Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Dunfarvet
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 10:49

Hej.

Er der nogen som kan forklaringen på hvordan man laver dunfarvet?

Og hvad hvis man har en dunfarvet hoppe,hvilken farve hingst skal man så bruge for at få dun igen?

Venligst Marianne

Bedækning tilbydes...

Menai Magic Prophet,welsh cob hingst,kåret i 1 klasse.

0
0
Svar på denne tråd

jo da dun
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 10:57

... er en farve, der farver hestens grundfarve lysere.

Grundfarve: sort, rød, brun bliver til henholdsvis grullo, red dun, og dun.

Dun er dominerende og kan ikke bæres skjult. Derfor vil en hest, der er bærer af genet altid give det videre i 50 procent af tilfældende. Er hesten homozygot for genet bliver chancen 100 procent.

Parrer du to heste med dungenet vil chancen for et dunfarvet føl blive 75 procent.

0
0
Svar på denne tråd

Louise
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 11:20

Det er ikke rigtigt. Hvis hestene ikke bærer andet end brun og creme genet vil 50% af føllene blive palomino, 25 vil blive brun og 25 vil blive perlino.

Bærer de også rød vil 50% af føllene blive palomino eller buckskin, 25 vil blive rød eller brun og 25 perlino eller cremello.

Men hvis du bruger en brun hingst på en buckskin hoppe har du faktisk stadig 50% chance for buckskin(eller palomino)

Verden har mistet en af dem der betød noget
Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Sorgen er kærlighedens pris
Sussi rejste over broen 25/02-07 farvel lille veninde
0
0
Svar på denne tråd

faktisk
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 11:34

har hun ret, hvis man bare generaliserer og siger at det er dun-genet der ønskes, men at grundfarven er ligegyldig.

præcis det samme som med cream, som du nævner. Ønsker man bare en hest med cream-gen, men er grundfarven underordnet, vil to heste med cream gen, give det videre til 75 % af afkommet.

--- ahh, ordkløveri ---

mvh maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd

øhhh..
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 11:58

Jeg ved ikke om det bare er mig der er stået af... Men creme genet og dun genet er ikke det samme?

Creme giver "afblegninger". HHv Smoky black, Buckskin, Palomino, Perlino, og cremello.. De 2 sidste i dobbelt dosis.

Dun genet er "vildhestegenet". Jovist bliver grundfarven lysere, men det bærende er ålen, vildhestestriberne og andre kendetegn.

Dun kan forekomme i en brun, rød, palomino, sort, ja you name it udgave...

Men i de forgående tråde har i helt ret. Brug 2 heste med dun gen og der er 75 % chance for dun. Men kropsfarven kommer an på basisfarverne fra moderen og faderen, om den bliver red dun, zebra dun, dunalino, grullo, perlino med dun gen, cremello med dun gen...

Pernille

www.slidinhorseranch.dk

---Quality Breeding for Quality Performance---

American Quarter Horses

Quality Quarter and Painthorses for sale

0
0
Svar på denne tråd

billeder
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 12:11

dunalino Palomino med dun gen:

Buckskin

med dun gen:

Grullo:

En sjældenhed: Roan gen, palomino gen, samt dun gen:

Pernille

www.slidinhorseranch.dk

American Quarter Horses

0
0
Svar på denne tråd

Chancer...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 15:25

Hvad er chancerne hvis jeg sætter dun og rød sammen?

Venligst Marianne

Bedækning tilbydes...

0
0
Svar på denne tråd

alt efter
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 16:17

hvordan genetikken hos din hoppe ser ud, er der fra 12,5% til 100% chance for dun (går ud fra du mener dun gen på brun baggrund)

Dvs, at din hoppe er brun (EEAA, EeAA eller EeAa) med et eller to gener for dun (sandsynligvis kun et - men hvad farve har forældrene?)(hedder den EEAA, og har dobbelt dun gen, vil 100% af afkommene blive dunfarvede, uanset hingstens farve (undtagen skimmel))

Dvs at i første omgang er der 50% chance for dun.

Hvis din hoppe har en rød forælder og er heterozygot for brun (EeAa), vil 50% af afkommene blive røde, hvis du bruger en rød hingst. 50% af disse vil så blive red-dun.

25% vil blive brune (50% af disse vil så være dun) og de sidste 25% vil blive sorte (med 50% grullo).

--- tror jeg nok ---

- det skulle i hvert fald ikke være helt galt

mvh maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd

Hi hi hi
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 21:30

Tror faktisk lige vi skal blive enige om hvad der blir spurgt efter, måske har jeg totalt misforstået spørgsmålet for jeg troede der blev spurgt efter dun som i buckskin og ikke dun som i fjordheste farvet f.eks?

Og Louise har forstået det omvendt

Undskyld at jeg er dum og ikke læser spørgsmålet ordentligt, træls med flere betegnelser for samme farve(r)

Verden har mistet en af dem der betød noget
Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Sorgen er kærlighedens pris
Sussi rejste over broen 25/02-07 farvel lille veninde
0
0
Svar på denne tråd

Aner intet...
Forfatter: 
Dato:  01-05-2007 22:49

om de forskellige dunfarver...

Jeg ønsker mig bare brændende en dun cobhoppe med blis og 4 sokker.

Dun som nærmest mørkgul med sort man og hale.Faktisk som frederiksborghingsten Salisbury Vejleby,hvis nogen sku kende ham eller ku sætte et billede ind...

Venligst Marianne

Bedækning tilbydes...

0
0
Svar på denne tråd

Dun/buckskin
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 07:26

Dun og buckskin er ikke samme farve, selvom de ved første øjekast ligner.

Dun kommer af blak-genet, der også er det som fjordheste har - bare i dobbelt dosis.

Dun kendes ved at hesten har ål ned ad ryggen og "vildtstriber" (hos nogen mere tydelige end andre) på benene og af og til ved manken.

Buckskin kommer af cream-genet, og her vil der ikke være ål og vildtstriber.

Det er stadig ikke almindeligt at skelne mellem dun og buckskin, når der udstedes papirer på heste i DK, så her hedder de alle "dun", hvilket kan have en stor del af grunden til farveforvirringen.

mvh maria

0
0
Svar på denne tråd

Skelnes
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 07:37

Jeg synes faktisk LU skelner ret godt mellem dun og buckskin.

Alle gule heste UDEN ål kaldes dun, alle gule heste MED ål kaldes gule. Ganske enkelt. Vores bekendtes Red-dun DSP-hoppe er på papirerne rød, men har da de nydeligste striber på overarmene.

Jeg tror det ville hjælpe hvis buckskin fik et navn der var til at håndtere/udtale for almindelige danskere. Jeg må indrømme at jeg synes buckskin lyder latterligt/poppet/western-agtigt, og ikke som en farve danske heste har.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 07:48

Og Prophet. Salisbury Vejleby er IKKE dun - han er Buckskin, dvs cremgensbærer.

Har du en rød hoppe og ønsker en buckskin i stil med ham, så skal du altså have fat i en buckskin hingst - og til mit vidende er der faktisk p.t. kun Salisbury og lillebror Saxo Vejleby, der p.t. er kåret også altså Saad, som står i Norge og han er Akhaltekiner. Når vi snakker store heste.

Du kan sikkert nok finde noget hos Welsh foreningen af brugbare informationer, hvis det er en Cob du leder efter.

Mvh

Tina V.

Hvor fornuften sparker troen ud, smutter overtroen ind ad bagdøren

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Palomino EU-ELITEkåret avlshingst Golden Benjamin 2007

Smukke palominoer er en fryd for øjet

0
0
Svar på denne tråd

Tina V...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 08:26

Hvis du læser hvad jeg skriver,så er det jo netop,at jeg gør det klart,at jeg IKKE aner noget om de forskellige farver...

Jeg henviser til Salisbury,da det er hans farve jeg gerne vil ha en cobhoppe i...Jeg har selv en rød hingst og så prøver jeg at lurre hvordan de to farver vil machte og hvordan jeg evt laver farven igen.

Jeg har set at der er en hoppe i den farve,jeg ønsker til salg og så er det jo rart at vide hvordan tingene hænger sammen inden man gør noget.

Unskyld jeg i min uvindenhed kaldte Salisbury en forkert farve

Venligst Marianne

Bedækning tilbydes...

0
0
Svar på denne tråd

Muligheder
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 08:54
@Marianne: Hvis du bedækker en "dun" Welsh-hoppe med en rød hingst, så vil du groft sagt kunne få 25% af hhv. brun, rød, "dun" elller palomino.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 09:31

Prophet egentlig kunne jeg ikke være mere bedøvende ligeglad over at farven bliver benævnt forkert - siden du åbenbart VIL opfatte det jeg sagde negativt!

Jeg forsøgte bare igen at forklare, at der er en væsentlig forskel på buckskin og dun.

Der findes mange dunfarvede individer i Danmark men ikke slet så mange buckskins.

Og har du en rød hingst er det stadig den største chancekombination med en så buckskin hoppe eller vice versa.

Men det er korrekt at chancen ligger på omkring 25%, hvor andre 25% vil give palomino og de sidste vil falde ud i de fulde farvede - rød og brun.

Det er svært nogen gange at skelne imellem den dominante dun og den deluitte buckskin for det utrænede øje.

Mvh

Tina V.

Smukke palominoer er en fryd for øjet

0
0
Svar på denne tråd

Farver
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 10:25
Hvis man ser bort fra fjordhestene, så findes der væsentligt flere buckskin end dunfarvede i DK.
0
0
Svar på denne tråd

Charlotte:
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 10:44

Tak

Bedækning tilbydes...

0
0
Svar på denne tråd

altså...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 19:03
Man skal da også lige passe på med det med at parre to dunfarvede, det har jeg da altid hørt, fordi man risikerer Blue-Eyed-Cream. Jeg tror det er 25% risiko, ikk? Det er alligevel noget.

Forresten Pernille, den der "grullo-farvede" hest, hvaaa det for en??
Kender godt farven fra islandske heste - man plejer vel at kalde den musegrå eller sådan noget - men den hest ser da speciel ud. Ret flot egentlig!

Mvh Signe

Stutteri Engbakke opdrætter varmblodsheste i handy format og med SUPER temperament.

Gotlandsruss, hvad ellers?!

Engbakkes Gotlandsruss

RUSS - det rimer på PLUS (og IKKE på mus)

0
0
Svar på denne tråd

Grullo
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 19:55

Her er definitonen på en grullo fra den amerikanske regelbog for amerikanske quarterhorses:

Body color smoky or mouse colored (not a mixture of black and white hairs, but each individual hair is mouse colored) Usually has a dorsal stripe, shoulder striping or shadowing and black leg barring on lower legs.

Within this definition there are variations of the color often refered to as slate grulla, silver grulla, olive grulla, black dun or wolf dun. The grullo color in the quarter horse is very rare and only about 0.7% of those registered in the quarter horse breed each year are grullo.

One determining factor of the grulla is the primitve markings which can be seen on all duns to some varying extents.

Og her en fin tegning af karekteristika af en dun hest:

Og flere billeder af smukke grullo farvede heste, de fåes i mange varianter:

Alle amerikanske Quarter horses, men farven ses hos andre racer, nok især kendt fra islænderen som glóbrún.

Pernille

www.slidinhorseranch.dk

American Quarter Horses

0
0
Svar på denne tråd

Blue Eyed Cream
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 20:02

BEC heste er det man kalder dobbelt fortyndede, dvs røde, brune og sorte heste med dobbelt fortynding. Dem man i dag kender som Perlino, Cremello og Smoky Black. De har som sagt før ikke noget med dun genet at gøre.

Jeg mener selv at dårligt syn hos fortyndede farver er en skrøne, men der er endnu ikke noget videnskabeligt bevist... Dog er deres tynde hud sartere for solen, da den er lys.

MEN HUSK ALLESAMMEN, DET ER IKKE FARVEN I SKAL RIDE PÅ!

Pernille

www.slidinhorseranch.dk

American Quarter Horses

0
0
Svar på denne tråd

Dårligt syn
Forfatter: 
Dato:  02-05-2007 20:50
Jeg er så ikke sikker på at dårligt syn hos de dobbelt-fortyndede er en skrøne. Det gives fx. som begrundelse for at de er forbudt hos Fjordhestene.
0
0
Svar på denne tråd

og BEC-farven
Forfatter: 
Dato:  04-05-2007 08:54

... hedder smoky cream, når vi taler en sort hest dobbeltfortyndet. Detalje.

0
0
Svar på denne tråd

Dun farvet heste.
Forfatter: 
Dato:  06-05-2007 21:21

Jeg har selv en Dun farvet hoppe,hendes mor var mørkebrun og hendes far er Palomimo.Hendes pels skinner lidt guld agtigt om sommeren og er en anelse mere mat om vinteren.Jeg har fuld stamtavle på hende og der står at hun er Dun farvet.

Man skal kunne kende en Dun farvet hest på den lidt lyse eller mellem gule farve og den skal have sort man,pandelok og hale og så er de sorte eller mørkebrune fra hoven og op til knæene,de kan også have hvide sokker,men så er de sorte eller mørkebrune op til knæene over den hvide sok.

Den hoppe som jeg havde før den som jeg har nu var også Dun,jeg satte hende i fol med den samme Palomino hingst to gange og fik begge gange to Dun farvet føl,den ældste fik den mellem gule farve og den yngste blev en anelse lysere.

M.V.H. Annie

0
0
Svar på denne tråd

beatrice
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 08:04

... din hest er ikke dun men buckskin uanset hvad der står i papirerne.

Beskrivelsen du laver er fin, men dunfarvede heste har ål og evt. zebrastriber på benene.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 08:29
For at gøre forvirringen total - har jeg fået oplyst at SAAD som er Akhal Tekkiner og kåret i DPA er BUCKSKIN - og ikke dun og at dun genet ikke findes hos AT - men han har tydeligt ål og skulderstriber - så der må åbentbart være undtagelser til reglen

Avl af Palomino & Pinto-Arabere til sport, avl og show
Rainbow Arabians

Wendys Horseherbs

Urter til heste udfra kinesisk urtetradition

0
0
Svar på denne tråd

ja det er der
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 08:42

... for heste kan sagtens have ål uden at være dun. Min egen pony Laban som var tydeligt sortbrun havde ål.

Tror faktisk det var mig, der engang kom til at kalde Saad for dunfarvet - men han er altså buckskin.

Men tommelfingerreglen er altså at fortyndede heste uden ål er buckskin og dem med er dun. Kræver man mere bevis må man kigge på dyrenes forældre.

0
0
Svar på denne tråd

Ål og skulderstribe
Forfatter: 
Dato:  07-05-2007 09:45

Min nyfødt akhal tekiner hoppeføl Geya har tydelig ål og skulderstribe, men jeg er stadig i tvil om hun vil bliver buckskin eller brun. Faren var buckskin (som blev skimmelt).

mvh, Lisa

Ozalynda Akhal-Tekes

0
0
Svar på denne tråd

Dunfarvede
Forfatter: 
Dato:  11-06-2007 13:59
Så har jeg lige et spørgsmål til de kloge:)
Hvis dun og buckskin ikke er det samme?
Kan den samme hest så lave begge farver?
Eks kan en dun hingst lave et buckskin føl på én hoppe og et dun føl på en anden hoppe??
Og hvad farve er de føl jeg her har fundet frem?

Den første har tigerstriber og ål.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-06-2007 15:41

Billederne er for små og dårlige til at man kan vurdere føllene ordentligt, og desuden skal der være info angående hoppens farve tillige.

Og ang. hingsten, der er dun - så kan han kun lave buckckin føl på en hoppe, der ikke selv bærer cremgen, såfremt han ligeledes oveni dunfarven er bærer af de deluitte cremgen. Så både ja og nej. Dunfarven alene kan ikke lave cremgen på en hoppe, der ikke er bærer af cremgenet.

Cremgenet skal være tilstede hos mindst den ene af forældrene for at føllet kan få det.

Mvh

Tina V.

bedækker naturligt - primafrost haves også

0
0
Svar på denne tråd

Større billeder
Forfatter: 
Dato:  11-06-2007 15:48

Halkærgaard´s Sparkling efterlyses

0
0
Svar på denne tråd

puha..
Forfatter: 
Dato:  13-06-2007 10:05

Jeg har da en sec B hoppe dun m.4 sokker, til salg hvis det var noget!! Hendes mor er er Perlino, altså bære af cremegenet og hendes far er rød.

Ærgeligt at det er cob du er ude efter for ellers er Clausholms Donatello sec A Buckskin med sorte sokker. Han har fået et dejligt cremello føl i år.

mvh Stine

www.welsh-stutteri.dk

Dejlig og smart 1 års welsh sec B hoppe, dun m. 4 sokker, sælges eller byttes med sec A hoppe i farven Palomino/Cremello/Dun

0
0
Svar på denne tråd

Aj hvor spændende!
Forfatter: 
Dato:  13-06-2007 19:41
Hvem er det der har fået et cremello-føl e. Donatello? :) Dét må jeg se!

*** STUTTERI FREDEN ***

Nu med udsigt til både hus og håb!!!

0
0
Svar på denne tråd

Jamen det må du da..
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 12:28
Det er www.123hjemmeside.dk/greenhill og hun er bare sød den lille frækkert.. men Hanne vil ikke sælge desværre...

mvh Stine

www.welsh-stutteri.dk

Dejlig og smart 1 års welsh sec B hoppe, dun m. 4 sokker, sælges eller byttes med sec A hoppe i farven Palomino/Cremello/Dun

0
0
Svar på denne tråd

Lige et par spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 13:14

Bare som oplysning: Hos frederiksborgerne kalder man Salisbury`s farve for gul...

Men lige et spørgsmål til eksperterne:

Jeg har en helsøster til Salis, der er palomino. Deres far, Sarpo, er rød og moderen er "gul". De har en brun helbror, et par "gule" helbrødere og palomino helbrødre. Hvis jeg skal lave et føl på min hoppe, hvad farve hingst skal jeg så bruge, hvis jeg ikke vil lave et rødt føl? Kan jeg bruge en rød frederiksborghingst og stadig have en chance for andet end rødt? Salis laver brune og "gule" føl på røde hopper...

Min smukke palomino frederiksborg

Barbie

- også kaldet "Den gule Djævel"...

0
0
Svar på denne tråd

kort og
Forfatter: 
Dato:  14-06-2007 20:03

.. godt nej, det kan du ikke.

Hvis du bruger en rød frederiksborger på en palomino, så har du 50 % chance for rød og 50 % for palomino.

Hvis du vil være sikker på ikke at få en rød hest, skal du bruge en hingst, som med sikkerhed ikke bærer rødt gen. Og det tror jeg er svært at finde indenfor frederne

Bedste bud er at bruge en af de buckskins, der er godkendte. Hvis de da ikke er i for tæt familie med din egen. Det giver nemlig en lidt mindre chance for rød, idet de også har et sort gen at give ud af. Dermed bliver føllets farvechancer sort, brun, smokey black, buckskin, rød, palomino samt BEC.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider