Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

tanker om følle spirrevip
Forfatter: 
Dato:  28-10-2006 20:28

Hejsa

Dette er bare nogle tanker omkring det forestående at skulle have føl...

Molly er sat til 1 april, hvor der så forhåbentlig kommer en lille spirrevip... (hun er ifol)

Tankerne flyver jo rundt i hovedet på en, det er første gang jeg selv avler... (Molly var jo allerede 9mdr da jeg fik hende)

Det der mest giver anledning til tankerne, er jo det store ??? bliver det mon et hoppe- eller hingsteføl...

Uanset hvad, så er det meningen at jeg selv beholder føllet - det er derfor jeg har valgt at avle et føl på Molly...

(også bl.a. fordi vi ikke ved hvor længe Gipsy kan endnu 1-3-5-10år endnu???)

Men hvordan rent praktisk efter fravænningen, da er det jo meningen at jeg skal have føllet hjemme hos mig selv...

(i løsdrift - sammen med de andre)

Hvis det er et hoppeføl, ser jeg ingen problematik, det er nærmere hvis det er et hingsteføl...

Jeg har dog mulighed for at inddele løsdriftfolden i 2, så det evt. hingsteføl ville kunne gå i helårs læskur lige op ad de andre 2...

Og sommerfold, ville også kunne inddeles i flere felter, så de går adskilt...

Men er det synd at dele 3 heste, så de går 1 og 2, men uden problemer stadig kan se hinanden, eller hvad gør man...

Hvis det skulle blive en hingst, er det jo også meningen at den skal stilles til kåring som 3års (og dyrskuer inden den tid)...

Alt efter dette resultat er der jo også flere overvejelser...

God kåring (9 eller 10 point) = avlshingst

(det kan den også blive med færre point, men det vil jeg ikke)

"dårlig" kåring = kastreres, og bruges til ringridning...

(da er det ikke tilladt at have hingste med)

Lyder disse tanker helt tosset

???

Nu er det jo bare tanker, og faktisk langt ud i fremtiden, men kan godt lide at der skal være styr på tingene...

Og hvem siger også lige at det bliver en hingst, sansynligheden er jo lige så stor for et hoppeføl (hvilket bare ikke medfører spekulationer - men er lige at gå til)

Uanset hvad, så er ethvert føl velkommen, med de bedste håb om at det er sundt og rask...

TAK for tålmodigheden...

Birgit (Gipsy&Molly)

Ringridning det er noget der rykker

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  28-10-2006 21:26
Jeg ved ikke om du evt. har overvejet at helt droppe tanken med at stille et evt. hingsteafkom til kåring, hvis du kun vil bruge hingsten som avlsmateriale ved en opnået kåring med mindst 9 el. 10 i helhed, der findes jo f.eks. mange gode hingste kåret med mindre og efter min vudering er det da alt for dyrt at stille en hingst til kåring da sandsynligheden for 9 og 10 i helhed jo ikke er så tit at det sker, og hvad så hvis du står med en hingst kåret med mindre og du ikke vil bruge den trods alle de penge du har smidt i den?. Nu ved jeg selvfølgelig heller ikke hvordan de vuderer de jydske hingste og om de bruger de høje skalaer ofte. Men der findes mange avlere i området nær dig, som også får hingsteføl /hoppeføl så det problem du måske ser. Tror jeg godt du kan finde en løsning på, ellers kan det jo være jeg får et hingsteføl og så kan det jo være vi kan finde en løsning på manglende selskab Men jo der går altid en hel del tanker igennem hovedet på en og jeg håber da at alt vil lykkedes for dig som det skal.

*Stald Smedegaard*
Dansk oldenborg Avl

0
0
Svar på denne tråd

lidt sjovt
Forfatter: 
Dato:  29-10-2006 11:36

Droppe kåring - nej tak

Til avl kun ved 9 eller 10 point (det er der ikke så mange der for) - og der er ikke mange avlere hernede i sønderjylland med gode hingste (9/10) - desuden kommer den til at få en rimelig speciel stamtavle (da molly er ret speciel i afstamning)

Inden for avlen med jydske heste, synes jeg man ser for mange små og "dårligt" kårede hingste - og jeg har resulut udeladt alt der var under 155cm og kiggede kun på 9 og 10 points hingste til molly - samt afstamning...

Dette valgt fordi jeg gerne ville have noget højde og drøjde til føllet, og fordi jeg har valgt efter mollys standarder som et minimums krav...

Molly er 155cm og kåret med 9point...

Det koster ikke så meget at stille en jydsk hingst til kåringen (samme pris som hopper), så er det kun avlsgodkendelse, som man søger bagefter - og det kommer jo for mit vedkommende an på point...

Hvis en evt hingst skulle blive kåret med mindre, vil den stadig være lige så meget værd for mig, og den ville stadig blive brugt, bare ikke til avl, men til ridning og kørsel som sin mor...

Hvis vi begge for hingsteføl, må vi da snakke sammen igen, der er jo ikke så langt...

Hvornår har din termin til...???

Birgit (Gipsy&Molly)

0
0
Svar på denne tråd

ok, som sagt
Forfatter: 
Dato:  29-10-2006 11:47
har jeg ikke erfaring inden for Jydsk avl, men hvis det er ligeså billigt som en hoppekåring kan jeg godt forstå at at du lader den blive kåret. Men sådan er det bare ikke i mange andre forbund, hvor det koster virkelig mange penge at få kåret sin hingst Min har termin d. 15 April Din?

*Stald Smedegaard*
Dansk oldenborg Avl

0
0
Svar på denne tråd

okay...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2006 12:02

molly har termin 1april...

Birgit (Gipsy&Molly)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider