|
|
| Hotline: frostsæd vs. opstaldn. på BH |
| Forfatter:  |
Gitte (1) |
| Dato:  |
25-04-2007 11:09 |
|
Jeg tager mod til mig, og stiller dagens mest fjollede spørgsmål  Jeg vil gerne have min hoppe ifolet for første (og sandsynligvis bliver det den eneste) gang. Min store drøm er at få et afkom efter BH Hotline, som jeg iøvrigt også mener vil passe godt til hoppen. MEN... for det første er Hotline jo en dyr fætter og det er ikke svært at regne ud at det bliver MEGET dyrt alt i alt, når man er nødt til enten at få hoppen opstaldet på BH = kølesæd (hermed skal der også beregnes transportomkostinger med transportfirma ca. 140 km hver vej) eller også er alternativet at forsøge ifoling med frostsæd - hvilket vel også virker som "hul i hovedet" når hoppen - så vidt jeg ved - ikke har været forsøgt ifolet tidligere. Kan man ifole med frostsæd hjemme? Er der nogen af jer som kan fortælle om jeres erfaringer med henholdsvis opstaldning af hopper til inseminering på BH og erfaringer med inseminering af 1. gangs-hopper med frostsæd? Jeg vil også gerne høre om i har erfaring med priser, både hvad angår priserne ved transportfirmaer samt meget gerne et bud på hvad i mener det evt. kan komme til at beløbe sig til alt i alt med inseminering med kølesæd på BH eller inseminering med frostsæd hjemme?(hvis det ellers overhovedet er muligt) Hilsen Gitte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frostsæd.. |
|
|
Frostsæd er ikke egnet til hjemme-inseminering, da der skal scannes flere gange i døgnet (ca. hver 8. time) for at fastslå det optimale insemineringstidspunkt. Så skal du bruge frostsæd skal hoppen opstaldes på insemineringsstation/dyrlæge. Jeg ville nok i dit tilfælde vælge at køre til BH, når du ikke har "længere" vej end ca 140 km. Du har jo opstaldningsudgifter uanset om det er BH eller dyrlæge. Du sparer insemineringsudgiften på BH, men har så transportudgiften dertil. Måske det økonomiske kun ender med en mindre difference, men til gengæld har du en lidt størrer chance for drægtighed ved inseminering med køle/fersk sæd. (Du kan have næsten samme ifolingsprocent ved frostsæd, men det kræver at du bruger en knalddygtig dyrlæge til dette.) Nu skriver du kun at din hoppe er førstegangs ifolende, men ikke hendes alder.. Jeg ville ikke afvise at bruge frost på en førstegangs hoppe, men dette skulle helst være på en yngre hoppe med meget tydelige/kraftige brunster - og så med en dyrlæge som hved præcis hvad han laver...
Hilsen Jane
Avl af Trakehner & Pinto www.stutteri-star.webbyen.dk SÆLGES: 2 års Kat III Pinto hoppeplag : 5.000,- kr. Broget 3 års DSP-vallak : 14.000,- kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JaneT.. |
Gitte (1) |
25-04-2007 12:45 |
|
Mange tak for dit svar, Jane:) Jeg er ikke så meget for at få hoppen kørt hjemmefra, fordi jeg pga. eksamener ikke får mulighed for at besøge hende på Blue Hors - og jeg bliver nervøs for hvordan hun ville have det derovre.. kommer hun på fold f.eks. og kan hun f.eks. enes med de andre heste derovre. Jeg ved heller ikke hvordan hun ville have det, hvis hun f.eks. kommer til at gå på fold alene (også selvom hun kan se andre heste i nærheden). Er der nogen herindefra som har erfaringer med at have hopper stående til inseminering på Blue Hors? Hoppen er 7 år gammel og viser som regel tydelige brunster. Det ville være dejligt at høre om nogle erfaringer. VH. Gitte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen erfraing med BH |
|
|
Men jeg vil da skyde fra hoften og regne med at hesten bliver passet stort set ens om den står hos dyrlægen til inseminering eller hos Blue Hors. Min har lige stået 1 uge hos dyrlægen til inseminering med sit 3 uger gamle føl. Normalvis er hun en hest der reagerer meget på nye staldforhold ved at blive stresset, men hun var da bare så rolig og stille og afslappet da jeg hentede hende ugen efter. Der gik de på fold (alene med sit føl) en times tid om dagen ca.) Du kan nok ikke forvente hoppen får lov at gå ude hele dagen, men du kan jo altid prøve at spørge hvad mulighederne er. Og du behøver ikke besøge hoppen. Så længe er hun jo heller ikke væk. Så jeg ville da nok gribe telefone og ringe til Blue Hors og få lidt informationer og måske nok vælge den løsning i den sidste ende. -Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Erfaringer med BH |
|
|
Hej Gitte. Hvis jeg var dig ville jeg sende hende til BH. De er top prof. Hopper komme ud hver anden dag (mener jeg) i ridehus alene ellers plejer de at vade i hø. Det har min ihvertfald gjort. Jeg har haft min ene hoppe der i 2005 + 2006 og jeg regner også med hun skal til BH i år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har bestemt |
|
|
heller ingen problemer haft med at opsalde til insemination.. hoppen har haft det super fint og det tror jeg bestemt også din vil få hos BH.. men som Randi siger, så ring og snak med dem, de vil jo temmelig sikkert gerne tjene pengene  Tina
Med en ven deles minderne fra i går, glæden fra i dag, og håbet for i morgen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blue Hors |
|
|
Min hoppe har lige stået 10 dage på Blue Hors til inseminering. Hun er normalt på fold 10 timer dagligt- og er helt umulig at have stående inde (sparker i lågen og vrinsker). Men på Blue Hors kommer hopperne slet ikke ud. De bliver kun hentet ud af boksen, når de skal undersøges/ insemineres. Derfor var jeg sikker på, at hun ville hade at stå der og ville gøre sig rigtig umulig. Men hun tog det hele super roligt. Hun fik en stor boks med vindue, så hun kunne stå med hovedet i det fri- og hun havde en velstrøet boks og masser af hø. Jeg besøgte hende, eftersom hun ikke kom i brunst "til tiden" og derfor skulle stå der så længe. Når man kommer og besøger hoppen må man gerne lukke den i ridehuset, så der gik hun en halv times tid, hvor hun fik løbet lidt og rullet sig. Men hun reagerede faktisk ikke på, at hun havde stået inde en hel uge! Tror det må være fordi ingen kommer ud= der er ingen uro i stalden. Jeg synes det var super proffessionelt- og skønt, at Karsten læssede hende på ca. 2 ½ minut, da vi skulle hjem derovre fra. Nu håber jeg så bare, at der er gevinst . Hun skal scannes mandag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JEg har |
|
|
også ad flere omgange haft hopper på BH i 2001, 2005 og for 14 dage siden. Ingen af mine heste er kommet ud. Det er kun hopper med føl på siden der kommer løs i ridehuset. De hopper jeg har haft afsted - der er tale om 3 forskellige hopper - har været rolige og haft det dejligt når jeg har været nede og besøge/hente dem, dog måtte jeg have min nye hoppe i ridehuset et kvarter for at krudte af, den dag hun skulle hjem, da hun stod så uroligt da hun skulle have transport-bandager på. Men det var ikke noget problem. Jeg ville også helt klart foretrække at sende min hoppe ned på BH, når nu det er første gang. Du ved jo ikke hvor nem hun er at ifole, og de har bare meget mere forstand på det dernede. Min første hoppe tog det 5 mdr. at ifole fra vi startede til der var gevinst, så da jeg kørte derned med hende for 3. gang, så lod jeg hende stå på BH indtil der var gevinst. I mellem hendes brunstperioder blev hun lukket på døgnfold, men når hun skulle i brunst, så blev hun hentet ind. Der var tale om en hoppe som normalt let stresser, og sparker meget i boksen, men der var ingenting mens hun stod dernede. Jeg var nede og ride tur, gå og græsse lidt med hende flere gange i den lange periode, og der var intet at mærke på hende. Helena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| transportsæd |
AD-Edition |
25-04-2007 16:11 |
|
Hvordan kan det være de ikke sælger kølesæd efter hotline?
Fotografering tilbydes
Besøg vores hjemmeside: www.ad-edition.dk Med fotos fra bl.a. DM i Dressur og diverse TAF arrangementer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er i alle bare søde!-) |
Gitte (1) |
25-04-2007 17:39 |
|
Mange tak for alle jeres gode svar! Helt ærligt, i formiddags da jeg skrev indlægget, var jeg stort set overbevist om at vi aldrig ville få mulighed for at ifole med Hotline i år, fordi vi ikke kan få insemineret vores hoppe derhjemme med kølesæd - - men jeg var ærlig talt lidt ked af det og frustreret, fordi hvis det er det eneste føl vi skal have, så skal det også være med den hingst vi føler allermest for og som vi tror vil passe godt til hoppen. Nu efter at have læst jeres indlæg, ser det alligevel ikke totalt uladesiggørligt ud. Det første der gjorde indtryk var JaneT som til min forundring betegner en hestetransportdistance på 140 km hver vej som værende en "ikke længere vej" ... så efter at have læst hendes indlæg føltes transportvejen pludselig ikke uoverskuelig længere. Dernæst følger en hel del indlæg fra folk som har gode erfaringer med at få ifolet deres hopper hjemmefra, samt beskrivelser af hopper som har trivedes fint på Blue Hors hvor boksen har været fuld af hø og hvor hoppen har mulighed for at stå med hovedet ud af boksen . Randi "Chanel" mener ikke at man nødvendigvis behøver besøge hoppen (og det er vel nok mig som har været lidt for bange for at noget evt. vil gå galt hvis jeg ikke er tilstede hos hoppen jævnligt). Alt i alt så tror jeg alligevel godt jeg nu tør arbejde lidt mere med at finde ud af hestetransportpriser, opstaldningsforhold m.m. - måske kan alt alligevel lykkes for os. Hvor længe skal man gennemsnitligt regne med at hoppen skal stå derovre? Skal man arrangere transport og køre hoppen derover så snart man opdager hoppen er i brunst - og lader i hoppen stå derovre til den er skannet drægtig? Endnu en gang mange tak! Hilsen Gitte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pris opstaldning |
|
|
Hej Gitte Der er lige en ting mere du skal ha med i dine overvejelser og det er prisen for opstaldning på BH. Min hoppe var afsted deroppe 4 gange sidste år til inseminering og det har kostet en hel del penge bare i opstaldning. mener det er ca 60 kr om dagen + moms. Bare lige en tanke fra en som har betalt næsten 3000 kr i opstaldning på en sæson. Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blue Hors... |
|
|
Jeg har haft hopper hos Blue Hors de sidste 9 år og jeg har ALTID været rigtig godt tilfreds. Det er virkelig super forholde deroppe med lyse bokse med masser af hø og et vindue de kan stå med hovedet ud af, bedre sted fås vist ikke...  Personalet deroppe er også top prof. og man behøver bestemt ikke være bange for at de ikke bliver passet optimalt. Mht. at de ikke kommer ud, så har det jo lidt at gøre med at de har alt for mange hopper og slet ikke har marker til så mange + at det ville jo tage alt for meget tid og være for bøvlet for dem. Føl-hopperne bliver dog lukket lidt i hallen, men ikke hver dag. Mvh. Gitte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Petit-M |
Gitte (1) |
26-04-2007 15:16 |
|
Dejligt at høre fra nogen som har så mange års gode erfaringer med at sende hopper til BH. Jeg har netop fået at vide at de opstaldede hopper på BH bliver fodret med valset havre og FeedComplex - jeg kender ikke dette produkt, men hvis de får masser af hø ved siden af, så må det være fint. Jeg har fået at vide at hopperne (dem uden føl ved siden) ikke kommer ud under opholdet deroppe, bortset fra hvis de skal blive stående indtil de skal kontrolskannes - i så fald kommer de på døgnfold. .. Jeg ved snart ikke - selvfølgelig er det godt de kommer ud, men man kan nok ikke regne med der er nogen deroppe som har tid til at checke dem dagligt for sår, sten under hovene osv - så det virker noget risikabelt, men samtidig er det også dyrt og besværligt med transport til og fra hvis hun ikke kommer i fol første gang. Hvad gør i andre? Hilsen Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror du ikke... |
|
|
At du tænker for meget? Hos dyrlægen tror jeg da heller ikke at alle heste tjekkes for små sten i hovene eller småsår - hvis der ikke findes grund til det... I mine øjne er du nok lige en tand pylret - og tag det nu ikke ilde op - men hoppen er jo ikke lavet af glas... Jeg sendte min ene hoppe+føl til bedækning på sjælland (jeg bor i nordjylland) sidste år. De var væk i noget der ligner 1½ måned, og jeg var helt tryg - fordi jeg vidste at de var i de bedste hænder. Og jeg skulle da tro - at BH er lige så prof. som Grete. Hos Grete var der nok lidt mere "luksus", men hun driver jo heller ikke en kæmpe hingstestation som BH gør. Hos Grete kom hoppe og føl på fold med en af hendes hopper+føl hver dag og stod inde om natten. Min anden hoppe stod hos dyrlægen til inseminering med en BH hingst. Dette var valgt da hoppen er lidt dum at transportere - og af anbefaling fra BH - der kender min dyrlæge og beskriver ham som "en af de bedste i landet". Hun stod der i en måned bare for at blive insemineret, og jeg besøgte hende et par gange. Hun gik på døgnfold med dyrlægens egne hopper (jeg har en fantastisk dyrlæge - der ringede og spurgte om det var OK - og selvfølgelig var det det), og jeg havde da ingen bekymringer. Begge mine hopper var drægtige i første forsøg - også førstegangshoppen på 13, så det er jo altid dejligt. Tja - det er da dyrt og besværligt at transportere igen - men det er jo desværre det man må regne med når man vil ifole... Held og lykke med det - jeg tror du skal lade være med at bekymre dig så meget om fold og daglige tjek, og bare glæde dig til resultatet af en tur på BH. Milla
Frøsanggård's A'Capo - en stjerne er på vej! ! Sig NEJ til dyremishandling i DK:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bekymringer |
|
|
Jeg vil så sige at det er helt naturligt at bekymre sig om manglende foldtid, jeg ville aldrig sende en hoppe på BH til inseminering. Manglende foldtid kan medføre manglende drægtighed. Jeg har tidligere arbejdet på et større stutteri, og der blev alle hopper både egne og bedækningshopper checket hver dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hotline |
|
|
Der sendes ikke kølesæd fra ham, fordi han stadig står i Tyskland, så vil man bruge ham, må man på Blue Hors. Prisen for opstaldning er 70,- om dagen plus moms.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| CharlotteGC. |
|
|
Begge mine hopper har altid kun været afsted EN GANG og jeg har ALDRIG haft problemer med at få dem i fol. Så tror ikke helt den manglende drægtighed har noget at gøre med at de ikke kommer på fold...  Mvh. Gitte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sende fra tyskland |
AD-Edition |
26-04-2007 21:22 |
|
Hvorfor kan de ikke sende sæden fra Tyskland til avlerne i DK? Det er der da kun sådan ca "en milliard" andre hingsteholdere der gør. Om fragtfirmaet skal til randbøl eller et andet sted i DK, det bliver prisen vidst ikke meget anderledes af, og da slet ikke sæden.
Fotografering tilbydes
Besøg vores hjemmeside: www.ad-edition.dk Med fotos fra bl.a. DM i Dressur og diverse TAF arrangementer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fra den avler jeg |
|
|
låner en hest ved, står hoppen pt. på Blue Hors og avleren er meget tilfreds med forholdene deroppe. Hoppen kan godt være lidt emsig, men har taget det helt afslappet-så det er jo skønt.
SMEDEGAARD DANSK OLDENBORG AVL
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange føl |
|
|
Vores dyrlæge spåede i går, at Hotline ville få tilført op imod 600 danske hopper i år, udfra hvor mange han allerede har haft.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er det store folde |
Gitte (1) |
29-04-2007 08:30 |
|
hopperne går på på BH? Overvejer nu alligevel at lade hende stå deroppe indtil hun (forhåbentlig) bliver scannet drægtig, selvom hun ligger lavt i rang i hesteflokken - men hvis folden er stor og der er græs på den, så kan det måske godt gå. Hvis der er andre som har erfaringer med at lade hopperne gå deroppe indtil de er scannet drægtige, vil det være dejligt at høre lidt om det. Er der nogen deroppe som holder godt øje med hestene selvom de går på døgnfold, mon? Mvh Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kølesæd... |
|
|
Grunden til at de ikke vil sende kølesæd er nok, at han får så mange hopper, og der kan blive problemer med at få sæden til at række, hvis de skal sende den. Jeg kunne forestille mig, at de scanner de hopper, der kommer på BH, så de kan nøjes med at inseminere én gang pr brunst og dermed spare sæd. Hvis folk skal have det tilsendt får de jo ofte to portioner med en dags mellemrum. Jeg mener det var det samme med Don Romantic i hans første sæson, hvor han fik utroligt mange hopper.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| inseminere uden scanning |
AD-Edition |
29-04-2007 14:28 |
|
DitteH, tja det kan være en forklaring, men synes nu de hingste som har mange hopper alligevel gerne sender ud til avlerne. Det nu også pudsigt som avlere roder rundt uden at scanne... Det slider da både på hingst, fragtmand, dyrlæge/inseminør og i sidste ende avlerens pengepung.
Fotografering tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|