Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

DSP'er på DV??
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 21:13

Ville det være fuldstændig tåbeligt at sætte en DSP hingst på vores Resident hoppe, med det formål at lave en lille dressurhest til mig?? Jeg vil gerne have en ridehest mellem 154-158, vores hoppe er selv 166 cm, men har kun lavet "store" afkom. Den mindste er 168 og den største 176 og det er på 9 afkom. Jeg vil også gerne bruge en DV-hingst, men jeg tror næsten ikke selv på at det kan lade sig gøre.. Jeg ved heller ikke om det er "spild" af en god hoppe at begive sig ud i det eksperiment.. Men jeg synes ikke det er så let at finde de "små" hvis de samtidig også gerne må være velgående.

Bianca

0
0
Svar på denne tråd

det kan du
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 21:59
... sagtens gøre, og holder føllet ponymål kan det registreres og kåres i DSP

Skal du se Den Blå Karrusel? www.nytdanskmusikteater.dk

Kender du Laban?

0
0
Svar på denne tråd

og omvendt??
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 22:06

Vil et hoppeafkom kunne kåres i DV, hvis det bliver stort nok??

Bianca

0
0
Svar på denne tråd

hej...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 06:54

Du vil sagtens kunne sætte en DSP hingst på din hoppe.

Du kan gå ind på www.sportspony.dk og se hingstelisten.

Opstaldning tilbydes ved Slagelse.

0
0
Svar på denne tråd

Welsh...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 07:30
Jeg ville nok anbefale dig at bruge en Welsh-hingst, fx. har Stutteri Bjerregård en del dejlige sec. B-hingste. Der er den fordel frem for at bruge en DSP-hingst at afkommet kan kåres uanset størrelse, det kan optages i det der hedder sec. F.
0
0
Svar på denne tråd

Welsh..hørt hørt
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 10:22

Godt forslag - Charlotte!

Jeg vil også anbefale at tage et kig på welshforeningens hjemmeside www.welshponyer.dk, hvor der også er en hingsteliste.

Jeg har lige været inde og se billeder af hopppen...Og jeg tror, det kunne blive rigtig smart med eksempelvis Fiango W..En smart sportsponypræget welsh sec. F...Der blandt andet har gode dressurponyer i afstamningen.

Og føllet ville kunne registreres i welshforeningen, hvor et hoppeføl også senere ville have mulighed for kåringen. Desuden har welshforeningen de hyggeligste arrangementer, som du/Bianca ville kunne hygge sig ved, mens føllet voksede op ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Avkom kåres i DV??
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 11:20

Hvis man bruger en hingst der ikke er kåret i DV skal man søge om tilladelse hvis man vil have føllet brændemærket i DV. Denne tilladelse skal være godkendt inden hoppen sættes i fol.

Men hvis du bruger en hingst der er parpir på og får lavet et blå heste pas(LU-brændemærket) hvor der er afstamning på begge forældre, skulle det i teorien kunne lade sig gøre. (men er ikke helt sikker).

En anden ting du skal være opmærksom på er at hvis afkommet ikke bliver over 162 cm i stang. Vil afkommet "kun" blive kåret i DS selvom den har kvaliteter til DH.

En hest er altid en hest,

en rytter uden hest er bare et menneske

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 12:13
Hmmm...jeg ville nu vælge en DV-hingst til din hoppe, og så købe en ridehest til dig istedet.
Du har jo ingen garanti for at du kan avle det du søger på din hoppe og du ender så op med at stå med et eller andet halvukurrant afkom når du krydser med pony.
Hvert år bliver der født afkom med rene DV-afstamninger der ikke bliver store nok og som måske sagtens kan leve op til dine krav, og disse afkom er jo desuden også ofte til at få til en fornuftig pris netop pga deres stangmål, så personligt ville jeg vælge denne løsning istedet.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Sådan en har jeg haft...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 12:41

Jeg har haft sådan en blanding - moren var DV efter Tango - og faren var Welsh cob Derwen Arthur. Han var en skøn lille hest på 162 i stang. Dog havde han en lidt lang lænd.

Det kan klart anbefales

0
0
Svar på denne tråd

Grete...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 16:23

Det er nok også det jeg når frem til i sidste ende Var også bare en tanke jeg fik.. Dette med at der fødes afkom som bliver for små, er jeg også klar over, men dem jeg har set indtil nu, bliver der alligevel forlangt 40-50000 kr. Altså for en rå unghest, og det vil jeg ikke giver for en hoppe/vallak under 155 cm. .. Men det kunne da være sjovt at prøve, men hverken fornuftigt eller seriøst, det giver jeg dig fuldstændig ret i!!

;-) Bianca

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2006 03:46
Nu har jeg været inde og se på dine afkom, og så må jeg sige at det er absolut ikke fornuftigt med en ponyhingst :-) Creso er godt nok en steg.
Jeg tror ikke du får problemer i at finde et afkom til mindre - en af pigerne her, har lige købt en ret lækker 2½ års til 10.000,- så det kan lade sig gøre, men jeg mener også at denne pige har gjort århundredet scoop.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Jeg må tilslutte mig Grete,
Forfatter: 
Dato:  11-11-2006 10:29

det ville da være et absolut spild at avle pony på din hoppe. Det er nogle rigtig dejlige afkom, hun har lavet

Jeg vil nu også tro, at det skulle være til at finde en lille hest til rimelige penge. Det er jo netop dem, der tit er svære at sælge.

VH Ann

0
0
Svar på denne tråd

Tak for
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 14:59

de pæne ord... Ann og Grete.. Som jeg også nævnte før, er jeg nok også blevet fornuftig igen Jeg har også tid endnu til at finde min "lille" ridehest, og ellers satser jeg lidt på at Happy efter Ghostbuster ikke bliver over 165 cm.. Men nu må vi se.

Måske skal man også finde de "små" heste ude hos avlerne inden de bliver redet og sat til salg..

Hilsener Bianca

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider