Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Springindex
Forfatter: 
Dato:  01-11-2006 09:54
Er der en herinde der gider at svare på hvad man forstår ved Springindex og hvor jeg kan finde det på nettet ?

mamai
0
0
Svar på denne tråd

index...
Forfatter: 
Dato:  01-11-2006 13:24

Springindex er et tal for hvor godt man regner med at hesten nedarver springegenskaber = hestens avlsværdi i springning. Det består af to tal:

Først selve indextallet som fortæller noget om hvor gode springegenskaber hesten vil videregive. 100 er gennemsnittet, så alt over 100 angiver en forbedring af afkommet. Har hesten over 120 er den mellem de 16% bedste og har den over 140 er den mellem de 2,5% bedste.

Der står et tal i parantes efter indextallet. Dette er sikkerheden (mellem 0 og 1) for at hesten videregiver de springegenskaber der er sammenfattet i indextallet. Er tallet tæt på 1, er der en god sikkerhed...

Indextal er beregnet ud fra hestens egenpræstationer samt alle dens slægtninges præstationer, så hvis det er en stor familie, vil sikkerheden være højere end hvis det er en mindre familie.

-Mia

*** Mangler din hest en dygtig rytter et par gange om ugen?? ***

Bor den i nærheden af København??

-Så vil jeg meget gerne hjælpe dig! :-)

0
0
Svar på denne tråd

Springindex
Forfatter: 
Dato:  01-11-2006 15:19

Til Mia : Tusind mange TAK fordi du gad svare. Det er simpelthen så dejligt at få svar på alle de spørgsmål jeg brænder inde med.

Jeg ved så godt som ingenting om hesteavl, men da vores hoppe muligvis ( det er ikke afgjort endnu ) på et tidspunkt skal ifoles er det jo godt at være i god tid med at sætte sig ind i tingene.

Jeg synes du har givet en rigtig god forklaring på hvad Springindex er for noget men mit spørgsmål om hvor jeg så finder Springindex for den og den hingst ( f.eks kunne jeg godt tænke mig at få Springindextallene på Lando, Crelido..og også gerne mange flere..)er endnu ikke besvaret, ved du hvordan jeg finder det på nettet ?

Venlig hilsen, Tina

mamai
0
0
Svar på denne tråd

HesteData
Forfatter: 
Dato:  01-11-2006 15:43
Indextallene finder du på www.lr.dk/heste under HesteData. Det kræver et abonnement for at se dem, jeg mener ikke at de kan ses under et prøveabonnement.
0
0
Svar på denne tråd

Springindex
Forfatter: 
Dato:  01-11-2006 16:22

Til Charlotte: så fik jeg svar på mit tillægsspørgsmål, Tusind mange TAK til dig også. Ærgeligt at det kræver abonnement da jeg jo i første omgang blot er nysgerrig efter at kigge lidt på de forskellige hingstes Springindextal. ( Til næste år vil jeg da højst sandsynligt tegne abonnement HVIS vores hoppe skal ifoles ). Er det irrelevant at spørge nogen af jer herinde som i forvejen har abonnement om I f.eks vil/kan/må fortælle mig(og andre) om Springindextallet for den og den hingst? I første omgang er det tallene på Crelido, Lando som jeg synes det kunne være interessant at se/få.

Jeg vil også gerne spørge jer som er avlere om hvilken værdi ( hvor stor værdi ) I synes disse Springindextal har ,når I f.eks skal vælge hingst til jeres hoppe(r) ?

mamai
0
0
Svar på denne tråd

DV...
Forfatter: 
Dato:  01-11-2006 16:23
DV har også indextallene, se www.varmblod.dk

-Mia

0
0
Svar på denne tråd

Springindex
Forfatter: 
Dato:  01-11-2006 16:45
Til Mia : tusind mange TAK igen, det var nemt at finde tallene på alle de forskellige hingste på DV og der er det endda gratis. Nu kan jeg jo så give mig til at fundere lidt over alle disse tal, blev faktisk lige noget overrasket over at se at Lando har 47 afkom, kan nogen af dem være i Tyskland ? Bliver nysgerrig efter at vide om de 3 afkom der går S er i Danmark ?

mamai
0
0
Svar på denne tråd

index på DV
Forfatter: 
Dato:  01-11-2006 20:18
når man læser tallene på Dansk varmblods hjemmeside, er det så det samlede index der er godt når det er over 100 osv. ?
0
0
Svar på denne tråd

misse L
Forfatter: 
Dato:  01-11-2006 22:34

Det der står i de statistikker på varmblod.dk er afkoms resultater i danmark...

F.eks. skulle der være flere Carano'er der har placeringer i S i udlandet, i DK er der kun min gamle, som er den ene der står i skemaet [spring].

Tine

Manger du en til at ride/springe din hest?
www.tinegade.dk

0
0
Svar på denne tråd

jenvjenver
Forfatter: 
Dato:  03-11-2006 14:24

Hej Mamai

Du skal lige være opmærksom på, at hvis du vælger at bruge Lando, så har han ikke et særligt højt springindex, og er derfor ikke optaget i springhesteprogrammet...bare lige til orientering Ikke fordi du behøver at fravælge ham pga. det - men man har fra DV side valgt at fravælge den måske bedste DV springhingst nogensinde...fordi dens indextal kunne ligger lige under middel.

Nå, men det var bare lige en tanke...

Med venlig hilsen

Maria

Sund kost til private - www.KostSpiralen.dk

SUPER smart dressurføl sælges eft. Michellino/Racot Kawango - se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Lando.
Forfatter: 
Dato:  03-11-2006 14:40

Nu er Landos springindex 111, men A-Dur har et springindex på 112, og han er optaget...

Jeg tror ikke der er ansøgt om optagelse af Lando i Springhesteprogrammet. I mange tilfælde bliver de optaget i kraft af afkoms konkurrenceresultater og afkoms optagelse i Springhesteprogrammet (Andante e. A-Dur f.eks).

Du kan da også sagtens bruge Lando selvom han ikke er i Springhesteprogrammet. Medmindre din hoppe er i programmet i forvejen, fødes føllet ikke ind i programmet alligevel...

-Mia

0
0
Svar på denne tråd

Lando igen
Forfatter: 
Dato:  04-11-2006 09:28

Han er da med i Springhesteprogrammet... Se selv her og søg på Lando.

Altså, Maria

-Mia

0
0
Svar på denne tråd

Springindex
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 12:59
Jeg vil gerne spørge om det samme som misse L spørger om lidt længere oppe i tråden. Altså er det det samlede springindextal eller konkurrenceindextallet man kigger på? og hvad er forskellen på "samlet Springindextal" og "konkurrenceindextal" ? Jeg forsøger jo at sætte mig lidt ind i hvordan tingene hænger sammen indenfor AVL, der er godt nok meget at sætte sig ind i/tage stilling til.

mamai
0
0
Svar på denne tråd

To index
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 13:03

DV har i mange år opereret med et springindex baseret på resultater fra Unghestechampionater, sadelkåringer og materialeprøver. Dette index kaldes i dag Unghesteindex.

I år er der så for første gang udregnet et index på baggrund af konkurrenceresultater, dette index kaldes konkurrenceindex.

Og det samlede Springindex er så beregnet ud fra de to index til sammen.

0
0
Svar på denne tråd

Springindex
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 14:12
Tusind TAK Charlotte! ...hvilket at tallene vægter man som avler højest, f.eks er det godt hvis hestens samlede indextal er højere end dens konkurrenceindextal eller er det bedre hvis hestens konkurrencetal er højere end dens samlede indextal..og hvad fortæller de to tal jer når I sammenligner dem med hinanden ?, som eksempel kan vi tage vores hoppe, som har et samlet indextal på 109 ( det er der mange der har ) og et konkurrenceindextal på 138, fortæller det jer noget om hoppen ?

mamai
0
0
Svar på denne tråd

mias...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 20:41

så er detvel ikke helt skidt med indexene for min hoppe

RUNDBJERG´S KILINGA - 9806925 126, 124, 124, 127, 1..., 0,71

link

Mange forskellige heste sælges - se dem på markedspladsen

0
0
Svar på denne tråd

finfin
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 09:59

Det ser da godt ud :-) Hvorfor søger du ikke?!

Du kan læse reglerne her: Springhesteprogram

Cajus har 146 samlet i springindex og springindex på 120 og derover gælder ikke for xx-hingste :-)

Vores hoppe har også kun 118 samlet... men A-Dur har kun 112, så hendes er bedre end faderens

-Mia

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider