|
|
| Nobleman |
|
|
Jeg blev utrolig imponeret over Nobleman i weekenden, og overvejer ham nu til min hoppe. Men jeg kan ikke rigtig finde oplysninger om ham - hjemmesiden der er angivet i brochuren virker ikke, og google kan ikke rigtig hjælpe mig, så nu spørger jeg her. Jeg er interesseret i kårings- og følbeskrivelse, og hører også meget gerne fra jer, der har afkom efter ham. Hvilke hopper passer han til og videregiver han størrelse? Er han fundet fri for OCD? På forhånd mange tak! Mvh. Linea
Flot og rummelig Humbaur hestetrailer udlejes (Sorø)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske... |
|
|
Du kan prøve på www.horse.dk under Hingstebasen. Men hans følbeskrivelse er værre end elendig, og jeg har kun set få heste/føl af god kvalitet efter ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| værsgod :-) |
|
|
www.diamondagency.dk det er kolding hingste center der har ham. Vi var ude og se på ham sidste år, flot hingst-
M.V.H Mette R Opstaldning 15 min fra kolding C tilbydes billigt Dette er en bekendt af mig, henv. på min mail el. besked centret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Jeg synes også Nobleman er en dejlig hest. Pyt med følbeskrivelsen Årets hingsteføl 2005 var helt vildt dejlig. Men husk Nobleman forædler ikke, han skal bruges på ædle hopper, efter min mening. Newman der fik avlsgodkendelse i herning er efter ham. MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nobleman |
|
|
Nu er det jo sådan at Årets Hingsteføl 2005 og Newman er helbrødre, og noget nær de eneste gode afkom Nobleman har lavet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sæden... |
|
|
er vist heller ikke noget at råbe hurra for, og derfor sender de ikke kølesæd ud, hoppen skal over til dem. En bekendt til mig kørte derover med sin hoppe, men efter at have set de forhold hendes hoppe skulle blive opstaldet under, pakkede hun hoppen sammen og kørte...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Charlotte Det ved jeg godt, deres lillebror er lige så god. Tre så gode helbrødrer, så kan hingsten da ikke være så ringe end da.  Jeg har nu set flere udmærkede afkom efter Nobleman. MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hoppe |
| Forfatter:  |
Rikke (Møgelholtgaard) |
| Dato:  |
12-03-2007 19:37 |
|
venter føl efter Noblemann i år. Kan nu ikke genkende det med sæden, vi fik transportsæd sidste år og hoppen var drægtig efter første forsøg. Det vil sige at jeg fik en potion gennem postDanmark som blev lagt i hende den ene dag. Den næste dag kørte manden herhjemme forbi Kolding på vej hjem fra Sjælland og hentede en potion mere som vi lå i hende samme aften. Det var nu mere fordi den første potion havde været igennem PostDanmark, og kunnet have fået en god rystetur undervejs. Min dyrlæge tog da også en test af sæden, men jeg glemte naturligvis at høre til resultatet og da hoppen efterfølgende var skannet drægtig glemte jeg alt om det. Men mon ikke han havde kontaktet mig såfremt det var meget dårlig kvalitet. Det vælger jeg at tro på. mvh. Rikke
Avl af DV samt DSP. Venter føl i 2007 efter Nobleman, Aquavit N samt Røgilds Kidogo. Sortbroget vallak 155 cm. samt Welsh hoppe sec. A sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nobleman |
|
|
Ja, nu har jeg hellere ikke set så mange afkom eft. ham. Anden Newman og så Nobleart. Men jeg kan sige, at han har gjort et godt stykke arbjede med min plag. Moren er det største skrummel på dette univers. Det kan man vidst ikke kalde min 3 års hingst eft. ham. Han er ædel, smart at se på, super springer. Dog har han ingen gang i traven, den er elendig. Men super skridt og galop. Sætter lige nogle billeder ind:     ^^ Her er Nemesis 1 år, og han er for lækker lækker lækker.
Venter føl eft. BH Romanov d. 19/5-2007 og efter Nemesis d. 20/4-2007
Dansk Varmblods heste er de bedste!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Avlssikker hoppe |
|
|
Eller også er Newman og Nobleart efter en avlssikker hoppe. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, der er vist |
| Forfatter:  |
Rikke (Møgelholtgaard) |
| Dato:  |
12-03-2007 20:07 |
|
ingen tvivl om at Newman samt Nobleart er efter en meget avlssikker hoppe eller hoppestamme om man vil. Men syntes da at hvis man tænker på denne morside, så har Noblemann da også været forædlende. mvh. Rikke
Avl af DV samt DSP. Venter føl i 2007 efter Nobleman, Aquavit N samt Røgilds Kidogo. Sortbroget vallak 155 cm. samt Welsh hoppe sec. A sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| noblemans sæd er god... |
|
|
.. har selv set den under et mikroskop da jeg var med til at tappe ham i sommers...der var der rigtig mange sædceller og dem var der godt gang... der var 95 % som var gang i... nu har jeg ikke så meget forstand på det, men det det er da vidst uddemærket..
Mvh Tina Hvorfor have en race, når man kan have flere ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sæden... |
|
|
er vel også ok når den tappes. Jeg har blot ved selvsyn flere gange set en elendig kølesæd, og at nogen alligevel bliver drægtig, jamen, blind høne finder også korn. Da jeg i tidernes morgen, da han var nykåret, selv ønskede at bruge ham, sagde ejer at han ikke sendte kølesæd ud netop pga det ikke kunne tåle køling og jeg måtte komme med hoppen. At han så efterfølgende vælger, måske pga et for lavt antal hopper på stationen, hvem ved?, vælger at sende sæden på køl alligevel, det får ihvertfald mig til at slå helt bak hvad det firma angår... Og til sidst vil jeg da give Charlotte helt ret i kvaliteten af føllene, så måske jeg alligevel været ret så heldig i ikke at kunne få sæd...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Jeg kan ikke finde ham på Horse og heller ikke på Hingstenet. Jeg kan stadig ikke få deres hjemmeside til at virke, er det kun hos mig den skriver "siden kan ikke vises" ? Tja, det forstærkede mig jo ikke ligefrem i mit valg at høre, der ikke rigtig er nogle gode afkom efter ham. Jeg kender kun Newman som jeg godt nok synes var pragtfuld i Herning. Charlotte, har du mulighed for at sende hans følbeskrivelse eller ved hvor jeg kan finde den, vil da gerne se hvor ringe den er 
Tak for jeres svar Linea
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Følbeskrivelse |
|
|
Passende store, ret ensartede føl af ret god type. Savner tilstrækkelig ædelhedsgrad, udtryk og kønspræg. Middellang hals, enkelte lidt lavt ansat. Middellang skulder. Velmarkeret manke.Flere savner smidighed i overlinien. Muskuløst, middellangt kryds. Lemmerne passende føre. Bevægelsen god, men nogle savner dog rummelighed og smidighed. Virker ikke forædlende. Bør benyttes på dressurbetonde, ædle og velgående hopper. Dertil bør overvejes, at det generelt er de bedste føl, der kommer ved følskuerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejza... |
|
|
Pas på halsen!! Noblemans hals er ikke imponerende og ligeså heller ikke hans afkom. Mange afkom har lavt ansat lange halse med kraftig tendens til underhals og en yderst mærkelig nakke? Jeg har heller ikke så meget godt at sige om den hingst, så jeg må hellere holde nu  Mvh Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jbvljkbknkl |
|
|
og så også lige en anden ting.. pas på nobleman´s ejer han er ikke kun interesseret i at bedække de hopper som kommer! jeg havde nogle ret så kedelige oplevelser med ham det sidste år han ejede Diamond! jeg ville aldrig nærme mig ham igen om jeg så havde ti vilde hunde i hælene! klam fyr siger jeg bare!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er da helt sikkert en god stamme - men selvom der er fuldblod på Finette, (Newman og Noble Arts mor) så ligger der også noget gammelt oldenborgblod og venter længere ude. Finette selv er ikke ligefrem en lille ædel hoppe, men en super hoppe er hun. Nobleman afkommene har faktisk været bedre end Hertug afkommene på denne hoppe. MVH Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nobleman |
|
|
Jeg var nu også ude forbi for et par år siden for at høre mht inseminering - dog ikke med Nobleman. Da var han vældig flink at tale med - og jeg fik ikke indtryk af at han var en klam fyr - men kan da godt være jeg ikke er så attraktiv  Mht. Nobleman har Hønnerup da også lavet et par gode afkom efter ham. Bl.a. en Bronzemedaljehoppe. Hopperne der er kåret er da kåret ligesom eller bedre end øvrige afkom efter andre hingste... Det kan da godt være, at det også er en god hoppestamme, men det forklarer jo ikke at hopperne endda også opnår bedre kåringer.. Jeg tror man skal passe på med at skære over en kam. Hvis man har en hoppe, der passer til ham. Tror jeg ikke han er det værste valg. Personligt er jeg ikke faldet for hingsten, da han har "et-eller-andet" jeg ikke kan lide. Så hvis du er faldet for hingsten og har en hoppe, der matcher ham, ser jeg ikke noget problem i at benytte ham  Trine www.paarupgaard.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men... |
|
|
jeg kan kunne sige hvad jeg selv så.. han har en følprocent på 0,75.. er det ikke godt nok?? (arnmano har en på o,67) og det kan ligeså godt være hoppen er svær at ifole, ligesom min var da den var hos Don juan... mht. Poul Erik er han vel bare som så mange andre mænd i branchen...pigeglad..har også fået et par kommentarer derfra, men det er nu også det eneste...jeg synes nu han er meget flink, han er i hvertfald som regel altid frisk på en handel... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her er et par afkom |
|
|
jeg syntes de ser rigtig godt ud http://www.tankedal.dk/?ID=121 Var som sagt selv rigtig vild med nobleman, men da jeg ikke rigtig kender min hoppes moders aftsamning tør jeg vidst ikke.
M.V.H Mette R Opstaldning 15 min fra kolding C tilbydes billigt Dette er en bekendt af mig, henv. på min mail el. besked centret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Zarina Dawina |
|
|
Som tidligere sagt, så kan sæden jo være ganske god såfremt den ikke køles før ilægning. Jeg syntes ikke jeg har sagt noget med dårlig ifolingsprocent? Jeg kan ikke rigtig se hvor du vil hen med dit indlæg og hvad har BH Armano med det at gøre??? Hvis du vil finde en hingst med en lavere ifolingsprocent, så er det altså muligt... 67 er vel heller ikke så ringe endda. Men du har da ret i at det lige så vel kan være hoppen, så drægtighed pr. brunst er vel et mere relevant tal at bruge, hvis ellers det kunne skaffes. Jeg mener det stod i tabellerne for nogle år tilbage?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nobleman |
|
|
Tror jeg ikke er så ringe endda, hvis man bruger ham med fornuft, meget gerne på hopper med god Fuldblods andel. Desuden overraskede han mig også i Herning i år synes at han var blevet en halt anden hest, ikke nær så meget på forparten, mere smidig også har det da også pyntet gevaldigt at nogen har taget sig sammen til at flette den pandelok op, det andet lignede da noget der var l...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har jeg så ikke |
|
|
set ham før, (eller i hvert fald lagt mærke til ham før) så jeg havde ikke noget at sammenligne med. Jeg synes han var meget imponerende i de klasser jeg så ham. Men efter at have set jeres kommentarer og hans følbeskrivelse, tør jeg ikke bruge ham på min hoppe, da jeg endnu ikke ved hvordan hun avler. Så er jeg vist tilbage hvor jeg startede mht. hingstevalg! Kan I hjælpe med hannoveraner/DV hingste der matcher følgende krav: -højtstillet -avle stort (hoppen er 163, ønskeligt slutmål på afkommet er 167-170 cm) -helst stå i DK -ikke være alt for dyr (helst max 10.000 alt i alt) Derudover må hingsten meget gerne være sort, men det er selvfølgelig ikke et fast krav. Jeg vægter ridelighed og et godt temperament højt, og derudover nogle gode, rummelige, "op-ad-bakke"-gangarter. Den eneste jeg lige er kommet på, jeg synes der opfylder mine ønsker, er Rosentanz (dog står han jo i Tyskland ) Hvad synes I? Alle forslag er meget velkomne! Hoppen er efter Diamond/Loewenbrau/Magnat og kan ses på min præs. (Marita) Mvh. Linea
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| montana |
|
|
armano var et eks...det var derfor han stod i parentes..og nu var det ikke for at finde den med den dårligste procent...mht ifolingsprocenten, så må de hopper som ikke kommer ifol trækker ned... og der var jo nogle som får det sendt , så skulle de vel ikke gå så let ifol... det er vel stadigvæk begrænset, mange blinde høner er der?? der er vel også nogle af hopperne som kommer på stationen som ikke går ifol... burde dem som bliver ifol så ikke være mindre...?? om jeg har misforstået det hele ved jeg ikke ...gider ihvertfald ikke diskutere det mere, for så kan man vidst blive ved... mvh tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| tak for jeres bud |
|
|
Karen: ja Uno Don Diego er også en dejlig hingst, som jeg bestemt finder interessant. Dog kunne jeg godt tænke mig at ha set nogle afkom efter den hingst jeg vælger. smlmea: Zardin er ikke noget dårligt bud! Han har imponeret mig meget, og jeg synes han bliver bedre og bedre i galoppen. Desuden er min hoppe stærk i galoppen så det ville jeg ikke være så bekymret for. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre fra nogle kloge avlere, om denne hingst rent afstamningsmæssigt ville passe på min hoppe? Er der også en der kan hjælpe med en følbeskrivelse? Og gerne egne erfaringer med ham. Og så er jeg jo ikke så god til dét med farveavl som jeg gerne ville være, så hvad betyder homozygot nu lige??  Mvh. Linea
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| homozygot |
|
|
Det de mener, er at Zardin Firfod ikke har et skjult rødt gen, og man derfor er ikke på et sort eller brunt afkom, hvis man bruger ham. Altså ingen røde afkom.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Zardin.. |
|
|
Jeg går ud fra det er Marita,der er tale om skal i foles?? Afstamningsmæssigt ser jeg ikke et problem,og nu kan jeg se at din hoppe ikke er voldsom stor,men faktisk ser tilpas ædel ud,så jeg vil absolut mene han bla. vil tilføre nogle længere ben,og mere luft. Jeg har selv en Zardin hoppe på knap 3 år,som jeg har meget store forventninger til,så jeg kan kun sige god for ham. Hvad ang. hans galop synes jeg bestemt ikke man skal være bekymret. Min hoppes mor havde galoppen som den "dårligeste" gangart,men Mour hun galopere særdeles godt når hun gider. FØLBEDØMMELSE: Passende store, ædle og højstillede føl af god til særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Passende lang, velansat hals. Overvejende lang, skrå skulder, flere med bundne albuer. Velmarkeret manke. God overlinie. Middellangt, velformet kryds. Lemmerne passende føre, nogle dog rette for og vinklede bag. Bevægelsen god i skridt og galop. Særdeles god i trav. Virker forædlende og påvirker sit afkom positivt. Passer til et bredt udsnit af dressurbetonede hopper. 19 afkom besigtiget over 2 årgange.
Centreret ridning af Sally Swift købes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det er |
|
|
Marita jeg gør mig overvejelser omkring. Hun skal i år have føl efter Don Romantic og resultatet af dette kommer selvfølgelig med i mine overvejelser om nyt hingstevalg. Det kunne jo også ende med at blive Romantic igen, men det er jo rart at have andre emner i ærmet  Tak for hjælpen DitteH; ingen røde afkom - tja, dét kan jeg godt leve med  Også tak for følbeskrivelsen, smlmea. Det lyder faktisk til at han kan tilføre de mangler min hoppe har, hvor jeg især ser højde som den "værste". Hører meget gerne flere bud / erfaringer. Mvh. Linea
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|