Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvornår kan et hingsteføl bedække?
Forfatter: 
Dato:  25-04-2007 14:35

jeg har et hingsteføl som bliver 1 år midt i maj, han går sammen med min vallak og hoppe. Der har ingen problemer været og de har alle 3 hygge sig sammen.

Nu er min hoppe kommet i brunst og det gør at hingstefølle er begyndt at rende rund om hoppen og snuse og nappe hende, lige som en hingst. Han prøver at hoppe lidt op ad hende med ikke sådan rigtigt. Hoppen jager ham væk nogle gange men ellers for han lov til at gøre det ved hende. Han for stiv tissemand og løber rundt og vrinsker efter hende.

Jeg har tjecket om hans sten er faldet ned og det er de ikke. jeg kunne ikke mærke noget.

Nu er mit sprøgsmål så det ; hvornår kan et hingsteføl bedække? altså så der kommer noget ud af det. Og er det normalt for en så et så ungt hingsteføl at opføre sig hingstet ?

mvh Anne

0
0
Svar på denne tråd

ja...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2007 14:50

det er helt normalt, jeg fik mine hingsteføl "ordnet" for næsten 1 md. siden da begyndte de at springe på hopperne og ja han kan lave føl nu..så hvis du vil være på den sikre side så flyt ham væk fra hoppen eller omvendt og husk at han kan lave føl ca. 3 uger til 1 md. efter kan er kastereret.

De havde været bedst at kasterere noget tidligere, hvis den da ikke skal gå som hingst, der er jo allerede mange fluer nu og det øger risikoen for infektion. Jeg tror nu stenene er nede, det plejer de at være godt før de er et 1 år.

DV er sagen..

0
0
Svar på denne tråd

Stenene...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2007 17:32
Hvis stenene ikke er nede, så kan han ikke lave føl, da sæden så har det for varmt. Men derfor er det jo alligevel ikke heldigt, hvis han hopper på damerne med risiko for diverse skader og infektioner. Hvis jeg prøver at mærke efter på min, så kan han altså lynhurtigt trække stenene til sig, men jeg kan se, de er nede. Jeg går og venter på en periode med "dårligt" vejr, da jeg også hellere må få min fikset. Men nu der er så varmt og vindstille, er der for mange insekter. Jeg har dog ikke set mine hopper være i brunst eller vise den mindste interesse for bøllen. De synes bare han er skideirriterende, når han går og bider dem i haserne og hopper ind i dem, som han har gjort fra han var få måneder gammel.
0
0
Svar på denne tråd

hingste føl
Forfatter: 
Dato:  28-04-2007 09:22

tak for svaret!

Det er nu meningen han skal blive ved med at være hingst. Mit spørgsmål lå nu mere i hvor stor risiko der var for at der ville komme noget ud af han hopper på hoppen når han ikke er ældre-

Er der nogen der har fået føl ud af det på en kun 1 årig hingst?

0
0
Svar på denne tråd

Eksempler
Forfatter: 
Dato:  28-04-2007 09:42
Der findes masser af tråde med samme spørgsmål og tilhørende svar fra folk, der har været så uheldige at en hingsteplag på et år (eller derunder) har kunnet lave føl. Jeg læste dog i en artikel om hingste/reproduktion i et blad for 1-2 år siden, at de tidligst producerer sæd fra de er 1½år (så vidt jeg husker) gamle, men det er der jo altså åbenbart nogle små hingstebasser, der ikke har hørt om.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har haft
Forfatter: 
Dato:  28-04-2007 10:39

en Kat I hingst der sprang på vores lille shetlænder for år tilbage. Han var 10½ måned og vi troede dengang ikke at der ville ske noget ved det. Men vi blev klogere - der KOM et føl 11 måneder senere...

Så jo - de kan de unge drenge...

S.B.

Opdræt af DSP og Welsh Part Bred WPBR

www.stutteribredager.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider