Hej Ænder
jeg er bare sådan i tvivl og trænger lidt råd fra jer.
For nogle år siden købte jeg en skøn pinto 2'er pony til min datter der på det tidspunkt var en ivrig springrytter. Ponyen (Sasja) er/var A-pony i spring, havde startet Baltic Cup, landstævner osv og hjemtaget over 60 rosetter. Prisen var derefter, temmelig pebret - men vi fik så også VERDENS BEDSTE PONY 
Min datter har haft utrolig stor glæde af Sasja, hun springer altid som en drøm, og den eneste grund til det ikke blev til ret mange rosetter for min datter og Sas, er at Ann-Sophie altid blev enormt nervøs når de kom til omspringning, og der så konsekvent red forkert bane og blev disket 
Nå, men tiden går jo og tøsen er blevet teenager og har totalt mistet interessen for at ride. Hun elsker stadig sin Sasja, men besøgene i stalden bliver mindre og mindre, og det er nu næsten udelukkende mig der passer hende. Det er også helt ok, vi lavede sidste år en aftale om, at når hun ikke ville ride, så måtte jeg bruge Sas i avlen, og derfor fik hun jo i år det smukkeste pintoføl - at han så blev syg med Rhodoccocus lungebetændelse, det er jo ikke Sasja's skyld.
Sasja er igen ifolet med pintohingsten Sheroc Højgaard, og nu til mit problem - som i sikkert har gættet: Hvad dælen skal jeg med Sasja? Jeg har ENORMT svært ved at sælge hende, hun er bare så skøn og nem, spiser jo ikke alverden, og den smugle udmugning klarer jeg som også sagtens, men et eller andet sted syntes jeg så alligevel at det er synd, at der ikke rigtig længere er nogen der tager sig ordentligt af hende. Hun kan selvfølgelig ikke sælges lige nu, hvis det er det jeg skal, da hun stadig har føllemanden ved siden, men jeg overvejer mere og mere om jeg skal sælge hende i Feb./marts 2007.
Hun er ikke helt dugfrisk længere, 17 år gammel, men det kan jo hverken ses eller mærkes på en så stærk pony der altid har været i topform.
Hvad dælen skal jeg gøre, er det synd for hende at hun "bare" skal gå her som avlshoppe nogle år endnu, eller er hesten mon ligeglad, så længe der er tør halm og sove i, og mad i krybben?
Jeg kan ikke helt klare tanken om, at hun skal ud og være konkurrence pony igen, ikke fordi jeg som sådan syntes det er dyremishandling, men alligevel har jeg set alt for mange små ryttere der hiver og flår deres ponyer i munden og blæser afsted på dem, fuldstændig uden hensyntagen til ponyen. Dét skal Sasja ikke udsættes for.
Nej, jeg ved egentlig ikke hvad det er jeg prøver at spørge om/fortælle jer - syntes bare det er svært at finde frem til den rigtige beslutning??
Håber på lidt input 
Tak for jeres tid
KH Miriam