|
|
| spørgsmål til avlsfolk |
|
|
Jeg har netop købt en hoppe på 15 år, så vidt jeg ved har hun ikke haft føl før. Er hun for gammel til at få føl?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På vippen |
|
|
Jeg vil sige at hun er på vippen til at være for gammel. Man anbefaler at hopper får det første føl før de fylder 10. Så kan de altid vente med det næste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hej du |
|
|
Vores ene hoppe fik sit 1 føl som 15 årig. Hun fødte en smuk lille hoppe. Igen som 16 årig fødte hun endnu en hoppe. Så jeg ville sige go for it hvis hoppen er sund og rask. Det skader heller ikke at hoppen er i god form til når den skal fole. Det gør det nemmere for hoppen at fole Så jeg syntes du skal prøve det. Du kan evt bruge en ikke kåret hingst først, for at se om det lykkedes - det er billigere end at bruge en kåret hingst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dårligt råd |
|
|
Det var dog et enormt dårligt råd at give, Louse. Brug af en ikke-kåret hingst er som at tisse i bukserne det varmer kun lige nu. Man kan sagtens lave en god aftale med en seriøs hingsteholder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppen |
|
|
Min hoppe var 17 da hun fik sit 1. føl uden problemer... Jeg valgte at rådføre mig med min dyrlæge inden hun kom til hingst, og hun sagde god for det - det vigtigste er at hoppen er i god kondi og i passende huld samt ikke fejler noget på hjerte og lunger. Min hoppe har i år fået sit 3. føl stadig uden problemer, det eneste der har været er de to år hvor hun havede føl ved siden der resorberede hun det første foster for så at komme i en bedre brunst, men dette har jo rykket folingen hvert år, hvilket har gjort at jeg er nødt til at springe over i år men håber at hoppen viser gode brunster til foråret for så prøver vi lige igen i håb om et hoppe føl denne gang  Jeg syntes du skal vælge en hingst hvor du kan lave en rigtig god aftale med hingsteholder, hvis dette er med ins. så hav en hingst i baghånden der bedækker naturligt og helst i stod
Rytter søges, gerne dressur på LA niveau
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte |
|
|
Slap dog lige lidt af. Det var da bare et forslag.. Jeg skrev "EVT." og ikke "JEG SYNTES DU SKAL"!! Så klap lige hesten. Og nej, brug af ikke-kåret hingst er ikke at tisse i bukserne, men en skide god ide hvis man først vil se om hoppen overhovedet KAN komme i fol da det som regel ER BILLIGERE end hvis man tager en kåret. Det er jo ærgeligt at spilde flere tusinde kroner på en kåret hingst + inseminering etc. og så der ikke kommer noget føl... Så hellere "prøve hoppen af" på en evt ukåret hingst. Dér spilder man ikke lige så mange penge ved intet føl. Kommer hoppen i fol kan man anden gang bruge en kåret hingst 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Rådfør dig med dyrlægen. hopper er meget forskellige når de er 15 år. Helt enig med Charlotte Jeg synes det er en rigtig dårlig ide at bruge en pirathingst  MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke kåret |
|
|
Det er da endnu dyrere at fodre og opforstre en "hore-unge" fordi man ikke lige ville bruge de sidste par 1000 kroner på at lave et ordentligt føl... Hvorfor skal der sættes et "forsøgs-føl" i verden før man kan lave de rigtige? Det er et levende væsen der blot skal produceres for at ejeren kan se om hesten kan fole??? Sorry, men det er da sygt!!! Brug da en kåret hingst som man ved har en god sædkvalitet og en god ifolings-%, det er da en noget bedre løsning for pengepungen og rent etisk!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ciska... |
|
|
Det vil sige, at du aldrig ville komme til at holde af føllet fordi det er en ikke kåret hingst som er far?? For en hest er sku en hest om den har papirer eller ej!! For du er da helt på afveje hvis en papirløs hest ikke er et "ordenligt eller rigtigt føl".. Det kan være lige så fantastisk som en papirhest. Det er da dig der fejler noget, etisk og moralt med en sådan holdning.Horeunge??Syntes det er dig der er "syg" at høre på... Og nu sparer man altså mere end 1000 kr ved en ikke kåret, hvis man har mulighed for naturlig bedækning!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louse.. |
|
|
Du behøver ikke at blive direkte og ubehøvlet... Ved ikke om du har læst HN's adfærdsregler for nylig... Skrev ikke kun til dig... Mere generelt om at sætte et føl i verden som spild produkt (blot for at se om hoppen kan komme i fol), synes jeg er dybt etisk ukorrekt... Uanset om du mener jeg er syg i hovedet!!! Og jo, havde jeg en hest uden papirer ville jeg da selvfølgelig holde af den, men det er da dybt godnat at sætte et føl i verden som et forsøg, fordi man lige skal finde ud af om hoppen overhovedet kan få føl... Og tro mig, jeg ved udemærket hvad det koster at avle, og bedækningsprisen er alt andet lige den mindste post... Det fleste nogenlunde anstændige pirat hingste, koster rask væk ca 2000 kr... Du kan få kårede DV hingste for ca 3000 og opefter. Og der findes også kårede hingste der bedækker naturligt. Så jo, det er peanuts at spare, når man tænker på hvad et føl ellers koster at lave og fodre til det er klar til at ride på... Og selvfølgelig kan en papirløs hest være ligeså god, men det er nu engang ikke hverdagskost...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Ciska |
|
|
Ubehøvlet... Nu skal vi nok ikke gå i detaljer men syntes nu at ordet horeunge er ret så ubehøvlet. Men fred være med det  Det er fint du har dine meninger og jeg mine  Jeg ved udemærket godt at der findes kårede hingste som bedækker naturligt og koster fra 3000 og op.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louse... |
|
|
Jeg er også en horeunge - om det er ubehøvlet at kalde mig, det er vel op til den der bliver tiltalt som det... Og det var ikke dig jeg kaldte det  Men ja, lad os fortsætte den sobre tone  Kongehøj: Spørg din dyrlæge om han/hun mener hoppen er i form til et føl. Det er svært at udtale sig om når man ikke har set den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kongehøj |
|
|
Nu kan jeg se at Kongehøj er bosiddende i Øster Assels, og så ville jeg foreslå at slå et slag forbi Katrinelund og få en sludder. De kan helt sikkert hjælpe dig. De har i De Noir også én af de danske hingste der har den allerbedste sædkvalitet, og dermed et godt bud til en hoppe der er ny i avlen. @Louse: Jeg ville aldrig uanset hvad overveje at bruge en ukåret hingst, så hellere undvære avl helt. Trods det at min "gamle" hoppe ikke var blevet ifol i 2 sæsoner valgte jeg alligevel en DV-hingst, dog tog jeg specielt hensyn til sædkvaliteten og tog dyrlægen med på råd i hingstevalget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ciska... |
|
|
Nej det er jeg udemærket klar over - det var føllet du omtalte..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Holder med Charlotte og Ciska. Et godt bud: Federico. Man betaler 1000 kr for bedækning, og derefter 3000 for LEVENDE FØDTE FØL. Det kan pirathingstene vist ikke stikke. Han er fuldblod, så det kommer selvfølgelig an på hvad der kan bruges på din hoppe. Og om den har brug for, at blive forædlet. Men hovedsagen er, at det altså er muligt, at finde gode aftaler med kårede hingste. Hvis hoppen ikke kommer i fol, er der kun tabt 1000 kr + dyrlægeomkostninger, som du har lige meget om du bruger pirathingst eller ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123123 |
|
|
Hej Vi har i år fået føl på en ældre hoppe ca 15 år vi fik hende undersøgt af dyrlæge og der blev sagt god for at sætte ifol fordi hun var i fin form og sund. Tal med din dyrlæge og vælg så kåret eller ukåret alt efter hvad du har lyst til, vi valgt en pirat hingst da hoppen var af ukendt herkomst og ikke skulle kåres, følles skulle også være til min steddatter som ridehest og hun er ligeglad med papir. Men min RDH hoppe bruger jeg selvfølgelig kun kåret hingst til. held og lykke med det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I fol... |
|
|
Støtter Charlottes gode idé med at besøge Katrinelund -og det må jo være lige om hjørnet fra dig . Det er kun sæden, som er billigere ved at bruge en pirathingst. Alle de andre udgifter i forbindelse med ifoling og årene efter er jo de samme og så kan man, efter min mening, lige så godt gøre et seriøst forsøg på at få noget (ridemæssigt) godt ud af føllet. Dermed også større sandsynlighed for en højere pris ved et eventuelt salg. Hvor i Øster Assels bor du? Jeg har nemlig sommerhus i Sillerslevøre og har altid lange øjne efter diverse hestehold, når jeg kører forbi Lidt "skadet" er man jo...
