Det er altid spændene når man skal vælge en hingst til sin hoppe.
Hvis man vil bruge en afprøvet hingst der har vist hvad den selv kan i spring og hvordan den avler skal man bruge en af de lidt ældre hingst, de er selvfølgelig også nogle gange lidt dyre end en unghingst.
Casir Ask og Carano er gode hingste der har vist sig i sporten og har vist at deres afkom også kan. (begge er elitehingste)
En anden jeg har stor kærlighed til er Crelido op fra katrinelund, en smuk hingst der kan springe og har god sving og bæring.
Jeg fik selv et føl efter en unghingst sidste år og var selv godt tilfreds med resultatet. Jeg brugte Celebration F. Damgård e Casir Ask med Carano som morfar, samt Celebration har en meget stærk morlinie.
En anden unghingst der fangede mit øje da jeg var på "hingste jagt" var Coronet Ask. Meget smuk hest der løssprang helt fantastisk og som også har gode gangarter.
Det er altid et sadts når man bruger unghingste hvor man ikke har set noget afkom der har gået i sporten endnu, og man ved ikke om de avler meget uens, men hvis ens hoppe har en god og stærk morline skulle dette ikke være noget problem.
Hilsen Gitte.
PS. der er altid en god ide at kontakte en avlskonsulent inden for den race man avler.