|
|
| Aspirant? |
| Forfatter:  |
Trine |
| Dato:  |
15-11-2000 11:18 |
|
Hello!
Er der nogen der ved noget om DV-hingsten Aspirant, både hvordan den avler og dens egenpræstationer.
Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: Aspirant? |
jytte |
15-11-2000 11:24 |
|
Aspirant var A hest i både spring og dressur.
han har lavet mange A og B heste, han er selv helt slidt op og gammel.
han er ikke blevet brugt ret meget i de sidste år, men jeg lagde mærke til at der var mange afkom efter ham som startede dressur i weekenden,
min datter rider en p.t. den er meget vågen.
jeg har hørt at de er lidt sene i deres udvikling, men at de arbejder godt, og der står på vores rideskole flere efter ham som nok skal blive til noget.
Du kan ringe til Lise og Povl på tlf. 62 61 62 02, der bor han hvis han stadig er i live jeg har ikke set ham de sidste par måneder, og han var skidt gående sidst jeg så ham.
hilsen jytte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Trine |
15-11-2000 11:43 |
|
Du skriver at den din datter rider er vågen - er det noget der er generelt for Aspirant-afkom?
Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
HEIDI |
15-11-2000 12:17 |
|
Jeg har fået at vide, at Aspirant er død
Jeg har selv en aspirant - den er nu 11 år. Jeg har haft ham siden han var 5 år.
Det er almindeligt kendt, at Aspirant kan give vågne og lidt egenrådige afkom. Og min var ingen undtagelse - da jeg fik ham. I dag hvor vi kender hinanden godt og respekterer hinanden - er han faldet helt ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Trine |
15-11-2000 12:19 |
|
Hej Heidi!
Hvordan egenrådige? Grunden til at jeg spørger er at jeg har fået tilbudt en helpart på en Aspirant. Jeg har så hørt at denne hest vist skulle være ret "spændende" at ride! Derfor tænkte jeg på om det var generelt for Aspirants afkom, da jeg ikke er stødt ind i andre efter ham.
Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
jytte |
15-11-2000 12:30 |
|
Det kan godt være han er død, han havde det ikk ret godt sidst jeg så ham, og da talte de om at det nok var ved at være slut.
Den som pernille rider er MEGET glad, men den vil gerne arbejde, den er ikke rigtig "voksen" på vej til 6 år, vi klippede den forleden dag uden problemer men renerelt synes jeg ikke dem som jeg har set er værre end andre DV heste
hilsen jytte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
jytte |
15-11-2000 13:03 |
|
Jeg har lige talt med Povl, og Aspirant blev aflivet for ca. 14 dage siden, han fik opereret Guld ind i ledene i August, og fik det bedre, men kulden gjorde at han næsten ikke kunne gå igen.
hilsen jytte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
HEIDI |
16-11-2000 08:52 |
|
Hej Trine
Med egenrådig mener jeg - at hesten ikke altid gør det, du beder den om - da den hellere vil noget andet - og man skal insistere på - at det man beder den om - det mener man altså. Ofte vil hesten ikke bare give sig - og vil blive ved med at stå fast ved sin holdning (stædighed - manglende respekt/tillid) - for den mener at vide bedst. Det er sådan jeg bedst kan beskrive, hvordan min hest den var.
Sådanne heste opnår man intet ved at sætte på plads (slå på). De bliver bare ved med at slås igen. Min hest havde desværre fået bank - temmelig mange - under tilridningen - da beridderen tilsyneladende ikke vidste - hvad han skulle stille op med sådan en "møghest" som ikke ville lade sig bestemme over.
Men det drejer sig altså om at vinde hestens respekt og tillid - så vil den også finde sig i, at det er dig der sætter dagsordnen - uden at det er nødvendigt at skulle insistere gang på gang.
Med brug af kropssprog kan dette opnås rimeligt hurtigt. Det ville jeg have gjort for 6 år siden - hvis jeg havde haft den viden - jeg har i dag. Dengang tog mig 6 mdr. med stor tålmodighed og overbærenhed - at vinde hestens tillid/respekt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
jytte |
16-11-2000 09:10 |
|
Jeg vil sige omkrings Aspirants afkom ---- resultaterne tæller for sig selv, der er mange som virkelig har fået noget ud af dem. Jeg tror han er den hingste hvis afkom har flest point sammenlagt, det har han i hvert tilfælde været.
Han er jo bl.a. far til Succes Nexen flere gange vinder af DM spring, og Arkibal som også vandt noget (højt) i dressur, og mange A og B heste og når man kikker i liste kommer der hele tiden flere til, OK jeg kikker nok lidt efter navnet når det er en hingst jeg har haft noget at gøre med.
De er lidt specielle hans afkom, men det var han jo også selv.
hilsen jytte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Annette T |
17-11-2000 12:18 |
|
Hej !!
"Det der" som Arkibal har vundet er bla. DM,NM i dressur for Youngrider, kval. til VM for seniorer, mange plac. i GP, GPS og GP Kür, alt sammen var sammen med hans tidligere ejer Jan Christensen. Hasse Hofmann har også redet Arkibal til en 3. plads i hans første DM for seniorer, dengang Jan var så uheldig at brække benet. Dette var også skyld i at de ikke kom til VM.
Arkibal blev solgt til en finsk pige, som også rider GP på ham. Jeg mener hun har vundet det finske mesterskab på ham, og så har hun også deltaget ved NM og EM for youngrider.
Annette T
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte (Zitnic) |
20-11-2000 15:44 |
|