|
|
| Hvilke hopper til avl... |
|
|
Hvilke hopper avler I på, tænker på om det kun er DH hopper eller om også hopepr kåret i DS kan avle fornuftige afkom som kan sælges til en rimelig pris ? ved godt at det ikke kun er hoppen der tæller ... altså man ikke nødvendigvis får et kanon føl fordi man har en hoppe der er kåret i DH... Men vil meget gerne høre Jeres erfaringer med avl.. 
Vangeledgård, det bedste sted for din hest og dig ^^ Kammeratskabet er i top !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Afstamningen |
|
|
Jeg mener klart at afstamningen er vigtigere end kåringsgraden. Den typiske DV-hoppe der består af "alt-godt-fra-havet" kan være svær at avle gode og salgsbare afkom på. Jeg avler pt. på 4 DV-hopper 2 RDH, 1 DH og en DS. Umiddelbart tror jeg DS-hoppen avler bedst. Ihvertfald laver hun særdeles velgående salgsbare afkom.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| CharlotteGC |
|
|
Okay... men hvad skal man være opmærksom på... alt tænker på fx. karaktere i lemmer osv... eller er det godt nok hvis man finder en hingst der om muligt kan fremavle hoppens svage egenskaber ?  Har nemlig forelsket mig ret hovedkuls i en DS hoppe...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lemmer og... |
|
|
...bevægelse er nok de væsentligste ting. Ikke at hoppen behøves være super gående, det er vores DS-hoppe ikke, men hendes afkom er. Men det er svært at afveje hvilke ting, der er vigtige. Harmoni i kropsbygning er en af de ting jeg vejer højest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RDH Hoppe |
|
|
hej Jeg har trukket et føl på min ridehest en RDH hoppe, og føllet er ikke solgt endnu, så selv om hoppen er godt kåret er det ikke sikkert at føllet sælger sig selv.. min mening er at så længe man ikke avler på noget der er kåret med 6 eller derunder så kan det ikke gå helt galt. Se bare på matiné hun er ikke efter en hoppe med høj kåringsgrad. En FOR hoppe kan nogengange avle lige så godt som en DH når det er sagt så er det nok nemmere at sælge et føl efter en god hoppestamme der er kommet mere fokus på netop hoppestammerne de sidste år.
Hingsteføl efter Midt-west Ibi-ligth og RDH hoppe sælges..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppen er |
|
|
kåret i RDS med 6 i helhed som 3-års, nu er hun 5... hvis jeg køber hende overvejer jeg stærkt at kårer hende om, da jeg ikke synes hun eksteriør mæssigt har fortjent de karaktere hun har fået... Skal ud og se hende for 2. gang imorgen... en helt igennem fornuftig og samarbejdsvillig hoppe som jeg er ret vild med 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Vi avler på 2 DH (R) hopper og 5 DS'ere og her er især den ene DS'er kaliber bedre end alle de andre tilsammen - så hvis du kan lide hoppen så kan jeg ikke se nogen grund til ikke at bruge hende i avlen. Personligt vægter jeg temperament over alt andet - herefter gang og eksteriør.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Om- kårring af hoppen |
|
|
Hesten skal også hænge sammen, Det er min erfaring at, har hesten gangarter til 6 i gennemsnit, skal man ikke forvendte at selv om at den perfekt eksteriør at den for kæmpe høje karakterer for eksteriøret. Hilsen Mikael
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej okay... |
|
|
umiddelbart tror jeg at hun blev stillet alt for tidligt til kåring.. altså som 3-års inden hun var klar.. også en af grundende til at jeg nok ville stille hende om hvis det var... Hendes gangarter er ikke blændende, men hun er taktfast og arbejder godt, også har hun et dejligt sind  Men nu må vi se, er på vej ud for at kigge på hende igen nu her... Og synes at hoppen nu har et godt eksteriør, og det er også hvad folk siger der har set billeder... Så måske en omkåring ville være en god idé... nogen der ved hvad det koster?? =)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| omkåring |
|
|
koster det samme som en alm kåring - mener det er ca 1100 for kåringen og så skal du være medlem dette koster ca 1200...
Rytter søges, gerne dressur på LA niveau
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 i helhed |
|
|
det er lidt sjovt.. for jeg kendte engang en hoppe der blev kåret med 6 i helhed.. endda 4 for forlemmer... hendes første føl blev kåret på fløj i RDH... hendes føl nr. 2 blev godt nok alt for stor men fik da 7 i helhed... hoppens egen mor var kåret med 7 i helhed.. sååå man skal alligevel passe lidt på med at sætte tingene i for meget i kasser... man skal nok lige undersøge lidt hvad der lægger i afstamningen.. og hvad det evt. er der skyldes den lidt lavere helhed.. en godt kåret hoppe kan sagtens få et middelmådigt føl.. og det er jo netop det der er med avl... man kan aldrig vide hvad man får.. men med en solid hoppestamme kommer man generelt (LÆS NU generelt) længere end med med et "stjerneskud" uanset kåringsresultat
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lene .. |
|
|
du har helt ret... hoppens halvsøster fik også lav helhedskarakter, er nu kåret om og gik i RDS... så hvis jeg køber hoppen overvejer at atille hende om, da hun ikke var klar da hun blev kåret i sin tid... og når det kommer dertil er det ikke kåringsgraden jeg skal ride rundt på og have en masse gode timer sammen med  Ville bare lige høre hvilke erfaringer folk havde, og mange tak for Jeres svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hoppe |
|
|
Min springhoppe er også kåret med 6 i helhed. Hun var ikke færdig da hun blev kåret og vi havde en noget uheldig dag på flere punkter. Jeg har dog valgt ikke at kåre hende om, det koster en masse penge og jeg er jo glad for hesten ligemeget hvordan hun er kåret. Lige et billede:  I 2002 fik hun et dejligt og ædelt hingsteføl efter Heslegårds Rubin. Han blev solgt som føl uden problemer og er i dag en lovende 4 års dressurhest med et super dejligt eksteriør og super gangarter (fik bla. 8 i trav til forbesigtielse). Her som 4 års  Det er da bestemt ikke sidste gang jeg vil bruge hoppen til avl, selvom hun kun er kåret med 6 i helhed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NannaJ |
|
|
Tak for det... smukke heste må man sige det er dejligt at høre andres erfaringer, så ved jeg da, at det ikke er helt dumt det jeg har gang i  Hvordan går det med din unghest efter Willemoes?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe... |
|
|
Jeg er nok lidt længere nede end de fleste for jeg bruger en F2 hoppe til avl. Venter i marts på hendes 3. føl. Har selv nr 2. afkom efter hende som forhåbentlig bliver kåret i F3 og skal så også indgå i avlen. F2 hoppen skal dog ikke ifoles igen, da hun næste år bliver 8 og for alvor skal igang med stævnedeltagelse - forhåbentlig. Hun kan pt. gå en Lb1 så hun er lidt bagud i karrieren i forhold til dem på sammen alder. Hun har til kåringen opnået ene 6 og 7 taller og fået 7 i helhed, så helt tosset er hun ikke desværre mangler der bare lige knap en ½ stamtavle. Hendes første føl blev dog solgt med lidt fortjeneste i forhold til udgifterne så helt tosset må det jo ikke være...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anette T |
|
|
Men det er vel pga. afstamningen eller ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forregister |
|
|
Man skal passe på ikke at generalisere. Jeg er startet med en Forregister-hoppe. Men hun var egentligt perfekt bygget, der var bare for lidt af hende alle vejne. 157 i stang, 18 i pibe, men perfekt bygget og meget gode bevægelser. Man skal passe på ikke at starte med en hoppe der er helt forkert bygget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hov... |
|
|
skrev forkert i en forrig tråd, halvsøsteren blev omkåret og gik i RDH  Hoppen er ikke forkert bygget... synes jeg ikke i hvert fald...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MariaJ |
|
|
Hej Maria Lyder spændende med den hoppe. Hvem er hun efter? Gik det også godt anden gang? Min Willemoes er en stjerne  Lige et billede fra i går, hvor han blev løssprunget for anden gang. Han kommer lidt tæt på, men så skal jeg også love for at han prøver at kompensere. Han lander desværre i bagbommen med bagbenene. Han tager springet fejlfrit derefer og der er ingen tvivl om, at han i hvert fald ikke skal røre med bagbenene denne gang. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NannaJ |
|
|
Hun er efter Leendert med Quidam de Revel som farfar, på morsiden har hun Didriksen som morfar og Supermax Macho som MMF... så der er både dressur og springblod i hende... Går hun igennem handelsundersøgelse samt røntgen og bliver jeg enig med sælger om diverse ting er hun min ...  På lørdag skal hun starte sit første springstævne med den pige der har redet hende fra hun kom til rideskolen 1/9, så det skal jeg over og se  Han ser rigtig dejlig ud din hest ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spændende |
|
|
Det lyder spændende Held og lykke med det hele. Men sådan en hest skal da springe  Er det ikke noget med at du er dressurrytter? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe jooo... |
|
|
men hun har også kapacitet til dressur, så hvad spring angår må jeg jo se om jeg kan finde en springrytter til hende, men lad os nu se om hun blir min ... hehe...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg er kommet |
|
|
lidt sent ind i dette indlæg, men kommer med min mening alligevel. Som der også står skrevet tidligere, så er det ikke kåringsgraden jeg kigger efter, men hoppestammen. Er det en interessant stamme, i mine øjne helst renstammet. Man ser jo også flere gode hopper der går i DS som tre og fire års, men som går i DH uden problemer senere. Min egne stamhoppe er selv kun gået i DS. Hun lå fast i boksen ca en uge før, og var halt op til et par dage før hun skulle afsted, men hun havde føl ved siden, så afsted skulle vi, selvom hun var godt stiv i hele kroppen. Jeg er ret overbevist om hun vil gå i RDH hvis jeg lod hende gå en rideprøve idag, men som Poul Graugaard engang sagde til mig, så laver hun jo ikke bedre føl af det, og hun har en god stamme, det var det der talte i hans øjne. Han synes det var spild af mine penge at stille hende igen, bare for at få hende i DH. Så stammen er klart vigtigst sammen med den faktuelle hoppe jeg står og kigger på. Annette
Undervisning i Vestjylland tilbydes !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anette :) |
|
|
Hvad er en god hoppestamme så ? Hoppen har fx. MF: Didriksen, MFF: Didrik, og MMF: SuperMax Macho på morsiden, hopperne på den side er en kåret i DS og to i RDS - faren er Leendert og FF er Quidam De Revel ( skulle være en kendt dyr springhest ) - bagved nogle af hestene på farsiden står der ikke DV DK, der står fx bag FF: DVE DK, FM: KW NLD, FMF: HN DEU, og FFM: SF FRA, ved ikke hvad det står for ... så som I tydeligt kan se, har jeg ikke forstand på om det er en god stamme ... hehe... ved bare at jeg er faldet pladask for den hoppe der er tale om... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En god hoppestamme |
|
|
er som navnet siger, hoppestammen, man kigger altså på hopperne, hvad de har lavet af afkom og afkoms præstationer, man kigger ikke på hingstene, da hoppen betyder mere for afkommet end faderen. Selv den bedste hingst kan ikke rette op på en dårlig hoppestamme, mens en god hoppe (avlsmæssig, altså avlssikker) laver gode afkom selv med dårloge hingste. Hendes afkom vil desuden typemæssigt ligge tæt op ad hinanden, næsten uanset faderen. Men først og fremmest kig på ridepræstationer i hoppestammen, det er gode ridedyr, der sælger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi avler på |
|
|
2 DH hopper, 3 ds'er. Husk lige, at der i reglen ikke er ryttere med i kåringskommisionen.Sååå hvad nytter det hvis hoppen er gudesmuk i deres øjne, og ikke til at ride på?? PRE blanding sælges ved fravænning. Kik under Højmarkens Chasmin på : www.123hjemmeside.dk/hestebamserne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Maria |
|
|
Undskyld jeg ikke har svaret, har haft lidt travlt, men Pia har jo sagt de vise ord  Holstener Forbundet er det eneste forbund jeg lige kender til, der desideret har Deres hoppestammer på skrift. Alle hoppestammer i Holsten har et nummer, og der ka man bla. se hvilke resultater der indefor både avl og sport. I Holsten nævner man ikke stamtavler, uden for det meste også at snakke om hvilken hoppestamme de er ud af. Genial ting, hvis du sprøger om min mening  Annette
Undervisning i Vestjylland tilbydes !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|