Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

forskel på pas og stamtavle osv.?
Forfatter: 
Dato:  04-02-2007 19:04

Hej.

Ved ikke om det er det rigtige sted at skrive, men prøver alligevel.

Jeg kunne godt tænke mig at blive lidt klogere på stamtavle og pas, ved nemlig ingenting om nogle af delene, så håber nogle af jer kloge mennesker vil fortælle lidt, så jeg kunne blive klogere.

hvad er forskellen på pas?

-altså blåt hestepas, osv.

hvordan får hesten det egentligt?

- er det noget den får som føl?

hvis jeg køber en hest uden pas, kan hesten så få pas?

- hvis jeg nu kender mor, far osv.

har kigget på en hest hvor faren har stamtavle, men moderen har ikke, kan hesten få noget pas?

stamtavle og pas er ikke det samme har jeg ret?

og hvad med til stævner, kræver det nogle af delene hvis man vil starte et stævne?

har overhovedet ikke styr på pas/stamtavle, så alle jer kloge må meget gerne skrive alt i ved, så jeg måske kunne blive lidt klogere.

det er måske noget jeg burde have styr på, men synes det er så forvirrende, så hvis i ved bare noget om det så skriv endelig.

På forhånd tak!

hilsen Nydamgaard.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-02-2007 19:18

hvad er forskellen på pas?

Rødt pas - hestens forældre er begge kårede/anerkendte i samme avlsforbund

Blåt pas - hesten er en LU hest - forældre er enten ikke kårede begge to eller også tilhører de ikke samme avlsforbund

-altså blåt hestepas, osv.

hvordan får hesten det egentligt?

Man indsender den såkaldte følanmeldelse inden føllet er 40 dage gammelt. Denne fremkommer som kvittering til hoppeejeren, når LU har registreret hingsteholderens indberetning af bedækningen.

- er det noget den får som føl? Ja det gør alle medmindre at det bare er et konkurrencepas.

hvis jeg køber en hest uden pas, kan hesten så få pas? Nej ikke et pas i den forstand - men et konkurrencepas, hvis du vil ride konkurrencer - men det har absolut ingen værdi som afstamningsinformation, kun til konkurrencebrug som ren identifikation,

- hvis jeg nu kender mor, far osv. Det hjælper ikke noget - hold dig langt væk fra den handel, hvis du ønsker en hest med papirer.

har kigget på en hest hvor faren har stamtavle, men moderen har ikke, kan hesten få noget pas? Hvis ikke hingsten er kåret i et avlsforbund hjælper det intet, om den har stamtavle eller pas. Det kan du ikke bruge til noget.

stamtavle og pas er ikke det samme har jeg ret? - Stamtavle og pas er i og for sig det samme - men tidligere og dvs. på nu ældre heste, lavede man stamtavle (det hedder altså enten registreringsattest, afstamningsoplysning eller kåringscertifikat) - og i dag hedder de pas og er udformet som sådan.

og hvad med til stævner, kræver det nogle af delene hvis man vil starte et stævne?

Der kræves konkurrencepas hvis man vil starte stævner på distriktsplan eller mere. Det kan alle heste få, det laves af rideforbundets folk.

har overhovedet ikke styr på pas/stamtavle, så alle jer kloge må meget gerne skrive alt i ved, så jeg måske kunne blive lidt klogere.

det er måske noget jeg burde have styr på, men synes det er så forvirrende, så hvis i ved bare noget om det så skriv endelig.

Men altså køb endelig ikke en hest uden papirer i den tro, at det er noget du senere kan få lavet - for det kan du ikke.

Konkurrencepas er et identifikationsbevis til konkurrencebrug og der vil den fremgå uden afstamning i.

Mvh

Tina V.

Hvor fornuften sparker troen ud, smutter overtroen ind ad bagdøren

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Palomino EU-avlshingst til rådighed

Smukke palominoer er en fryd for øjet

0
0
Svar på denne tråd

En enkelt forklaring
Forfatter: 
Dato:  04-02-2007 19:21

En SKARPT forenklet forklaring:

Når en avlsgodkendt hingst bedækker en hoppe, skal hingsteejeren/hingsteholderen INDBERETTE bedækningen.

Indberetningen af bedækningen skal ske til Landscenteret for heste og det er altså hingsteholderen der gør det.

Så får hoppeejeren en FØLANMELDELSE (en blanket) som skal indsendes til Landscenteret for heste, når føllet er født.

Når føllet er født kommer der en MÆRKER ud, som Landscenteret for heste sender ud på din adresse/stald og enten chipper dit føl eller brændemærker føllet. SÅ sender landscenteret for heste et hestepas til dig, i enten blå eller rødt/bordeaux

Man kan også stille sin hoppe til en hoppekåring i et avlsforbund. Bliver hoppen kåret, får den automatisk et hestepas og et brændemærke.

ELLER du kan få et såkaldt "konkurrencepas" som er grønt og som også fås ved henvendelse til Landscenteret for heste. Dette pas skal man have på sin hest for at kunne deltage i diverse stævner.

En STAMTAVLE er kort fortalt et stykke papir hvor man kan se hvem der er hestens farmor, farfar, oldefar og så videre.

www.holmevang.dk

- Opstaldning tilbydes på hyggeligt ridecenter
- Holmevang Ridecenter ved Jyllinge

0
0
Svar på denne tråd

lille rettelse til Tina V
Forfatter: 
Dato:  04-02-2007 20:07

Bordeaux pas er til heste som kan kåres i højeste klasse i det forbund den bliver født/reg i. Dette kræver at begge forældre er kåret i samme forbund.

Blåt pas er til heste som enten ikke kan kåres i højeste klasse i det forbund hvor både mor og far er kåret, eller hvor forældrene er fra to forskellige forbund eller evt. hvor hoppen slet ikke er kåret.

Så er der så det grønne, som så vidt jeg husker er til heste uden afstamning, men som er reg. som konkurence hest...

Føl ventes efter Don Juan / Lauries Crusador i marts - tilsalg

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 12:35

Spørgsmål vedr. konkurrence pas:

Vil det sige at hestens bordeaux pas, ikke er godt nok til at starte konkurrencer?

Skal man have lavet et decideret konkurrence pas?

Sanne

Det, der ikke slår dig ihjel, gør dig stærkere.
0
0
Svar på denne tråd

Konkurrence pas
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 13:08
et bordeaux (eller andet farve) er ikke ensbetydende med at hesten er reg. som konkurrence hest - passet ændrer ikke farve og hesten får ikke flere pas, men er heste reg. som komnkurrence hest står dette også på forsiden at det pas der følger hesten ...

Føl ventes efter Don Juan / Lauries Crusador i marts - tilsalg

0
0
Svar på denne tråd

Endnu en rettelse
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 13:39

En hest kan godt have et blåt hestepas, selvom forældrene er kåret i samme forbund og der er fuld afstamningsoplysning på den.

Vores OX-araber med fuld afstamning fik blåt pas - ifølge LR fordi de IKKE udsteder papirer for DSAH. Min veninde, som også har en OX-araber fik dog et bordeux til hendes, så det er åbenbart alt efter hvilket humør de lige er i den dag de laver pas for de avlsforbund, som de ikke udsteder papirer for

Mvh

Line

DV hoppe, 3 år, efter Churchill,kan købes. Forventet stang ca. 162. Longe- og sadelvant, men selvfølgelig ikke tilredet. Skriv for mere info.....

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd

Grøn pas
Forfatter: 
Dato:  05-02-2007 18:19
Grøn hestepas er ikke kun for heste uden afstamning. Grøn pas gives også til udenlandske heste med fuld afstamning- når der er tale om konkurrencepas.

lækre lækre ponyer på.....

www.123hjemmeside.dk/rawasport

Alletiders ridelejr

www.ramsgaard.info

0
0
Svar på denne tråd

Sort hestepas
Forfatter: 
Dato:  06-02-2007 00:51

For at gøre forviringen større, så har jeg hørt om sort hestepas der også udstedes af lu, nogle der kan forklare nærmere omkring dette. Ved det har noget med det er til afkom hvor forældrene ikke er kåret og det er vist nok en eu regel...

0
0
Svar på denne tråd

I princippet
Forfatter: 
Dato:  06-02-2007 06:18

Jeg har også hørt rygter om at de nye pas skulle blive sorte. I princippet svarer de jo til de grønne bare uden ret til at starte stævner. Dvs. det er til heste uden afstamning.

Og ja, det er en 8 år gammel EU-regel, så man kan da ikke sige at DK har for travlt.

0
0
Svar på denne tråd

afstamning
Forfatter: 
Dato:  06-02-2007 08:12

Hej

Jeg mener afstamningen også skrives i passet også selvom far og mor ikke er kåret nogen steder men optaget i det samme avlsforbund. Ved godt det er en gammel regl underligt danmark først begynder nu.

Hilsen Anja

0
0
Svar på denne tråd

Afstamning
Forfatter: 
Dato:  06-02-2007 16:17

Jeg tror da det bliver endog meget svært at få afstamning i de sorte hestepas.

Hvorfra skulle den komme?

Hvordan verificerer man den?

Skal der blodprøver eller DNA til?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-02-2007 22:34

Ringet til lu i dag for og høre og sort pas gives hvis mor og far er i samme hovedafsnit kan man få sort pas hvis man får dna af begge forældre og afkommet. Hverken mor eller far behøver at være kåret.

Hilsen Anja

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-02-2007 23:18

Lige en lille tilføjelse til Tina V.:

Pas og stamtavle er ikke nødvendigvis det samme i dag. I nogle forbund, bla. OX, udstedes stamtavlen og passet samtidig men i seperat tilstand. Så altså, det er stadig muligt at have begge dele.

Yderligere kan man måske specificere at passet har flere funktioner, da det tjener til identifikation, vaccinationsbog, resultatbog osv.

Stamtavlen er som sagt tidligere "bare" en oversigt over afstamning samt identifikation. I vores stamtavler er også vedlagt DNA/blodprøve tests.

Ja, det var bare lidt ekstra! God aften.

Mvh Louise

Araberen blev skabt af Vinden.
Han er den vind, jeg lever af...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider