Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Ifoling! Svaberprøve, følbrunst osv!??
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 11:30
Hej garvede avlere :)

Lige et par spørgsmål ang. ifoling, da jeg er blevet lidt i tvivl pga. forskellige opslyninger.

Jeg har en hoppe (som faktisk har termin idag), som jeg gerne vil have ifolet igen, men denne gang blive det på hingstestation og med inseminering.

Sidste år var den ved naturlig bedækning. Her fik hun ikke taget nogen svaberprøve eller lign., inden hun blev sendt afsted.
Nu er mit spørgsmål, ville det så ikke være godt at få taget en prøve på hende inden hun sendes afsted, og hvis ja - er der et bestemt tidspunkt denne prøve skal tages?

Endnu et spørgsmål ang. hendes chancer for at komme i fol..
Sådan noget med følbrunst og ikke følbrunst?! Skulle chancerne ikke være mindre for at hun ville komme i fol i følbrunsten, og hvornår træder denne brunst ind?
Hvis ikke hun skulle ifoles i følbrunsten, hvor længe er det så optimalt at vente (kommer hendes "alm." brunst herefter)?

Håber at høre nogle erfaringer, og andre forslag til hvordan jeg kan forbedre hendes chancer for at komme i fol.
(Hoppen fodres korrekt, dog har hun ikke været redet i et par år. Har de sidste to gange været let at ifole).

Har forresten tænkt mig at starte ud med en masse skridt ture efter føllet er kommet til verdenen. Nogle som har erfaringer med føl som håndhest?

Mvh Anna
0
0
Svar på denne tråd

jeg ville få
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 07:32

taget svaberprøve på hende når hun går i følbrunst og det skal være i brunsten.

Jeg ville ikke forsøge at sætte min hest i fol i følbrunsten, det er den brunst de bruger til at gøre sig ren i efter folingen og chancen er ikke så stor i følbrunsten, som hvis du feks. bruger 30 dages brunsten.

hilsen Linda

en positiv indstilling virker altid{>
Frieser hoppe på 10 mrd sælges efter Tsjipke 399.
Frieser hoppeføl sælges ster 10 generationer tilbage efter Fabe 348.

www.harrigsheste.com/

kjoler sælges:harrigshest

0
0
Svar på denne tråd

Svaberprøve
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 07:41

Man tager kun svaberprøve på en hoppe med føl ved siden, hvis der har været problemer ved folingen. Ellers bedækker/inseminerer man bare.

Jeg anbefaler normalt ikke at bruge følbrunsten, af samme årsager som Linda. Følbrunsten kommer normalt på 9. dagen, følgende brunst er så på ca. 30. dagen. En normal brunst varer i 5-6 dage, oftest er følbrunsten en smule kortere end de efterfølgende brunster.

0
0
Svar på denne tråd

lidt svar
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 08:09

Min dyrlæge siger at følbrunsten sagtens kan bruges hvis folingen er gået lige efter bogen og hoppen ikke står med væske i børen, dog vil jeg ikke transportere så ungt et føl.

For at fremme brunsten er sollys og godt med græs nogle gode ting.

Føl som håndhest er en meget dårlig ide medmindre du max rider 5 min - den har meget bedre af at blive tilbage i boksen eller ude i flokken (og så bliver fravænningen som regel også lettere da de så er vant til at være adskilt)

Hingsteføl efter Don Juan / Lauries Crusador xx - tilsalg

0
0
Svar på denne tråd

følbrunsten
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 08:44

Min hoppe er kommet i fol 2 gange i følbrunsten ud af 3 forsøg. Hun er aldrig kommet i fol på 30. dagen.

Jeg snakkede med en garvet avler som havde den erfaring, at hvis hoppen mælker rigtig godt, ja så er hun meget svær at ifole på 30. dagen, da hun bruger al sin energi på at lave mælk.

Det passer jo meget godt med min hoppe, og jeg vil helt sikkert bruge følbrunsten igen i år, hvis folingen forløber som den skal.

Jeg tror det er forskelligt fra hoppe til hoppe. Det gælder om at kende sin hoppe, og finde den optimale løsning.

MVH Nanna ;-)

Stald Teglvang

0
0
Svar på denne tråd

mener da
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 09:14

heller ikke at der skal foretages en svaberprøve hos en hoppe der har et føl ved siden, hvorfor skulle man det?

Hilsen Anja

0
0
Svar på denne tråd

har før oplevet
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 09:48

at gold hopper er uren og ja selv hopper der aldrig har haft føl før, har vist sig uren, derfor anbefaler jeg altid en svaberprøve.

Havde en veninde som havde deres 3 års til inseminering og efter 2 mrd og den ikke var kommet i fol, tog de en svaber prøve, det viste sig den var uren.

Den havde kun gået med hopper , så man kan ikke engang bruge undskyldningen på at en vallak havde prøvet på noget.

hilsen Linda

en positiv indstilling virker altid{>
Frieser hoppe på 10 mrd sælges efter Tsjipke 399.
Frieser hoppeføl sælges ster 10 generationer tilbage efter Fabe 348.

www.harrigsheste.com/

kjoler sælges:harrigshest

0
0
Svar på denne tråd

Ville det være..
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 17:01
...bedst at få foretaget en svaberprøve? HIngsten kunne jo have været uren?

Mvh Anna
0
0
Svar på denne tråd

Uren hingst
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 20:59

Hvis hingsten har været uren, så er det egentligt ret enkelt. Hoppen bliver nemlig ikke drægtig eller vil abortere, hvis den skulle blive drægtig.

Uren goldhoppe??? Det er jo netop goldhopper man oftest tager svaberprøve på, da det oftest er dem der er urene.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider