Jeg selvfølgelig ikke Jeres baggrund, og derfor ka det godt være en lidt "farlig" udtalelse jeg kommer med nu.
At fremstille en hingst til forbesigtigelse, eller for den sags skyld næsten alle fremstillinger i DV regi, pånær følskue, er ikke for amatører længere.
Det var så tydligt til årets forbesigtigelse at se hvem der er professionelt trænet og hvem der ikke er, og selvom man har en god hest, så kræver den stadig tiptop klargøring. Vi snakker sprciel fodring, løbebånd, longering, "kørsel" for lange linier, løsspringning, ja bare det at lære hesten at gå ligefrem for hånden er en opgave.
Hvis de så bliver udtaget, så efter en kort ferie frem til jul (det får de i alle fald hos Stald Cajus, hvor mit afkom står), så starter der en helt klargjort og målrettet trænning frem til Herning.
Hvis I virkelig tror på Jeres hingst, så send den til klargøring hos en der ved hvad han/hun laver. Det vil i mine øjne være alle pengene værd, også selvom den ikke går videre, for du får en hest hjem som er tiptop håndteret.
Selvom jeg selv har arbejdet meget med heste, og været med til at klargøre og tilride en del ungheste, vil jeg ikke engang gøre mine egne hopper klar til sadelkåring. Tænk hvis jeg lavede en fejl der trak min hoppe ned, så hellere lade de professionelle om det, de laver jo så at sige ikke andet.
Annette