Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Tysk sportspony???
Forfatter: 
Dato:  12-10-2006 18:42

Min søsters er blevet tilbudt en tysk sportspony, på 2½ år med super afstamning, efter hvad sælger siger. Det er en hoppe og den er på nuværende tidspunkt ca. 142 i stg.

Afstamning: faderen er Dressman og morfar er Napoleon som jeg kan se er ihvertfald halvt OX.

Er dennne afstamning god, jeg kender ikke meget til pony avl?

Og hvordan er pris niveauet på en 2½ års pony, som er over middel i kvalitet?

Er der iøvrigt nogen som kan give et link til den hjemmeside, der hedder et eller andet med "allpedigree" tror, så jeg kan søge lidt på afstamningen

0
0
Svar på denne tråd

Stamtavle siden
Forfatter: 
Dato:  12-10-2006 20:21

hedder www.allbreedpedigree.com

Mvh

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Dressman
Forfatter: 
Dato:  12-10-2006 20:55
Du kan se Dressman og et afkom på Stald Bitsch.
0
0
Svar på denne tråd

tusind tak.
Forfatter: 
Dato:  12-10-2006 21:36
håber der er nogen som ved lidt mere, det er godt nok svært når man ikke er vant til at købe ponyer.
0
0
Svar på denne tråd

Tysk sportspony
Forfatter: 
Dato:  12-10-2006 22:06

Hejsa,

Dressman har lavet nogle gode afkom, hans far Domingo B er også far til flere gode rideponyer i Tyskland bl.a Going Top- som lige er kommet til DK og har været på det tyske landshold i et par år.Jeg kender desværre ikke morfaren . En god 2½ års kan variere i pris - hvis den skal bruges til avl er stamtavlen vigtigere end hvis der satses på ridning . Prisen kan være fra kr.15000,- til kr.25,000 afhængig af bygning, type m.m

0
0
Svar på denne tråd

altså..
Forfatter: 
Dato:  12-10-2006 22:21

det vil sige at en pris over de 25000 kr, er urealistisk for en pony.

0
0
Svar på denne tråd

Pris??
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 07:13

Hvis I køber den bare på afstamning, er det urealistisk at give over 25.000,- synes jeg.

Men hvis den er 2½ år nu, må I kunne lave en realistisk vurdering af den. Og hvis I mener, at den er af super kvalitet, er en pris op til 50.000,- da ikke urealistisk.

Det, der så kan være svært, er at vurdere hvor stor den bliver. En pony, der kan koste toppris, skal helst have et slutmål på 147-48.

Er det som hingsteemne eller som ridedyr, I kigger på den? Hvis det er en kommende avlshingt, I søger, skal I vide at der ikke er ret mange penge i at have en ponyavlshingt. Prøv at gå ind og kigge på bedækningstal og bedækningspriser.

Dressman har lavet mange rigtig gode afkom, men morfaren kender jeg ikke. En super far gør det jo ikke alene! Hvordan er moderen? Hvordan er den kåret? Har den lavet rideresultater?

Hvis I køber som kommende avlshingt, skal I også være sikker på, den har en afstamning, der gør at den kan kåres som hingst i DSP.

God fornøjelse med projektet!

Jeg er en skide irriterende ponyrytterforældre med en fortid som rytter!

Elsker at prale med mine dygtige børn, - her på HN med datteren, der rider!

0
0
Svar på denne tråd

pris ?
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 10:43
Hvad vil du gi for en talentfuld 3 eller 4 års?

Det vil være omkring samme niveau. Det jo muligheder du køber...

Er det til ridning du skal brug den skal du se på, hvad den har mulighed for at nå. Landsplan? internationalplan? eller hvad?

For at vurder det skal du se på smidigheden af ryggen og gangartene. Er den ikke smidig i ryggen og knap i gangen skal den ikke koste så meget. (Det noget som du heller ikke kan være sikker på at sælger kan se)

Er den usmidig eller kanp vil jeg ikke gi mere en max 30.000 kr. da der er mulighed for der kommer et punkt hvor den ikke kan komme længere.

Jeg mener ikke der nogle top pris, da der altid vil være en der er bedre.

Med smidig mener jeg at den kan få bagparten indunder sig. (bøje sig i ryggen) Her kan det være en god ide at tage en masse billder af den i galop. Noget andet der hjælper med at fortælle og ryggen er smidig er om den bruger hele kroppen i skridt og bagben kommer langt, (halv til en hele meter) ind under sig.

knap i bevægelsen er i mine øjen når den kun kommer 2-3 hove indundersig i den stor trav. Her udover skal den havde ben op fra jord og være takfast.

I galop må den ikke få bagparten over forparten. ( Gå på næsen)

MVH

Heidi Haabendal, Stald Tai

www.heste-nettet.dk/lo...est/93145/

www.heste-nettet.dk/lo...st/101524/

Avl af rideponyer til fremtidens rytter.
glem din import vi har avl til sport.
0
0
Svar på denne tråd

pony hoppe..
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 14:50
Det er en hoppe, den pony jeg spørger til og den vil primært skulle bruges til avl og lidt ridning. Jeg har endnu ikke set stamtavlen så jeg ved ikke hvordan moderen er kåret. Jeg har idag været ude og se den løbe, og det ser ud til at være en fin pony, med god haseaktion i trav, fik ikke set så meget gallop så den ved jeg ikke rigtig, synes også det er svært nogen gange at bedømme galloppen når hesten spæner rundt løs. Eksteriøret ser også fin ud, meget feminin, med smukt hoved, der er lidt araber agtigt og fin velansat hals, den er også fin ædel i bygningen. Men igen er den bare godt bygget eller er den bedre end det, det er sørme lidt svært når man ikke er ¨så meget inde i pony verdenen.
0
0
Svar på denne tråd

Hvad er dit mål med avlen?
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 15:20
Hej

I så fald skal du gøre op hvad du vil avle efter?

Er det at lave ponyer som en masse børn for glæde af?

Smukke udstillings dyr?

Er det kun for hyggens skyld?

Eller er det også noget du gerne vil tjæne lidt på?

og så vider...?

Personligt syntes jeg ikke at en avlshoppe kan blive for god, derfor syntes jeg også det er ok at give mange penge for en god hoppe. Hvis den har kvaliteterne.

Til avle ville jeg udover det jeg har nævnt også kigge noget mere på dens moder linie. Faderne er jo god nok. Moderlinien siger også meget om hvad du kan forvente den giver videre.

Noget jeg ikke nævnt før men som er meget vigtig lige meget hvad man vil er tempermantet. For avlshoppe skal man jo tænke på at det er noget de giver videre til deres afkom.

Jeg syntes det lydere til at være en god hoppe. Og du har helt ret i man skal havde dem til at slappe af i gallop før man kan sige noget om den.

MVH

Heidi Haabendal, Stald Tai

www.heste-nettet.dk/lo...est/93145/

www.heste-nettet.dk/lo...st/101524/

Avl af rideponyer til fremtidens rytter.
glem din import vi har avl til sport.
0
0
Svar på denne tråd

dejligt...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 20:05

Heidi Haabendal: dejligt lige at få lidt feedback, så man kan få lidt af vide om hvad der er godt at kigge efter. Og ja moderlinien er ikke mindst ligeså vigtig som faderen, som jeg har ´kunne læse mig til ikke fejler noget, den har da ihvertfald nogle gode præstationer bag sig.

Målet med avlen er at lave en salgsbar pony, med talent, måske ikke til de højeste klasser, over middel. Og ikke mindst et godt temp. da det jo tit vil være børn der skal håndtere den. Og selvfølgelig ville det jo være rart hvis afkommet ved salg kunne give et par "kroner" i overskud.

Med hensyn til temp. virker den til at være særdeles fornuftig, den tog ihvertfald første besøg i ridehus og endda også alene med ophøjet ro.

0
0
Svar på denne tråd

Dressmann
Forfatter: 
Dato:  14-10-2006 11:05

Kære Stine

Det er en fin pony du kigger på, som nok kan opfylde de krav du har. Men afstamningsmæsiigt er den ikke efter den mange dobbelte europamester Dressman I, som min Dressgirl Bitsch. Den er derimod efter Dressman V. Denne har samme afstamning som Dressman I, men ikke de konkurrenceresultater.

vh Henriette Bitsch, Stald Bitsch

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider