Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Når fravænning skal ske
Forfatter: 
Dato:  22-10-2002 11:32
Dette er mit første føl og jeg kunne bruge et par råd vedr. fravænning.
Hun er født d.9/9 i år og er solgt så hun skal forlade os i april md. Hvordan/hvornår begynder jeg at skille dem ad og hvornår kan hun feks. stå i boks for sig selv. Jeg spekulere meget over det selvom der er massere af tid. Vil så nødig gøre noget forhastet eller forkert.
Jeg er ikke sikker på at den første fravænning skal foregå på hver sin fold. Jeg kunne nok mistænke sådan et føl for bare at rende igennem og ind til sin mor. Er det ikke bedst inden for i starten????I min stald behøver man ikke være skør...men det hjælper.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Når fravænning skal ske
Forfatter: 
Dato:  22-10-2002 11:36
hej
tag hende fra et godt stykke tid før hun skal væk. mogle hopper danner meget mælk og det er rart at have føllet så det kan komme ind og patte lidt af mælken så hun ikke får mælkepropper. Det er også meget vigtig at hoppen kan komme så meget ud som muligt i tiden efter.
camilseselv om hestene er små er det bedre end at gå;)
Don't horse around, get a welsh
Den mest ukloge er den der ikke lytter til andres råd
Til alle der har lyst SKRIV I MIN GÆSTEBOG PLEASE
Til jer der gerne vil se min lille pus Lukas se http://www.horsecountry.webbyen.dk og skriv i GB'en hvad i sys
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-10-2002 15:37
Øhhh - har ikke supermeget erfaring på dette område, men der er da mange i min omgangskreds der har/eller har haft føl (nogle flere end andre...).

De gør det næsten alle på hver deres måde afhængig af hoppe og føl og deres indbyrdes forhold!

Men fælles for dem er at de vænner fra når føllet er ca 6 mdr. - dette afhænger dog ogsså lidt af hoppens opførsel overfor føllet, føllets afhængighed og hvorvidt hoppen er i fol (har jo nogen betydning de sidste ca. 4 mdr af drægtigheden)

Hvordan de gør det er forskelligt - nogle gør det om natten indenfor, andre har sendt føllet væk fra den ene dag til den anden, andre har flyttet føllet til den anden del af stalden - og flyttet føllet til en anden fold.

Jeg tror desværre ikke at der er nogen metode der kan siges at være den "rigtige" men der skal nok noget erfaring og noget intuition til - for at gøre det så smertefrit som muligt!!

Håber at der evt. er nogle af dine "hestebekendte" (eller hvad man nu skal kalde dem...) der har erfaring på området og kan hjælpe dig - ellers vil mit råd være:

Væn fra ca en måned før hun skal hjemmefra - forsøg dig med at gøre det gradvist fx. ved at skille dem om natten og lade dem gå sammen om dagen. Går det fint- så prøv at skille dem om dagen også - går det skidt med at de kan se hinanden men ikke røre - så prøv at skille dem HELT, sådan at de ikke kan høre/se/lugte hinanden - det kunne jo også være løsningen...

Håber at det går fint - "vores føl" - det der står hos os er vænnet gradvist fra og det er sket helt uden problemer...

Held og lykke med det!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-10-2002 17:03
Primo/medio februar tages føllet fra om natten, men går hos moderen om dagen. Efter en periode på 2-3 uger, kan de skilles helt ad.

I de første dage efter adskillelsen kan du - hvis hoppen stadig har stor mælkeproduktion - sørge for at motionere hende godt, og ikke give hende alt for meget at drikke. Det stopper mælkeproduktionen temmelig effektivt.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Godt!
Forfatter: 
Dato:  23-10-2002 11:32
Godt der er nogen der kan gøre det kort!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Godt!
Forfatter: 
Dato:  23-10-2002 22:32
Ja Sif beskriver det kort og godt.

Jeg ville allerede nu vænne dem til at være adskilt kort tid ad gangen. For eksempel kunne du give hoppen mad og medens hun spiser så trækker du en tur med føllet. I starten skal du kun være væk i kort tid måske 4-5 minutter. Hvis du har en som kan hjælpe dig så kan du skiftesvis gå med føllet eller med hoppen og du kan lave turene længere og længere.

Da jeg for mange år siden red på et stutteri, red vi hopperne normalt når føllet var omkring 3 mdr. Føllet stod alene i boksen, det var det jo vænnet langsomt til at være alene som beskrevet ovenfor så det var ikke noget problem. Og når de skulle tages fra så var det ikke så voldsom en forandring. De mest selvstændige føl blev endda tit på folden sammen med de andre føl og følhopper når vi red.

Caro

"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider