Hejsa
Dette er bare nogle tanker omkring det forestående at skulle have føl...
Molly er sat til 1 april, hvor der så forhåbentlig kommer en lille spirrevip... (hun er ifol)
Tankerne flyver jo rundt i hovedet på en, det er første gang jeg selv avler... (Molly var jo allerede 9mdr da jeg fik hende)
Det der mest giver anledning til tankerne, er jo det store ??? bliver det mon et hoppe- eller hingsteføl...
Uanset hvad, så er det meningen at jeg selv beholder føllet - det er derfor jeg har valgt at avle et føl på Molly...
(også bl.a. fordi vi ikke ved hvor længe Gipsy kan endnu 1-3-5-10år endnu???)
Men hvordan rent praktisk efter fravænningen, da er det jo meningen at jeg skal have føllet hjemme hos mig selv...
(i løsdrift - sammen med de andre)
Hvis det er et hoppeføl, ser jeg ingen problematik, det er nærmere hvis det er et hingsteføl...
Jeg har dog mulighed for at inddele løsdriftfolden i 2, så det evt. hingsteføl ville kunne gå i helårs læskur lige op ad de andre 2...
Og sommerfold, ville også kunne inddeles i flere felter, så de går adskilt...
Men er det synd at dele 3 heste, så de går 1 og 2, men uden problemer stadig kan se hinanden, eller hvad gør man...
Hvis det skulle blive en hingst, er det jo også meningen at den skal stilles til kåring som 3års (og dyrskuer inden den tid)...
Alt efter dette resultat er der jo også flere overvejelser...
God kåring (9 eller 10 point) = avlshingst
(det kan den også blive med færre point, men det vil jeg ikke)
"dårlig" kåring = kastreres, og bruges til ringridning...
(da er det ikke tilladt at have hingste med)
Lyder disse tanker helt tosset
???
Nu er det jo bare tanker, og faktisk langt ud i fremtiden, men kan godt lide at der skal være styr på tingene...
Og hvem siger også lige at det bliver en hingst, sansynligheden er jo lige så stor for et hoppeføl (hvilket bare ikke medfører spekulationer - men er lige at gå til)
Uanset hvad, så er ethvert føl velkommen, med de bedste håb om at det er sundt og rask...
TAK for tålmodigheden...