Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Forbesigtigelse - Hjælp.
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 20:32

Vi har en hingst der skal til forbesigtigelse senere i år.

Problemet er at vi aldrig har stillet til forbesigtigelse før. Er der nogle der vil hjælpe ved at skrive fra punkt til punkt hvad han skal kunne og hvad han skal.

Mvh. Paddy.

0
0
Svar på denne tråd

Forbesigtigelse
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 21:22

Hej

Jeg fremstillede min DV hingst for et par år siden (uden held)

De skal vises for dommeren løse og stilles op. Der efter skal de løs springe over tre forhindringer. Du kan finde afstande og forhindringer på www.varmblod.dk

De skal være godt trænet og ligne en million, være friske op veloplagte til at vise sig fra sin bedste side. Man skal kunne se at hingsten er velforberedt og i træning. Du skal forberede dig på at konkurrencen er benhård og det er kun de absolut bedste der går videre.

Går de videre fra ringen skal de mønstres på fast bund.

Held og lykke her fra :-)

Mvh. Marianne

-Og de tre Dv avlshopper Olli, Sarbine og Ballerina

Sælges : Dv hoppe 2005 Richman/Dolomit se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Nu kender
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 08:32

Jeg selvfølgelig ikke Jeres baggrund, og derfor ka det godt være en lidt "farlig" udtalelse jeg kommer med nu.

At fremstille en hingst til forbesigtigelse, eller for den sags skyld næsten alle fremstillinger i DV regi, pånær følskue, er ikke for amatører længere.

Det var så tydligt til årets forbesigtigelse at se hvem der er professionelt trænet og hvem der ikke er, og selvom man har en god hest, så kræver den stadig tiptop klargøring. Vi snakker sprciel fodring, løbebånd, longering, "kørsel" for lange linier, løsspringning, ja bare det at lære hesten at gå ligefrem for hånden er en opgave.

Hvis de så bliver udtaget, så efter en kort ferie frem til jul (det får de i alle fald hos Stald Cajus, hvor mit afkom står), så starter der en helt klargjort og målrettet trænning frem til Herning.

Hvis I virkelig tror på Jeres hingst, så send den til klargøring hos en der ved hvad han/hun laver. Det vil i mine øjne være alle pengene værd, også selvom den ikke går videre, for du får en hest hjem som er tiptop håndteret.

Selvom jeg selv har arbejdet meget med heste, og været med til at klargøre og tilride en del ungheste, vil jeg ikke engang gøre mine egne hopper klar til sadelkåring. Tænk hvis jeg lavede en fejl der trak min hoppe ned, så hellere lade de professionelle om det, de laver jo så at sige ikke andet.

Annette

Undervisning i Vestjylland tilbydes !!

Forhandling af Marstall fra januar !!

0
0
Svar på denne tråd

Jeps...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 09:09

Konkurrencen er virkelig blevet hård. Jeg har været til forbesigtigelser i nogle år nu, og der er virkelig sket noget på de sidste 5 år mht hvor trænede/udviklede hingstene er. Nu er der ikke mange, der selv træner dem og viser dem frem.

Sidste år lavede de det om, så hingstene starter med at være løse og løsspringes. Derefter stilles de op foran dommerne. Dette skulle være for at sikre det bedst mulige første indtryk, ifølge hvad jeg læste i Ridehesten. Og der er så den bonus at det er noget nemmere at få dem til at stå, efter de er blevet krudtet af. Og går de så videre derfra, skal de ganske rigtigt mønstres på fast bund.

Ja hvad skal den kunne. Den skal kunne kapere at blive lukket ind i en stor fremmed hal fyldt med piskeførere, der ikke altid er lige kvikke (dvs de forvirrer ofte hingsten mere, end de gavner), blomster, rød/hvidt plastikbånd til afspærring. Skal vise sig frem, men uden at blæse rundt med halen lige i vejret. Hingste af springafstamning, skal virkelig vise, at de kan hoppe, mens dem af dressurafstamning bare skal over nogle gange, for at vise de ikke er nogle totalt klumpe-dumper. Og så skal den kunne vise en god skridt rundt på ring, hvilket godt kan være et problem, når den er inde sammen med ti andre hingste, der danser rundt, stejler mm. De to der viste den bedste skridt sidste år, var dem der viste sig dårligst løse, hvor piskeførerne knap kunne få dem i trav, og de faktisk helt opgav løsspringningen. Men en taktfast afslappet skridt med god overtrædning, det kunne de, da de var lidt for "kolde" i hovedet.

0
0
Svar på denne tråd

Lidt synd
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 09:19

Det er lidt eller snarere meget synd at det er blevet sådan, det øger jo desværre risikoen for at vi mister de allerbedste heste i svinget.

Der er jo ingen der siger, at årgangens stjerne ikke står hos en avler, der fravælger netop al det pjat. Følgen bliver jo at det der vurderes er ikke-arvelige ting, såsom træning, ridning mm.

Det bedste du kan gøre er at invitere hele familien og alle vennerne med i ridehuset når du træner. Vi talte sidste år antallet af personer i ridehuset ved løsspringningen, der er ca. 15. Det er klart det mest stressende for de unge hingste.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene.
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 11:27
Tak for alle svarene. Jeg er udemærket klar over de høje krav og den hårde konkurrence, men vi stiller ham ikke for at han skal gå videre. Vi vil bare gerne have ham bedømt, da vi selv synes han er lækker. Han ligner sin far på en prik. Vi er lidt ligeglade med om han går videre eller ej, men da han nu kan stilles, så vi vi gerne prøve. Så får han også en oplevelse og bliver trænet i at komme ud, da han skal bruges som dressurhest og gerne skulle deltage i en masse stævner, samt championaterne. Mvh. Paddy.
0
0
Svar på denne tråd

dyrskue
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 11:47

hvis du selv ikke tror han går videre.. hvorfor så ikke tage ham med til et dyrskue til sommer istedet... det vil da alt andet end lige blive billigere og hvis det så sku gå godt.. kan man jo altid tilmelde til forbesigtelse..

0
0
Svar på denne tråd

Fra dette års program
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 11:57

PROCEDURE VED FORBESIGTIGELSE 2006

Hingstene opdeles med ca. 12 hingste pr. hold

1. Hingstene vises enkeltvis løse og derefter i løsspringning, og til sidst opstilling foran dommerne

(ca. 5 ½ min pr. hingst)

2. Hingstene går i ring i hold á 12 og her udtages enkelte til fremvisning på fast bund.

3. Alle udtagende hingste fremvises på fast bund. (ca. 1 ½ min. pr. hingst)

4. De udtagende hingste vises løse i ridehallen. (ca. 2 ½ min. pr. hingst) 3 ½ års og ældre hingste

kan valgfrit vises under rytter og evt. i springning med rytter (kun udtagne hingste). I så fald skal

de ikke vises løse i ridehallen.

5. Alle på ring til endelig udtagelse.

Pøj pøj,

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider