Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

HJÆLP MIG - indavl/linieavl
Forfatter: 
Dato:  02-02-2007 20:30

Hej med jer.

Jeg står i den situation at jeg kraftigt overvejer at ifole min hoppe til næste forår, eller måske næste igen. Derfor kigger jeg allerede nu på et par forskellige hingste (selvom at jeg ved der vil være mange flere nye skud på stammen til den tid ).

Jeg har et spørgsmål der vedrøre indavl (eller linieavl om i vil det). Jeg har et rigtig godt øje til Zardin firfod. Zardin har jo Kostolany som farfar (eller morfar), og min hoppe har Kostolany som oldefar. Vil dette være vanvittigt eller vil det komme til at ligge så langt ude i det kommende føls tavle, at det ikke længere er et problem?

Jeg aner intet om avl som sådan, så jeg ved ikke om det er noget man anser som et problem i hesteverdenen, når det ligger så langt ude?

Absalon ilder opdræt - tamme ildere til kæl og avl.

Equin læder ridestøvler, nye, str 39 sælges! Se præs.

Meget andet rideudstyr sælges også, se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Det kan du fint
Forfatter: 
Dato:  02-02-2007 21:41

med mindre at den hingst du vil linieavle på er kendt for at nedarve en eller anden bestemt skavank og mindst en af de to påtænkte forældredyr har skavanken.

Hvis nu (tænkt eksempel) at ens tor del Kostolany - afkom har fransk forbensstilling og din hope har det + hingsten har lavet et par franskstillede afkom, så ville ejg nok ikke gøre det.

Ellers er der absolut ikke noget til hinder for konstellationen.

Jeg bedækkede min hoppe, hvis farfar er Smart Chic Olena med en direkte søn af Smart Chic Olena. Udmærket resultat med et meget typisk afkom. Ikke så ringe når Smart Chic Olenas bedækningspris er 25.000 dollars!

På den måde kan man linieavle sg frem til en højere procent af den pågældende hests gener.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

Gå ind på
Forfatter: 
Dato:  02-02-2007 22:51
hestedata,så kan du finde ud af ,hvor stor indavls %en er.
Så er det jo op til dig selv, om du finder det i orden.
Det er faktisk meget sjov.
Og kan blive meget overraskende:)
Mvh Anita
0
0
Svar på denne tråd

efter ..
Forfatter: 
Dato:  02-02-2007 23:21

hvad jeg har fået refereret fra den netop afholdte hestekongres, så skal man som tommelfingerregel forsøge at ramme en indavlsprocent på under 4 i 7 generationer, det tror jeg er svært hvis farfar og oldefar er den samme, men som Anita skriver er det bare at taste kombinationen ind i hestedata.

Problemet er ikke bare det resultat du får, det er et spørgsmål om det er til at avle sig ud af indavlen igen; et problem der selvfølgelig er større for små end for store racer.

Hvis man satser på en ridevallak kan man principielt være ligeglad, hvis der ikke er arvelige skavanker ved oldefar/farfar, men hvad så hvis man får et hoppeføl...

Ullan

0
0
Svar på denne tråd

Kostolany
Forfatter: 
Dato:  02-02-2007 23:32

Jeg synes det ville være spændende at linieavle på Kostolany.

Han er en rigtig dejlig hingst,der har lavet mange velgående afkom.

Så jeg ville ikke være bange for at bruge Zardin.

0
0
Svar på denne tråd

Indavlsprocent
Forfatter: 
Dato:  03-02-2007 07:15

Jeg har lavet nøjagtig den samme kombination, idet jeg har brugt Itsabrahma xx på min Heslegårds Louis-hoppe. Itsabrahma har Welsh Pageant til farfar, han er også farfar til Louis dvs. far til Lauries Crusador. Jeg har prøvet at checke og det giver en indavlskoefficient på 1,56%.

Så det er så langt fra at være kritisk, som det næsten kan være.

0
0
Svar på denne tråd

Ja det ville
Forfatter: 
Dato:  03-02-2007 08:35
jeg nu heller ikke sige noget til,for de har et par af mine afkom også
Mvh Anita
0
0
Svar på denne tråd

Samme problem
Forfatter: 
Dato:  03-02-2007 09:33

Ja jeg har noget af det samme "problem".

Jeg vil gerne holde min hoppe til ved Uno Don Diego, men min hoppes FF og Don Diego's MF er den samme - Falkland - det giver iflg. hestedata omkring de 3% og det kan jeg nok godt leve med...

Manuela - med Løgtoft's Carisma & French Floriana - Nu 6,1 kg. lettere

0
0
Svar på denne tråd

Manuela
Forfatter: 
Dato:  03-02-2007 10:28
lidt sjovt,at du hedder det samme som min lillesøster .
For det er ikke et navn ,som man ser så ofte.
Mvh Anita
0
0
Svar på denne tråd

indavl/linieavl
Forfatter: 
Dato:  03-02-2007 19:58

der er et gammelt engelsk mundheld der siger: "Let the sire of the sire, be the grandsire of the dam", eller "Lad faderens far være bedstefar til moderen", det er et eksempel på hvordan man kan definere linieavl. Hertil kan fætter/kusineparringer også lægges under.

Indavl betegnes som avl i lige linie, op eller ned, dvs forældre/afkoms parringer, eller parringer mellem helsøskende. Et gråzone felt der er svært at definere kan være avl mellem halvsøskende, altså dyr der har enten samme far eller mor, men forskellige af den anden part.

I den humoristiske ende kan man sige at linieavl er når det går godt, og hvis det går skidt kalder man det bare indavl...

Indavl kan godt være et godt redskab at bruge i avlen, men det kræver at man kender sit avlsmeteriale helt igennem, så man har styr på hvilke egenskaber sine avlsdyr giver videre.

0
0
Svar på denne tråd

Super mange gange tak
Forfatter: 
Dato:  04-02-2007 19:17

Okay, det lyder ikke til at være så slemt så

Så er spørgsmålet bare om han vil passe til min hoppe, men det må jeg jo finde ud af på anden vis Mange tak..

Absalon ilder opdræt - tamme ildere til kæl og avl.

Søger 2 stk billetter til hingstekåring i Herning (incl. gallashow).

0
0
Svar på denne tråd

Hmmnnee..
Forfatter: 
Dato:  06-02-2007 19:10

Klart NEJ - det vil IKKE være indavl!!!

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. UNIK int. Multi Champion afstamning sælges/udlånes! - Super fair priser - høj kvalitet !!!

Bedækning tilbydes v/5 Hingste pt.

0
0
Svar på denne tråd

prøv bare
Forfatter: 
Dato:  07-02-2007 12:14

Det ville jeg ikke være bange for. hvis vi taler om brødre og halvbrødre er det noget andet.

Rid på det bedste - Rid frederiksborgheste ;-D
0
0
Svar på denne tråd

lige et tillægs spørgsmål..
Forfatter: 
Dato:  07-02-2007 21:38
nu sider jeg lige med lidt af samme problem jeg ville rigtig gerne sætte welsh hingsten
Bjerregårds Witek på min welsh hoppe Lyngvejens Ninnette..
Witek´s Morfar er Coed Coch Endor
Ninnette´s Farfar er også Coed Coch Endor
ellers er der ikke flere fælles nævner ville man kunne sætte disse 2 sammen?? ingen af dem har avlige skavanker
nogen der kan hjælpe med den??
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider