Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

scid - fri hvad er det?
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 21:10

flere gange har jeg tænk hvad det var når en ox araber hingst er SCID fri,

er der en venlig sjæl der gider forklare mig hvad det går ud på, så vil jeg blive utrolig glad.

og i øvrigt hvordan man finder ud af det også.

MVH Karina & co.-:(
0
0
Svar på denne tråd

Det kan du læse...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 08:19

... her: SCID

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 09:14

Ikke for at nedgøre den beskrivelse af SCID der er henvist til ovenfor, men jeg synes den er uoverskuelig og for videnskabelig.

Jeg sætter et link ind,(igen) hvor der også er et skema der gør det overskueligt, hvis det engelske måske ikke helt rækker.

www.vetgen.com/scid.html

Sætter for nemheds skyld lige skemaet ind.

Venlig hilsen Gunni.

Er det ikke en araber er det bare en hest.

Opdræt af 100% crabbet og Crabbet/Old english fuldblodsarabere.

www.gu-ku-vi.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 13:38

Jeg vil give Jani fuldstændigt ret -næsten-. Hingsten skal være testet, så man ved, hvad man har med at gøre, ellers kan det gå grueligt galt, hvis man ikke har sin hoppe testet.

Har man hoppe der er SCID fri, kan man, uden at der sker føllet noget, godt bruge en hingst, der er bærer af SCID, derved løber man den risiko at føllet også bliver SCID bærer, 50%.men også 50% for at det er SCID fri

Derfor vil jeg sige, at medmindre hingsten er af en helt bestemt afstamning, eller den er ud over det sædvanlige kvalitetsmæssigt, bør man bruge en der er fri.

Men står der en hingst, som har en superkvalitet, synes jeg ikke man skal udelukke ham fra avlen, men det skal oplyses og så skal man bruge fornuften.

At hesten er bærer af SCID har ingen betydning for dens videre liv, den er ikke svagere, eller befængt med dårligdomme, mere end andre heste.

Der kan testes for SCID, men ikke for bukkehove, sarcoider ganespalter, kryptosisme og alle de andre ting man kan løbe ind, derfor er SCID ikke det værste man kan få ind, for man kan teste og undgå at parre to bærere sammen.

For mange år siden blev der nærmest drevet en heksejagt på heste og deres ejere, der havde mistet et føl i en tidlig alder, man kunne kun få oplyst, hvorfor føllet døde, ved obduktion og mange undlod det, for ikke at blive stemplet.

Der er stadigvæk en snert af det, for her er noget der kan slås ned på, noget på skrift, men det er ikke nødvendigt at være så bange, for som sagt har det ingen indflydelse på dyrets liv.

De dage bør være forbi, nu da vi har testen og ikke et eneste avlsdyr burde bruges uden den er lavet.

Det er såre simpelt og har man brugt en bærer, bør føllet testes inden evt. salg, så køber er bekendt med status. Som sagt kan man få SCID frit afkom efter en bærer og i nogle tilfælde, afkom der er bedre end, hvis man havde valgt fra, fordi avlsdyret ellers har en god kvalitet.

Man skønner at 25% af den samlede araberbestand har SCID, derimellem er der altså dyr som på een eller anden måde bør gå videre i avlen p.gr.a. kvaliteter der stadigvæk kan bruges.

VH Gunni.

www.gu-ku-vi.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456789...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 13:52

Hvorfor løbe den chance når der er så mange hingste der

ikke har SCID eller bære genet man kan bruge.

*

Ved da hvis Lumin har eller bære SCID genet så ryger

hans boller lige med det samme, kunne aldrig drømme om og

bruge ham i avl hvis han har det, aldrig.

Han ville blive en super ridevallak

*

Men sådan er vi jo alle forskellige.

Mange Hilsner
Jani

JP Arabians DK

Hestefotografering Tilbydes

LUMIN - Utrolig SMUK OX Guldmedaljehingst

udleasesfor bedæknings sæson 2007.

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 14:07

Gunni link er rigtig gode

Skal du nogensinde have bedækket en hoppe så vælg en SCID fri

hingst, forlang og se dokumentation på det hos hingsteejer.

*

Det koster kun 200 kr og få tested din hingst i Tyskland

er selv ved og få testet min OX Hingst.

*

DSAH gør det også men de er er for dyre og ALT for langsomme.

Testen i Tyskland tager 14 dage så har man svar.

Mange Hilsner
Jani

JP Arabians DK

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 14:15

Jamen jeg giver dig fuldstændigt ret, hvis du mener han så let som ingenting kan erstattes afstamningsmæssigt og kvalitetsmæssigt af en anden, men hvad så med den hingst der har lagt kryptorcide afkom, hvor folk køber et føl efter som så igen laver det og, og

Eller det dyr, der gang på gang lægger dårligt temperament, eller ringe bentøj.

Faktisk ved vi slet intet om mange af de virkelige store avlsdyr fra før i tiden, og det er ikke længere tilbage end i 80erne,om de var SCID bærere eller ej.For det var kun hvis et føl døde, og hvis ejeren af føllet lod det obducere at det kom frem.

Hvor mange af de føl der førhen døde af lungebetændelse tror du der har haft SCID? jeg tror en pæn del af dem.

Får du et hingstføl der er bærer, kan du jo bare kastrere det og sælge det som ridepony, men det betinger trods alt, at bevægeapperatet er i orden også. Så kan man da håbe på, at det næste både har kvalitet, men også er fri.

Jeg kan ikke se problemet er større end at det kan tackles.

Jeg har "problemet" inde på livet, ikke om jeg vil af med Martini om jeg så blev budt tre anfdre SCID fri hopper, for hun har en afstamning og et udseende der passer mig.

Jeg har desværre også min hingst, min dejlige dreng der ikke behøver at blive optaget i slowmotion, for hans bevægelser er fremragende, ham bruger jeg til min fri hoppe.

Tingene ændrer karakter, når man selv prøver dem, og er man opdrætter og har planer om noget bestemt, så må man gå på kompromis nogle gange, og jeg synes ikke man skal stemples fordi man står frem.

Gunni.

www.gu-ku-vi.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456789...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 14:36

Som skrevet før har absolut intet og bruge en SCID

hingst til, så derfor af med bollerne

*

Hingste er der masser af...

Mange Hilsner
Jani

JP Arabians DK

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 14:58

Ja, der er også alt for mange, som bare er hingste uden at de har værdierne til det, det kan vi vist godt blive enige om ikke?

Jeg respekterer skam fuldt ud din holdning, som du bestemt deler med mange andre og for jeres vedkommende, er der jo også mange hingste at vælge imellem, idet I jo ikke avler på nogen bestemt linie.

Jeg prøver bare at forklare, at det, at en hest er SCID bærer ikke har nogen indflydelse på dens brugsværdi eller helbred, modsat så mange andre ting, der kan forekomme på et dyr, som der ofte springes let og elefant hen over.

Ønsker kun at man vil tage det for, hvad det er, og arbejde udfra at det er noget der kan styres, endda meget nemt.

Gunni.

www.gu-ku-vi.dk

0
0
Svar på denne tråd

Nemlig alt for mange
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 16:50

Ja, der er også alt for mange, som bare er hingste uden at de

har værdierne til det, det kan vi vist godt blive enige om ikke?

Kunne ikke være mere enig, desværre alt for mange værdiløse hingste

Kunne sagtens nævne et par stykker, men må nok heller lade være

Mange Hilsner
Jani

JP Arabians DK

0
0
Svar på denne tråd

ok tak for svar.
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 16:59

Jeg kan så forstå at det er eller kan udvikle sig til en betændelses tilstand og det dør de så af, kendte engang en hingst i haarby der dødede af kraft den kunne evt været bære af det.

nå men er det en blodprøve man sender ind for jeg har jo som sagt en hingst og vil gerne vide om han er fri for det.

jeg har lidt svært ved at sluge den engelske smøre synes det er for undenlandsk

Hø hø `ville sætte pris på en dansk overstættelse.

nå men jeg tror ikke min hingsts far var testet så det finder man vel aldrig ud af andet end at jeg kan teste min dreng og se om han bærer det.

og så ellers oplyse hvis det er ox-hopper der skal bedækkes. hvis han da ellers har det. han har ikke bedækket indnu - så jeg har ikke gjort noget dumt indnu,

men jeg synes at han er smadder flot og har bare en dejlig udstråling hans gang er helt i top, ville være ked af at klippe ham.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 17:43

Karina, du har ikke helt forstået det!!!. En voksen hest kan ikke dø af SCID, den kan heller ikke blive syg p.gr.a.det.

SCID er vigende og derfor ikke i stand til, at vinde over det dominerende.

Hvorfor man tester for SCID er, at hvis man parrer to bærere sammen, så kan føllet få fejlen fra begge forældre, dermed er der ikke noget dominerende, der kan vinde over det og føllet dør, fordi det ingen immunforsvar har.

Et føl der har SCID gen fra begge forældre bliver ikke mere end højst fire måneder gammel. Det får en eller anden infektion som det ikke kan bekæmpe og uanset behandling kan det ikke reddes.

Det er som oftest lungebetændelse, men også hudbetændelse kan opstå.

Der er ingen ydre tegn på en SCID bærer og den bliver lige så gammel som enhver anden hest, med ligeså få sygdomme.Jeg har selv fire SCID bærere, de er aldrig syge og der bliver ikke taget hensyn til dem, de bliver udsat for nøjagtigt det samme som alle andre, regn-sne-blæst, skidekold stald, o.s.v.

Ulempen for mig er, at den ene af dem er min hingst, og da han er den eneste her i landet, af den linie jeg kører, gør det det meget besværligt, da linierne i forvejen er meget sjældne, så jeg kan ikke bare lige købe en anden.

Netop disse linier er kendt for, at blive meget gamle, mange er blevet tredive år og mere og også meget sunde, også selvom de er SCID bærere.

Håber det gav lidt mening, ellers må du spørge.

vh Gunni.

www.gu-ku-vi.dk

0
0
Svar på denne tråd

tak for det ...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 21:02

Det gav mening. så må jeg hellere tjekke min hingst. han er nu ikke af en så særlig linine, tror jeg, har ikke så meget forstand på det araber linie halløj, men elsker min hingst, kan godt se at det jo er vigtigt når man lægger sit hjerteblod i avlen. Men jeg mener at Josvas mor er efter she a lady er det ikke en fra crabbet linien?

josvas far er polsk så han er vel en rundkørsel inden for araber avlen, hvis man skal køre den ren Ja så er han det ikke.

men fortæl mig lige hvordan tester jeg ham er det via blod eller hvad?

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 21:05

Du kan sende mig en mail, så skal jeg fortælle hvordan du gør.

arabian@mail.dk

Mange Hilsner
Jani

JP Arabians DK

0
0
Svar på denne tråd

det gør jeg
Forfatter: 
Dato:  20-12-2006 21:11
tak for det.

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  28-12-2006 10:11

Vil da lige sige jeg har fået svar fra Tyskland

og Lumin er selvfølige SCID fri

Så slap han for og blive ride vallak

Mange Hilsner
Jani

JP Arabians DK

0
0
Svar på denne tråd

tillykke
Forfatter: 
Dato:  28-12-2006 11:56
og må man så spørge hvad kostede det ? bare sådan ca.

0
0
Svar på denne tråd

Det er billigt...
Forfatter: 
Dato:  28-12-2006 11:57

EUR 21;-

*

Mange Hilsner
Jani

JP Arabians DK

0
0
Svar på denne tråd

Hmm ...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 03:05

- Jeg har også læst en del om det scid , og jeg fandt egentlig aldrig ud af om hingsten jeg brugte på min hoppe var fri for det dengang hun blev sat i fol..

Hvornår er det en god ide at få det tjekket hos føllet så ?

...Julle'Robin &' Shalom E´jaaz...
Elsker mine Dejlige Hypper . <3

- En rigtig hest er fuldblodsaraber :-)

0
0
Svar på denne tråd

SCID test
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 07:32

Jeg fik lavet testen i DK, det kostede mig 350 kr idet blodtypelaboratoriet jo allerede har hårprøver liggende på de danske heste, og de importerede blodprøver pga. importen.

Jeg fik resultatet efter 1½ måned, og det eneste jeg gjorde var at sende en mail til blodtypelaboratoriet, så kom resultatet med posten.

Det er ikke kun via blodprøve hestene kan testes, hårprøverne kan også bruges.

- MEGET typefyldt ox araber hingsteføl sælges. Far: Dalí SS (El Mokari x Dachee) mor: Kadars Eklypsa (Padrons Kadar/Padron x Anyshia us/Muscat) Allround type med stort potentiale for show såvel som rid

0
0
Svar på denne tråd

SCID test
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 07:48

Lige en tilføjelse:

Jeg syntes selvfølgelig det er smart at man bare lige kan stoppe en vatpind i munden på sin hest og sende til Tyskland for at få testen på kort tid til billige penge...

Ulempen jeg ser i denne metode er, at man selv står med prøverne, for faktisk kunne man jo stoppe den vatpind i munden på enhver hest og sende afsted.

Der bliver jo ingen DNA foretaget - KUN SCID test - det samme gælder hvis man selv hiver en tot hår af hesten.

Da jeg fik foretaget SCID test af vores hingst, bad jeg blodtypelaboratoriet bruge de prøver som de har liggende på ham. DVS SCID testen er taget ud fra de prøver som der også er anvendt ttil afstamningskontrol.

Står man derimod selv med prøverne og sender afsted, kan man jo hvis samvittigheden er til det, bare snyde for at få det resultat man vil have på sin hest.

Så jeg ser ikke metoden med at sende til tyskland selv som en synderlig god løsning for at spare 100 kr.

Jeg mener ikke at et sådan test resultat er et endegyldigt bevis på at din hest er fri, for prøven er ikke veldokumenteret til virkelig at stamme fra den pågældende hest.

- MEGET typefyldt ox araber hingsteføl sælges. Far: Dalí SS (El Mokari x Dachee) mor: Kadars Eklypsa (Padrons Kadar/Padron x Anyshia us/Muscat) Allround type med stort potentiale for show såvel som rid

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 10:03

Man kan sende blod og hår og dyrlæge kan komme ud og tage begge dele.

Snyde hvad skulle man dog få ud af det, ja jeg spøger bare.

*

Men selvfølige visse mennesker har jo ingen samvittighed

*

Skal så lige siges at nogle har ventet i over et år på DSAH skal tage

sig sammen, og hvem faen gider vente så længe.. ingen..

*Nok hår fra nåboen Welsh Cob jeg har sendt LOL.

Mange Hilsner
Jani

JP Arabians DK

LUMIN "SCID Fri" - Utrolig SMUK OX Guldmedaljehingst

0
0
Svar på denne tråd

SCID test
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 10:13

Jani: desværre er det jo mange gange sådan i denne branche at nogle mennesker vil gøre hvad som helst for at komme frem.

Jeg har faktisk hørt om et tilfælde så sent som i år, hvor en hingstejer rent faktisk lod sin hingst bedække udefra kommende hopper velvidende om at denne havde SCID - de undlod dog at fortælle det.

Så der vil altid være "brodne kar" rundt omkring, at folk har samvittighed til det jaaa...

Så at folk også pludselig kunne finde på at fuske med prøver ville sgu ikke komme bag på mig.

0
0
Svar på denne tråd

Ren her :-)
Forfatter: 
Dato:  29-12-2006 10:38

Er glad for min samvittighed er ren

*

At folk snyder viser jo bare hvad for mennesker det er.

Mange Hilsner
Jani

JP Arabians DK

LUMIN "SCID Fri" - Utrolig SMUK OX Guldmedaljehingst

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider