Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Brunst efter foling
Forfatter: 
Dato:  30-04-2007 10:33

Hej alle

Håber på lidt rutinerede råd fra jer erfarne avlere.

Sagen er den at min hoppe folded for 8 dage siden. Hun er herefter kommet i "brunst" til den store guldmedalje - det er vel de I kalder følbrunst eller?? Men hvornår kan jeg sætte hende i fol igen - altså hvornår er det den "rigtige" bruns?? Går der 16 dage fra hun stopper enne "følbrunst"?? Den er vel ikke gældende når hun lige har foles, så hun kunne komme i fol allerede der? ikke at jeg ville sætte hende i fol så hurtigt, men bare for at vide det.

Hun skal insemineres i år, da jeg syntes det vil være bedst for hende nu med føl og sådan og Nando sender kølesæd - så det ville vel være bedst at få det gjort hjemme? Jeg har ikke forstand på sat "se" hvornår ægget går og sådan, hvordan regner man det ud? hun viser tydelig brunst når tid er - har en lille hingst hun viser stor interesse for!

Hvad siger I, hvornår er hun klar igen?? Og hvad anbefaler I??

0
0
Svar på denne tråd

Man plejer at sige...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2007 10:43

Der går ca. 5-7 dage efter folingen, og så begynder følbrunsten. Man kan godt få hoppen insemineret i følbrunsten hvis ellers hun er kommet godt over folingen og denne har forløbet normalt. Der er dog en lavere cahnce for drægtighed end i de efterfølgende brunster.

Den næste brunst plejer at starte ca. 28 dage efter folingen, hvor man ved en normal cyklus vil inseminere på ca. 30. og 32. dagen efter folingen.

Det er super du har hingsten til hjælp, brug ham til at fortælle dig hvornår det er tid til at inseminere. Ægløsningen finder som regel altid sted på 2. sidste dag i brunsten, så det er godt at kende sin hoppe og vide hvor længe hun normalt er i brunst.

Min hoppe blev sidste år insemineret i følbrunsten på dag 9 og dag 11 efter folingen, og hun har lige folet igår aftes ;-)

Jeg ifoler igen i år i følbrunsten, og så må vi se om jeg er lige så heldig som sidste år.

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg syntes min
Forfatter: 
Dato:  30-04-2007 12:31

...hoppe kom hurtigt i følbrunst. Der gik kun 3 dage fra føllet var dumpet ud til hun stod og sjattede til hingsten. Så under alle omstændigheder ville jeg ikke have hende i fol der. Hun folede d. 21. april, så hvis jeg venter med at få hende insemineret vil det vel passe på ca. samme tid i juni?? Så vil det sige man først behøver bestille sæd når man ser brunsten første gang eller må der gerne gå et par dage i brunst først?? Jeg kan jo nogenlunde regne ud hvornår den kommer, men hvis nu hun ikke er klar, hvor længe kan kølesæden så holde sig og den bliver vel af rngere kvalitet jo længere man venter??

Mere hvornår jeg skal bede dyrlægen komme? Er det nemmest at inseminere hjemme eller at køre den ud til dyrlægen?? (Jeg har kun 15 km). De skal begge med til dyreskue d. 8./9./10. juni - ville det ikke være godt at vente til brunsten sidst i juni når de så er kommet hjem og der er ro på igen?? Mere så der ikke ligger stress på og hun taber det igen, det ville være meget ærgeligt! Hun skal alligevel holde pause efter næste føl, så det gør ikke så meget den kommer lidt senere.

Det var mange spørgsmål på én gang! Håber I kan hjælpe så jeg vælger det rigtige tidspunkt.

Tak for svaret Reni!

0
0
Svar på denne tråd

Følbrunst
Forfatter: 
Dato:  30-04-2007 13:28

Det normale er nu at følbrunsten starter på 9. dagen. Man plejer at sige at der ikke må insemineres/bedækkes før tidligst 12. dagen. Dvs. man benytter ikke en tidlig følbrunst.

En normal brunst varer 5-6 dage med ægløsning på næstsidste dagen. Man plejer at inseminere på 3. dagen og så hver anden dag indtil brunsten er slut. Eller dyrlægen kan scanne for follikler og så inseminere på det rigtige tidspukt.

Du burde godt kunne inseminere på 30 dage og så tage til dyrskue aligevel.

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2007 14:27
Min er i følbrunst nu og har været det 4 dage og det er 9 dage siden hun folede. Så det med på 9. dagen efter foling passer da ikke helt?? Jeg ville gerne have hende i fol så hurtigt som mulig men heller ikke forøge risikoen fr hun mister fordi eg bliver for ivrig. Men så kan jeg i realiteten forvente hun ville være klar omkring 21. maj??
0
0
Svar på denne tråd

Gennemsnit
Forfatter: 
Dato:  30-04-2007 16:05

Som næsten alt andet er de 9 dage et gennemsnit. Jeg har ikke hørt om hopper der er kommet tidligere i brunst end 4 dage, til gengæld har jeg også oplevet hopper der ventede til 16 dage.

Hvis din hoppe allerede er i følbrunst på 4. dagen, så skal du ikke satse på 30. dagen, men allerede checke op på 25. dagen, da man regner med en brunstpause på 16 dage.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-04-2007 16:24
Charlotte: Tak for det! - det var lige netop det jeg var i tvivl om - det med om der også går 16 dage mellen første gang (følbrunst). Hun kom i brunst på 4. dagen ja - jeg syntes også det var tidligt! Men så venter jeg og ser hvornår hun stopper og så er det jo bare at tælle 16 dage frem. Hvor længe før skal man besille kølesæd?? Det har jeg nemlig ikke pøvet før, da jeg altid kun har været med til naturlig bedækning.
0
0
Svar på denne tråd

Kølesæd
Forfatter: 
Dato:  30-04-2007 16:38

Hvornår man bestiller kølesæd afhænger af leverandøren.

Hvis det er Katrinelund, BH eller Ask, så er det samme dag, så leveres der med bud sidst på dagen. De fleste andre steder bestilles dagen før, da der er en dags leveringstid.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg skal have...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2007 16:50

...sæd fra Nando så det er fra Jylland. Men hvis jeg ser hendes brunst tegn er det vel tids nok at bestille det der?? Selvom det kommer dagen efter? Hvis det som nogen siger først skal lægges i på 5. dagen?? Jeg spørger nok meget, men vil ikke være for sent på den.

Inseminering på dyrlægernes "sted" er det mere sikkert eller?

Tusind tak for hjælpen Charlotte!

0
0
Svar på denne tråd

Nemmest
Forfatter: 
Dato:  30-04-2007 21:05

Det er nemmest for dig, hvis hoppen opstaldes hos en dyrlæge. Så behøves du ikke tænke over hvornår der skal bstilles sæd mm. det gør dyrlægen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider