taget i betragtning, så synes jeg faktisk, vi klarer os rimeligt.
HØJDALGAARDS ARCHILLES Avlsgodkendt Frederiksborghingst Sælges: - HØJDALGAARDS ATTILA, født 2003 - HØJDALGAARDS IZMIR, født 2005
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Heej. Lige mine svar.
- Kan Frederiksborghesten bruges i hestesporten idag og evt. i hvilken hestesport?
Ja selvfølig kan den det og til lige det man vil. en rigtig dejlig rece der findes som rigtig gode skovturs heste, spring, dressur og hvad man nu har lyst til. - Hvilken hestetype ser du Frederiksborghesten som? - baroktypen / kørehestetypen / sporthestehestetypen - eller?
Alle sammen de er ligeså forskellige som folk gerne vil havde dem. - Bliver Frederiksborghesten markedsført godt nok - kan det gøres bedre? (evt. hvordan)
Nej langt fra. De gode ryttere kunne nemlig aldrig drømme sig om at sætte sig op på en fredriksborg selvom det kan være en alle tiders hest. de blir simpelt hen afskrækket af nevnet.  Min mor trænervores avlshingst. Hun rider pt. M klasser på ham og han er selvfølig Fredriksborg.  Min låne hest mens min egen pony er på barsel. Efter hingsten ovenover.  Igen.  Min mors hest også et akom efter Brutus og selvfølig også frede. Hilsen Tiana.
Tiana og Litus <3 Snart med følle forhåblig den 15 juni <3 <3 Enghøjs uge 29 <3 andre ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejligt med den positive respons |
Rindebjerg ♥Legolas♥ |
08-05-2007 07:54 |
|
Hej med jer. Hvor er det dejligt med den positive respons der er kommet på mit indlæg eller "provokation" som HeidiSOE siger, jeg ved godt at der er nogen der reklamerer med at vi er nogen som har det sjovere end andre Provokation er kilden til meget sjov ! - men jeg kan fortælle at når det handler om heste og avl er jeg dybt seriøs. Jeg er især glad for de mange indlæg om de gode oplevelser med Frederiksborghestene, jeg ved godt at der indimellem dukker nogle dårlige eksemplar, af Frederiksborgracen, op - hvilken race kan sige sig fri for dem, selv indenfor menneskeracen findes der brådne kar. Men mon ikke det er muligt at få vendt skuden og få givet hesteomverden et lidt mere præsist billed af Frederiksborghesten som den også kan være. I den forbindelse må jeg jo nok hellere fortælle at jeg har to Holstener hopper, en Hannoveranerhingst på 3 år (hjemmeavlet), en Holstener/fuldblod hingst på 2 år (hjemmeavlet) og sidst men ikke mindst en Frederiksborghingst på 3 år (indkøbt) Men er der nogen der har tænkt over hvorfor en rytter som ønsker at ride konkurrencer, ikke kigger på en Frederiksborghest?? (Jeg ved godt at jeg her kommer med et postulat, men det er det som jeg overordnet kan få ud at jeres indlæg.) Har Frederiksborghesten et dårligt ry i hesteomverden og hvis den har - hvorfor? Med venlig hilsen Jette Sloth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ryet derude |
|
|
jeg tror bare at det ry som kørehest hænger ved. desværre. og det selvom det kun var ... hvad ? 30 -50 år man avlede dem sådan ? Nu kender jeg ikke vildt meget til racen, men var de ikke ret lette indtil ca omkring 1. verdenskrig ? så blev de avlet store og tunge og med fladt kryds. De rigtige ridetyper forsvandt næsten. Er det ikke først for nyligt at avlerne igen er ved at gøre dem til egentlige rideheste ? i Danmark tager det jo laaang tid for folk at vænne sig til noget "nyt" . Folk vil helst have deres fordomme som de plejer og alt skal være som altid. Så når freden nu er "stemplet" som tung kørehest - så er der mange der holder denne myte i live. Dog er racen ved at blive ret populær i de akademiske dressurkredse (bare se på Eva der gerne vile have haft én) og måske skulle avlerne tænke lidt på disse kunder når de avler. Akademisk/klassisk dressur er kommet for at blive, det er en stor "sport" i udlandet og også hos vores nabolande sverige og tyskland. De er så langt længere fremme end os i DK og har meget aktive interessegrupper der laver shows osv. Indenfor denne gren af ridesporten er frederne faktisk højeste mode lige nu - men mest kun de små barokke typer. - og visse entusiaster er parat til at betale store beløb for sådanne heste. (ja jeg kender da til avlere i sverige og tyskland der gerne giver 10 000 kr pr bedækning ved en lille gul frede hingst på 155 cm ). Personligt ville jeg synes det var fint hvis man lavede en afdeling i avlen som koncentrerede sig om den oprindelige type og søgte at genskabe den - evt ved at anskaffe en enkelt eller to "forædler" hingste af iberisk blod ( og evt gule eller ande farve) - som så skulle avlsgodkendes efter frederiksborg reglerne og virke i en kort periode. for at genskabe den barokke type de var engang. simpelthen et avlsprogram der kunne genskabe racen som den var i sin storhedstid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| landsdels opdlelt |
|
|
Ryet er så forskelligt fra landsdel til landsdel.. Her har vi ingen problemer. Gule heste i frederiksborg regi er der nu masser af, det behøver ikke importeres.. Mange ændre deres mening om kring frederiksborghesten når de får lov til at prøve en af de gode af slagsen, det har omvendt en del ryttere også dem som rider mere end LA og skovture. Fhf har ikke de samme penge som f.eks. DV og kan derfor ikke lave de samme reklamefremstød som DV gør, kasse ville være tom på 1 md. Der er vist ikke mange som ikke er seriøse i deres avlsarbejde.. og derfor kan man nu udemærket have det sjovt alligevel. og de små baroktyper er nu mest populære i den klassiske ridning i DK det er ikke lige dem som sælges ud af landet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
Rindebjerg ♥Legolas♥ |
08-05-2007 11:05 |
|
Hej Lykke B Jeg har også en stærk fornemmelse for at det er ryet som den kørehest, som var fremme fra 1. verdenskrig og ca. 50 år frem, som hænger ved - desværre. Og du har ret i at det kun er en 30 -50 år man har avlede dem sådan ? Når man ser de gamle billeder og ser beskrivelserne for Frederiksborghestene før 1. verdenskrig, var de godt nok store, omkring 170 cm for hingste og 165 cm for hopper, men noget lette. Men derefter blev de avlet tunge og med fladt kryds, de skulle jo bruges i landbruget, i marken. Personligt ville jeg også synes det var fint at man havde respekt for og gav plads til alle typer indenfor Frederiksborgavlen, især at dem det har forstand på det gjorde mere end der bliver gjort idag, for at holde liv i de gamle blodlinier. Desuden tror jeg også at akademisk/klassisk dressur er kommet for at blive, og hvorfor ikke, jeg kan utroligt godt lide at en hest bliver brugt og at den ikke kun skal gå ude på marken og se f.eks. Frederiksborgs ud. Med venlig hilsen Jette Sloth 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan næsten... |
|
|
Man kan næsten svare allround til alle svarene.Undtagen måske det sidste. Jeg synes det er en sund, stærk allroundhest med karakterstyrke og særkende. Mange af dem er gode springere. Sikkert fordi de er stærke. Andre gode dressurheste. Der er flere freder med alle racens til tider udskældte kendetegn(lang lænd, fladt kryds, umoderne hovedeform ect.), der klare sig godt i høj dressur. Tror det er en smagssag. Min egen holdning er, at det da er et stykke danmarkshistorie, det var en stor eksportsucces i fordumstid og en interessant rejse rent avlsmæssigt, hvor tiderne og lunerne indenfor hesteavl har ændret sig med perioderne. Racen er jo blevet ændret med verdensopfattelsen. Hvor mange racer kan dokumentere det så tydeligt og langt tilbage. Tja, så personligt også helst vi skulle tilbage til stutteriets storhedstid og den klassiske type. Vi er en specialrace. Og helle for vi forbliver det.Hvorfor avle dv typer, det er nemmere at købe en? Men har efterhånden fred med, at der findes lidt af alle typer både indenfor hestene og menneskerne i fredeavlen. Også selvom der trænger galde op til overfladen indimellem. Markedsføring: Nej... vi kunne da gøre det så meget bedre. Det ville være et scoop hvis Mary red frede ... Nå, nej det gør hun... Men den røde slags. Eller Matiné blev byttet ud med Milton. Hvis vi kunne omvende befolkningen til at ride gammel dansk (intet racistisk her). Tja... lige nu er modelunet høje ben og radmagre modeller med lange flade gakkede gangarter er styrer. Men der vil vel altid være en procentdel, der foretrækker et alternativ og det passser jo ganske godt med antallet af freder. Tror også vi skal se på antallet af freder og antallet af de virkelig gode ryttere, der nu rider freder, inden vi selv dømmer racen i knæ. Det er jo en milli procent i forhold til ex.dv. Men vi elsker jo alle vores race i fhf, så hvorfor ikke promovere det, istedet for at kæmpe et slag, hvor der kun er tabere i. Hilsen B , den nyfrelste, der hår set lyset, kender vejen og er helt fremme i hesteskoene. Ups... der gik vist en sjov engel gennem mit hovede her. 
Rid på det bedste - Rid frederiksborgheste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke helt DV... |
|
|
Jeg har fulgt mange debatter på frederiksborghestens hjemmeside (har selv en frederiksborghoppe). Og jeg tør godt skrive, selvom det er med fare for liv og lemmer (smiler), så har frederiksborgerne jo ikke altid gangarter, der kan måle sig med f.eks. DV´erne. MEN jeg har det indtryk, at frederiksborgerne har et mere "cool" temperament, mere mod og (desværre)mere hjerne. Og DV´erne har jo problemer med for store gangarter, da man jo så ikke kan sidde på dem, og med for meget temperament! Udover min egen har jeg redet en helbror til hende. Han er en stor, lækker brun frederiksborg og mange har spurgt "hvem er den efter?" og har forventet en svar ala "den er efter Blue Hors...". Når man så i stedet siger siger, at den er frederiksborg, spørger de; "blandet med hvad?" (gælder også min egen). Folk har svært ved at forbinde deres "fordom" om frederiksborgeren som en stor, rød klods med romer-næse med vores fine brune, dunfarvede, palomino eller røde rideheste. Og jeg har rigtig mange positive oplevelser fra folk, der har forelsket sig i vores frederiksborgheste efter at have set dem i showet på Roskilde Dyrskue. Dog kunne jeg personligt godt tænke mig, at der blev avlet en lidt bedre galop i frederiksborghestene, men for min skyld skal de ikke blive lettere i typen end de er nu. Umiddelbart kan jeg (også efter at have læst andre debatter) tilslutte mig Stine og Jette´s holdninger. Synes bare desværre at i tit bliver misforstået...
Min smukke palomino frederiksborg Barbie - også kaldet "Den gule Djævel"...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er jo ved at ske det |
Eva Lydeking-Olsen |
08-05-2007 12:32 |
|
at bunden er ved at gå ud af varmblodsindustrien i fx Tyskland (læste en artikle om det, men kan ikke huske hvor- et par år siden) og folk vil have noget der holder ordentligt, så de ikke behøver skifte hest hvert/hverandet år...
Det kunne åbne for de rigtige racer, som - så vidt min begrænsede erfaring er- ofte er mere holdbare/ mindre syge og på mange måder bedre temperamentsmæssigt.
Jeg tror virkelig at tiden er ved at være til de mere varige værdier - også i hestevalg, at man har et forhold til hesten som forventes at holde længe og derfor skal de racer der duer, promoveres på holdbarhed, indlæringsevne, evne til at holde på det indlærte og så de respektive øvrige talenter.
Vi kunne som sagt ikke finde en hoppe i barok model, tilredet og på ca. 155 cm. Der var een enkelt til salg, men pigen reagerede ikke på utallige henvendelser...og så en lipi x frede i Jylland, men der fik jeg heller ikke de yderligere oplysninger vi skulle bruge for at beslutte at køre over og kigge.
De af os som ikke gider sportsdressur, må jo så finde nogle andre måder at vise krikkerne frem på.
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En gang frede-altide frede.. |
|
|
Hej, Da jeg var jun 11år blev jeg ejer af den dejligste hest,som jeg var den lykkelige ejer af i 8år.. Han fylder 21 i år,og jeg stadig fornøjelsen af at have kontakt med ham. Han er efter Zarif og Nelly Langlykkegård og mere end almindelig begavet med gode gangarter og godt temperament... Hos mig var han dressurhest,hvor end vi kom blev vi også spurgt hvem er den efter? ikke een gang var der en der kendte Zarif,de troede alle sammen at han var DV og flere gange måtte jeg stolt vise hans brændemærke frem... Da jeg solgte ham blev han omskolet til westernhest,efter 7år blev han sat på pension(pga. ejerens helbreds problemer) hos en ung pige på 14(og hendes mor) som nu igen rider dressur på ham- og den gamle har skam ikke glemt noget som helst!! Han er et pragteksemplar af racen både hvad angår bygning,gangarter og temperament,han er stærk og hårdfør men mild som en engel.. Faktisk har han først i en alder af 19år fået forsko på,indtil da har det ikke været nødvendigt trods reglmæssig ridning. Han er nok hvad nogen vil betegne som barok med alt hvad det indebærer af samling,bæring og afskub. Jeg har for altid tabt mit hjerte til denne dejlige race!!! Og når jeg igen selv skal have hest,så skal det være en frede,også selv om jeg nu er westernrytter-freden kan det hele!! Der kunne nok gøres mere for at promoverer racen,men spørgsmålet er om det er en god ide? Man ser jo ofte når der opstår mode for en bestemt race,at det betyder at der slækkes på kvaliteten,for at kunne følge med efterspørgslen.. Uden selv at avle,eller bevæge mig i de kredse da jeg de sidste par år har været bosat udenfor DK,har jeg alligevel en fornemmelse af at racen er i fremgang At flere og flere folk får øjenene op for racen,så jeg tror egentlig ikke det er nødvendigt at gøre mere for racen end der alleredes gøres.. Feks. div. kåringer,stævner arrangementer osv. -Her må vi feks have JYTTEH på banen.. MvhHotbandit!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
Rindebjerg ♥Legolas♥ |
09-05-2007 20:28 |
|
Hej Britta Dejligt at møde dig herinde og du har helt ret i at vi er en specialrace og det skal den også forblive. Jeg tror ikke at der er nogen som køber en Frederiksborghest med det formål at lave den om til en dansk varmblod, det ville da være meget nemmere at købe en. Glæder mig til at hører om din "familieforøgelse" Brandsen - du har ret i at Stine og jeg tit bliver misforstået, men det er da gudskelov kun få personer som gør det, så det tager jeg ikke så højtideligt, det er mere måden, at det blive så personlig, som jeg ikke bryder mig om - men jeg trøster mig med at det fortæller os, mere om de personer og hvordan de er. Hotbandit - du skriver: "Man ser jo ofte når der opstår mode for en bestemt race,at det betyder at der slækkes på kvaliteten,for at kunne følge med efterspørgslen.." Jeg håber da virkelig at man, som avler, ikke på noget tidspunkt går på kompromi med kvaliteten, uanset om man avler Frederiksborgheste eller andre racer/typer. Jeg har da f. eks. røngtenfotograferet min Frederiksborghingst inden han blev fremstillet ved hingstefremstillingen 2006 - ikke fordi det var et krav men fordi jeg mener at man skylder de hoppeejer som ønsker at benytte ens hingst at der foreligger så mange oplysninger omkring hingsten som det er muligt. Så selvom, og det tror jeg, at interessen er ved at vokse for racer med historie, håber jag da at vi kan holde fast i at der ikke må slækkes på kvaliteten. Med venlig hilsen Jette Sloth 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kvalitet.. |
|
|
Hej, Det var nu ikke fordi jeg mente at der i frederiksborger foreningen er problemer med kvaliteten... Og jeg er glad for at høre, at du som hingsteejer tager dit ansvar seriøst, og gør hvad du kan for kvaliteten! Der har tidligere været skrevet lidt om hvordan BB har tænkt sig at "køre" dette projekt,bla. at han vil bruge ikke kårede heste osv.. Jeg har lidt svært ved at se hvordan det kan forenes med det flotte arbejde som foreningen allerede gør? Og ville det i virkeligheden ikke være at gå på kompromi med kvaliteten eller?? Jeg vil meget gerne høre mere om projektet,for ud fra de få opplysninger jeg har på nuværende tidspunkt synes jeg det virker lidt lunkent,nærmest et forsøg på at "omgå" foreningen?? JytteH - kom nu,du ved jo faktisk alt hvad der foregår, som er værd at vide omkring denne dejlige race... Men uanset så er det da dejligt at der kommer lidt omtale af denne dejlige race. Mvh Hotbandit!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hotbandit |
|
|
ja jeg ved meget, men jeg er så lige en af de få personer som Jette Slot hentyder til...!!! så det er ikke smart at fremhæve mig i de øjne... og det Projekt er lavet på grundlag af EU lov og sorte papirer !! på falske oplysninger om 10-15 hopper !! der er MANGE flere... og JA han vil bruge ukårede heste og de kan jo kåres andet sted !! hmmm... Hvordan kan man klappe af det !! min hingst er 20år og har været gennem røntgen for over 15 år siden så det er ikke nogen ny opfindelse bare fordi det ikke er obligatorisk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Korrektion |
|
|
Hej Allesammen, De højdemål Jette refererer til i et af de ovenstående indlæg er altså båndmål og ikke stangmål. Stangmål er en forholdsvis nymoden ting at måle heste efter set i relation til frederiksborghesten. Så der var altså ikke tale om store heste, men typisk heste på omkring de 160 i stangmål og som regel lige under. Jeg tror det er vigtigt at man holder sig for øje, at freden er og bliver en specialrace og ikke en traditionel konkurrence-/varmblodshest. I hvertfald skal man nok ikke gøre sig forhåbninger om de helt vilde placeringer førend man snakker middelsvær eller mere i dressur, da det først er her, at fredens forcer træder i karakter i de mere samlede lektioner. Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bevare gamle type |
|
|
altså nu er jeg SLET ikke inde i det her. men kan det tænkes at BB laver dette projekt fordi han er bange for at den barokke type er ved at forsvinde - til fordel for dem der minder mere om varmblod ?? at det er for at bevare den barokke type (som den han rider på og den på maleriet) ??? For dem ser man da ikke ret mange af (eller er jeg blind?). det er måske også fordi så små hingste som der er tale om - måske 155 cm , ret ædle og med mere barokke gangarter osv, at de ikke falder i dommernes smag og derfor måske alligevel ikke bliver kåret ??? kan det være derfor ? eller er det fordi han ønsker at bevare noget linieavl af en art? altså avle rent på nogle bestemte linier og ikke risikere der pludseligt kommer en helt anden linie ind over fordi der måske er en "modehingst" ?? dette er tanker jeg gør mig - ikke noget jeg ved noget om. For der må helt sikkert være en grund til at han gør det. han har jo rigeligt andet at se til ellers end at gå og genere frederiksborg avlen. han er ikke lige typen der ellers "laver rav i den". grunden til at jeg tænker meget over det er faktisk pga min egen interesse for Lusitano racen. her skete der nemlig noget lignende for ca 100 år siden. avlerne lavede mode dyr i stor stil , avlede på kryds og tværs af de gamle linier og tænkte kun på den mode der var for tiden og på at lave mange heste til alle dem der ville købe dem. fik fine brugsdyr ud af det og solgte godt - men det kunne jo ikke blive ved for når disse dyr så avlede videre - så var der pludseligt knap så meget styr på arve egenskaberne og der kom en del føl der ikke var som ønsket. men nogle få avlere holdt ved de gamle linier med udtalt racepræg, gik mod strømmen og holdt deres linier HELT pinligt rene. også selvom det betød færre solgte heste. Disse avlere var så dedikerede at de faktisk reddede racen som den oprindeligt så ud. For pludseligt fandt modeavlerne og køberne ud af at den type der havde været på mode, egentlig ikke lige var sagen alligevel. og hvad gør man så? heldigvis var der jo så de rene oprindelige blodlinier at falde tilbage på. Her kunne man tydeligt se den oprindelige type lusitano og deres medfødte egenskaber stod tydeligt frem. i mellemtiden havde disse linieavlere forfinet deres avl så meget at stort set alle deres heste var stempel hingste eller hopper. dvs de lavede kopier af sig selv - selv efter 3 led eller mere. Det gjorde det nemt at genskabe racen som den var. For man fandt jo ud af at den oprindelige type var langt den mest brugbare, holdbare og velfungerende. Hurra for dem der gik mod strømmen og moden og holdt linierne rene. for ellers var racen ikke som vi ser den idag - måske var den uddød. det extra gode er også at hestene avler så ens hvis man holder sig til linierne. jeg ved præcist hvad jeg får áf føl hvis jeg bruger en bestemt type hingst på min hoppe. beviset er dernede på stutterierne, hvor der nemt står 10 -20 helt ens heste. og når jeg siger helt ens, så mener jeg HELT ens. det er vildt fascinerende at besøge stutterier dernede - fordi man så tydeligt kan se forskel på de enkelte avleres smag - de kan avle præcist den type de ønsker og lave dem igen og igen og igen. med stor sikkerhed. der er ikke ret mange tilfældigheder. måske bander folk idag over BB og hans påhit, men hvem ved, måske viser det sig om mange år at det han gjorde var det bedste for racen ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Presemeddelelse fra FHF |
|
|
Hej og god morgen Måske enkelte ville have glæde af at læse den pressemeddelelse som FHF har udsendt i forbindelse med dannelsen af stutteri-selskabet. Se pressemeddelslsen her Ønsker jer alle en herlig dag.. :0) Palle
HesteFotografering tilbydes Dine øjeblikke taget af www.ctfoto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
Rindebjerg ♥Legolas♥ |
10-05-2007 07:41 |
|
Hej Anne - det er muligt du har ret, men hvis du har ret så var menneskene som levede omkring år 1900 heller ikke ret store - sådan omkring 155-160 cm, det kan du se ved at kigger i de gamle stambøger og ser fotografierne af Frederiksborghestene fra dengang (det var den type Frederiksborgheste jeg snakkede om og ikke dem fra før...) JytteH - nu misforstår du mig igen, du skrev "min hingst er 20år og har været gennem røntgen for over 15 år siden så det er ikke nogen ny opfindelse bare fordi det ikke er obligatorisk." Nu er der ingen, mindst af alle mig, som siger at det er en ny opfindelse eller at der er nogen, indenfor Frederiksborgavlen, som ikke lader sine hingste røngtenfotografere, jeg fortæller bare at jeg fik min hingst røngtenfotograferet inden hingstefremstillingen, selvom det ikke var obligatorisk...
Lykke B - jeg ved at der har været et samarbejde igang mellem Frederiksborgforeningen og BB omkring dette projekt, men det ser ikke ud til at være tilfældet nu og hvorfor ved jeg ikke. Men du har ret i at vi skal bevare de gamle blodlinier, jeg mener vi har brug for dem for at bevare Frederiksborgpræget, nu er jeg en af dem som ikke har forstand på at avle indavl og er mere bange for at avle indavl end avle renavl med indkrydsninger, jeg har ikke lyst til at gå på kompromi med kvaliteten og holbarheden, men jeg tager hatten af for dem som har tid og penge til at lave det store arbejde det er at holde liv i de gamle blodlinier. Jeg ved at rigtig mange i foreningen taler om renavl og om at bibeholde de gamle blodlinier, men jeg ved ikke om man har gjort noget ekstraordinært for at bibeholde de gamle blodlinier i Frederiksborgforeningens regi, jeg er bare bekendt med at der er er par hingste blodlinier som er blevet "lukket" indenfor de sidste årtier. Derudover har vi Zorbas linie som måske (håber jeg ikke) er ved at takke af, hvis der ikke bliver gjort noget. Men jeg kunne forså på JytteH at BBs avlsarbejde ikke skulle foregå i FHFs regi eller hvad??? med venlig hilsen Jette Sloth 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
Rindebjerg ♥Legolas♥ |
10-05-2007 07:52 |
|
Palle - tak for indlægget, jeg fik ikke set det inden jeg lagde mit indlæg ud, så mit sidste spørgsmål er besvaret. og jeg må sige at det glæder mig at det foregår indenfor FHFs rammer, der bør også være plads til alle som holder af Frederiksborghesten uanset hvilken type Frederiksborghest man kan lide og jeg tror på at vejen frem er samarbejde, dialog og respekt for hinanden. Kan I alle ha´en fortsat god dag Jette Sloth 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Størrelse |
|
|
Hej igen Jette (og selvfølgelig også Jer andre), Nej, bønderne på den tid var ikke særligt høje - det var slidsomt at være på landet den gang. Der er jo heller ikke noget nyt i, at vi mennesker er blevet højere de sidste 100 år på grund af væsentligt bedre leveforhold. Vi skal passe meget på, at vi ikke sammenligner alle ting med de forhold vi ser i dag og så overføre det ukritisk på tidligere tider. Hvis man sætter sig ned og studerer stutterioptegnelserne fra det kongelig stutteri, så er billedet det samme: hingstene har typisk ligget på 155-158cm i stangmål, og de hingste der stod model til Salys rytterstatute har man meget nøjagtige optegnelser over, og de var 149-162cm i stangmål. Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hæ hæ... |
|
|
Vi er nogle der ikke har rykket os meget i højden siden dengang  Heller ikke hesten..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| modeheste |
|
|
Der bliver talt meget nedsættende om at avle efter 'mode'.. Men det er jo det der altid er blevet gjort med vores husdyr.. vi avler husdyrene så de passer til vores behov. Det er jo også en 'mode' at skulle føre alting (landskaber, husdyr) tilbage til det oprindelige (og hvordan man så lige tidsfastsætter sådan noget er tit ret sjovt). Hvornår er Frederiksborgerne mest RIGTIGE? Den barokke lille frederiksborg var jo også en 'mode' dengang i det frederiksborgske stutteris storhedstid.. hvis ikke racen dengang havde ændret sig med moden var den uddød.. Man bliver nødt til at avle heste der er købere til.. nogen vil så have små heste. Andre, som jeg vil have heste over 160. Og jeg mener slet ikke vores idealer er forskellige.. min ideal frede ser ret meget ud som Salys statue på amalienborg.. jeg rider 'sportsdressur' - og den statue er da om noget 'klassisk'.. Jeg overtog da også gerne Bents frederiksborg til at ride sportsdressur på hvis det var han blev træt af den  Jeg vil langt hellere fokusere på ligheder i vores krav til en god sund smuk hest med gode gangarter og arbejdsomt temperament end de får forskelle der er mellem vores ønsker som klassisk/sports ryttere.. Ane
Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty Kender du den Færøske hest?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
Rindebjerg ♥Legolas♥ |
10-05-2007 15:56 |
|
hej Ane jeg har selv haft lidt at de samme tanker. Vi har lige haft en "snak" inde på FHF hvor jeg spurgte om der var nogen der kunne beskrive Frederiksborgpræg og det var der åbenbart ingen der kunne, men jeg tror ikke at det er umuligt og her er mit svar fra FHF: citat: "Så umulig tror jeg ikke det er, prøv at tag et billed af Salys rytterstatue, kig rigtig på den og beskriv så hvad det er som er karaktristisk ved den - jeg har selv forsøgt, følgende er kopieret (med stavefejl ) fra et indlæg(Skrevet: 17/3/2007, 09:46) i Frederiksborg-forummet:
Citat. "Linda - tro mig det med typen er meget svær at definerer, selv garvede avler har svært ved det. Jeg har spurgt meget ind til det i starten, og altid fået et meget svævende svar.
Selv difinerer jeg min ynglings type og som jeg også ser som Frederiksborgpræg, på hovedet, lidt groft i forhold til mange andre racer men alligevel harmonisk og karakterfuldt. En velrejst hals - og så må den ikke være for kort i overlinien, da den ellers vil se uhamonisk ud i forhold til en stor og kraftfuld krop og så vil jeg - som type/præg - helst have en rund bagpart og lemmerne og hovene skal jo selvfølgelig være uden de store afvigelser, altså se sunde og stærke ud. Og så skal den være taktfast og meget energisk i alle tre gangarter. Hvis jeg skulle definerer Frederiksborghesten i to ord ville det være: Kraftfuld og harmonisk.
Men tag rundt til skuer og kåringer og så vil du efterhånden finde ud af hvad du difinerer en Frederiksborghest på.
I en artikel i hippologisk nr. 7 1972 har I.C. Becker-Larsen karakteriserer fremtidens Frederiksborghesttype, som han ønsker den, således: Citat: "...En typefast ridehest, hvor Frederiksborghestens velrejste hals og kraftige bagpart er bevaret, en hest med udfyldte rammer. Med en stærkt undergribende gang. Hingstene er 170 cm og hopperne 165 i stangmål. Et temperment, hvor den gamle Frederiksborgers fromme fyrighed er bevaret. en hest med ædelt præg, der fører sig kraftfuldt frem. En hest der er anerkendt og egnet til dressurridning, springning og jagtridning, samt brugbar som kørehest. En hest, der gennem anerkendte, sportslige egenskaber er blevet bragt op i et prisleje, hvor avlen er rentabel." Så jeg har det også sådan at for mig betyder det ikke noget om hesten er 155 cm eller 170 cm bare den ser ud som en Frederiksborghest... Med venlig hilsen Jette Sloth 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| statuen.. |
|
|
til dem der ikke har set den: (bemærk den smukke romernæse der var typisk også for iberiske heste på den tid)    
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det bliver |
|
|
... jo dog svært, at finde frem til hvordan den oprindelige frederiksborger så ud. Frederiksborg-stutteriet var jo farveavl, og tog heste ind fra alle ender og kanter af verden. Bare de havde den rigtige farve. Der er således blevet brugt friesere, orientalske heste, ja sågar en fjordhest i forsøget på at holde på farverne. For mig at se må det have været en ret uens flok 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja hvis man tænker tilbage så var frederiksborgen jo en "DV" i 1800 tallet, altså en blanding af en masse racer. Og frederiksborg hesten har jo altid kunnet overleve, fordi den netop har ændret sig til tidens krav. Den gang man ønskede sig en ride hest, blev den lavet finere og så skulle man bruge en kørehest og freden var igang med at ændre sig igen. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der har jo også været perioder med inten |
|
|
Der har været prerioder med intensiv renavl, så intensiv det har kostet i frugtbarhed. Det er nok de perioders skyld, at jeg kan genkende en frede i dag. Hm... har også vredet mine hjerne for at type beskive freden. Det er godt nok svært. Men ved bare at jeg næsten altid kan pege dem ud eller hvis der er blandet frede i. De helt moderne typer er svære at genkende, hvis de ikke lige har et typisk fredehovede smækket på. Det svarer vel lidt til at skulle beskrive en befolkningsgruppe...Svenskere drikker og er blonde og har svenskerhår, tyskere er tykke og spiser pølser... bop bop Alligevel er der måske nogle træk der gør man tænker aha.. der går en ...Og indenfor hesteracer har man jo avlet en del lukket, så de ligner vel lukkede menneske populationer, ex. grønlændere, maoier. Men kan da lave et amatørforsøg(ikke noget jeg tror dommerne bruger, og alligevel, de er vel også en slags mennesker ) Ved godt jeg kan brække nakken totalt på at prøve, men hvad... Indeni: En frederiksborg er i mine øjne en fornuftig, venligsindet hest, der har et ekstra tændegear til påkrævede situationer.(altså stor udstråling) De heste jeg har mødt knytter sig som regel meget til rytteren, nogle har ligesom trakhenerne et følsom, tiltider intelligent stærkt sind, Der kræver en vis indsigt fra rytterens side for at få guld ud.Ikke grov vold. ( det er min nuværende ikke, jo måske det med selvstændigt stærkt sind. ) Udseendemæssigt:Tja, der er altid undtagelser og dette er nok den værste del at beskrive. De fleste har en speciel stærk rød farve. Hovedet lidt grovere end de fleste varmblod, nogle med romernæse.Ved ikke om det er kurant. Men ser mange med lille knæk sådan midt på næseryggen. Heste af typisk god fredekvalitet har fra naturens side en kraftig nogle gange overbygget hals, muskelpartierne ser i det hele taget kraftige og stærke ud.(men det er ikke alle det gælder, men gælder dem jeg kan pege ud i mængden.) Mange er lidt lange hen over ryggen/lænd, en del har det typiske flade kørekryds. De har ikke rigtig de moderigtige flade, lange bevægelser, men de fleste har heller ikke paradebevægelsen fra gamledage.(dem der gav, Her kommer jeg looket.)Det er sådan en grå zone og i mine øjne, der der skal arbejdes mest på. Hm... tja og benene er som regel et par gode stærke stolper, der kan holde til brug. Rigtig mange er indfodet på forbenene eller udfodet på bagbenene. Men det ser ikke ud til at betyde det helt vilde for holdbarheden. Og jo... så synes jeg mange freder generalt er et til to år mere om at vokse sig helt færdige, end de fleste varmblodsracer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvilken type? |
|
|
Jeg der diskuterer type: Hvilken type mener I så ham her er? Valdemar, knapt 4 år 164cm i stg.  Og med mig på ryggen.. 
Ved du hvor jeg kan købe en koboltblå forår/sommerjakke, figursyet? -så vær sød at sende en besked til mig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er et rigtig godt... |
|
|
Det er et rigtigt godt spørgsmål. Han har ikke det flade lange kørekryds.Men er heller ikke i den lette kategori drøjdemæssigt. Højden er i den øverste ende mht.klassiske højde idealmål.Og han virker egenlig kvardratisk af en frede at være. Tror nok bare jeg ville kalde ham en ridehest, der kan bruges til lidt af hvert alt efter ejerens ambitioner. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg ved |
|
|
heller ikke hvad jeg vil kalde ham typemæssigt, andet end en dejlig hest, med godt frederiksborgpræg -og verdens bedste sind 
Ved du hvor jeg kan købe en koboltblå forår/sommerjakke, figursyet? -så vær sød at sende en besked til mig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|