Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Cornetto eller Leonid
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 08:28

Jeg har kig på 2 hoppeføl til springsport .

Det ene er efter F: Carano MF: Leonid MMF: Lagano

Det andet er efter F: Corratus DVH 814 MF: Cornetto DVH 593 MMF :Lavallo

Hvilken af de to er bedst og hvad er forskellen på de 2.

Mvh. Tina F

mamai
0
0
Svar på denne tråd

Cornetto eller Leonid
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 11:29

Den ene er registreret og brændemærket i DV men er så vidt jeg kan se ud af (næsten) ren holstenerafstamning.Moderen er RDH.

Den anden er præmieret i Tyskland med holstenerbrændemærke. Moderen har fået 50 points i Tyskland hvor 51 poins vist er det allerbedste( det hedder vist sieger eller noget i den retning )føllet har fået ca. 8,7 hvor de vist nok skal have 7 for at blive godkendt.Det skulle vist svare til at moderen er Hovedstambogshoppe hvis man sammenligner med DV.Moderen har gået MB.Begge hopper vil blive omkring 170 cm.i stg.

Det er selvfølgelig svært at sige hvem der bliver bedst af de 2,men jeg vil gerne have at føllet bliver ridelig med et fornuftigt sind og ikke for hidsig og ustyrlig/uridelig ( både til stævner og i det daglige arbejde ). Mange siger at en hest der når helt til tops som regel har mere gnist/hidsighed eller hvad man nu kan kalde det. Jeg synes ikke det forholder sig sådan og jeg vil gerne høre andre erfarne springfolk om deres mening.

mamai
0
0
Svar på denne tråd

Cornetto eller Leonid
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 11:42
Jeg skulle nok lige have skrevet : Jeg synes ikke det ( nødvendigvis )forholder sig sådan. Det kommer efter min mening også meget an på hvordan hesten bliver behandlet i det daglige med en rolig rytme i hverdagen osv.. og også om hvor følsom/dygtig rytteren er til at uddanne/ride hesten både i hverdagen og til stævner. Jeg har før hørt om at nogle folk har ment hvor ustyrlig/hidsig/ uridelig en hest var , men da den så fik en anden rytter eller kom et andet sted hen blev det en helt anden hest.

mamai
0
0
Svar på denne tråd

svært at sige
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 12:29

Det er meget svært at sige hvilke et hoppeføl der er bedst.

Både Carano og Corratus har har dejlige temperamenter og synes at videregive det til deres føl.

Leonid er som du rigtig skriver registreret i Tyskland (han har et afkom i DV, nemlig Lionell).

Cornetto er af rigtig godt springblod og avler vist også ridelige og fornuftige heste.

Hvordan er føllenes mødre af temperament?? Hvordan er hopperne i hoppestammen?

Har du været ude at kigge på føllene, for der kan du jo se hvordan deres temperament er, hvilket jo er det aller vigtigeste.

Men køber man et føl eller en unghest, ja så kan man kun gisne om hvor langt de når ridemæssigt. Der er (heldigvis) ingen facitliste.

Held og lukke med jagten

MVH Nanna ;-)

Stald Teglvang

0
0
Svar på denne tråd

ja det er svært
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 12:59

Mange TAK for svar Nanna.

Moderen til Corratus-hoppeføllet er 173 cm.og RDH hun er vist nok ridelig og med godt temperament, hun hedder Cornelia RDH 5901 og er ud af en hoppestamme der hedder Attrup. Hendes mor ( føllets mormor ) er EDS og føllets mormors mor er DS. Både mormor og mormors mor bærer Attrup-navnet.

Moderen til Carano-føllet har sprunget MB, men hun var vist svær at ride ifølge opdrætteren, jeg ved ikke hvad moderen hedder men morfaderen hedder Leonid og mormorens far hedder Lagano.

Vi tager højst sandsynligt ud og kigger nærmere på Corratus-føllet her i julen, da de bor ikke så langt herfra og da det umiddelbart er den jeg tror har det bedste sind.

Det er jo også det der gør det så pokkers spændende med avlen at der ingen facitliste findes.

Mvh. Tina F

mamai
0
0
Svar på denne tråd

jeg har selv en carano
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 14:01

på en lagano/goldfinger hoppe. han er nok en af de mest ridelige heste jeg i mit liv har siddet på. Men han er kæmpe stor. jeg købte ham da han lige var blevet 5, der var han 168-170 i stang og så færdig ud. idag er han ca 176 hvis ikke mere og helt vildt bred. Så heldigt han er så ridelig. hans mor er ikke mere end ca 162, så det er ikke derfra han har det.

Han er super springende, ikke jordens mest forsigtige hest, men forsigtig nok og en rigtig god amateurhest med hjertet på det rigtige sted. Jeg er aldrig bange for ikke at nå mål. Det skal skimle nok sørge for at jeg gør. sålænge jeg styrer og viser ham sprignene i bare rimelig tid så trækker han rundt.

Caranoer har det ry på springbanen, som min også lever op til, at de sjældent er forsigtige nok til at gå under en rigtig toprytter, men det er brave og glade for at arbejde og de kæmper en kamp for deres rytter.

Corratus er jo ikek så gammel så man endnu har set nogle af hans afkom på banerne. De kommer jo ikke før om et par år. Så hvorvidt de bliver topforsigtige eller bliver super amateurheste er jo endnu svært at sige.

Så det e rnoget med at gøre op med sig selv hvad man selv er egnet til. personligt ser jeg mange ryttere der får for forsigtige heste at ride, dette begrænser både rytteren og hesten. da hesten ikke tør sætte af hvis ikke man rammer i det grønne felt og rytteren kan ikke ramme rigtigt de første mange gange rytteren skal springe højere end denne er vandt til. Derfor kan en hest der er en smule for uforsigtig til de professionelle sagtens være gode nok til os andre.

Henrik gundersen havde problemer nok med at få skimle til at gå fejlfrit i La, han har gået fejlfrit i 135 med mig og har også gået fejlfri hovedrunder i Ma. Ikke fordi jeg rider bedre, men fordi den er nødt til at tænke mere selv med mig på nakken.

Med venstre hånd
Line og Calano

Sød juniorhest sælges:

www.heste-nettet.dk/lo...st/119731/

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

forsigtig
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 16:20

Tak for dit svar/indlæg Line_Calano.

Vores indstilling til hvordan vores springhest(e)helst skal være bliver fint forklaret her af Hans Ley.

www.ridehesten.com/rid...asp?id=402

Mvh. Tina F

mamai
0
0
Svar på denne tråd

det er meget gennerelt
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 17:16

For hvor forsigtig en hest man kan ride afhænger meget af hvor dygtig man er som rytter.

Min carano har ikke lyst til at rive ned, det er i hvert tilfælde ikke min oplevelse af ham, men han vælger at rive ned i stedet for at stoppe hvis det bliver for svært for ham. Det er den vej han bedst ser ud af problemet, lige at puffe forkanten væk. og som amateurrytter kan jeg ikke prale af at ramme i det grønne felt hver gang, hvorfor jeg også ved at mange heste vil være alt for forsigtige til mig og jeg dermed vil få sat dem i stå, hvis jeg vil ride mere end La og Mb ind imellem.

Der tror jeg at skimle blive rhesten der slæber mig igennem den ene kæmpe store klasse efter den anden. nok med 4 fejl hver gang fordi jeg selv er for dårlig til at placere den, men den ser mål og det synes jeg er det allervigtigste for en amateurhest.

Den næste hest jeg skal have skal være lidt mere forsigtig end skimle, for det er jeg ved at være klar til nu. efter at have øvet mig i Mb på skimle i to år. Bliver de meget mere forsigtige end ham kan de ikke tåle at blive landet i en okser og det får man desværre ind imellem gjort hvis man rider en klasse højere end man er vandt til. Alene fordi de afstande man er vandt til at se i Mb ikke er helt så gode i en Ma.

Du må endlig ikke forstå mit indlæg som at jeg ikke tror at du som rytter kan ride en god hest. ej heller at jeg synes at selv helt uforsigtige møgdyr har deres berettigelse på en bane, blot det er lille lise der sidder baglæns og holder i underlaget der sidder på nakken. Jeg synes blot man skal være realistisk med hvad det er man selv vil med sin ridning og hvilken hest der kan honorer disse krav.

For selvfølgelig skal de have lyst til at springe fejlfrit. men som amateurhest skal den også have lyst til at sætte af tredje gang du rammer afstanden uden for det grønne felt, og det er svært at finde hos en top forsigtig hest der overspringer sig to meter hver gang den har snittet en bom.

Med venstre hånd
Line og Calano

Sød juniorhest sælges:

www.heste-nettet.dk/lo...st/119731/

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

Godt Line!
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 18:59

Til Line,

Først vil jeg lige sige, at jeg blev super glad af at læse dit indlæg. Jeg synes du har en super indstilling, og det er virkelig godt beskrevet - Thumbs up!

Til Mamai!

Lavallo og Lagano har noget af det samme blod. Begge har Ladykiller til farfar og Roman (Ramzes) til henholdsvis morfar og mormors far.
Leonid er da klart også spændende med Landgraf - Moltke (Maximus) - fuldblod. Kombinationen Moltke og fuldblod ses på flere holstenerhingstes morside.
Cornetto er vel en af de bedste kombinationer af de tre mest betydningsfulde linier CRL, Corde - Ramiro - Ladykiller XX. Med moren Gofine, som også er mor til Contender.

Så er det vel anden om man bedst kan lide Carano eller Corratus, også selvfølgelig hvordan føllene ser ud, og hvilken man bedst kan lide.
Er dog ikke helt enig med Nanna i at Corratus har et "dejligt" temperament, men det er måske en smagssag.
Personligt ville jeg afstamningsmæssigt være mest interesseret i Corratus - Cornetto - Lavallo.
Mvh
lenei

0
0
Svar på denne tråd

lenei..
Forfatter: 
Dato:  19-12-2006 19:33

Jeg kender kun Corratus som en dejlig hingst der er super ridelig og som er sød og rar i boksen.

Jeg har lavet to Corratus afkom som begge har det helt rigtige temperament, cool og nysgerrige men alligevel med nerve. Jeg kan selvfølgelig ikke sige hvordan de bliver senere som rideheste, da de kun er 1½ og 2½ pt, men de har været nemme at have med at gøre fra start og har været super gode i hovederne når jeg har haft dem med "i byen".

Hvordan har du oplevet, at Corratus ikke har et dejligt temperament?

Spørger af nysgerrighed, da jeg som sagt kun har oplevet ham positivt.

MVH Nanna ;-)

Stald Teglvang

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider