Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Max str. på hingst?
Forfatter: 
Dato:  16-02-2007 12:08

Jeg vil gerne have ifolet min shetlandspony, men vil gerne have at hendes føl ender med at blive større end hende. Er der nogen der kan/har erfaring med hvor stor hingsten må være uden det belaster hoppen. Altså her tænker jeg ikke hest contra pony, men evt. en pony på ca. stg. 130. Er det mon max, eller kan hingsten være større eller skal den være mindre??? Har hørt, at fosteret vokser efter hoppens hjerterytme, men aner ikke om det er rigtigt. Det var en dyrlæge, der sagde det til mig, men han var faktisk ikke rigtig klar over om det var rigtigt. Vil ikke risikere, at min hoppe får problemer med folingen pga. for stort føl. Hun har fået et shetlandsføl for et par år siden her hos mig, og det klarede hun helt selv.

Hun er stg. 100 og ser sådan her ud.

Håber der er nogle, der kan give et prej!

Mvh. Betina

0
0
Svar på denne tråd

Ifolingen
Forfatter: 
Dato:  16-02-2007 13:12

Det er sjældent folingen,men nærmere ifolingen der giver problemer. En hingst på 130 er jo oftest noget bedre udrustet end en på 90 cm.

Så hingsten må være 10% max. 20 % større end hoppen i stangmål, hvis ikke den er meget småt udrustet. Ellers må du finde en hingst der insemineres med.

0
0
Svar på denne tråd

gud havde slet ikke
Forfatter: 
Dato:  16-02-2007 13:52

tænkt på, at det var udstyret, der kunne volde problemer, men det vil sige en hingst på stg. 110-120 til hende. Havde godt nok håbet på en lidt større hingst, men der er jo heller ikke noget ved det, hvis der bliver problemer med bedækningen. Bedækningen skal foregå naturligt, da jeg ellers synes det bliver for dyrt i forhold til hvad afkommet bliver værd.

Mvh. Betina

0
0
Svar på denne tråd

Du skal lige
Forfatter: 
Dato:  16-02-2007 21:22

Du skal lige være opmærksom på at det er ldit anderledes med Shettere end andre heste/ponyer. Det er faktisk ikke sjældent det går galt under selve foligen hvis hingsten har været meget større end hoppen. Har hørt om hoppe ejere der har måttet få kejsersnit på deres Shetter hoppe selvom den var ifolet en Sheter hingst (dog var hingsten noget større end hoppen)

Snak med en der ahr opdrættet Shettere i nogle år og smo ved lidt om hvor stor forskel der er sikkert :)

Mvh. Lene

0
0
Svar på denne tråd

det var også derfor
Forfatter: 
Dato:  16-02-2007 21:26

jeg lige ville spørge herinde. Har godt nok ikke hørt, at shetlandsponyer skulle være specielt udsatte, men jeg vil nødig risikere, at hun får problemer fordi jeg har sat en større hingst på hende.

Mvh. Betina

0
0
Svar på denne tråd

Shetlænder
Forfatter: 
Dato:  16-02-2007 21:32

Hej,

Min søster har en shetlænder på 87cm. hun var blevet ifolet med en hingst på 100cm. og dette føl måtte den daværende ejer pater ud af hoppen.

og det skal lige siges at det var for 5 år siden og hoppen har først fået føl igen sidste år, ellers har de ikke kunne få føl i hende.

og der har været mange shetlænder hvor avlerne har måtte pater føllet ud fordi det var for stor til hoppen. og nogle af dem mistede sågar hoppen fordi hun ikke kunne holde til det hele.

så jo shetlænder kan være meget udsat, når det gølder ifoling og foling.

0
0
Svar på denne tråd

Min erfaring
Forfatter: 
Dato:  16-02-2007 22:16

Min Shetland hoppe er ca. 95cm og blev ifolet med Hackney ponyen

Santano som er 127. Det var hendes 2. føl og hun folede uden problemer.

Føllet er højere end et shetlænderføl men væsentligt mere spinkelt bygget.

Bedækningen forgik, og er foregået igen, uden problemer. Jeg vil mene at Santano er "normalt udrustet".

Føllet er nu i en alder af 6 mdr. ca. på højde med sin mor og jeg regner med at han bliver 112-115 når han bliver "stor".

Krydsning mellem Shetlandhopper og Hackney pony hingste er så almindelige i USA at det faktisk er en race. Den hedder American Shetland eller Showpony.

h-sine

Bedækning ved brunblak 5-gænger islænderhingst tilbydes.

Bedækning ved en sodrød Hackney hingst tilbydes.

0
0
Svar på denne tråd

Pater? Jeg forstår ikke rigtigtig
Forfatter: 
Dato:  17-02-2007 18:24
Mener du, at føllene var så store, at de måtte parteres i mors liv? Fy for den da. :-( Eller hvad?

Mvh xtiny
---

Print af tryksager mm på professionel farvelaser i formater op til A3.

Scanning af negativer og dias tilbydes til print eller få dem brændt på DVD. Kontakt: print@jersore.net

0
0
Svar på denne tråd

Ja fy for den da
Forfatter: 
Dato:  17-02-2007 21:35

sådan har jeg i hvert fald forstået det . Altså "pater", lyder som om de skulle parteres for at de kunne komme ud. Håber også jeg har forstået det forkert, for det lyder da ganske forfærdeligt.

Men synes da tit man hører om ponyer til salg, hvor de f.eks. er blanding mellem shetlænder og en større ponyrace, så havde da håbet det nemt kunne lade sig gøre at få en større hingst på Lullu, men man får da helt "kolde fødder" efter sådan et indlæg...

Mvh. Betina

0
0
Svar på denne tråd

Pateres ud...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2007 23:24

Ja det blev pateret inden i morederens liv, men i de fleste tilfæld er føllet død inden eller dyrlægen afliverde, hvis de kan se at der ikke er andet de kan gøre. der er stort set aldrig blevet taget kajsersnit på en pony, da det er mere farligt for hoppen.

0
0
Svar på denne tråd

Den er god nok.
Forfatter: 
Dato:  27-02-2007 14:06

Føllet bliver skåret i mindre stykker inde i moderen, så det kan komme ud, det gør man osse ved køer hvis kejsersnit ikke er muligt.

Selvom det lyder ubehageligt fornogen, så gør man det jo i bund og grund for at redde moderen.

Anja

Mor til

Mick født 4-10-2000

Mikkel født 3-5-2002

Mads født 28-5-2006

www.123hjemmeside.dk/shetlandspony

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider