Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

En masse spørgsmål vedr. føl
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 21:27

Hej

Til sommer skal jeg have føl for første gang, og der er derfor en masse spørgsmål der melder sig, og det skader jo ikke at være tideligt ude :)

Det er både første gang for mig og for hoppen.

-Hvordan forbereder jeg bedst hoppen i dagene (ugerne?) op til folingen?

-Hvor længe plejer I at ride jeres hopper op til?

-Hvornår rider I jeres hopper igen efter folingen? Og hvornår kan man ride hoppen alene (hvor føllet står i boksen/på folden i mens, self. med andre heste)

-Genoptræner I jeres hopper på en særlig måde eller rider I bare som før?

-Hvornår begynder I at træne de forskellige ting med føllet? Her tænker jeg på: gå ture, få løftet ben, blive striglet, blive bundet, gå i trailer osv. (vil gerne at den bliver tryg ved traileren fra starten)

-Tilkalder I altid en dyrlæge under folingen? Eller kan de som regel klare det selv?

-Hvordan træner I føllet til et evt. følskue (DV)

-Hvornår skal den brændemærkes?

- Overvejer at sende den på "ferie" med andre føl/plage evt. når den er 1 år så den kan gå med andre på dens egen alder. Hvad plejer I at gøre med jeres i de 3 år indtil de kan rides?

Puha, det var en masse spørgsmål! Håber nogle vil være søde og lære fra sig til en ny inden for avler-området

Vh. Vicky

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 21:49
Ca. en måned før termin er det en god idé at lade hoppen få en stivkrampevaccination, desuden er det MEGET vigtigt at hoppen er i foleboksen, så hun kan danne antistoffer i mælken.

Mht. ridning er det kun dig, der kan sige hvor meget og hvor længe hoppen kan rides. Du vil højst sandsynligt kunne mærke på din hoppe, når hun ikke kan rides mere. Hvis hun er frisk og i god form, synes jeg bare du skal ride så længe hun gider gå. Du skal dog lytte meget til hende, og trappe ned når hun bliver træt.
Da min hoppe var i fol blev hun skridtet indtil 1,5 måned før termin, der begyndte hun at blive træt og ikke ville mere. Efter det trækkede jeg ture med hende, når jeg havde tid og hun var i humør til det.
Det samme gælder efter folingen, du må lytte/kigge på hoppen. Hvis folingen er hård skal hun selvfølgelig have en længere pause. Jeg ville mene, at du kunne begynde at ride 2 uger efter foling, hvis alt går vel. Jeg ville starte meget forsigtigt, da det er hårdt for hoppen at fole..
Jo tidligere du begynder at træne føllet jo bedre. Jeg vil dog mene, at de første par dage skal føl og hoppe have for sig selv, så de lærer hinanden at kende.

Hvis det går godt under foling, og hun klare det selv ville jeg ikke tilkalde dyrlæge. Hvis det er om dagen, ville jeg nok gøre det, for så kan føllet lige blive sprøjtet mod følsyge og stivkrampe, hvilket jeg mener er en god idé.

The opposite of a correct statement is a false statement. But the opposite of a profound truth may well be another profound truth.
- Niels Bohr

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 22:04

-Hvordan forbereder jeg bedst hoppen i dagene (ugerne?) op til folingen? Det gør du slet ikke! Du sørger bare for, at hun senest en måned før bliver sat ind i den boks, hun skal fole i, sådan at hun kan få dannet sin egen naturflora i boksen. Hoppen skal også vaccineres imod influenza/tetanus ca en måned før forventet foling, på den måde er føllet ligeledes dækket ind i de første 3 levemåneder.

-Hvor længe plejer I at ride jeres hopper op til? Det afhænger af hoppen - den kan tit skridtes helt op til foling, men de siger tit fra overfor arbejde - så der må du bare lytte til din hoppe. Mine vil gerne arbejde helt frem til folingen.

-Hvornår rider I jeres hopper igen efter folingen? Principielt kan du starte på at ride umiddelbart, når hun har folet, hun har godt af at røre sig. Men ellers luk hende løs i hal eller lign i 5-10 minutter uden føllet, hvis ikke hun flipper helt - hun gør sig bedst ren på den måde efter folingen.

Og hvornår kan man ride hoppen alene (hvor føllet står i boksen/på folden i mens, self. med andre heste. Også ret hurtigt - bare ikke så længe i starten. Faktisk jo før du starter på det, desto nemmere, så venner følle sig hurtigt til at mor kommer igen, når du tager hende en kort tid og det samme gør hoppen.

-Genoptræner I jeres hopper på en særlig måde eller rider I bare som før? Det afhænger jo af om du har goivet hende barselsorlov eller ej. Holder hun bare nogle enkelte fridage i forbindelse med foling, kan hun jo nemt startet op igen i kortere tid af gangen i de første dage. Hoppen vil gerne motionere som regel, den er jo også kommet af med byrden.

-Hvornår begynder I at træne de forskellige ting med føllet? Mine får grime på allerede indenfor den førte uge, så den vænner sig til at få den af og på igen.

Her tænker jeg på: gå ture, få løftet ben - brug hænderne til blid massage op og ned og alle vegne evt. en blød børste, blive striglet, blive bundet - NEJ ikke binde et føl, den kan beskadige nakkehvirvlerne - og det er en livsvarig skade - tag den evt. i snor, når du har hoppen med og hvis du har en hjælper, så lad hende trække den ene - dvs. følge føllet i starten - den følger mor. gå i trailer - det kan være mere problematisk, det kræver et par erfarne hestefolk de første par gange, prøv ikke alene - det er dømt til at mislykkes. osv. (vil gerne at den bliver tryg ved traileren fra starten)

-Tilkalder I altid en dyrlæge under folingen? NEJ kun hvis jeg skønner at der er brug for en dyrlæge - men så skal de jo i reglen gå megastærkt, for at føllet har en chance, så der må man evt. selv træde til som jordemor, indtil dr. dyr kommer - men jeg får altid sprøjtet føl indenfor det første levedøgn forebyggende imod følsyge. Eller kan de som regel klare det selv?

-Hvordan træner I føllet til et evt. følskue (DV) - Det bør man igen være 2 til, da en skal tage hoppe og en anden føl. Føl skal føres i snor på følskue.

-Hvornår skal den brændemærkes? På følskuet.

- Overvejer at sende den på "ferie" med andre føl/plage evt. når den er 1 år så den kan gå med andre på dens egen alder. God ide. Hvad plejer I at gøre med jeres i de 3 år indtil de kan rides? Lader dem være ungheste og tumle sig på folden i mange timer dagligt, snakker med dem dagligt, hygger osv. Sørger for smed ca hver 8-10 uge, sørger for jævnlig ormekontrol osv.

Mvh

Tina V.

Hvor fornuften sparker troen ud, smutter overtroen ind ad bagdøren

www.stutteri-moelleaaen.dk/

Smukke palominoer er en fryd for øjet

0
0
Svar på denne tråd

tak tak
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 22:33

Den vaccine hoppen skal ha en måned før foling, er det den almindelige de plejer at få en gang i året? Hun er forresten også vaccineret imod virusabort.

Det med følvaccinen: Det vil sige at hvis hun foler om natten så er det tids nok at ringe efter dyrlægen næste dag og få ham ud og vaccinere?

Mht. ridningen så er hun stadig MEGET energisk og vil rigtig gerne lave noget. Hun bukker dog en hel del glædes-buk i skoven -det skader vel ikk følbassen?? Ja, jeg er måske lidt pylret men vil bare være helt sikker!

Når man skal gå med føllet, som du skriver om Tina, er det så i almindeligt træktov, eller en lang snor så det kan løbe rundt som det vil? Det kan vel ikke allerede lære at gå pænt så tidligt??

Hvordan foregår DV følskuerne egentlig? Nogen der vil fortælle lidt om hvad man skal igennem?

Hvad med sådan noget som registrering af føllet + pas til den. Hvornår og hvordan klares det?

Tusind tak for jeres svar indtil nu :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 22:50

Den vaccine hoppen skal ha en måned før foling, er det den almindelige de plejer at få en gang i året? Ja det er det.

Hun er forresten også vaccineret imod virusabort.

Det med følvaccinen: Det vil sige at hvis hun foler om natten så er det tids nok at ringe efter dyrlægen næste dag og få ham ud og vaccinere? Ja det er fint nok.

Mht. ridningen så er hun stadig MEGET energisk og vil rigtig gerne lave noget. Hun bukker dog en hel del glædes-buk i skoven -det skader vel ikk følbassen?? Ja, jeg er måske lidt pylret men vil bare være helt sikker! Det tror jeg ikke, min ene laver også nogle gevaldige kraftspring, når hun er ifol - føl havde det helt fint. Jeg tror netop, det er et godt tegn, at hun er glad og fjollet.

Når man skal gå med føllet, som du skriver om Tina, er det så i almindeligt træktov, eller en lang snor så det kan løbe rundt som det vil? Det kan vel ikke allerede lære at gå pænt så tidligt?? Jo det kan det egentlig godt, med lidt tålmodighed. Jeg bruger bare et almindeligt blødt træktov og forlænger af og til både ben og arme..

Hvordan foregår DV følskuerne egentlig? Nogen der vil fortælle lidt om hvad man skal igennem? Jamen man skal jo i alt fald pynte både hoppe og føl, det ser da bedst ud - altså flette. Også skal man kunne mønstre sin hoppe i skridt og trav, og føllet skal kunne skridte pænt ved siden af mor i snor - alt er relativt... De vises også løse, så du skal jo helst have et trygt forhold til dine dyr og kunne indfange dem igen med et spændende virvar af andre heste udenfor.

Hvad med sådan noget som registrering af føllet + pas til den. Hvornår og hvordan klares det?

Følanmeldelsen skal indsendes til LU indenfor 30-40 dage, det står på den. Så registrerer de den og du får en bekræftelse fra LU. Passet kommer først, når føl er brændt.

Mvh

Tina V.

0
0
Svar på denne tråd

en masse
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 23:14

Ja vaccinationen er den som også indgår i det almindelige vaccinationsprogram, det er bare for at der er flest mulige antistoffer i mælken til følle. Og ja følvaccination har jeg da også lært bare skal være i det første døgn, så spar du bare dyrlægen for en nattevækning, og dig selv for akuttillæg, hvis det hele bare går fornuftigt. Når man er begynder synes jeg det er meget trygt at have dyrlægen ude dagen efter, så det vil jeg da gerne anbefale især hvis man ikke lige er i stald med en masse erfarne - så kan man også lige få stillet alle spørgsmålene, og de kan få lavement, og så skal man ikke have sig de bekymringer.

Hvad er det for en hest du har? Der skal da nok være nogen ind i mellem som bare knokler på, og nærmest ikke lader sig mærke og som vores dyrlæge siger så er det jo ikke en sygdom at være gravid - og slet ikke for en hest. Så rid du bare videre, men undgå at presse hende til grænsen selvom hun evt. gerne vil.

Der er mange forskellige måder at lære føllet at gå i tov, men jeg tror ikke et meget langt tov er særlig hensigtsmæssigt. Mens de er helt små og ikke har lært at vige for tryk, kan man ofte have gavn af at bruge et håndklæde eller blødt tov om bagparten eller halsen i stedet for at lægge en masse tryk i nakken. Og så ellers bare udnytte at føllene som regel gerne vil følge deres mor, så man kan nøjes med små tryk i tovet. Dem jeg har kendt lærte det ret hurtigt og uden ret meget dramatik, og de går faktisk ret pænt så snart de lige har forstået tricket emd at vige - det er først senere de bliver frække.

DV skriver garanteret noget om hvordan følskuerne foregår på deres hjemmeside - jeg har kun været med oldenborg og pinto, så vil ikke lige sige det emd sikkerhed, selvom pinto og oldenborg var ret ens (mønstring af hoppe og føl i tov og derefter løse hos oldenborg i hvert fald; den ene gang brugte vi at have langt tov i føllet, den anden mønstrerede vi det fuldstændig som de voksne)

Du skal skrive en følanmeldelse når dit føl bliver født, og har du først gjort det, så skriver de til dig om regitrering, men tager du til følskue bliver det ordnet der. Følanmeldensen kan du vidst hente på lr.dk, eller måske få af hingsteejer

Angående traileren kan jeg også kun anbefale og træne mens de er føl, men at det er nødvendigt at være en masse kan jeg ikke tilslutte mig - tværtimod. Dem man træner sammen med skal være nogen man kender godt, og det er en fordel forinden at have aftalt hvordan man træner, så man ikke står og stresser hinanden og på den måde hestene ved først at prøve det ene, så det andet og det fjerde inden for kort tid. Føl er heldigvis nysgerrige, så får de bare lidt tid, går de for det meste let i traileren. Når man skal "læsse rigtig" skal der selvølgelig være folk nok til at holde styr på både føl og hoppe og lukke diverse bomme og ramper, men selve det at få føllet op i traileren skal man helst kunne gøre (næsten) selv - så er der nemlig god chance for at de går ind fordi de er trygge og ikke fordi de bliver nødt til det, og så er der meget bedre chance for en god køretur, og succes i fremtiden.

Venligst Julie

(Det blev lidt langt, håber du kan bruge det)

Part på stor pony tilbydes til voksen rytter

0
0
Svar på denne tråd

et par fif
Forfatter: 
Dato:  02-01-2007 23:34

lige et par fif, hvis du ikke tilkalder dyrlægen så skal du selv give føllet en klyks, en væske som sprøjtes ind i føllets endetarm så det ikke skal kæmpe med at komme af med den første afføring som er meget hårdt ( har hørt om hingsteføl som døde af forstoppelse) det er specielt hingsteføl som har træg mave, men den gives gerne mens føllet stadig ligger ned , det er det nemmeste. Klyks købes på apoteket.

med hensyn til følskue så kan jeg anbefale et af de kurser som regionerne afholder omkring emnet, vi kørte selv 1,5 time sidste år for der var ikke et i vores region og det var turen værd også selvom vi ikke havde hestene med så lærte vi meget og da jeg var gravid skulle en kammerat løbe med føllet og det fik han lært ritig fint på kurset.Kik på DV´s hjemmeside og se hvornår der er kurser.

Glædelig jul og godt nytår... DV er sagen

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 16:07

Klyks er bestemt den allersidte nødløsning skulle jeg mene. De fleste føl er af med følbegen, som den hedder, indenfor ca 1-2 timer efter folingen.

Jeg har alrdig i de 20 år, jeg har avlet haft behov for at give en klyks.

Klyks kan bestemt være en smertefuld behandling af et lille nyfødt føl, da det lynhurtigt uddriver tarmen og får den til at tømme sig. Det kan være en ret ubehagelig oplevelse - både for mennesker og dyr. Altså kun en nødløsning i alleryderste nød. OG ikke uden dyrlægens accept.

Mvh

Tina V.

0
0
Svar på denne tråd

Syntes også nok
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 21:18

at det lød ukendt for mig med denne klyks. Det er i hvert fald ikke noget jeg nogensinde har hørt avlere benytte.. Men Tina, er det alarmerende og skal man tilkalde dyrlæge hvis føllet ikke har haft afføring inden for de første 1-2 timer?

Når jeg har været til hoppekåring og hopperne har haft føl ved siden, der har jeg altså næsten kun set føllene rende rundt i et temmelig langt tov rundt omkring som det har lyst til. Men det kan altså lade sig gøre at løbe ved siden af og ha føllet i et almindeligt træktov??

Mht. læsning i trailer, så vil jeg gerne ha at det foregår stille og roligt, og uden en masse mennesker. Skillevæggen skal vel ud når følle skal med? Kan man så ikke "bare" trække hoppen op (går lige op) og så følger føllet med?? Hvis man altså gør det inden føllet bliver så selvstændigt at det hellere vil noget andet i sådan et tilfælde.. Og så gå op og ned et par gange en gang i mellem? Man behøver vel ikke at køre en tur hver gang..?

Forstod ikke lige helt det med registreringen af føllet. Hvis jeg fra starten ved at jeg vil til følskue med det, behøver jeg ikke foretage noget lige efter folingen, var det sådan?? Bliver hoppe- og hingsteføl egentlig kåret sammen eller i hver deres kategori? Tror jeg vil finde sådan et kursus som berit nævner..

tak for jeres svar

0
0
Svar på denne tråd

Klyx...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2007 21:54

...er nu en rigtig god ting at have i baghånden. Jeg har da et par gange haft akut brug for det. Den ene gang til et hoppeføl, hvilket er meget unormalt da de er bredere i bækkenet og dermed har nemmere ved at komme af med afføringen. Men når føllet tangerer grønt i hovedet og er fuldstændig sammenkrummet, så er det NU!!!

Vi bruger aldrig at vaccinere hoppen umiddelbart inden folingen, da folingstidspunktet kan svinge meget fra år til år. Derimod får vi føllet sprøjtet samme dag som det er født med penicillin mod følsyge, stivkrampeserum og selen (min specialitet ).

Når føllet er født, sender man det folingsanmeldelsen ind. Inden de endelige papirer bliver udstedt skal føllet besigtiges/chippes/brændemærkes alt efter race. Dette kan køres på en mærkeplads (fx. følskue/hoppekåring), hvis ikke det gøres på en sådan plads vildet blive gjort senere derhjemme.

0
0
Svar på denne tråd

føl mm
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 09:56

Jeg lærer normalt føllet tidligt at acceptere at blive trukket med, da jeg personligt synes det er vigtigt at kunne håndtere føllet. Når føllet er ca 1 måned har det lært at få grime af og på, at blive trukket siden af hoppen og vi er på begyndt træningen i at få løftet ben.

Da hoppen allerede fra dag 1 blev motioneret uden føl, blev føllet desuden hurtigt fortroligt med det at være alene i boksen. I starten evt med en opsynsmand, og senere med en tot hø. Dette har resulteret i, at min hoppe aldrig er blevet redet med føl løst ved siden og at føllet som 7 mrd. i dag ikke panikker når han er alene i stalden eller lign.

0
0
Svar på denne tråd

hcvejen, hvad sagde
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 16:05

føl og hoppe til at blive taget fra hinanden så tidligt? Giver det ikke en masse uro??

Hvad er jeres mening om hvad man skal gøre med føllet de første få dage? En dyrlæge fortalte mig engang, at det gjalt om at berøre føllet over hele kroppen rigtig meget inden for de første døgn, så det vænnede sig til det fra starten og ikke blev sky overfor berøring senere hen. Hvad gør I?

Hvordan vurderer de føllet til følskue? Skal man stille det op sammen med hoppen og så kigger de på eksteriør? og senere mønstre i skridt og trav? Og til sidst i hallen hvor de ser galoppen. Er det sådan? Så er det vel meget godt at træne føllet i hallen så det ved at et smæld med pisken betyder frem? Eller fræser det bare med sin mor?

0
0
Svar på denne tråd

Berøring
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 16:56

De seneste undersøgelser viser at man absolut intet får ud af at berøre føllet tidligt, derimod får man meget ud af at strigle hoppen hver dag de første uger/måneder. det foregår enten i boksen eller på vaksepladsen med føllet løs ved siden af. Føllet opdager på den måde at berøring/omgang med mennesker er ganske ufarligt og ret hyggeligt.

Ved følskuer mønstres føllet kun i skridt; trav og galop foregår ved mønstring af hoppen med føllet løs. Indimellem skal der løbes meget stærkt for at få føllet til at galoppere.

Det gives klart færrest problemer at vænne hoppen til at være fra føllet, mens det er helt lille. På det tidspunkt vil føllet sjældent hyle eller forsøge at skade sig selv.

0
0
Svar på denne tråd

Nu blev jeg da
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 22:21

lige lidt i tvivl hvad angår følskue.

Er føllet helt løs mens man mønstrer hoppen i trav? Bedømmes galoppen ikke i ridehal? Eller skal man mønstre sin hoppe i galop også?!

Hvornår vil I sige man første gang bør fjerne føl og hoppe fra hinanden og hvor længe ad gangen?

0
0
Svar på denne tråd

svar m.m.
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 08:57

VB:Jeg mærkede ikke rigtigt noget uro ved at adskille hoppe og føl så tidligt- selvfølgelig vrinskede de lidt, men hoppen syntes efter nogle minutter at nyde "frikvarteret". Følle havde i starten en 2 benet barnepige i boksen, så han ikke var uden opsyn, hvis nu han skulle finde på at stå på hovedet.

I starten var hoppe og føl kun adskilt 10 min. men da han blev 1 måned kunne han stå alene i boksen 45 min. uden problemer og da fravendingen begyndte, var han helt cool men savnede selvfølgelig mor ind i mellem.

Hoppen havde taget utrolig mange kilo på under hendes tvillinge drægtighed, så jeg var nødsaget til at begynde træningen af hende meget hurtigt efter folingen. Efter ridningen hentede vi følle ind til hende, så han blev også meget hurtigt fortrolig med vaskepladsen og vandslangen.

0
0
Svar på denne tråd

Følskue
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 09:04

Langt de fleste føl vil galoppere længe før hoppen når op i et specielt højt tempo, så det er kun "trav"-føllene der er et problem.

Oftest fremviser man føllet over to mønstringsrunder, hvor føllet galopperer og leger af bare glæde den første runde, mens det slapper lidt mere af anden runde og får vist lidt trav.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 09:55

Hej Vickey

Du vil opdage, der er næsten lige så mange svar som der hestemennesker. Jeg valgte at lytte til min dyrlæge.

Jeg tror såman mange af svarene er rigtige selv om de er forskellige

Mine hopper bliver ikke vacineret en måned før foling, de er vaccineret fast siden 6 månedes alderen. Dvs de har antistofferne og føllet er beskyttet via mælken. Dyrlægen siger bare hoppen er "velvacineret" .

Hoppen får tilgæld ormekur 3-4 uger før forventet foling.

Mine får heller ikke "følvacinnen" hvordan man så kan kalde antibiotika få vaccine . Men navlen bliver rengjort og holdt øje med.

Held og lykke med projektet.

MVH Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider