hvad er forskellen på pas?
Rødt pas - hestens forældre er begge kårede/anerkendte i samme avlsforbund
Blåt pas - hesten er en LU hest - forældre er enten ikke kårede begge to eller også tilhører de ikke samme avlsforbund
-altså blåt hestepas, osv.
hvordan får hesten det egentligt?
Man indsender den såkaldte følanmeldelse inden føllet er 40 dage gammelt. Denne fremkommer som kvittering til hoppeejeren, når LU har registreret hingsteholderens indberetning af bedækningen.
- er det noget den får som føl? Ja det gør alle medmindre at det bare er et konkurrencepas.
hvis jeg køber en hest uden pas, kan hesten så få pas? Nej ikke et pas i den forstand - men et konkurrencepas, hvis du vil ride konkurrencer - men det har absolut ingen værdi som afstamningsinformation, kun til konkurrencebrug som ren identifikation,
- hvis jeg nu kender mor, far osv. Det hjælper ikke noget - hold dig langt væk fra den handel, hvis du ønsker en hest med papirer.
har kigget på en hest hvor faren har stamtavle, men moderen har ikke, kan hesten få noget pas? Hvis ikke hingsten er kåret i et avlsforbund hjælper det intet, om den har stamtavle eller pas. Det kan du ikke bruge til noget.
stamtavle og pas er ikke det samme har jeg ret? - Stamtavle og pas er i og for sig det samme - men tidligere og dvs. på nu ældre heste, lavede man stamtavle (det hedder altså enten registreringsattest, afstamningsoplysning eller kåringscertifikat) - og i dag hedder de pas og er udformet som sådan.
og hvad med til stævner, kræver det nogle af delene hvis man vil starte et stævne?
Der kræves konkurrencepas hvis man vil starte stævner på distriktsplan eller mere. Det kan alle heste få, det laves af rideforbundets folk.
har overhovedet ikke styr på pas/stamtavle, så alle jer kloge må meget gerne skrive alt i ved, så jeg måske kunne blive lidt klogere.
det er måske noget jeg burde have styr på, men synes det er så forvirrende, så hvis i ved bare noget om det så skriv endelig.
Men altså køb endelig ikke en hest uden papirer i den tro, at det er noget du senere kan få lavet - for det kan du ikke.
Konkurrencepas er et identifikationsbevis til konkurrencebrug og der vil den fremgå uden afstamning i.
Mvh