|
|
| Fuld stamtavle, men intet navn... |
| Forfatter:  |
Bækgård |
| Dato:  |
25-08-2006 17:47 |
|
Tja, lidt pudsigt, men min nye hest, en 6 års trakhener efter Heling / Bukephalos har fuld stamtavle, men tilsynladende intet navn, der står bare "U.N." = uden navn. Men hvorfor vælger man ikke at navnegive en hest med fuld stamtavle??? Kan man give den et navn, som så bliver registreret på landskontoret og får den så nye papirer (hestepas?). Koster det at give hesten et navn, når den ikke har et i forvejen? (ved det koster hvis man ændrer hestens navn). Til de nysgerrige med adgang til HesteData: Hans ID er: 0006813, hvis I vil lure hvad han er for en. Billede kommer på min præs. Er der nogen der har billede og beskrivelse af Heling og Bukephalos vil jeg meget gerne se dem/det.
Ansvarlig rytter søges til ridning 2-3 gange om ugen på vores hingst, samt 1-2 andre af vores heste. Opstaldet på ridecenter V. Ringe. Babysitter søges i Ringe, mandage ml. 15.00 og 20.00.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift... |
|
|
Han skulle vel ikke være tysk avlet? Jeg har nemlig hørt at det er normalt der nede at de ikke giver følene et navn. Hilsen Nina
Capri Søger en part 2-3 gange i ugen. Odense NØ - se mere på min præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tysk far, dansk mor. |
Bækgård |
25-08-2006 18:10 |
|
Hans mor er dansk, hans far er fra tyskland. Han har danske papirer.
Ansvarlig rytter søges til ridning 2-3 gange om ugen på vores hingst, samt 1-2 andre af vores heste. Opstaldet på ridecenter V. Ringe. Babysitter søges i Ringe, mandage ml. 15.00 og 20.00.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er altid |
|
|
...nogle avlere der er født uden fantasi. På den aden side så er det også meget irriterende at man bruger måneder på at finde det helt rigtige navn til sit føl, og når det så bliver solgt så synes køber at navnet er helt ved siden af.  Så du må i gangn med at finde mavn til hesten, du skal bare huske at den skal have navn med A, ligesom sin mor. Og så forresten TILLYKKE.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heyhey |
|
|
Vi har haft en del med fuld stamtavle på, som også har været uden navn.. men det er hvis nok meget normalt i tyskland..
Mvh Louise Rasmussen _____ STALD VESTERBÆK _____ Oldenborg & Belgieravl Chris De balgerhoek BEH1903- Elton Son OLH748- Dinar Agerbo OLH739 - Lord-Gruson af Hvarre OLH 711 www.123hjemmeside.dk/S...Vesterbaek
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa. |
|
|
Vi har en tysk hest med fuld stamtavle og der er heller ingen navn! Min veninde har også en tysk hest med fuld tavle, men også uden navn!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| charlotte CG |
Bækgård |
25-08-2006 21:20 |
|
Min mand så lige at du havde skrevet at navnet skulle begynde med A, og begyndte straks at gruble... og mente at så skulle den da hedde Atlantic Hero, for så havde den også lidt fra sin far (HEling... HEro)... meeen synes måske det er liiidt for "pop smart". Men måske bare Atlantic *S*. el. noget... synes bare ikke det passer helt til ham^*S* for tiden "hedder" han "den røde vallak" *SS*.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Navn med A... |
|
|
Hvorfor dælen skal den have et navn med A  Det er da vel ikke noget "lovkrav" at den skal have samme begyndelsebogstav som moderen... Eller hvad?? Er ikke så meget inde i avl, så derfor jeg spørger.
Mvh Cavan Stifter og formand:AHNA Hvad man ikke dør af bliver man stærk af
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Taf navn |
|
|
Jo jeg mener faktisk det er et krav for forbundet,at forbogstavet i navnet skal være det samme som moderen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Navn.. |
|
|
Jeg har nu kiggede tafs regler igennem,og det er et krav at afkommets navn starter med det samme bogstav som moder. SÅ den nye hest skal altså hedde noget med A.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Oki doki. Tak for svaret Så er det altså en speciel regel som TAF kører med, kan jeg forstå.
Mvh Cavan Stifter og formand:AHNA Hvad man ikke dør af bliver man stærk af
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja underligt |
|
|
Mærkeligt ikke at navngive sin hest han skal da hedde ARAGON..smil syntes det er et fedt navn smil mvh michaela
Elsk mens du lever... michaela Og super hyppen halifax
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tyskland |
|
|
I Tyskland er der temmelig meget forskel på hvilke regler de forskellige forbund kører efter. Normalt har trakehnere navn fra fødslen af, mens navne fx. hos Hannoveranerne er "reserveret" til kårede hingste, Hovedstambogshopper og registrerede rideheste. Alle andre Hannoveranere er "navneløse".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jgeriopww |
|
|
Da jeg købte min DV havde den et (i mine øjne totalt latterligt) navn, som jeg ville lave om og samtidig ville jeg have ham ejerskiftet på papiret.. Jeg undersøgte det og bliver det gjort inden 3 mdr. efter ejerskiftet kostede det 250 kr ellers ville det koste 1250,-... Vil tro de samme regler gælder for Trakeneravlen...
Livet er vidunderligt set gennem sprækken mellem dynen og madrassen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Han hedder nu... |
Bækgård |
26-08-2006 21:48 |
|
Alcatraz. Nu skal det så bare registreres hos landskontoret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glamour |
|
|
Glamour´: Hvor står det i TAF´s regler??? Har nemlig en trakener, registreret og stillet til kåring i TAF, han hedder My Fair Tango, og hans mor hedder Isola, alså er hans navn meget langt fra moderens...
Tidligere kendt som Belinda&Tango!Savner Tessa =o, Medlem af SÆK(SKØRE ÆNDERS KULB) © Se min elskede hest Tango i min præ. ©
© Savner Tessa. Elskede hende SÅ højt. ©
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoppestammen i TAF |
|
|
Da jeg købte min trakenher dame, stod der også bare U.N på hendes pas selvom hun har fuld stamtavle. Så avler sagde jeg selv måtte finde på et, det skulle bare starte med O - som moderen og alle de andre i hende moderlinie starter med. Det vidste sig så at inde på hestedata var havde hun et navn, så det har hun beholdt. Lidt underligt, når det nu ikke stod på passet.. TAF ligger meget vægt på hoppestammen, hvor andre forbund ligger mest vægt på faderen. Derfor skal afkommet have samme begyndelses bogstav, som moderen, så man lettere kan fører hestene tilbage i moderlinien og se hvilken hoppestamme de er ud af.
Luna - ejer af talentfuld vildhest KK Ultra Aurigan bid til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Luna... |
|
|
heh, tænkte jeg lige ville se min's tavle, og det faktisk lidt sjovt at kigge, og se mønsteret deri... :p Kan godt se nu at man gør det der med moderens navn... Selvom Tango jo så er en undtagelse, der os et par andre undtagelser i hans tavle, når man kigger en del led tilbae... :p så som hans mmm, hedder Insterburg, og hendes moder hedder Merlinda... :p men så vi også ude i 5 led... Kan se der ialt er 4 untagelser i 5 led, men det jo så også ud af de 16 afkom i det 4. led... :p Der kan man bare se, jeg lærte noget nyt om trakehnere idag... :p
Tidligere kendt som Belinda&Tango!Savner Tessa =o, Medlem af SÆK(SKØRE ÆNDERS KULB) © Se min elskede hest Tango i min præ. ©
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TAF afkom |
|
|
Skal starte med samme forbogstav som moderhoppen. Sidste år fik jeg mit første TAF føl og kendte intet til denne regel og navngav ham derfor med G og ikke H. Efterfølgende fik jeg den besked at hesten kun kunne blive LU registreret hvis jeg ikke ændrede navnet - det gjorde jeg så.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nete Langhoff... |
|
|
Nete, det forstår jeg så ikke. Min hest er registreret i TAF, m. brændmærke på bagen og alt, og som sagt hedder han My Fair Tango og hans mor hedder Isola... Og tango har også været stillet til følskue, og kåring...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Glamour... |
|
|
Glamour... Du lyder jo til at ha mere styr på trakehner avlen end mig. (er ik så meget inde i det, fik trakehner og efter købet interessen for racen for 3år siden, og ik rigtig sa mig vildt ind i det, bare vild med racen) Ved du om det evt. er en ny regl??? For som sagt er min registreret med pas og alt som tegn derpå, men er ikke "opkaldt" efter moderen, som jo som sagt hedder Isola, men min hedder My Fair Tango, alså ingen lighed. Min er fra 99, og derfor 7, 8 efter nytår... Og han har føl pas, for der er TAF mærke,og står registriringsattest Trakehner Avlsforbundet i Danmark. Men som sagt, så har jeg lært noget ny idag, hvad angår den regl... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Belingo |
|
|
Et forslag til svar på dit sprøgsmål: Din hests mor er kåret i DV, og altså formentlig DV-brændt (?) Opdrætter har måske først ønsket at registrere føllet i DV, hvilket også var muligt idet Traumdeuter er kåret begge steder. Derfor er føllet indberettet under DV, men opdrætter har måske istedet kåret hoppen i TAF med føl ved siden og derfor har føllet kunne få TAF-brand istedet for DV-brand og med det "forkerte" navn. Jeg aner ikke om det er rigtigt, det er blot et forslag. Jeg har selv lidt den samme problematik i min avl, idet jeg har en hoppe, hvis mor ikke var TAF-kåret, kun DV-kåret, og hun fik sin faders forbogstav. Denne hoppe blev TAF-kåret med sit DV-brand på bagdelen, og hendes afkom er jo så stadig fuldstammede TAF-heste, forudsat man bruger en trakehnerhingst selvfølgelig, og afkommene har fået TAF-brand og deres mors forbogstav i navnet. Besværligt... Tja...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Montana... |
|
|
Det kunne godt være en mulighed, men tror ikke det er tilfældet. Hopper står i passet som værende trakehner, efter Märchenprinz. Og hendes navn er også rigtigt, alså hendes mor, mormor og mormors mor, starter alle med I. Faktisk er det fleste i hans pas trakehnere, vi skal helt ud til mormors mor... hun er DV, og faktisk kan jeg se begge dennes forældre er DEU TRAK. Han er også stillet til kåring som 2 års i 2001 hos TAF. Men kan se med hans halvlillebror efter samme mor, og med samme opdrætter, der har de lært det. :p Kan se at følbedømmelserne fra 2000 (hvor lillebroren er fra) at der broren stillet. altid troet at den hed My Fair Imagine Satchmo, men kan se at i listen over tilmeldte føl, står den som Imagine My Fair Satchmo. Så der har de da fortsat med I. Men hvornår er det normalt man laver følpas, og registrering? for kan se mit pas er udstet d. 27/1-00, og min har jo så været et halt år her. For hvis det er sent, kan du jo godt ha ret, at man i første omgang har prøvet DV, og derefter TAF, hvor han så er registreret. Ved det ikke, kan også være min bare er et særtilfælde der er blevet godkendt. :p
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bortset fra det... |
|
|
bortset fra det kan jeg se at samme år som min blev stillet til kåring som 2 års, der blev en halvbror fra samme år også stillet, den hedder Tyson II og moren hedder Sara. Kan det tænkes at man efter 99 er begyndt at stramme op på reglen? og før 99 ik har taget det helt så tungt? :s
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Danske heste |
Kikærten |
21-10-2006 19:03 |
|
Kan skam også have U.N. i stamtavlen. Har ejet en danskavlet New Forest pony, som er født i 1988. I stamtavlen stod blot U.N. og så et navn skrevet med blyant. Det navn har jeg så brugt, og da jeg solgte ham fortsatte den nye ejer med samme navn. Så det sker skam også for danske heste.
*** Små gule, der kan og vil - team Anton Romeo - vinder af Grand Prix 2006 ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Berlingo |
|
|
Passene fra TAF er altid sent på den, idet de skal omkring det tyske forbund og have afstamningen tjekket og godkendt. Du vil et eller andet sted i passet se et stempel fra det tyske moderforbund. Så derfor kan din hest have været ret "gammel" før passet blev udstedt. Faktisk så forbeholder TAF sig ret til at lave føllets navn om, såfremt det ikke følger moderens forbogstav. Jeg ved såmænd ikke om man har strammet reglerne omkring navngivning op. Det med at følge moderhoppens forbogstav har man ikke altid gjort, jeg ved ikke om det var i 1983, hvor man indførte nogle internationale retningslinjer for avlen i Europa? Måske nogen herinde kan komme med et bud?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Montana... |
|
|
Montana: Nåre det det, det der stempel bagi er. :p En bekræftelse på at tavlen er i orden. :p Men stemplet er så lavet efter passet er udstedt, men det jo nok også lavet/udstedt, og så sendt til tyskland. Men syntes stadig at det er sjovt min hest er en undtagelse.  Men hvis du siger at man først begyndt med forbogstavet i 83, er det stadig længe inden min blev født, han er nemlig fra 99. Syntes nu det er lidt sjovt. Han er nu engang trakehner, men er sluppet gennem "navne"nåleøjet... :p
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeps... |
|
|
Passet laves på stambogskontoret i Skejby, sendes til TAF's sekretariat som sender det til Tyskland, og der ligger det ofte ret længe (eller også sender TAF det ikke ud efter de har fået det retur) Prøv at læse på TAF's hjemmeside under forbund og trakehnerhestens historie. Der vil du kunne finde noget omkring hvorfor navngivningen er sådan. Men ja, underligt at man har accepteret navnet i TAF... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heste ??? |
|
|
Heej jeg har en tre åriget vallak som hedder coldman og moren hedder welfare. han har heste pas og har været til følkåring og har fuldstamtavle og er brandemærket i DV. faktisk minder hans navn mere om sin fars ind sin mors da hans far hedder Colway bold. så kan det passe de skal starte med morens forbogstav for så er min hest en hovsa Eller er det kun i TAF det gælder nu har jeg ikke så meget forstand på det¨. mange hilsner Linette 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|