Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

godt avlsemne til opgave
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 21:49

Er ikke sikker på dette er det rette forum men prøver. Jeg er på 3 år på agronomstudiet og er lige påbegyndt kurset almen husdyravl.

jeg skal sammen med en medstuderende skrive en opgave i dette fag og søger derfor nogle gode emner. Det er en uni opgave så det skal være horholdsvis "videnskabeligt".

selv har vi tumlet med at skrive om bevarelsen af den jydske hest eller de oprindelige danske racer.

men er der andre der har spændende emner må i gerne skrive dem.. Fx hvis der er kommet en ny race, racer der er ved at "uddø" eller racer med store problemer.. jeg er sikker på der er nogle der har en masse spændende ideer...

så bare fyr løs!!!

Trine Bach
så søger jeg part endnu en gang - se annonce på linket
www.heste-nettet.dk/ma...leid
Naturen har givet mennesket én tunge, men to ører, for at vi skal høre dobbelt så meget, som vi siger
0
0
Svar på denne tråd

Knapstrupperen?
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 22:05

I kunne jo skrive en opgave om den "nye" opdeling ar racen i renavl og sportsvarianten, hvordan fremtiden ser ud for den renavlede knapstrupper og måske tage ud og besøge et par stutterier, måske hingsteholder, der avler henholdsvis det ene og det andet.

Men det er bare en ide, held og lykke til at finde et godt emne!

Verden har mistet en af dem der betød noget
Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Savner dig min skat, men sorgen er kærlighedens pris
Det sværreste er at vise man er noget særligt
0
0
Svar på denne tråd

Hvad med
Forfatter: 
Dato:  06-02-2007 10:55

at skrive om American Quarter Horses.

Det er en ret ny race i Danmark og derfor endnu nogenlunde overskuelig antalsmæssigt.

Det er samtidig verdens mest talrige race.

Det interessante kunne vær enoget med at de ikke skal kåres. Der er meget få ting der kan diskvalificere dem som avlsdyr. Selv hingstene.

De fleste andre racer i DK skal kåres. Måske på en måde at belyse forskellen?

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

*I kunne også
Forfatter: 
Dato:  06-02-2007 11:43

vælge at skrive om den Nordsvenske hest. En skøn grov hest til meget alsidigt brug. Den skal i modsætning til American Quarter Horse kåres og som en af de eneste racer i DK, skal den aflægge en brugsprøve, så kåringen ikke kun er bedømt på udseende men også på et fornuftigt hoved i forbindelse med brug af hesten.

Det er mit bud.

Mvh Kristine

0
0
Svar på denne tråd

spændende
Forfatter: 
Dato:  06-02-2007 20:49

tror at quarter bliver for "nem" en opgave - man kan på en hård måde sige at netop når der ikke er decideret selektion og kåring er der jo i realiteten ikke særlige avlsmål..

det med knabstrupperen lyder rigtig spændende - kan di fortælle lidt mere om den opdeling???

der kan man samtidig have noget genetisk om farver med inde over...

nordsvensk lyder også smadder spændende - tror bare det bliver svært at finde litteratur og resultater

Trine Bach
så søger jeg part endnu en gang - se annonce på linket
www.heste-nettet.dk/ma...leid
Naturen har givet mennesket én tunge, men to ører, for at vi skal høre dobbelt så meget, som vi siger
0
0
Svar på denne tråd

Jeg er ikke
Forfatter: 
Dato:  06-02-2007 20:52
Jeg kender kun til emnet rimeligt overfladisk, men du kan men garanti læse mere om det på knapstrupper foreningens hjemmeside, og der står også en del på www.sartor.dk i hvert fald om knapstruppere generelt. Men jeg kan ikke forestille mig andet end at folk vil være villige til at hjælpe jer

Verden har mistet en af dem der betød noget
Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Savner dig min skat, men sorgen er kærlighedens pris
Det sværreste er at vise man er noget særligt
0
0
Svar på denne tråd

Akhal tekiner
Forfatter: 
Dato:  07-02-2007 08:23
0
0
Svar på denne tråd

Fellpony
Forfatter: 
Dato:  08-02-2007 23:36

Min veninde avler og importerer Fellponyer der er på listen over truede hesteracer...

Det er en gammel engelsk race med et helt unikt temperament, der er ca 50 i dk pt, de første kom til DK i 2003...

Hendes hjemmeside er www.fellpony.dk...

Hun bor i Allerød og viser sikkert gerne frem...

mvh. Heidi, Madoll, High-Line & High Hope

Stutteri High

Afkom efter Madoll (avlet af Steffen Madsen) efterlyses

Blå fodertønder sælges - se mere på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

Knabstrupperen
Forfatter: 
Dato:  10-02-2007 22:36

Knabstrupperen, en fantastisk race. Skriv da om den :-)

www.knabstrupperforeni...delser.htm

Den "gamle" Knabstrupper er den lidt tungere "barokke" hestetype, hvor den nye er noget lettere og mere sporty.

Jeg tror sagtens man kan finde materiale om det!

Hilsen fra LISE

HUSK: Aldrig Atamon (Natriumbenzoat, E 211) til MUK på hestens ben!
Det er en udbredt misforståelse at bruge Atamon, der virker mod MUG. MUK er fremkaldt af bakterier, MUG er en svamp!

0
0
Svar på denne tråd

eller måske
Forfatter: 
Dato:  11-02-2007 13:09

... frederiksborgeren? Den er også på listen over truede hesteracer, og ligesom knabberen er der moderen og klassiske fraktioner :-P

Jeg vil tro, at du måske kan finde en lang diskussion om blanding af hesteracer herinde, hvis du søger efter klokken 23.00.

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du vælger at skrive
Forfatter: 
Dato:  11-02-2007 13:59

om den jydske hest - så er jeg sikker på at mange af de gamle avlere der har været med i en menneske alder - gerne svarer på alle de spørgsmål der dukker op undervejs...

www.jydskeheste.dk

Der er der ihvertfald flere link som du evt. kan bruge..

Stutteri Bredgaard tilbyder:

Bedækning ved Skäpperöds Poseidon
Lækker kåret miniature shetlænderhingst
Masser af hår og udstråling, kraftige ben
og god bevægelse...

Nu med hjemmeside...

0
0
Svar på denne tråd

Og så lige...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2007 21:48

Highland Ponyen!

• Der er kun ca. 2000 avlshopper tilbage på verdensplan.
  • De er en af forfædrene til den Islandske hest.
  • De knytter sig meget til deres ejerer og nedarver disse egenskaber, selvom de bliver krydset med fx fuldblod.
  • De hører sammen med bl.a. Akhal Tekinere til de 4 grundtyper, man inddeler hestene i. Jeg kan ikke huske de 2 andre.
  • Selvom det er en fremadgående/selvgående pony, der kan bruges til de fleste hestesportsdicipliner, så vejer den det samme som en stor hest. Dvs. at den med et stangmål på fx 142 cm har samme muskel og knoglemasse som en stor hest.
  • Man kan derfor sige at den har hestekrop og ponyben, der gør den enormt sikker på benene og meget stærk.

Uhh... jeg kunne blive ved :-)

Få stambog på dit føl.

Ghillie Dhu står til avlsbenyttelse fra år 2007.

Highland Pony søger rytter

www.highlandpony.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider