Jeg står for at skulle have mit første føl nu snart. Hun er sat til den 22. marts. Idag har der dryppet mælk fra yveret (det har været fyldt længe-hun har haft føl før). Kan det godt ske selvom der er ca 2 uger til endnu eller mon hun foler nu her??
Og et sidespørgsmål.- Jeg var jo så ufiks at give hende dækken på sidste efterår fordi jeg red på hende og ikke tænkte over at hun skulle fole inden det blev dækken-tage-af-tid. Hvad gør i andre??? Jeg har taget bagbenssnørerne af. og overvejede at klippe krydsgjordene af og give hende en elastikgjord om maven istedet. Er det en god eller dårlig idé?
hun tiden ud. Vi har en hoppe som har mælkeløb 3 uger før foling. Har prøvet at lave en "råmælkebar", med frossen råmælk. Kan være lidt bøvlet med manglende råmælk. Hvis du mangler, kan jeg måske skaffe råmælk. Ved godt det ikke er samme miljø, men er bedre end ingenting. Med venlig hilsen Lene Ruus
Mht. dækkenet, så må du tage det af hver aften/nat. Og når føllet kommer må hoppen helt undvære det, men der er det også begrænset hvor meget hoppe/føl kan være ude af gangen.
Hoppen kan sagtens og vil sikkert også fole før tiden. Det er sjældent der er mælkeløb i flere uger. Det er så et spørgsmål om det er rigtig mælk eller om det bare er vokspropper, de vil oftest sidde som krystaller ned af hoppens ben.