Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Bløde koder- drægtig
Forfatter: 
Dato:  16-01-2007 20:50
vi har en skøn hoppe som har lidt bløde koder. Kåret med 66 for for og baglemmer.
Hele efteråret har der ingen problemer været, man kan ikke se eller mærke noget til det, og hun har været redet let.
( Hun er drægtig for 3. år i træk) Nu er vægten steget og hun har termin midt maj. Hun er nu begyndt at virke blød og slap i bagkoderne igen..
Er der nogen der har erfaringer omkring dette?
Er det noget som kun vil være der når hun er ifol?
Eer det som "bækkenløsning-hyber mobile led" hos mennesker?
Andre som kan sige noget omkring pasning/træning/ridning?

Det ærger mig jo lidt at hun allerede er blevet blød bagtil havde da håbet vi skulle nå at ride lidt flere små ture til og med feb/marts, men ærligt så tør jeg ikke smide min store vægt på hende længere :(

Ny hestetrailer sælges/ evt byttes m lille lastbil
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-01-2007 07:27

Nu har jeg jo ikke set din hoppe - men jeg synes da at det lyder lidt voldsomt, det du beskriver der!

Bløde koder (lange koder) burde altså ikke belaste hende synderligt under en graviditet - det er i alt fald ikke min erfaring.

Så er det sørme i alt fald ikke bare lidt hun er blød i koderne, skulle jeg mene også bør du nok overveje, om denne hoppe overhovedet fremtidigt bør indgå i avl.

Mvh

Tina V.

Hvor fornuften sparker troen ud, smutter overtroen ind ad bagdøren

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Smukke palominoer er en fryd for øjet

0
0
Svar på denne tråd

Bløde kode
Forfatter: 
Dato:  17-01-2007 07:39

Der vil jeg nok støtte Tina, du skal overveje grundigt om det er det værd.

Vi har haft en nabo hvis hoppe efterhånden udviklede bjørnefod på bagbenene, da hun ikke kunne bære en drægtighed pga. bløde koder. Så hvis det synes værre i år, så vil det sikkert bliver endnu værre næste gang. Efterhånden vil det udvikle sig til en permanent tilstand.

0
0
Svar på denne tråd

Tina v
Forfatter: 
Dato:  17-01-2007 20:22
Her er lige et billede. Ca 3 mdr efter hun folede sidst

Hendes kåring at dømme og de 2 føl hun allerede har lavet siger jo at hun bør avle.. Men jeg har også tænkt på om hun bør få fred 1 år eller flere og bruges som alm ridepony.
Det kan også være det bare er mig der er sart eller over forsigtig :)

Ny hestetrailer sælges/ evt byttes m lille lastbil
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-01-2007 09:09

Nu har jeg jo kigget lidt på hendes afstamning også i mellemtiden.

Polarquist står der ude i leddene - jeg går ud fra, at der er tale om trakhenerhingsten Polarquist! Ham husker jeg fra mine tidligere hesteår og en del af hans afkom. En kummerlig tilværelse havde det arme dyr i mange, mange år, men troligt blev han da trukket frem for at bedække hvert forår. Han havde lange koder om nogen.

Hun ser nu da forresten ret fin ud på dine billeder . Men nogen længde på koderne er da altså ønskelig af hensyn til hestens elasticitet i trav især.

Mvh

Tina V.

Hvor fornuften sparker troen ud, smutter overtroen ind ad bagdøren

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Smukke palominoer er en fryd for øjet

0
0
Svar på denne tråd

Bløde koder
Forfatter: 
Dato:  18-01-2007 14:51

Når hoppen er drægtig, dannes der et blødgørende stof i kroppen, der også kan bevirke, koderne bliver bløde under drægtigheden - og det er så ikke nødvendigvis pga. vægten, hun bliver jo også helt svampeagtig omkring bagparten det sidste stykke tid. Vægten bevirker så, koderne synker yderligere.

Jeg har set mange hoppe, der kun har været avlshopper, og efter nogle år synker de mere og mere i koderne. Til sidste kan de faktisk ikke rettes op igen. Og det selvom hoppen måske kun har været i fol hvertandet år...

eksempel: hoppe 16 år, født 1991, fået 10 føl. Skal aflives i dag (er blevet det!?) bla. fordi bagkoderne er sunket totalt.

Jeg har selv en hoppe på 7 år, der har lidt bløde forkoder (og de er ikke lange, så det behøver ikke hænge sammen), hende vil jeg gerne ifole i år, men jeg (vi) tør ikke lade hende blive "rigtig" avlshoppe nogensinde, da hun nok hurtigt vil bryde sammen i koderne...

Så du skal nok lade hende få pause et par år. Desuden kan man få et produkt, som faktisk hjælper med at stramme sener op - jeg har set, hvordan en hoppe er blevet mere rejst i bagkoderne (også avlshoppe med mange føl bag sig) af det - det er fra solanum.

Jeg har primært set hopper med påvirkede bagkoder, det er som om forkoderne ikke bliver så hårdt belastede :)

/Julie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider