Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvor gammel?
Forfatter: 
Dato:  15-09-2002 18:07
Hejsa! Hvor gammel skal en hoppe være før den kan sættes i fol?
Grunden til at jeg spørger er fordi vi har en fjordhoppe på 2 år(3 til foråret) Som vi godt ville prøve at få i fol, men vi ville jo ikke gøre noget for tidligt!
MVh Sofie

Jeg søger en kat.1 pony at have halvpart på! Skriv en mail/besked ;-D

Har også en dressursadel og et par læderridestøvler tilsalg!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvor gammel?
Forfatter: 
Dato:  15-09-2002 18:33
Hej Sofie!
Med varmblodsheste er det mest almindelige med avlshopper, at ifole dem som 3års.
Jeg ved ikke om det er det samme med en koldblods, de skal jo gerne have et par år mere for at blive fuldt uvokset. Hvis det er en hoppe til avl du har, så skulle der vel ikke være noget problem, men jeg har hørt(uden at det er noget jeg ved noget om) at man godt kan stoppe en unghest lidt i væksten ved at ifole den. Det skulle være "godt" at ifole en hoppe man kan se bliver for stor, da det skulle hæmme den lidt i væksten.
Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-09-2002 21:18
Lone : Fjordheste er varmblod.

Why? : Min haflingerhoppe fyldte 4 år i april og to måneder senere fik hun sit første føl. Mange avlere sætter deres hoppe i fol allerede som 2-års, men jeg er personligt tilhænger af at vente til de er 3. Min hoppe er blevet en del roligere efter fødslen og hun er knapt så afhængig af menneske-selskab nu som tidligere.

-Sine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-09-2002 07:04
Sine...Fjordheste er altså Koldblod...og det har været lige siden tiderenes morgen!!
Med hensyn til ifoling af hoppe, vil jeg personligt vente med at ifole den til den er 4 år. Lone har ret i at det er bedre den er helt udviklet, inden den får føl. Er det en racehest med papir og man evt. vil havde den ekstriørkåret, så bør hoppen ikke have føl ved siden. Det kan hæmme hoppen at den har føl ved siden. Hoppen ser mere naturlig ud, hvis den ingen føl har ved siden til evt. kåringen.
Men det er jo til én selv om man vil det...

Venligst, Lotte."Danske Oldenborg heste kan og vil"B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-09-2002 09:43
jeg vil helt klart sige 3 år. for de skal jo kunne bære fostret i deres mave, og når der er gået 9 mdr. er hesten næsten 4 år, og klar til at fole, og så ødelægger man ikke ryggen på den,. til den er skrev og at mange avlere sætter 2 års heste i fol, for det første: har jeg endnu ikke høre om ungheste(plage) på 2 år der er hestegale, så jeg gad da godt se en 2 års hoppe blive sat i fol????!!!! foe det andet .. jeg gad da godt se den hest blie redet senere hen, den ´må da få ondt i ryggen, og for det 3 ... 2 år for en hest, er ca. det samme for en 10-12 årige pige, blive gravid.. det må jeg sige....hmmm
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-09-2002 12:31
super-mig : Ja, jeg kender da en hoppe på små 2 år, der blev sat i fol her i foråret så umuligt er det ikke ! Om det er forsvarligt er en anden sag..!

-Sine

P.S. LotteC : Okay, jeg synes godt nok også at det lød mystisk, men Ascehougs Hesteleksikon skriver
Fjordhest = Varmblod... Underligt ?!
0
0
Svar på denne tråd

Super-mig
Forfatter: 
Dato:  17-09-2002 13:26
Super-mig:

Du er vist ikke helt så super... Min hoppe kom i brunst første gang da hun var 6 mdr. Det er skam meget forskelligt hvornår de kommer i brunst første gang... Nogle kommer først meget senere..

Julie

Stald Juni
0
0
Svar på denne tråd

fjordheste-detalje
Forfatter: 
Dato:  18-09-2002 17:30
På hjemmesiden for Fjordheste i DK står der at det er en koldblod.... Bare lige noget jeg fandt. Men det er jo også ret ligegyldigt..
Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

Re: fjordheste-detalje
Forfatter: 
Dato:  18-09-2002 23:03
Lone : Jeg var heller ikke sikker, men mente bare at jeg havde læst et sted, at de var varmblod. Derfor gik jeg ind og kiggede efter i mit leksikon og der stod varmblod. Det er da lidt mystisk ?!

-Sine
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider