Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Vil du vælge en hingst
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 20:24

Hej

Jeg vil bare høre om I vælger hingst ud fra det

i ser på dressurbanen eller springbanen, eller undersøger i om den har OCD , mus eller anden arvlig sygdom inden i sætter hoppen ifol.

Jeg kan se at flere er interesseret i at anvende hingste

som bevist har avlet feks. OCD (mus)videre.

Jeg selv går en stor bue uden om sådanne hingste, også selv

om de er særdeles lækre !

Vil gerne høre jeres meninger

Hilsen Tine

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forsøger så vidt som
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 20:34

muligt at gå uden om sådanne hingste, hvis jeg hører noget af rygte/omtale el. kender til afkom. Men det er desværre først nu at man sådan rigtig efterhånden kan gå bevist uden om sådan en hingst eftersom vi kan læse røngtenundersøgelsen her fra 07 nu, vidt jeg har forstået(mener doa, kender ikke til DV og andre avlsforbund).

-Grunden til at jeg går udenom er enkel, måtte sidste år aflive en 6 års med OCD som ikke kunne bort opereres, så tør ganske enkelt ikke andet. Det samme gælder vel ved andre sygdomme for mit vedkommende.

´

SMEDEGAARD

DANSK OLDENBORG AVL

II'er springpony udlejes for 1 år, skriv privat besked for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 20:48
jeg vælger hingst ud fra hvad jeg skal have forbedret på hoppen og jeg vælger ikke en hingst som har feks ocd da jeg ikke mener det er værd at risikere ?

Med Venlig Hilsen

Tine

Føl ventes omkring 4 april efter De noir/Schwadroneur.

0
0
Svar på denne tråd

Faktisk er
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 20:48

der mange arvelige sygdomme,så det er efterhånden en jungle at lede efter en rask hest.

Det er ikke ønskelig at få en hest som har OSD,men mange lever altså et udemærket liv med det.

En hest har 2 forældre,så det er ikke kun hingsten som skal være fri for OCD.

En "ren" kan også være bærer,siger min dyrlæge.

Mvh Anita

0
0
Svar på denne tråd

og min dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  30-03-2007 21:42

siger at det lige så godt kan komme af forkert fodring/vækst og fold muligheder som føl/plag..

jeg syntes det er et svært at tage stilling til ang hingst, hvor mange scanner deres avlshopper for OCD? og som der står overfor en hingst kan også være bære af OCD men være "ren"

Men hvorfor er der så mange hingsteholdere der har hingst der er bære af OCD? og hvorfor godkender DV disse hingste?

Er det fordi vi bare generelt overdriver OCD problemet? og er vi for uviden om det, der er jo mange heste der har OCD som aldrig bliver opdaget, eller får nogen betydning for hestens brug?

Men som avler er det jo katastofalt at få et afkom med OCD, den falder fra en god salgspris til næsten slagtepris..

Men nej jeg vælger ikke hingsten fra hvis den skulle have OCD, hvis hingsten virkelig tiltaler mig..

En chance jeg vælger at tage.. ellers skulle jeg jo også have mine hopper under lup, og tjekkes for OCD..

Nu mor til den dejlige lille Sebatian

Virkelig smuk Hingsteplag sælges BH Leredo/Michellino

www.123hjemmeside.dk/Nymarksgaard

0
0
Svar på denne tråd

asdhkjashk
Forfatter: 
Dato:  31-03-2007 09:27

Når Flikken engang skal ifoles har jeg en ordetlig liste af krav til farmand:

- Han skal være over 150 cm i stg. (overvejer dog at bruge en som er lidt mindre, hvis jeg IKKE skal beholde føllet så den holder ponymål).

- Skal være broget i flotte aftegn. Eller brun.

- Skal være godt kåret

- Skal have kendt afstamning (dog kan Riain være et emne selv om faren er ukendt, da han har en super gang.)

- Skal IKKE have OCD osv.

- Skal kunne rides

- Skal være smuk. Runde former som er afpassede i forhold til hele hesten og helst med ædelt udtryk. (Kan de godt have!)Helst medium bygget - er ikke til de helt tunge.

- Jeg skal have set ham live.

- Han skal have et godt temperament.

- Rigeligt hovskæg (min egen har ikke for meget)

- Kåringskaraktererne skal passe til min hoppes kommende så føllet får chancen for at få det bedst mulige.

Jeg skal til kåring her i april for at se en masse hingstebasser - og gense Riain ;)

Hilsen Anna

Anna og Flicka - Et broget makkerpar !

Selv uden rytter vil en hest

altid være en hest.

Men en rytter uden en hest,

vil altid kun være et menneske.

Stanislaw Jerzy Lec

0
0
Svar på denne tråd

Skavanker
Forfatter: 
Dato:  31-03-2007 09:35

Nej, jeg vil aldrig vælge en hingst med OCD, der findes så mange fine hingste UDEN.

Jeg plejer også selv at checke lemmer, da jeg fx. ikke vil bruge en hingst med tendens til parallelforskudte forlemmer. Ej heller hingste med smalle hove står øverst på emnelisten. Man kan desværre ikke læse alt ud af de officielle beskrivelser.

0
0
Svar på denne tråd

ren i røngten
Forfatter: 
Dato:  31-03-2007 09:37

selvom mange ting er opvækst betinget og det er svært at vide med sådan en ny "race" som tinkeren.

Den skal være god i hovedet , den skal havde en god overlinje og så skal den have en nakke, noget mange tinker hingste mangler i mine øjne.

Der udover vil jeg se at hingsten kan bruges, da det også er ret relevant for racen.

og så vil jeg gerne se afkom, jeg har selv allerede nu 2 i hovedet til næste år som skal bruges på nessa, den ene dog ikke kåret endnu , men bliver han det så er han bestemt en mulighed.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  31-03-2007 10:29
at folk avler bevidst på en hingst med ocd er et sats jeg ikke vil tage - som Charlotte siger er der mange fine hingste uden .. de kan være bærer men sådan er det - jeg mener ikke der er grund til bevidst at fortsætte med at avle med ocd ? selvfølgelig er det også miljø og motionsbetinget ... men jeg vælger bevidst en hingst fra hvis den har ocd !!

Med Venlig Hilsen

Tine

Føl ventes omkring 4 april efter De noir/Schwadroneur.

0
0
Svar på denne tråd

Faktorernes orden er ligegyldige
Forfatter: 
Dato:  31-03-2007 12:39
En af de vigtige faktorer for mig, når jeg vælger hingst er hvilken afstamning hoppen samt hingsten er.

Samtidig bygger jeg det med de fakta jeg har om hoppen og hingsten, tidligere afkom, kåringsbeskrivelser, forældres kåringsbeskrivelser, deres afkom osv.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider