Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Kan en pinto kåres i DV??
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 19:28

Ja som overskriften lyder..

Kan en pinto hoppe kåres i Dansk Varmblod??

Hvike krav stilles der??

Anja

STALD SØGAARD
Ny Snogdals Ataya
Soft Ice
Søgaards Sunzet
Søgaards Bailey
Søgaards Pretty Paintet Beauty
Søgaards Ferrari
Svalegårdens Anelka
Se min hjemmeside på
www.123hjemmeside.dk/stald-soegaard
0
0
Svar på denne tråd

Både og
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 19:33

Den vil ikke kunne kåres, idet der med kåring indenfor DV menes at den kan optages i Hovedafsnittet dvs. DH, DS eller DR. Derimod kan den optages i bilaget til stambogen dvs. FORregisteret.

Kravet er at den er fornuftigt skruet sammen, ligner en ridehest og har acceptable gangarter. DV har strammet kravene for heste registreret i andre danske forbund, da de er lidt trætte af de andres "affald" dermed menes fx. ensfarvede pintoer.

Der er enkelte udenlandsk-registrerede pintoer der har afstamning, der kan godkendes af DV og som derfor er optaget i Hovedafsnittet.

0
0
Svar på denne tråd

Gode pintohopper kan
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 20:08

Hejsa

Der er af og til et par gode pintohopper fra Dansk Pintoforening der også gør det godt i Dansk Varmblod

Pintosstutteri Hoelgaard i Jylland har et par eksempler:

www.stutteri-hoelgaard...arlet.html

www.stutteri-hoelgaard...eresa.html

www.holmevang.dk

- Opstaldning tilbydes på hyggeligt ridecenter
- Holmevang Ridecenter i Gundsø ved Jyllinge

www.hestefarmen.dk

- PELÈ, homozygot velredet pintohingst til salg. Interesseret? Giv et Bud!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 21:59

Affaldet,som Charlotte kalder de ensfarvede pintoer,kan hvis de er ensfarvede og med pintofar,kåres i pinto.Så må jer fra DV da være glade.

EN GOD HEST HAR INGEN FARVE.

Mvh Anita

0
0
Svar på denne tråd

Jeg fik min
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 22:50

pintohoppe forregistreret i DV i søndags på BlueHors.

Ved siden havde min hoppe sit "affald" med - et ensfarvet hingsteføl efter Heartbeat. Der var flere kendte hestefolk henne og spørge til føllet og "affaldet" blev rost af flere for sin særdeles gode bevægelse bl.a.

Det er rigtigt at danske pintoer ikke kan kåres i hovedafsnittet, men flere importerede hopper er kåret i hovedafsnittet i DV.

Rigtige ryttere rider pinto.

Pintostutteri Vesterlund

Kåret pintohingst står til rådighed.

Heartbeat hingsteføl sælges ved fravænning.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 08:17

Og tag ikke fejl af vores pinto heste.Bare fordi de er fejl-farvede, kan de sandelig godt være rigtig skruet sammen.

Vores dommere er ikke bare hentet et eller andet tilfældigt sted,men er lige så kompetent som i DV.

Lidt at tænke over.

Mange DV hingste er slet ikke avlet i Danmark,så hvorfor se ned på farveavl,som mange af jer fra DV gør.

De fleste af vores hingste er avlet herhjemme,og det er vi stolte af,især når man lige har i baghovedet, at foreningen blev oprettet i l992.

Mvh Anita

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor gå
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 08:24

amok over at charlotte skriver affald?

Det er da velkendt, at mange forsøger at få kåret deres mindre gode hopper i dv, fordi der er så mange muligheder.

Det er da ikke ens betydende med, at fordi en pinto er pinto eller den er ensfarvet, at det er noget møg. Det er et spørgsmål om, at et eller andet avlsforbund har afvist hoppen på et grundlag og så er der nogle der fortsætter med at forsøge at få hoppen kåret. Så er det total ligegyldigt om det er dv, pinto eller en shetlænder. Det er det samme der gælder.

hver forening har vel hver sit avlsmål, så derfor kan de på ingen måde sættes op ved siden af hinanden.

Så hvorfor blive harm?

Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

Pintoer i DV
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 09:41

Det er afstamningen der afgør om hesten kan kåres i DV, ikke farven!!!

Vi har en pinto farvet hoppe kåret i RDH og en kåret i DS.

Og en De Noir hoppe plag der er broget, og brændemærket med DV logo. Hende glæder vi os til at stille om et par år.

Det har for os været en god oplevelse at stille vores brogede hopper i DV.

I år har vi været til følskue i DV med vores Michellino føl, eneste brogede ud af 19 hingsteføl. Det var en rigtig god oplevelse, og dejligt at fornemme på både dommere og "alle som så på" at farven var uden betydning. Han fik 9 i type og 8 i helhed, og gik som nummer 4.

Årsagen til at vi får vores hopper kåret i både Pinto Foreningen og DV er, at vi bruger DVs hingste, og kommer der et ensfarvet afkom, er det en DV hest. Det er ganske enkelt, og meget spændende.

I får lige et billed af vores Michellino føl, han bliver brændemærket med DVs logo.

0
0
Svar på denne tråd

Hm er det
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 10:36

så underligt, at man forsvarer, det man avler.

Jamen DV avler ikke kun stjerne heste,og det er da ikke fordi ,at en hest er blevet afvist i et andet forbund.Det klarer de da udmærket selv.Se bare på de DV heste som er til salg.

Mvh Anita

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 11:02

Vicky02 : Charlotte GC mener ikke at affaldet er dårlige hopper, der ikke kan kåres i DPF, men hopper, der er ensfarvet efter eksempelvis en DV hingst og kåret Pintohoppe.

Dét Charlotte GC mener med affald er hoppeafkom, med delvis Pintoafstamning der ikke kan kåres i DPF regi. (Her mener jeg hoppeafkom efter kåret pintomor og kåret DV far)

Sådanne hoppeafkom vil der utvivlsomt komme i en farveavlsforening, da der er jo hoppeejere der bruger hingste udefra, for at få nyt blod ind i foreningen, hvilket jo er vigtigt, sådan man kan fremme Pintoavlen med eksteriør og afstamning.

Disse er ikke en dyt værd i avlsøjemed - da de kun kan placeres i F1 hos DV. - MEN hvis man stiller pintomoren til kåring i DV, kan hoppeafkom kåres et tak højere, nemlig i F2 - og så er de lidt mere værd i avlsøjemed i DPF - og det er derfor nogle hoppeejere stiller deres Pintohopper til kåring i DV.

Der er jo mange hopper - og ikke mindst hingste, der er kåret i flere forbund - specielt indenfor DV. Så hvorfor ikke også dobbeltregistrere sin Pintohopper, når man kan - så man er lidt mere sikret…?

Der kunne jo også være hoppeejere der ønsker at lave en broget DV med fuld afstamning - og de starter jo så absolut i "bunden" med en DV kåret F1 hoppe, men med mange års tålmodighed kan man så stille en danskavlet broget afkom til stambogen i DV.

Og om ordet "affald" er det korrekte ord... - hmm, man kan jo ikke kalde et levende væsen for affald i ordets bogstaveligste betydning - men f.eks. alle ensfarvede hingste, med hel eller delvis Pintoafstamning, er jo ikke noget der kan bruges i avlsregiet hos DPF - og her er nogle, nok mange - der vil kalde dette et affald fra en avlsforening.

Rom blev ikke bygget på en dag, det blev DV ej heller - men DV fik en masse godt blod ind fra andre avlsforbund, både i DK og i udlandet - for at ende op dér hvor de er i dag.

Det er det samme DPF gør - dog har DPF ikke eksisteret så længe (vi har haft vores 15. kåringsår i år) + det samtidig med er farveavl.

Når man ser på udviklingen i DPF, så er vi på absolut den rigtige vej, og dette endda hurtigere end forventet - men DPF kunne ikke have udviklet sig så hurtigt, hvis der ikke blev brugt godt blod udefra.

Mange hilsner

Celina

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 11:29
Tak ,Celina
0
0
Svar på denne tråd

Citationstegn
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 13:27

Som Celina ganske rigtigt skriver så er det ikke kvaliteten af hopperne jeg sætter spørgsmålstegn ved. Men når man laver farveavl så vil alle "fejlfarver" da automatisk være en form for "affald". Forstået på den måde at den avlsmæssige værdi vil være mindre end for en tilsvarende pinto/palomino.

Jeg er heller ikke i tvivl om at kvaliteten af specielt pintoerne styrter fremad, jeg har sværere ved at se den samme fremgang hos Palominoerne, men det skyldes sikkert den splid der er/har været i foreningen/-erne.

Fordelen for Pinteoerne er jo så også at det er muligt at fremavle homozygoter i modsætning til Palominoerne.

0
0
Svar på denne tråd

caspar...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 15:12

jeg havde skam forstået hvad charlotte mente i første forsøg...og jeg forstå stadig ikke, at man hidser sig op over, et måske forkert ordvalg... For lige meget hvordan og hvorledes vi vender den, er avlshensigten hos DV og pinto langt fra hinanden, da den ene er race avl og den anden farveavl.

Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 15:47

Tine,gør mig lige en tjeneste ,at gå ind på www.pinto.dk og læs så lige vores avlsmål.

Vi avler ikke kun efter at få fler farvede heste.

DV er lige som pinto,ikke en race men et avlsforbund.

Mvh Anita

0
0
Svar på denne tråd

anita...
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 15:49

jeg kender pinto´s avlsmål..

Raceavl var måske så meget sagt, men der er stadig forskel i avlsmålet ovenordnet set.

Jeg klandre skam ikke pinto, tværtimod er jeg stor fan af "racen", men jeg syntes det er at gå lige lovligt amok, fordi charlotte vælger at bruge et ord, som ikke falder i god jord istedet for at læse hvad der reelt står.

Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

Vicky02
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 16:00

- Okay, så har du enten ikke skrevet som du mente - eller også læser jeg forkert...

Man skal nu ikke vende og dreje det ret mange gange, for at finde et meget stort lighedspunkt hos DV og DPF; Begges avlsmål er at avle den ideelle ridehest, med det korrekte eksteriør, så avlshensigten hos DV og DPF er så absolut ikke langt væk fra hinanden - nærmere meget, meget tæt...

Hos DV er det typeavl. - Hos DPF er det typeavl OG farveavl. - Ingen af dem er raceavl... ;-)

Hilsen Celina

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 16:55

Hej

Jeg ved ikke spor om farveavl.

Jeg så det brogede føl på følskuet i ålborg, hold da op et dejligt føl.

Men når jeg ser salgsannoncer omkring pintoer, ser jeg ofte :sælges kun fordi den er ensfarvet.

Der for man da fornemmelsen af, at de er forkerte

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 18:02
troede slet ikk dv to imod pintoer heller ikk i forregistret
men der blev jeg da klogere. :)
0
0
Svar på denne tråd

111111
Forfatter: 
Dato:  19-10-2006 20:34

Heden: Mioche man kan kun elske den brogede skønhed!! glæder mig til at se ham kåret i DV engang!

Vicky02: du er da en værre kværulant...

Hanne45: de annoncer du ser er højst sansynligt fra avlere som netop bruger de brogede til avlen for at fremme avlen.. -derfor sætter de hestene til salg og forstå det sådan at det ikke er hesten der er noget i vejen med, men at de ikke kan bruge den 100% i deres avlsarbejde og derfor sælger dem.. det kan Celina højst sansynligt også svare på. det har noget med alle de her farve gener og gøre..

Så derfor er de ikke dårligere end de andre... de mangler bare den ønskede farve..

Årets Pinto og Årets Hingst 2004
Materialprøvevinder og Bedste Hingst 2005
www.samondo.dk eller www.123hjemmeside.dk/samondo

SAMONDO ER TIL SALG
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider