|
|
| Hvem er avler? |
|
|
Jeg læste et eller andet sted om man var i tvivl om hvem var avler. Det fik skudt en masse spørgsmål igang i hovedet på mig: Hvis jeg ejer og sætter A i fol, men sælger hesten, inden føllet kommer til verden, hvem er så avler? Hvem er avler, hvis A ejer hesten, men låner maven ud til B? Kan det passe det var med Ratina Z der var en masse bøvl om, hvem der var avler?!
Mvh. Tine Vil du til udlandet i et år og passe heste?! Hestepasser søges til stald i Schweiz. Start juli ´07 Kontakt mig for flere oplysninger Kender du en fotograf? www.heste-nettet.dk/fo...742/43742/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Danmark |
|
|
I Danmark er der ikke den slags tvivl, den der indberetter fødslen af føllet er avler. Så svaret på dit første spørgsmål er køber. På andet spørgsmål er det afhængigt af hvilken aftale man har lavet, men normalt B.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i Danmark |
|
|
I Danmark er avler vel den der ejer hoppen på folingstidspunktet, medmindre andet er aftalt. Jeg har fx. lånt min hoppe ud - hun fik dog ingen føl - men låner ville være avler/opdrætter. Jeg har også selv købt en ifolet hoppe og blevet avler af føllet, og dermed "tog æren" for en andens planlægning. Jeg mener, at man i Tyskland skelner mellem den der ifoler hoppen = avler og den der får føllet og har det gennem opvæksten = aufzüchter, altså opdrætter. Ved ikke lige hvordan det forholdt sig med Ratina Z. Har heller ikke lige fanget hvem der reelt har avlet Lando - men det er der sikkert en herinde der kan kaste lys over.
Mvh Tina, desværre uden Turpin Til Dick Turpin: "When a loved one becomes a memory, memory becomes a treasure."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Züchter |
|
|
I Tyskland skelnes der mellem Züchter, som er der hvor føllet er født og Aufzüchter, som er en flok professionelle mennesker der hvert år køber hingsteføl op mhp. fremstilling som hingst. Det vil sige de fodrer på plagen i 2 år og tager det meste af æren. Mht. Lando så er hoppen ifolet hos Stutteri Højris, men solgt kort efter. Derfor er det fam. Staun der står som avler. På mig virker det som om Betty Rasmussen ærgrer sig over ikke at stå som opdrætter og derfor møver sig lidt frem. Desuden har medierne det med at promovere visse stutterier mere end andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det var lando |
|
|
jeg hørte det om så. Kunne bare huske det var en springhest.
Mvh. Tine Vil du til udlandet i et år og passe heste?! Hestepasser søges til stald i Schweiz. Start juli ´07 Kontakt mig for flere oplysninger Kender du en fotograf? www.heste-nettet.dk/fo...742/43742/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg købte |
|
|
i sin tid min ene hoppe ifolet.. sælger dør 1½ uge efter.. jeg står som opdrætter af det føl som blev født om foråret..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indberetning af føl |
| Forfatter:  |
Julia p |
| Dato:  |
13-12-2006 11:39 |
|
Lige et sidespørgsmål, som måske afviger lidt fra denne tråd. Jeg venter et føl til april, efter en belgisk avlet/reistreret hoppe, og en tysk Hingst. Hvor skal jeg indberette føllet til den tid. Er det i det belgiske forbund eller Landskontoret for heste i Danmark?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lando, stutterinavn. |
mamai |
13-12-2006 11:59 |
|
Hvis Lando er født på stutteri Højris hos Betty Rasmussen, så forstår jeg ikke hvorfor hun ikke sætter sit stutterinavn på ham , altså Højris` s Lando. På vores stamtavle står der kun Lando, det har også undret mig lidt , da jeg også mente at han var født hos stutteri Højris. Hvis der havde været stutterinavn på ham , var ingen i tvivl om hvor han var født( avlet ). Er det ikke almindeligt brugt hvis man har et stutterinavn at det kommer med på stamtavlen ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lando.. |
|
|
...er IKKE født hos Stutteri Højris, hans mor blev solgt derfra med ham i maven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeps... |
TrineH |
13-12-2006 12:53 |
|
Ja, som du skriver Charlotte, så kan jeg også huske hele den ballade, der var omkring Lando dengang han blev yderst kendt som springhest. Og selvom Betty gennem tiden har avlet mange gode heste, ja så virkede det som om hun liiige ville have den her med også. Og et eller andet sted kan man vel sige at det er den, der har lagt føllet til, der har valgt rigtigt, og ikke så meget den person, der køber en ifolet hoppe. Disse grænsetilfælde opstår nok også hovedsagligt, når en hest når rigtig langt i sporten eller som hingst. Og så vil jeg da også gerne nikke genkendende til den med at promovere nogle stutterier (og hingsteholdere for den sags skyld) frem for andre. Synes dog der er blevet lidt mere spredning i det de sidste par år. Glædelig snart-jul til jer alle 
MVH Trine
Super dejlige hoppeplage efter A'Khan Z og Sam Sam sælges samt 2 års hoppeplag efter Aston
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lando, Stutterinavn. |
mamai |
13-12-2006 13:02 |
|
Til CharlotteGC : Jeg var ikke klar over at Lando IKKE blev født på stutteri Højris !! Tak igen for oplysningen ! Vi købte også vores hoppe ifolet og det ville også have været os der var kommet til at stå som avler/opdrætter/ejer af føllet ( nu døde føllet desværre i fødslen ). Hvis føllet havde levet ville det have fået vores navn ( læs stutterinavn )og det ville da også være født og opvokset/opdrættet her, og hvis det senere i livet blev en superspringhest ville det have været os der "havde fået æren" og det synes jeg egentlig er fair nok, for vi havde jo glædet os meget til det føl og så virkelig frem til at det ville blive en god springhest, da vi jo vidste hvem hun var ifolet ved, det var da også en af de grunde til at vi købte hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| avler.. |
|
|
Jeg købte i sin tid min avlshoppe med føl i maven. Føllet står jeg som avler af, selvom man måske godt kan sige, at det er den som har valgt hingst som burde have æren. (Han var i år udtaget til Herning) Men på den anden side, så købte jeg jo netop hoppen fordi den var i folet lige netop den hingst, som jeg i forvejen var ret tændt på. I år har jeg lånt en hoppe som jeg trækker et føl på. Føllet er selvfølgelig mit fordi jeg har betalt alle udgifter vedrørende inseminering, hingst opstaldning og anden pleje af hoppen. Føllet vil derfor selvfølgelig også få "mit stutterinavn", og jeg vil stå som avler af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med denne her. |
|
|
Jeg har slogt min hoppe, men ikke føllet i maven. Jeg indbretter fødslen. Men vil jeg så ikke komme til at stå som opdratter af føllet? Nu har jeg ikke mit eget sted, men hun står opstaldet ude. Kan de kræve at deres stutterinavn er et del af navnet?
Mvh. Lene Silas født d. 24/9-06 3740g og 53cm. Status 2½mdr. 6000g og 61,5cm. lang. Alexander født 11-01-2003 Hoppe søges til låns/køb. Kårede i DV/TAF. Ny hjemmeside: www.hundeogkattesitter.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opdrætter |
|
|
Hvis det er aftalen, at føllet i maven er dit og du er indberetter, ja så står du selvfølgelig også som opdrætter. Jeg købte for nogle år siden en DSP hoppe med føl i maven. Aftalen var bare, at føllet ikke var mit, men sælges. Dvs. at sælger i dag står som avler af føllet. Sidste år solgte jeg så hoppen videre, også med føl i maven, som så var mit. Det indberettede jeg i år og står selvfølgelig også som opdrætter af. Føllet er navngivet med mit "stutterinavn" og er solgt videre til en tredje part.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjae... |
|
|
Indenfor Fuldblodsaraber regi, så er ejeren af hoppen ved ifollingen ejer af føllet på papiret, dog så kan hoppen være leaset ud og så er det naturligvis leaseren der er ejer af føllet... Såfremt hoppen er solgt efter ifoling, ink. føl i maven, så er det køberen der er ejer af føllet. Mvh.
OX Fuldblodsaraberheste m. UNIK int. Multi Champion afstamning sælges! - Super fair priser - høj kvalitet !!! Ny INFO + Fotos mv. på min præs. pr. 22/10 Bedækning tilbydes v/4 Hingste pt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen... |
|
|
køber er ikke ejer af føllet i maven. Det er jeg. (Sælger)
Mvh. Lene Silas født d. 24/9-06 3740g og 53cm. Status 2½mdr. 6000g og 61,5cm. lang. Alexander født 11-01-2003 Hoppe søges til låns/køb. Kårede i DV/TAF. Ny hjemmeside: www.hundeogkattesitter.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|