Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Inseminering uden scanning
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 07:42

Min hoppe skal insemineres engang her i foråret, og da dyrlægen alligevel var i stalden for at ordne tænder på hoppen, fik vi en snak om, hvordan vi griber insemineringen an.

Jeg skal selvfølgelig begynde at skrive hoppens brunstperioder ned, men han foreslog ikke en scanning til den tid for at sikre, at hoppen er klar. Det drejer sig om kølesæd.

En af mine veninder fortalte dog i går, at hendes hoppe blev scannet et par gange i brunsten for at sikre, at hendes hoppe var klar.

Så mit spørgsmål er, om hoppen kan insemineres uden scanning med kølesæd?

Anne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 07:49

Det kan den godt.

Når det drejer sig om kølesæd vil hoppen normalt blive insemineret hver anden dag i brunstperioden, dvs. man burde ramme ind omkring ægløsningstidspunktet uanset. Sæden kan jo holde sig en tid indeni hoppen, når det er køle.

Derimod hvis det er frost, skal der bruges scanner, da man skal ind og finde netop det rette tidspunkt for ilægning, da frostsæd her en meget kortere levetid end køle og derfor må man scanne sig frem til netop det rette øjeblik. Med frostsæd insemineres der også kun den ene gang.

Mvh

Tina V.

Hvor fornuften sparker troen ud, smutter overtroen ind ad bagdøren

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Palomino EU-avlshingst til rådighed

Smukke palominoer er en fryd for øjet

0
0
Svar på denne tråd

Sagtens
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 07:53

Vi fik insemineret Daisy forrige år herhjemme uden scanning og hun blev fint drægtig. Vi havde observeret brunst fredag. Mandag bestilte vi sæd og dyrlæge, det samme onsdag, men da var ægget gået.

Det vigtigste er at man kan SE brunsten tydeligt, så man ved hvor i cyklus hoppen er, det kræver oftest en hingst(-eplag) eller en lidt ivrig vallak.

0
0
Svar på denne tråd

Både og...
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 08:10

Ja, både og..

Og nej, jeg vil ikke sige at det lige frem er "normalt" mere bare at lægge kølesæd i en hoppen hver anden dag.

De dygtige reproduktionsdyrlæger kan tit nøjes med en enkelt eller 2 portioner sæd til hoppen - ved at scanne (og bruge teaser) for at ramme det rigtige tidspunkt.

Det er ikke altid godt bare at smide masser af sæd(med fortyndervæske) i hoppen, da du ved hver inseminering har en risiko for at dannes væske i børen mv.

Personligt ville jeg kun bruge inseminering uden scanning ved en hoppe som jeg kendte super godt i sine brunster/ægløsninger. Så jeg derved selv vidste ret præcist hvornår hoppen skulle insemineres.

(Én af mine tidligere hopper havde altid ægløsning på 5. dagen, det vidste jeg udfra scanningsjournaler ved tidligere insemineringer og fra afprøvninger ved egen erfaren hingst.)

Til en hoppe som jeg ikke kendte særligt godt ville jeg klart scanne inden inseminering - enten hjemme eller stille hoppen på insemineringsstation.

Men nu er jeg måske også lidt "striks" omkring hvilke dyrlæger der får lov at inseminere/scanne på mine hopper - klog af dyre lærepenge...

Hilsen Jane

Avl af Trakehner & Pinto

www.stutteri-star.webbyen.dk

Sommergræs for hingsteplage tilbydes

Broget 3 års DSP-vallak sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider