Når hoppen er drægtig, dannes der et blødgørende stof i kroppen, der også kan bevirke, koderne bliver bløde under drægtigheden - og det er så ikke nødvendigvis pga. vægten, hun bliver jo også helt svampeagtig omkring bagparten det sidste stykke tid. Vægten bevirker så, koderne synker yderligere.
Jeg har set mange hoppe, der kun har været avlshopper, og efter nogle år synker de mere og mere i koderne. Til sidste kan de faktisk ikke rettes op igen. Og det selvom hoppen måske kun har været i fol hvertandet år...
eksempel: hoppe 16 år, født 1991, fået 10 føl. Skal aflives i dag (er blevet det!?) bla. fordi bagkoderne er sunket totalt.
Jeg har selv en hoppe på 7 år, der har lidt bløde forkoder (og de er ikke lange, så det behøver ikke hænge sammen), hende vil jeg gerne ifole i år, men jeg (vi) tør ikke lade hende blive "rigtig" avlshoppe nogensinde, da hun nok hurtigt vil bryde sammen i koderne...
Så du skal nok lade hende få pause et par år. Desuden kan man få et produkt, som faktisk hjælper med at stramme sener op - jeg har set, hvordan en hoppe er blevet mere rejst i bagkoderne (også avlshoppe med mange føl bag sig) af det - det er fra solanum.
Jeg har primært set hopper med påvirkede bagkoder, det er som om forkoderne ikke bliver så hårdt belastede 
/Julie