|
|
| Spændt yver... |
|
|
Nu venter vi med spænding på en lille stjerne, der forhåbentlig snart dukker frem, men nu begynder alle de bange anelser også! For to år siden folede min hoppe et dejligt stort hingsteføl, men hun var så øm ved sine patter at han ikke fik lov at komme til. Hun sparkede ud efter ham og mig når vi prøvede at komme til, og ramte desværre den lille i hovedet. Dyrlægen ville ikke komme, da de mente at føl og hoppe bare skulle have lidt tid sammen. (En anden dyrlæge kom dog en time senere da vi insisterede, men da var det for sent). Hun tog sig fint af føllet og accepterede det fint, så det var ikke fordi hun afstødte ham. Men føllet døde samme aften (formentlig af sparket i hovedet) og den historie vil vi helst ikke igennem igen. Så mit spørgsmål er nu om I har nogen erfaringer med "hysteriske" hopper, der ikke vil lade føllet die? Lige et billede af den vordende mor, som har termin d. 2. april 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
| Forfatter:  |
mickogmikkel |
| Dato:  |
18-03-2007 22:50 |
|
Jeg har aldrig haft en hys hoppe. Men jeg arbejder inden for landbruget, og søer (en grise-mor) kan være et værre hys apperat, og nægter at lægge sig ned til grisene. Vi tager grisene fra hende, så hun ikk forvolder skade på grisene, og når hun så er faldt til ro, efter en time eller to, så får hun dem igen, og alt er fryd og gammen. Måske det var en ide og lade hoppen sunde sig efter folingen, og så sætte føllet ind til hende efter lidt tid  Sådan tror jeg, at jeg ville gøre.. Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udmalkning som start? |
Anita ♥Westlands♥ |
18-03-2007 23:02 |
|
Hvorfor malker i ikke ud på hoppen når føllet er født? Det hjælper! Det kan være svært for føllet at komme til når hoppen er hys over at det er ømt - og da det er meget vigtigt at føllet får det første mælk der er kan det være en god ide. Så ha' for en sikkerheds skyld spand og flaske klar - ikke fordi at den skal på flaske - men så i kan løsne op og så tar føllet selv over bagefter. Prøv - og sørg for at føllet ikke er i nærheden så i ikke er uheldige igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
mickogmikkel |
18-03-2007 23:07 |
|
Hun kunne jo ikk selv nærme sig hoppen sidste gang, så sparkede hun jo.. Men det er da værd og prøve denne gang osse  Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udmalkning... |
|
|
Tusind tak for jeres svar!
Mickogmikkel: Hvis jeg tager føllet fra hoppen, vil yveret så ikke spænde endnu mere op da det ikke bliver tømt? Eller har jeg misforstået noget?
Anita: Ja sidste gang kunne vi heller ikke selv komme til at malke da hun sparkede, men det er da et forsøg hver at prøve igen. Tror du at det vil gøre mindre ondt hvis man bruger en rigtig brystpumpe (til kvinder) end at malke hende med hænderne?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjoe... |
|
|
Jeg har da en "flaske-føls-hoppe" såfremt det er hingsteføl hun får, hoppefølne tager hun pænt til sig...(tal om mandehad her..hæhæ) - og disse hingsteføl får virkelig tur såfremt de så meget som prøver på at patte..!!!når de ikke søger til, så tager hun dem til sig og passer på dem mv..ret underligt...??!! Nu har hun fået hingsteføl de sidste 3 gange, og jeg håber virkelig på et hoppeføl i år, ellers bliver hun solgt til foræringspris el. gratis !!! mvh.
OX Fuldblodsaraberheste m. UNIK int. Multi Champion afstamning sælges/udlånes! - Super fair priser - høj kvalitet !!! Bedækning tilbydes v/5 Hingste pt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg formoder |
|
|
at du allerede undervejs i drægtigheden har vænnet hoppen til at få berørt yveret? Ved godt, der sker en voldsom udvikling med det i forbindelse med folingen, men det kan godt være med til at forebygge/afværge problemer, hvis man vænner hoppen til berøring, mange hopper er også kildne. Hvis hun virkelig vil sparke, kan det måske hæmme hende lidt, hvis man løfter et forben, men hvis de først er helt ude på hysteriets overdrev hjælper det næppe så meget og så ville jeg måske hellere forsøge med en brems? Held og lykke med projektet - håber det viser sig, at tingene går af sig selv denne gang. vh Anita
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bremse |
|
|
De gange hvor det har været nødvendigt, har vi haft lagt bremse på hoppen indtil det værste tryk var taget. Derefter er der sjældent problemer, når ellers hoppen er glad for føllet. Det er sjældent mere end første føl hvor der er problemer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kunne man ikke |
|
|
bare løfte forben på hende , mens en malker ud?? kan jo ikke sparke med løftet forben og så fjern følle imens, så det ikke går galt igen hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hysterisk hoppe... |
|
|
Tak for alle jeres svar. Det med at løfte forben går nok ikke lige på denne hoppe, for om hun så skal stå på bare ét ben kan hun stadig sparke. Jeg ønsker heller ikke alt for meget virak omkring hende når hun lige har folet, så hvis hun skal til at løfte ben og have tre mennesker i boksen samtidig med et nyt føl, bliver hun da først stresset. Hun er en lidt speciel hoppe som skal have tingene meget stille og roligt ellers bliver hun voldsom.
Jeg er ikke den store tilhænger af at skulle sætte en brems på, men kan godt se at det kan blive en sidste udvej. Hvor køber man en brems? (ved godt man selv kan lave den, men vil egentlig gerne have en der holder, så vi har den liggende. (Skal være med snor))
Anita H: Jo jeg kan sagtrens røre hendes patter til hverdag. I de sidste mange måneder, har hun fået "pillet patter" og tørret dem over et par gange om ugen. Dette siger hun intet til og løfter nogen gange bagbenet, så jeg bedre kan komme til. Så tror faktisk hun nyder det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Var sidste år |
|
|
hendes 1. føl?? Har mange gange oplevet 1. gangs hopper stresse meget op det 1 døgn efter folingen. Selv de værste hopper har været helt rolige ved deres næste føl. 2. gang ved de som regl hvad det drejer sig om. Hvis der denne gang også er problemer ville jeg også ty til bremsen indtil føllet har fået taget trykket i yveret og det ikke er så spændt mere. Held og lykke
Èn gang fuldblod - altid fuldblod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hysterisk hoppe... |
|
|
Cama70: Ja det var hendes første føl vi mistede, og jeg håber da også at det går bedre denne gang. Jeg ville bare gerne have haft at føllet kom til at die sidste gang, så hun vidste at det var okay. Men vi kunne slet ikke få lov. Hun ved jo stadig ikke at det er "meningen", at føllet skal die...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| lav den selv... |
Fru Dolmer |
20-03-2007 13:51 |
|
Det skal jo bare være et lille bræt med to huller i. Snor igennem hullerne og knude på bagsiden... Held og lykke med føllet, mon ikke det går meget bedre i år...
Hilsen Maria Hurra - nu med guldfisk i maven!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|