Mange hilsner fra Gry Hygge- og nusse part søges til kat. III pony som er skadet (og drægtig) og derfor kun kan bruges til små skridtture. Gerne et mindre barn og en mor med hesteforstand 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katrinelund |
|
|
Hvis du bor lige i nærhede var det jo oplagt, jeg har hørt fra flere at de bestemt er til at lave aftaler med  Louse: nu så jeg i en anden tråd at en pirat koster 1200, og jeg ved af erfaring at man kan få en kåret til 1500 + attest, så her er der så kun 300 at spare + attesten, og for at være ærlig så tror jeg de er meget hurtigt tjent ind ved evt salg...
Rytter søges, gerne dressur på LA niveau
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for det |
|
|
Tak for jeres svar.. Nej, jeg bor ikke langt fra Katrinelund, så det kunne være jeg skulle tage derop en smut. Gry: Jeg bor i Ørding. Men det er ikke dt store hestehold jeg har 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen |
|
|
Jeg har besluttet mig at jeg gerne vil prøve at lave føl på min hyp. Hvis jeg får en dyrlæge til at tjekke hende, hvad er det så han undersøger?
Venlig hilsen Kongehøj Kommer du fra Hampen i Vestjylland? Så send venligst en PB til mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Dyrlægen tjekker vel at hoppen har et godt "bagparti", at hun er bred nok bagtil, og at hun er i god form. Så vil jeg ikke mene at dyrlægen siger nej til et føl. Min hoppe er nu 15, og skal have sit første føl om en måned, og det sagde dyrlægen god for.. 
__________________ Mette Timmermann Kock Elbækgaard Dansk Varmblod er det bedste  Venter føl april 2007! - Som kommer til salg Kieffer Ulla Salzgeber dressursadel sælges, som ny! Se præs.!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg venter |
| Forfatter:  |
bimboe (Tine) |
| Dato:  |
25-03-2007 23:44 |
|
føl lige om snart på en 14 årig hoppe, første føl. Dr. Dyr sagde god for den. Tine
En rigtig hest er en oldenborg. Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min dyrlæge... |
|
|
...har sagt god for at ifole min gamle dame på snart 20. Hun er selv "horeunge", så egentlig er det lidt tosset, da jeg jo også har to andre hopper, der begge har papirer, og jeg derfor kan få min lyst stillet mht. føl, hvis det altså skal være med papirer. Men det afholder mig nu ikke fra at overveje det alligevel. Damen her har nemlig gået M-dressur og har derfor bevist sit værd som ridehest. Desuden har hun hoppet en LA-hest og 170 cm. i højdespringning, selvom hun selv kun er lige over ponymålet. Og da jeg har en datter, der om nogle år godt kan bruge en god pony, så overvejer vi alligevel en god ponyhingst, der ikke er for stor - også selvom hoppen er "papirløs". Baggrunden er med andre ord funderet i ren præstation, men grundlæggende er jeg faktisk enig i, at papiravl er smartest. Vi kender bare hoppen, har haft en i 17 år og tror på, at der kunne blive en god pony efter hende. /Nat
Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for jeres svar |
|
|
Jeg var nede på Katrinelund i går og tale med Ib. Næste gang min hyp er i brunst kommer hun derned, ¨får et dyrlægetjek, og hvis han siger ok, så prøver.. Jeg har ikke før haft føl, så alle gode råd og erfaringer modtages meget gerne 
Venlig hilsen Kongehøj Kommer du fra Hampen i Vestjylland? Så send venligst en PB til mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad er |
|
|
Hvad er det da for noget snobberi Mener i virkelig ikke det er etisk at lave en billig hest til hobbyrytteren, skal alle have papirer! Og hvor var det lie BH Matiné kom fra??? Ja, jeg spørger bare!!!
Reparation og nyt rideudstyr, se præsentationen MVH Randi Rigtige piger kan køre traktor ! ! !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Matine igen igen |
|
|
Og igen er det en helt forkert hest at sammenligne med,for Matine er efter en kåret hingst,og hendes mor er efter en elitehingst. Godt nok er mormor efter papirløse oldenborger. Men der ud over så fødes der vist ikke mange stjerne som Matine ud af 2 papirløse forældre. Og det har ikke noget med snobberi at gøre,men der er en årsag til at en pirathingst ikke er kåret. Og hvorfor avle alverdens fejl og skavanker vidre?? Hesten koster det samme at holde..
Centreret ridning af Sally Swift købes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Omvendt |
|
|
...så ser jeg BH Matinè som et eksempel på at det altid kan betale sig at avle med papirer. Man kan ikke bare sige at fordi min hoppe er uden stamtavle så kan jeg lige så godt bruge naboens hingst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg holder nu med louse |
|
|
hejsa jeg vil nu give Louse ret med at det i at afprøve hoppen først, om det så er med kåret eller ikke kåret hingste er jo ikke vores valg, vel?!  Jeg synes tone i nogle af indlæggene herinde er lidt for meget. Bare fordi man er rendyrket avler behøver man jo ikke se så skævt på hobby-avlere eller andre avler, som IKKE gider alle de der Sk... DV hingste, der er sjovt nok andre hingste i Danmark. Så det er jo op til hoppe ejer om hvor meget og hvem hun ønsker som hingst for dette var jo ikke hendes spørgsmål, så hold jer til det der bliver spurgt om!!! held og lykke med bedækninger håberat høre hvordan det går og se føllet når det engang kommer. Din hoppen skal nok klare det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg vil stadig meget garne høre om gode råd og erfaringer. Jeg har ikke haft interessen for avl, og det er derfor første gang jeg kommer til at stå med et føl i hænderne. Hvis altså hun kommer med føl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hest er |
|
|
lavet på en hoppe uden papier hoppen har følgende afkom. surprise redet af fie skarsø, ukendt far. renalto går mb dressur, efter raimondo. sie race springer mb, efter rasing ace. cheval solgt som dressur hest til usa. mener der siden er kommet 4styk til. men nej jeg ville aldrig brugen en hingst uden papier.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg har bestemt hvilke hingst jeg vil bruge. Så end of story ang. hingste. Men jeg hører meget gerne gode råd og jeres erfaringer vedr. foling osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvilken |
|
|
hingst bruger du??
Mvh. Louise Nielsen. Aagaard Stables & Stud. Stutteri og springstald med fokus på avl af springheste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stald pallsgard |
| Forfatter:  |
rozzo ♥Diva♥ |
| Dato:  |
02-04-2007 23:58 |
|
Jeg er nu ikke lige enig med dig,De der ski... renavlede avlere, kunne det tænkes at vi tænkte på vores afkom!!! Jeg har fra vores helt grønne dage som hestefolk, en vallak,efter sigende efter Kawango,men aner ellers ikke andet. Hesten er faktisk rigtig god, men kan bare ikke rigtig rides af alemene folk.Så han står her. Unskyld at jeg bliver sur, synes du ikke der er rigelgt med tvivlsomme heste især når man sæser om både den ene og den anden hest, der skal sælges som selskabshest,endda helt ned til 5000. kr. Synes du at der skal flere til, ja jeg ved jeg er barsk,tag endelig ikke fejl, jeg ville elske en dårlig, som en god, men jeg tænker fremtid.,kunne virkelig godt tænke kig en debat om alle vores dårlige heste, der er gode selskabsheste, JA FORDI VI ER DÅRLIGE EJERE,undskyld.min mening. Mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg har valgt Skovens Rafael som står opstaldet hos Ib på Katrinelund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt nysgerrig |
|
|
...hvad koster Skovens Rafael? (altså hvis man skal have lavet føl efter ham )... er blot lidt nysgerrig på mine forældres vegne da de har overvejet at bruge ham - men endnu ikke har spurgt til prisen osv. Så Kongehøj - vil du give mig et praj?  Hilsen Karina
----------------------------- Karina Life is not about finding your self. Life is about creating your self
Avl og salg af palomino-heste WWW.123HJEMMESIDE.DK/KVOLSBAEK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|