Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvornår er det rovdrift?
Forfatter: 
Dato:  14-10-2006 10:40

Jeg kunne godt tænke mig at høre andres holdning til hvornår I lader jeres hopper få en pause med at få føl?

Altså det jeg mener er, hvor mange føl er det forsvarligt at lade hoppen få i træk før det er at drive rovdrift på hoppen. Hvis det altså overhovedet har nogen betydning om hoppen får et års pause fra at være mor en gang i mellem.

Kh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Tjaa...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2006 10:51

Min holdning er at en hoppe tidligst skal ifoles det år hun fylder 3, og så kan hun sagtens blive det hvert år - trænger hun til en pause tager hun den selv = hun bliver ikke drægtig det år

Hvor gammel hun så er i den anden ende inden man stopper kommer an på den enkelte hest/pony

Rytter søges, gerne dressur på LA niveau

0
0
Svar på denne tråd

Jeg mener
Forfatter: 
Dato:  14-10-2006 14:00
også at en hoppe sagtens kan få føl så godt som hvert år hvis den ikke samtidig rides hårdt, men jeg ville nok vælge at give den 2-3 pauser i dens avlskarriere. Jeg ville starte med at ifole en hoppe som 3 års hvis den ellers var fysisk og psykisk moden til det og så ville sidste ifoling være når hoppen selv "sagde fra"/blev for gammel til at komme ifol hvilket normalt vil være mellem 20 og 25 år.

Belgiske hyrdehundehvalpe (malinois) med DKK-stambog søger absolut gode hjem.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

I fol som 2 års
Forfatter: 
Dato:  14-10-2006 17:50

Hej.

Jeg har oplevet at flere og flere sætter deres hopper i fol som 2 års (især DV). Er det ikke alt for tidligt eller hvordan?

Jeg vil i hvert fald ikke sætte min i fol, før hun er 3 år.

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer an på hoppen...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2006 21:44

Når man avler kan man se på hoppen, hvis den skal have et pause år. Nogle kan have brug for det og andre ikke.

Jeg sætter først mine hopper i fol som 3 eller 4 års, da jeg synes at de skal være ordentligt udviklet først, og det kan være forskelligt fra pony til pony, og for den sags skyld, hest til hest. Det er også rigtigt, at hun selv kan finde på at springe over.

Jeg ville aldrig sætte en 2 års DV hoppe i fol som 2 års, det er rovdrift.

Hilsen Merete

God 1 års shetlænderhoppe sælges

Opstalding tilbydes Nørholmsvej i Aalborg

0
0
Svar på denne tråd

Optimal pasning er alfa omega
Forfatter: 
Dato:  14-10-2006 23:09

Vores 9-årige hoppe venter pt sit syvende føl. Hun folede første gang som 4-årig og er blevet ifol hvert år siden da og har været ekseptionel nem at ifole.

Vores erfaring er, at når ældre hopper går "tomme" en vinter, så trives de slet ikke så godt som når de er drægtige. Som goldhopper får de lettere hoste og kan være sværere at holde huld på osv. Drægtige hopper er oftest sundere og har en naturligt bedre appetit.

Alfa og omega er korrekt pasning og fodring af hoppen, hvor den har adgang til motion og frisk luft hver dag, masser af stråfoder, passende tilskudsfoder og samtidig korn til ekstra energi til at holde vinterkulden ude med.

I naturen vil hoppen normalt få føl hvert år fra den er 3 år gammel og fremover. Sædvanligvis ikke med nogen pauser. Hvis hoppen trænger til pause, tror jeg, at det sker automatisk via problemer med ifoling mv.

Mvh Thomas
www.macohl.com
0
0
Svar på denne tråd

Følhopper
Forfatter: 
Dato:  15-10-2006 02:31

Vi sætter vores hopper i fol første gang som 3 eller 4 års, og ja, det er alt for tidligt at i fole en hoppe som kun er 2 år.

Vi gav en af vores hoppe et sabbat år her i år, det har ikke været så sjovt, for hun prøvede at stjæle de andres føl, da de kom ud på folden

Så herefter i foler vi dem hvert år, for de skal nok selv tage et sabbat år, hvis de ikke er klar til at have føl.

Mignon Af Kronplet.: Best In Show på Bavnehøj d. 27/08-2006.

Mona

:-) Stutteri Kronplet :-)

Min hest er mit spejl,
som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme
Citat.: Bent Branderup
FORHANDLER AF REGULATOR & COWBOY MAGIC
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider