Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Føl med for korte/stramme senere.
Forfatter: 
Dato:  26-04-2007 20:43

Hvordan og hvorfor sker det? At et føl fødes med for korte/stramme senere? Er der nogle der har prøvet det.

Heste er det bedste.

Kærlighed er at tilgive.

Kærlighed er at hjælpe.

Kærlighed er at elske sine nærmeste.

0
0
Svar på denne tråd

Ja...
Forfatter: 
Dato:  26-04-2007 22:46

Ja vi har prøvet det med et trav-føl engang..

Forknæene var faktisk halt bøjede, så føllet kunne ikke stå op selv, men kun sidde på knæene. Så vi skulle løfte det, når det skulle have mælk fra moderen.

Vi lavede øvelser med det hver dag, for at forsøge at strække senerne, men det hjælp desværre ikke.

Føllet kom så til Schougaard, som forsøgte at rette på det, men det lykkedes aldrig, så vi endte med at aflive det stakkels føl..

Thrine
Gør et kup:
- 5 års Oldenburger kåret i RDH til salg (se video)
**
- se præsentation..
0
0
Svar på denne tråd

Vi har prøvet det.
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 00:11
Føl med stramme sener kan med fordel sprøjtes med Thetracyklin da dette af en eller anden grund påvirker kalkionerne i senerne som får dem til at strække sig - Vi har prøvet det med et føl der var født med bukkehove på 3 ben, 12 timer efter var den blevet meget blød i koderne, hvorefter de rettede sig op til normal stilling. Der er idag intet at se og den står helt normalt.
Vær opmærksom på at føllet skal behandles inden for de første døgn af deres levetid ellers virker det ikke.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Hej Grete.
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 07:16

Ok. Mange tak.

Dyrlægen sagde bare ikke noget om at det skulle gives inde for det første døgn. For det ville han også prøve. At sprøjte med Thetracyklin. Men nu er hun jo lidt over et døgn gammel og han ville først få det idag.

Heste er det bedste.

Kærlighed er at tilgive.

Kærlighed er at hjælpe.

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 10:28

Min søster har lige ringet. Det skulle gives inde for 3 døgn. Følle fik lidt igår og skal have mere idag. Desværre er der jo en vis risiko ved det. F.eks. at blodtrykket kan falde.

Øv altså. En ulykke sker sjældent alene.

Heste er det bedste.

Kærlighed er at tilgive.

Kærlighed er at hjælpe.

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 12:19
Du skal ikke være så bange for det... jeg havde personligt vilde diskutioner med min dyrlæge da jeg ville have det gjort - hun påstod at følle kunne dø af det så det endte med at jeg måtte sige at jeg overtog hele ansvaret for behandlingen...
Jeg har senere talt med en anden dyrlæge som gør det rutinemæssigt og de siger at de aldrig har oplevet at der er sket noget ved det, man skal bare sprøjte penicillinen meget langsomt ind. Vores fik en kur a' 30 ml.
Du har ret i at denne behandling skal foretages inden for de 3 første døgn, men det er vist også det jeg skriver (de...ikke det)

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Hej Grete.
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 17:28

Ja jeg fik vist læst forkert.

Dyrlægen har sprøgtet hende idag og det gik fint. Så nu krydser vi finger for st det hjælper.

Heste er det bedste.

Kærlighed er at tilgive.

Kærlighed er at hjælpe.

0
0
Svar på denne tråd

Grete ?
Forfatter: 
Dato:  27-04-2007 22:42

Hvad på længere sigt ? Har man lavet undersøgelser af det ?

Min var meget stram, men det rettede sig selv på en måned ca.

Hingsteføl sælges: Oldenborg født 12/5-06 og ½ Dartmoor født 3/5-06

BOYCUT RODEO PÅ DANSK GRUND! Og alle andre steder.

0
0
Svar på denne tråd

Oxalia
Forfatter: 
Dato:  28-04-2007 00:46
Langsigtet: Det ander jeg ikke
Problemet omkring thetracyklin er jo resistens over for div penicilliner, men jeg tror at der skal noget større mængder til for at det kan have betydning. Thetracyklin er jo det penicillin der er blevet brugt meget som vækstfremmer for grise (hvis jeg husker rigtigt) og det har givet problemer med resistens hos mennesker - jeg ved desuden at mennesker der har fået dette stof i længere perioder mister emalien på tænderne osv så det er ikke et penicillin man skal spøge med, men jeg tvivler på at en enkelt gang har den store betydning.

Vedr. vores afkom som vi behandlede, så er den idag 2år og står helt fint på alle ben og har gjort det fra dagen efter den blev behandlet så jeg tror ikke at den får de store bivirkninger af dette indgreb - desuden tvivler jeg på at den ville have kommet sig hvis vi ikke havde gjort det, da det var senerne på begge bagben og det ene forben der var meget stramme og den nok ville have været meget svær at få til at gå. Min dyrlæge talte om diverse skinner og øvelser som hun syntes jeg skulle prøve istedet - men da jeg tidligere kun har set dårlige resultater efter denne behandling foretrak jeg som sagt thetracyklinen og dette valg har jeg pt ikke fortrudt.
Min rettede sig 100% inden for 24 timer.

0
0
Svar på denne tråd

Thetracyklin
Forfatter: 
Dato:  28-04-2007 03:23

Vi fik et føl sidste år i marts, med meget stram sene på det ene forben, han fik kunsthov på, som ikke hjalp synligt, smeden var begyndt at snakke om operation hvis det ikke snart blev bedre.

.

I oktober havde vi et seminar
med Dan Guerrera -
www.barehoof.com han er uddannet smed og er naturlig hovtrimmer, han sagde at han havde brugt
thetracyklin flere gange til voksne heste med rigtig gode resultater, så vi skulle tage en snak med vores dyrlæge for at overtale ham til at gøre forsøget.

Vores dyrlæge gik heldigvis med på at give behandlingen en chance, selvom han nok mente det var for sent, men behandlingen virkede i løbet af nogle dage.

Godt vi har en dyrlæge som ville gøre forsøget.

Mona

www.eunek.com

:-) Stutteri Kronplet :-)

Min hest er mit spejl,
som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme
Citat.: Bent Branderup
FORHANDLER AF REGULATOR
0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  28-04-2007 09:12

Pyha. Det er vi glade for at høre og håber det hjælper lige så godt som hos jer. Men dyrlægen var optimistisk da han først havde fået det sprøjtet ind uden de store problemer. Og han havde også prøvet det en del gange før, med godt resultat.

Følle var/er meget tillidsfuld. Heldigvis. Så hun rørte sig næsten ikke.

Følle fik dog kun 12ml. Men følle er jo heller ikke et stort varmblodsføl som feks. dit Grete. Så hun kan jo nok ikke tåle en lige så stor dosis. Men bare det hjælper. Min søster vil jo nødig aflive hende.

Heste er det bedste.

Kærlighed er at tilgive.

Kærlighed er at hjælpe.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider