Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

indavl..? hvor langt ude må de vær
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 16:27

Ja jeg har kigget sådan lidt efter welsh cob hingst til Tulip men hun er i famillie med stort set de bedste hingste som er på hingste listen kan kun finde en som ikke er i famillie..

hun er efter med Nebo daniel og nebo black magic længere ude.. hun har dem begge i 3 led og det er har fleste hingste også eller i 4 led..

Men hvor langt ude på hestene være i famillie?

Undertegnet

Melander

Welsh cob er racen som vil noget.!

Et eller andet sted er vi jo alle sammen egoister, nogle er bare mere end andre..

Bates caprilli sadel sælges billigt...

0
0
Svar på denne tråd

Linieavl
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 20:52

Som du selv har øje på, så er Nebo Black Magic at finde i rigtig, rigtig mange welsh cob stamtavler. Hvis ikke i de fire led du kan se, så længere ude. Han er dog langt fra den eneste, som har været så flittigt benyttet. Det samme gælder mange andre populære hingste, f.eks. welsh mountain hingste som Coed Coch Glyndwr og hans søn Coed Coch Madog.

Linieavl benyttes af avlere der ønsker at optimere afkom af dyr der har en særlig høj kvalitet. Og det er meget ofte lykkedes for erfarne avlere. Hvis man linieavler på dårlige avlsdyr er der omvendt stor risiko for, at man blot får mere af de dårlige egenskaber.

Hvis du kigger på meget gamle stamtavler (f.eks. på vores website) kan du se, at det tidligere ikke var ualmindeligt at parre to hel- eller halvsøskende, og så igen parre afkommene med tæt beslægtede dyr. Sådan er der gennem generationer skabt avlsmæssig fremgang.

Min anbefaling: Kig efter en hingst du mener passer godt i type og eksteriør til din hoppe og kan forbedre hendes svage sider, fremfor at udelukke Nebo Black Magic's efterkommere. Han (og sønnen Nebo Daniel) var superhingste, som du slet ikke skal vige udenom.

Venlig hilsen

Laila Larsen

Stutteri Aberlour www.aberlour.info

Welsh sec. C hingst Nebo Rustler

står til rådighed for registrerede/kårede welsh hopper

Salg af typefaste ungdyr efter godt kårede forældre

0
0
Svar på denne tråd

ikke helt enig
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 07:55

Hej med jer.

Jeg kan egentlig godt forstå at Sille spørger om linie/indavl.

Og jeg må indrømme,at jeg ikke helt er ening med Laila !

Jeg kender ganske udemærket til forskellige forsøg/resultater af ønsket om forbedringer ved brug af linie/indavl.

Men der er jo også de negative sider af det så som :

Fysiske skavanker , der går videre.

Dårligt/skørt temperament

Osv.

Så JEG tror at HVIS man kan finde hingste der bare har 80% af hvad man søger til sin hoppe,så ville jeg til hver en tid prøve at finde en hingst, der IKKE havde så vildt mange af de samme fra FAMILIEN.

Prøv bare at se på Holstenere,Frederiksborgere og ikke mindst DV.

Se på de problemer , de har !!!

Mvh Graven

Søde stabile hestepassere søges til flotte store ponyer !

Savner du omgang med heste/ponyer ? Så kontakt mig over HN.

0
0
Svar på denne tråd

Linieavl
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 08:03

Nu er det nævnte eksempel jo linieavl og langt fra at være indavl. Så jeg ville ikke være så bekymret.

Jeg ved ikke Karina, hvor du har set problemer med indavl hos DV, det er vist et ikke-eksisterende problem. Medmindre vi taler Holstenere, som helt sikkert vil få et problem, men de kører også massiv linieavl på ganske få hingstelinier.

Nu avler jeg jo også Welsh, og hvis man skal fravælge hingste med top-hingstene i afstamningen, så kan man hurtigt blive færdig med at avle.

0
0
Svar på denne tråd

hei...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 13:59

Okey.. jamen ahr godt hørt lidt om det linie avl.. men vil så ligetilføje at nebo naniel har nebo brenin som far ikk black magic..

Men kan godt se der er en smule linie avl i mine egne welsh tøzzer.. men sys det er svært

Undertegnet

Melander

Et eller andet sted er vi jo alle sammen egoister, nogle er bare mere end andre..

0
0
Svar på denne tråd

En kikser
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 19:14

Hej Cille

Det var selvfølgelig en kikser at skrive at Daniel er søn af Black Magic, for det er han, som du selv skriver, ikke. (Burde kunne huske det, når man selv har en Daniel-søn )

De de dog rimelig tæt beslægtet, idet Daniels oldefar på far-side er Black Magics far. Og Daniels mormor er er mor til Black Magic.

www.allbreedpedigree.com kan du finde afstamning på mange heste fra hele verden og der er en fiks markering af linieavl med nogle farvede blokke.

Se f.eks. www.allbreedpedigree.c...lack+magic og www.allbreedpedigree.c...ebo+daniel Der vil du kunne se, at der er mindre linieavl i Black Magic end i Daniel. Og alle eksemplerne ligger 50 år tilbage eller mere, så du løber næppe nogen stor risiko ved at bruge en hingst der er i familie med Black Magic

Venlig hilsen

Laila Larsen

Stutteri Aberlour www.aberlour.info

Welsh sec. C hingst Nebo Rustler

står til rådighed for registrerede/kårede welsh hopper

Salg af typefaste ungdyr efter godt kårede forældre

0
0
Svar på denne tråd

Hehe okey
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 19:38

ja nu ved jeg det fordi at tulips morfar er nebo brenin

Det må jeg lige kigge på.. men mange har begge to i stamtavlen som tulip også ahr.. hehe er squ ikke let sys jeg.. men er i hvertfald lettet over at man godt kan bruge dem alligve.. hehe for lidt kedeligt kun at have en at vælge imellem

Undertegnet

Melander

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider