|
|
| Hvordan bliver frieserblandinger? |
|
|
Hej med jer. Jeg har fået den skønneste varmblodshoppe og overvejer at bedække hende med en frieser. Jeg ved godt alt det om at frieserfolk foragter den slags men nu er det et ønske jeg har og føllet er til mig selv. Hoppen er efter Øxenholm Pioneer, kort i modellen, ret almindelig, lidt rette haser, stærk i helbredet og kroppen og i god form (dog ikke trænet). Hun er 18 år gammel og har fået 4 føl, sidst foråret 2005. Alle gangene har hun klaret det selv og uden komplikationer. Hun er 162 i stg. Er der andre som vil vise mig deres frieserblandinger? jeg vil helt vildt gerne se nogle før jeg beslutter mig. Hvad er der af uheldige udfald ved kombination af varmblod og frieser, det skal lige siges at hoppen er af ret ædel type, lidt varm og arbejdsivrig måske, men utrolig god personlighed. Det jeg elsker ved frieseren er modellen, bevægelserne og sindet.
Accept af forskellighed er individets største problem. Karl Johan Lindrup Olesen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nåe ja |
|
|
og så vil jeg da gerne høre om i kan henvise til et par frieserhingste? Jeg har selv fundet en men jeg er bange for at han er alt for stor, 170. Han ser ellers ret dejlig ud.
Accept af forskellighed er individets største problem. Karl Johan Lindrup Olesen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
...de blandinger jeg har set af varmblods blandet med friesere har ikke været noget specielt. De har knap nok noget hovskæg haft og bygningen har heller ikke altid været ret heldig. Jeg ville ikke spilde mine penge på at lave sådan en blanding. Hvis det er et afkom du vil have der skulle komme til at ligne en frieser så er det nok ikke en varmblodshoppe du skal bruge. Så er det en hoppe henad samme type som frieseren selv. En tinker eller evt. PRE. Jeg syntes du skulle bruge en varmblodshingst i stedet for. Du kan da bruge en med noget "farve" på i stedet 
*Ejer af den fantastiske ) Funder Nørhedes Rasmine* Skønne kaninunger bortgives NU! 1 han og 2 hunner... Fjordhoppe (brand. DK 350) F: 1993 efterlyses !!! Se billeder og info i link: www.heste-nettet.dk/fo.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er så sandt så sandt |
|
|
Men, nu er jeg i virkeligheden IKKE såå vild med alt det hovskæg! Det er måske derfor jeg ikke direkte ønsker mig en rigtig frieser.. Det jeg kunne ønske mig var en varmblodsagtig hest med noget mere fylde på bagpart og skulder/hals, noget mere aktion i bevægelsen og lidt mere barok præg end varmblodshesten. Det jeg er BANGE for at få er en for stor hest som bliver for lang og flad og tung.. Men så er det jeg synes at når nu hoppen er kompakt og højtstillet og med fine rene tørre ben, en del forædlerblod på hoppesiden, tja så kan der måske komme det ud af det som jeg ønsker mig..? Men jeg ved det ikke! Føllet skal jo være til mig og jeg orker ikke at lave noget som falder uheldigt ud for jeg kan ikke gå af med dem igen! På den anden side (igen) så har jeg den her forestilling om en lettere ridetype en frieseren, ikke helt så massiv, med med noget af den ædle høje fremtoning... Måske skulle jeg prøve at sætte et billede ind af hoppen.. Farven er jeg i og for sig ligeglad med. (Næsten.. )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen... |
|
|
...jamen så ville jeg foreslå dig at bruge en PRE hingst i stedet for på din hoppe. Sådan en lyder mere til at være i din smag  Der findes jo efterhånden en del her i DK så mon ikke der er en imellem du kan lide 
*Ejer af den fantastiske ) Funder Nørhedes Rasmine* Skønne kaninunger bortgives NU! 1 han og 2 hunner... Fjordhoppe (brand. DK 350) F: 1993 efterlyses !!! Se billeder og info i link: www.heste-nettet.dk/fo.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja men når vi så er ovre i PRE |
|
|
så foretrækker jeg i stedetfor lusitanoen... Som jeg helt klart også vil være ejermand af en dag når vi bliver godt satte. (af ren race vel og mærke) Desuden er piratavl med racer som PRE vist lige dyre nok til mig på denne ældre hoppe tror jeg?..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
...der er da en PRE hingst heroppe i nordjylland der kun koster 1500 kr for en bedækning. Og dette er med papirer. Den er på foreningens hjemmeside. Den hedder Atento og er brun.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjo det har du da |
|
|
sådan set ret i, han ser jo heller ikke værst ud faktisk. Men er han mon for bette så? Jeg er 180 høj og vil gerne lige på den anden side af 160... Men et godt bud faktisk, måske skal jeg lige lure ham noget mere. Hvor fandt du prisen og oplysningerne om bosted henne? Jeg er nok blind.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa... |
|
|
...hehe jamen jeg har været ude at se hingstene ved ejeren af Atento. Han har også en frieserhingst(uden papirer) blandt en del andre hehe. PRE plejer jo at have en del fylde så jeg tror ikke du skal tænke så meget på hingstens str. Hvor høj er hoppen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe... |
|
|
...go'morgen paphat, der står jo hun er 162 i stg. Tja afkommet skal nok blive mindst 160 i stg tror jeg. Sådan en kan du sagtens ride på. Jeg rider selv på en fjordhest på 133 i stg og jeg er 170 cm. Den ser jeg ikke engang stor ud til. Min egen hoppe er kun 153 i stg og hende passer jeg fint til også.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hun er 162 |
|
|
så det hjælper jo lidt i den retning. Hvor står han henne ham PRE fyren der? Det er sådanset et ret godt bud fr. plethesten!  Måske skulle jeg besøge den stald og se mig omkring, hvordan er deres frieserhingst? (ja bær over med mig, jeg slipper den nok om et par dage..)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| pre/dv |
| Forfatter:  |
Heidi ♥Perla♥ |
| Dato:  |
20-02-2007 21:37 |
|
Jeg giver plethesten helt ret. Hvis du vil have sådan en hest du beskriver, skal du helt klart bruge en PRE. Min DV hoppe ( DS) som er selskabshest.. pga. skade var med mine to PRE hopper til hingst da hun ikke skulle stå alene hjemme. Vi blev enige om at bedække hende nu hun også var der, for om ikke andet at lave en "legekammerat" til et eller to føl. Det kom der den dejligste hest ud af.Godt og modigt temperament, God gang med løft, kort ryg og muskuløs bagpart, men samtidig ædel at se på. jeg kan godt lide friseren, men synes nok at den er lige "tung" nok.Jeg tror heller ikke at du behøver at bekymre dig så meget om højden. Heidi og perla
Pura Raza Espanola - Den loyale og royale hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Frieser |
|
|
krydset med varmblod giver højst sandsynligt en sort hest med en stor gang, men helt uden brug af ryg. Der til er der ingen kårede frieserhingste i DK, det vil sige det bliver et føl uden papirer, så jeg kan kun tilskrive mig ovenstående indlæg, vedr PRE.
Pia Fuldblodshingsten Itsabrahma DVH 913 samt Welsh Mountainhingsten H-S Janus WMH 120 avl og salg af Dansk Varmblod og Fuldblod
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingst |
ladyhawk |
21-02-2007 09:55 |
|
Hej Jeg har set et føl efter denne hingst Atento xiv. Det er et super godt hoppeføl. Overvejer selv at bruge ham på den ene af vores hopper. Mvh Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis man krydser |
Eva Lydeking-Olsen |
21-02-2007 12:53 |
|
to meget forskellige heste - skal man forestille sig "worst case scenario" og hvad det vil være og om man kan leve med det ??
Forestil dig en ekstrra lavbenet oldenborg med en fjordhests korte hals ? Eller en kæmpe bred oldenborg med travhestegang ?
En af mine venner kender en ufattelig blanding: jyde x shette
Nej, jeg ville nok heller ikke mikse varmblod og frieser - behøver vel ikke udbrede mig om hvad det "værste fra hver" kunne være. Men en lang hest med skovlende bevægelser og ingen brug er ryggen er et af scenarierne.
- så jeg vil også tilslutte mig at bruge PRE (hvis du kan finde en som ikke fransker, japper, spænder). Jeg har virkelig prøvet at kigge PRE med venlige øjne (jeg har en lille lipizzaner det kan være svært at finde hingst til), men har ikke fundet nogen endnu.
En del problemer med mus i PRE.Mange er meget, meget overbyggede og selvom de kan lave benbevægelsespiaffe og passage, så samler de sig ofte ikke rigtigt.
Så er der Lusoer (flere i Tyskland på kølesæd) og lipier - de går som regel begge korrekt, er gode i hovedet, holdbare og ikke så dyre at bruge. Jeg synes nogle Lusoer er lidt groft/kantet bygget og nogle lipier lidt vel lange i ryggen og korte i nakken.
Du skal regne med at alle de tre racer lægger MASSER af muskler på frem til 8-10 år, så døm ikke ud fra en unghest.De bliver meget mere bastante med årene.
Jeg fravalgte alle de tre racer til min oldenborg/hannoveraner-hoppe, da jeg KUNNE have risikeret en lavbenet damptromle med tænding som et nytårs fyrværkeri (det var mit worst case)...men en lettere varmblod kan man godt mixe med dem.
Jeg kan godt lide tænding,meget godt endda- men ikke hos damptromler.
Personligt ville min gamle hoppe have fået føl med Akhal-Teken Saad næste gang, hvis jeg havde beholdt hende.
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder. Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er så |
|
|
en af dem, der har en fin frieserblanding... - Kig på min præsentation - har ikke lige fundet ud af, hvordan man ligger billeder ind - han er knapt 3, og er ½ frieser, 1/4 Frederiksborg og 1/4 Welsch Cop, og han skal selvfølgelig bruges til klassisk...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har nu set flere frieserblandinger som er rigtig fine.. Så jeg synes bare du skal prøve.. 
__________________ Mette Timmermann Kock Elbækgaard Dansk Varmblod er det bedste  Venter føl april 2007! - Som kommer til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sus, din er jo mikset |
Eva Lydeking-Olsen |
21-02-2007 13:31 |
|
af tre barokke typer og det er MEGET nemmere at spå om hvad giver som slutresultat. Rene racer er også mere avlssikre = forudsigelige, end varmblod som er en genetisk rundkørsel.
HVIS nu varmblodshoppen - som selv ser rimeligt fin ud, antager vi lige- har en del fulblod med lavt ansat hals og flade, dårlige hove længere bagude, så kan det for eksempel slå igennem til at give en lang, overbygget hest med lavt ansat hals,store benløft og dårlige hove der ikke kan holde til det bevægemønster den har = lige til slagteren.
Araber x frieser kan blive ret godt men araberen er jo også en gammel, avlssikker model - så man VED hvad man får. Jeg ville hellere mikse fjordhest og frieser end varmblod og frieser - men jeg blander jo helst slet ikke.
Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder. Undervisning i både sportsdressur og klassisk-akademisk dressur, fra grundridning til og med S niveau.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Hebrana. |
|
|
jeg har haft min veninde´s afkom efter Attento stående sommeren og det meste af denne vinter over. En helt igennem vidudelig hoppe. Hun er efter Malou duedal, en DV hoppe efter Weinberg, 164 i stg. Damita som føllet nu hedder, er et velproposioneret, med en stærk knoglebygning og med tydeligt fylde, uden at blive for bred, allerede i en ung alder. Et fanastisk sind og et godt eksteriør. Har ikke den store erfaring i hverken PRE eller frieser. Så der vil jeg ikke udtale mig. Ville bare lige fortælle dig om dette eksemplar på PRE-DV blandning. Mvh. Lotte.
Stald Topaze - Avl af brogede kat. 1 ponyer og heste. FORZA BRØNDBY. FORHANDLER AF PAVO.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kunne være spændende |
|
|
at forsøge sig med at mixe sådan en frieser bl. men jeg tror jeg har betsemt mig for at det tør jeg ikke... Det er jo nok for risikabelt og hvor ærgeligt at skabe noget der bare slet ikke dur til noget... Jer med forstand på PRE hvordan er ham Atento bygget, der er et ok billede af ham her. www.pre-horse.dk/hingst.htm Tak for alle jeres indlæg og bidrag, fortsæt endelig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er der nogen |
|
|
som ved om han bliver brugt? Jeg synes måske han har lidt stort hoved og er noget muskelfattig bagtil.. lår/overlår men han virker som skåret af et stykke og det kan jeg godt lide.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|